تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومین شهرستان خراسان شمالی محروم از داشتن موزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دومین شهرستان خراسان شمالی محروم از داشتن موزه شیروان - ایرنا - ساخت موزه تاریخی شیروان از سه سال پیش بر سر زبان ها افتاد اما این وعده عملی نشد و دومین شهرستان خراسان شمالی همچنان فاقد موزه برای نگهداری اشیای تاریخی و فرهنگی است.


به گزارش ایرنا، موزه باعث هویت بخشی به مردم جامعه و معرفی منطقه و فرهنگ غنی مردم به گردشگران می شود و یک گردشگر به سهولت می تواند تمام ابعاد فرهنگ مردم یک منطقه اعم از صنایع دستی، لباس های محلی، آلات موسیقی، کشاورزی و دامداری، پیشینه و بسیاری مسائل مرتبط با فرهنگ مردم را در آن ببیند.
اکنون 42 اثر تاریخی در شهرستان شیروان به ثبت رسیده که قدیم ترین آن تپه ˈارگ نادریˈ مربوط به هزاره چهار و پنج قبل از میلاد و دیگر آثار مربوط به ادوار اشکانی، ساسانی، اسلامی، تیموری، قاجاریه، غزنوی - ایلخانی، قرون اولیه اسلام و پیش از تاریخ تا اسلامی است که به علت نبود موزه در این شهر، آثار منقول و اشیای کشف شده به مرکز استان منتقل می شود.
یک محقق و پژوهشگر شیروان از موزه به عنوان شناسنامه هر شهر و آبادی یاد کرده و به ایرنا گفت: شهرستان شیروان با قدمت حداقل هفت هزار ساله و وجود دهها اثر تاریخی مرکز فرهنگ، تمدن و تاریخ خراسان شمالی است.
ˈمحمداسماعیل مقیمیˈ افزود: ایجاد موزه در شیروان یکی از ضروریات است چرا که موزه نقش عمده ای در شناساندن تاریخ و بویژه جلب گردشگر دارد و در یک بررسی اجمالی از جامعه شیروان و تاریخ گذشته آن می بینیم که میراث فرهنگی در هریک از مقاطع تاریخی منشا تحول بوده و جایگاه ویژه ای داشته است.
وی گفت: تاثیر موزه بر زندگی مردم بارز و مشخص است اما متاسفانه در 70 سال اخیر با نفوذ فرهنگ غرب در جامعه ما تاثیرگذاری فرهنگ بومی کمتر شده ولی از بین نرفته به همین دلیل تلاش و پشتکار مسوولان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و توجه به میراث کهن را می طلبد.
مقیمی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه بویژه از آثار کهن و میراث فرهنگی حرکت مثبتی است ولی موزه جایگاه ویژه خود را دارد و نقش عمده ای در شناساندن تاریخ، فرهنگ و تمدن هر شهرستان را ایفا می کند.
محقق و پژوهشگر شیروان گفت: شهرستان شیروان به عنوان دومین شهر بزرگ استان با بیش از 40 اثر باستانی و تاریخی ثبت شده ملی و 45 بقعه متبرکه از غنای تاریخی زیادی برخوردار است که متاسفانه اکنون به دلیل نبود موزه، بعضا آثار تاریخی نفیس و باقدمت چندین ساله در منازل مردم نگهداری می شود.
مقیمی این آثار را شامل نسخ خطی از کتب تاریخی، قرآن های خطی و نیز ابزار و آلات مردمان کهن، البسه قدیمی و سکه های ادوار مختلف تاریخی عنوان کرد.
وی گفت: اکنون موزه شیروان در دست ساخت است و امیدواریم هر چه زودتر شهر باستانی شیروان هم دارای موزه ای باشد تا قسمتی از تاریخ و فرهنگ کشور کهن مان زنده بماند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان هم گفت: برای پیشرفت بیشتر شهرستان و جذب گردشگر ساخت موزه تاریخی تاثیر بسزایی در منطقه خواهد داشت.
ˈمیرعلی رجعتیˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان این که موزه می تواند نقش مهمی را در حوزه گردشگری شهرستان ایفا کند، افزود: این شهرستان 42 اثر تاریخی ثبت شده دارد که هرساله مسافران زیادی از استان های دیگر به این شهرستان سفر می کنند و اگر ساخت این موزه با شتاب صورت گیرد ماندگاری بیشتر مسافران را در این شهرستان شاهد خواهیم بود.
وی با بیان این که کار ساخت موزه شیروان از سال 89 آغاز شده، گفت: این موزه دارای زیربنای 250 متر مربع است و اکنون 70 درصد پیشرفت دارد که برای ساخت آن سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
رجعتی با بیان این که اتمام طرح مزبور یک میلیارد ریال اعتبار می طلبد، افزود: امسال یک میلیارد ریال برای این طرح مصوب شده اما تاکنون اعتباری تخصیص نیافته است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان با بیان این که آثار تاریخی این شهرستان قدمت بالایی دارند، گفت: تمام آثار نیازمند مرمت و بازسازی است و در سال جاری 300 میلیون ریال برای مرمت آنان مصوب شده ولی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.
رجعتی خواستار تخصیص به موقع اعتبارات برای اتمام موزه شیروان از سوی مسوولان استان شد و افزود: می طلبد مسوولان حمایت های بیشتری در این حوزه داشته باشند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز از موزه تاریخی به عنوان یکی از نیازهای شهرستان یاد کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی و محیطی شیروان در زمینه های مختلف جذب گردشگر یکی از ضروریات شهرستان است.
ˈعبدالرضا عزیزیˈ در گفت و گو با ایرنا نبود موزه تاریخی در دومین شهرستان خراسان شمالی را خلائی فرهنگی خواند و افزود: مسوولان امر در این زمینه باید پیگیری های لازم را به عمل آورند و برای تخصیص اعتبارات و جذب آن تلاش کنند.
وی موزه را باعث هویت بخشی محلی، ملی، بین المللی و منطقه ای عنوان کرد که می تواند در عرصه های مختلف به رشد صنعت گردشگری و اقتصاد محلی کمک کند و باعث تحول فرهنگی و اقتصادی شهرستان شود.
عزیزی با بیان این که موزه می تواند نقش مهمی را در حوزه گردشگری شهرستان ایفا کند گفت: داشتن شناسنامه از تاریخ کهن شهرستان به اقامت بیشتر مسافران و گردشگران انجامیده و در نهایت به افزایش سرانه درآمدی شهروندان منجر می شود.
شیروان با 157 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی است. ک/4
7186/626
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن