تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803022068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امکان توافق کامل هسته ای در وین/ انتقاد شدید ظریف از سخنان بی معنی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



امکان توافق کامل هسته ای در وین/ انتقاد شدید ظریف از سخنان بی معنی
محمد جواد ظریف:«من نمی‌دانم آمريکايی‌ها از اين گزينه چه نفعی در عراق و افغانستان برده‌اند و اين گزينه چه فايده‌ای برای آنها داشته که کماکان اصرار دارند به روش قرن پيش، اين حرف‌ها را تکرار کنند.»




    به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف در وین مستقر شده اند تا دور جدید مذاکرات با 5+1 را پیگیری نمایند. وزیر خارجه ایران پیش از سفر به وین، از دشواری مذاکرات گفت و از "گزینه های روی میز آمریکا" به شدت انتقاد کرد.    

    سایت دویچه وله(dw.de) با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران و 5+1 در وین، نوشته است:       محمدجواد ظریف در گفتگویی با بخش خبری ساعت ۲۱ تلویزیون ایران، دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در شهر وین را "سخت و فشرده" خواند، اما اضافه کرد که به باور وی «چنانچه طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد، در شش ماه نخست مذاکرات امکان رسیدن به توافق کامل وجود دارد.»    

دور نهایی مذاکرات ایران با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان از روز سه‌شنبه (۲۹ بهمن/۱۸ فوریه) به طور رسمی در مقر سازمان ملل در وین آغاز خواهد شد.    

 

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلویزیونی که روز شنبه (۲۶ بهمن) پخش شد، گفت صحبت‌هایی که از روز سه‌شنبه در وین آغاز خواهد شد، "شروع مذاکراتی است که بر اساس تفاهم ژنو باید ظرف حداکثر یک سال به برنامه اقدام نهایی منتهی شود که در مرحله نخست شش ماهه خواهد بود."    

به گفته وی "دستور کار مذاکرات و روش پیگیری موضوع" از مسائلی است که قرار است در جلسه نخست مذاکرات راجع به آن صحبت شود.    

محمدجواد ظریف همچنین اضافه کرد که ایران چارچوب‌هایی را برای انجام مذاکرات سازنده ضروری می‌داند و یکی از مسائلی که در این چارچوب‌ جای می‌گیرد، جلوگیری از انجام اقداماتی است که باعث بیشتر شدن شکاف بی‌اعتمادی میان مردم ایران و غرب شود.    

وزیر امور خارجه ایران گفت: « موضوعات دیگری که در این دوره از مذاکرات باید بررسی شود، اقدامات نامناسب و صحبت‌های بی‌معنی است که تاکنون صورت گرفته است.»    
انتقاد از سخنان مقامات آمریکایی

آقای ظریف با انتقاد از گفته اخیر شماری از مقامات آمریکایی در مورد "مطرح بودن همه گزینه‌ها" علیه ایران، این موضع‌گیری‌ها را جدید ندانسته و گفت: «در طول سی سال گذشته آمریکایی‌ها همواره این اظهارات بی‌مورد را زده‌اند. مردم و مسئولان ایران همیشه نشان داده‌اند که این اظهارات برای آنها جایگاهی ندارد و ما حاضر نیستیم این گونه حرف‌ها را بپذیریم.»    

    سایت رادیو فردا(radiofarda) به پوشش انتقاد محمد جواد  ظریف از سخنان مقامات آمریکایی پرداخت:    
 محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، مذاکرات پيش‌روی ايران و ۱+۵ در وين را "سخت و فشرده" توصيف کرد اما گفت که اگر طرف مقابل از خود حسن نيت نشان دهد، امکان دستيابی به توافق کامل در شش ماه نخست مذاکرات وجود دارد.      

به گفته آقای ظريف "دستور کار مذاکرات" و "روش پيگيری موضوع" دو محور کار جلسه نخست مذاکرات در وين خواهد بود.
   
 
آقای ظريف همچنين بررسی "اقدامات نامناسب و صحبت‌های بی‌معنی" را ديگر دستور مذاکرات وين دانست.    
 
او با انتقاد از طرح بحث "همه گزينه‌ها روی ميز است" توسط برخی مقام‌های دولت آمريکا گفت: «من نمی‌دانم آمريکايی‌ها از اين گزينه چه نفعی در عراق و افغانستان برده‌اند و اين گزينه چه فايده‌ای برای آنها داشته که کماکان اصرار دارند به روش قرن پيش اين حرف‌ها را تکرار کنند.»    
 
وزير امور خارجه ايران اين گونه موضع‌گيری‌های دولتمردان آمريکايی را جديد ندانست و افزود که «در طول ۳۰ سال گذشته آمريکايی‌ها همواره اين اظهارات بی‌مورد را زده‌اند. مردم و مسئولان ايران هميشه نشان داده‌اند که اين اظهارات برای آنها جايگاهی ندارد و ما حاضر نيستيم اين گونه حرف‌ها را بپذيريم.»    
 
دولت آمريکا همواره تاکيد کرده در صورت شکست مذاکرات ديپلماتيک با ايران بر سر پرونده هسته‌ای اين کشور، تمام گزينه‌ها برای برخورد با تهران از جمله حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای آن روی ميز خواهد بود.    
 
مقام‌های ايران هم با تاکيد بر صلح‌آميز بودن برنامه اتمی خود می‌گويند که در صورت هرگونه حمله نظامی به خود، پاسخی پشيمان کننده خواهند داد.    

 
  سایت رادیو فردا(radiofarda) در خبری دیگری از وین تیتر زده است: " بعیدی‌نژاد: مذاکره درباره اراک و سانتریفیوژهای پیشرفته دشوار است" و نوشته است:      
حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌گوید رآکتور آب سنگین اراک و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله دشواری‌های دور تاره گفت‌وگوهای هسته‌ای خواهد بود.    


بعیدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه ۲۷ بهمن به پاره‌ای از مشکلات داخلی و خارجی در مذاکرات اشاره کرده و گفته است رآکتور آب سنگین‌ اراک و سانتریفیوژهای نسل جدید از جمله سخت‌ترین موضوعات مذاکرات خواهند بود.  


 فشار داخلی و خارجی

به گفته بعیدی‌نژاد تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای از جانب شماری از گرو‌ه‌های سیاسی تحت فشار است اما در سطوح بالای کشور تصمیم بر ادامه مذاکرات است. وی گفت برخی گروه‌های داخلی نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.    

معاون وزارت خارجه با اشاره به ترک مذاکرات هسته‌ای همزمان با اضافه شدن شماری از شرکت‌ها و افراد به فهرست‌ تحریم‌های آمریکا گفت:  «ما جلسات کارشناسی را به این دلیل ترک کردیم که به مذاکرات لطمه نخورد و آمریکایی‌ها هوشیار شوند که باید جلوی فشارهای داخلی خود را بگیرند و از اقداماتی که می‌تواند روند مذاکرات را با مشکل روبرو کند، خودداری کنند. البته آنها انتظار واکنش شدید ایران را نداشتند.»    

 
سانتریفیوژهای نسل جدید

در این مورد بعیدی‌نژاد می‌گوید که ایران به موجب توافق ژنو در این مدت نمی‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدید را جایگزین سانتریفیوژهای از کار افتاده بکند و دستگاه‌های جایگزین باید از همان نوع باشند.    
بعیدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات در پیش رو می‌گوید که ایران نمی‌پذیرد که در آینده هم نتواند سانتریفیوژهای نسل جدید را جایگزین کند.    

 وی تصریح کرد: «فعلا تنها برای شش ماه امکان جایگزینی محدود می‌شود. اما واقعیت این است که به طور قطع یکی از مشکل‌ترین موارد در بحث توافق جامع همین بحث خواهد بود.»    



رآکتور اراک

معاون وزارت خارجه ایران رآکتور  ۴۰ مگاواتی اراک را نیز یکی از مهمترین و سخت‌ترین موضوعات مذاکرات دانست و گفت: «ما به این تاسیسات به عنوان دستاورد ملی نگاه می‌کنیم اما طرف غربی از راه‌اندازی آن احساس نگرانی می‌کند. به دلیل سوءنیتی که طرف غربی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ما و همچنین نگرانی از دسترسی ایران به سوخت پلوتونیوم دارند، بنابراین ترجیح می‌دهند که به هیچ وجه این راکتور راه‌اندازی نشود.»    

وی افزود: «به طور قطع ما به دنبال حفظ این رآکتور خواهیم بود. درعین حال اعلام کردیم به طرف غربی که آمادگی داریم برای رفع نگرانی راه‌حل‌های فنی درنظر بگیریم. البته طبیعی است که گروه ۱+۵ به دنبال این است که ایران از رآکتور آب سنگین اراک صرف نظر کند، که به طور قطع چنین نخواهد شد. بنابراین برای رسیدن به توافق بر سر این موضوع باید یک سری اقدامات و روش‌های فنی و مهندسی را در نظر بگیریم که نگرانی‌های مشروع را برطرف نماید.»    
ایران می‌گوید این رآکتور را برای جایگزین کردن رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران می‌خواهد اما غربی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که ایران با پلوتونیوم این رآکتور می‌تواند ظرفیت ساخت سلاح‌ هسته‌ای خود را گسترش دهد.    

پیش از این علی‌اکبر صالحی گفته بود که  ایران حاضر است در طراحی این رآکتور تغییراتی بدهد بطوریکه پلوتونیوم کمتری در آن تولید شود تا از نگرانی‌ها کاسته شود.
صالحی همچنین گفته بود که ایران تاسیسات بازفرآوری در اختیار ندارد و نمی‌تواند پلوتونیم این رآکتور را به سطح تسلیحاتی برساند.     444  

 

 

  برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید  




۱۳۹۲/۱۱/۲۸ - ۰۸:۰۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن