تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834150321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویکرد سینمای ایران، فرهنگ یا تکنولوژی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


رویکرد سینمای ایران، فرهنگ یا تکنولوژی وبلاگ > اسعدی، محمود - مروری بر سی و دومین جشنواره فیلم فجر

"سینما" بعنوان یک رسانه تاثیر گذار در قرن حاضر، شایسته تامل در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. تجارب کشورهای صاحب سبک در این زمینه نشاندهنده ابعاد گونه گون در این هنر و تلاش پیوسته در جهت هماهنگی کلیه شوون متناظر با آن است بدین سبب محدود و محصور کردن سینما، تنها به سینماگران و مدیران آن چندان منطقی بنظر نمی رسد. بخصوص که اکنون فیلم هایی در جهان تهیه و تدارک می شود که اهدافی کاملا متمایز از چند دهه قبل دارند و بعنوان رسانه ای پر نفوذ رسالت ویژه ای در اقناع مخاطبان یافته اند بی شک سینمای ایران نیز بایستی از سازو کار ملی، منطقه ای و جهانی بهره برد و از همه صاحبنظران در عرصه های متفاوت علمی- فرهنگی- هنری به خوبی استفاده نماید تا بتواند موقعیت خود را تثبیت یا ارتقاء ببخشد. نگاهی به سینمای هالیوود آمریکا، سینمای هندوستان و اروپا بخصوص فرانسه و ایتالیا و اسپانیا و دیگر نقاط جهان نشانگر اهداف بلند مدت در زمینه های اقتصادی- سیاسی و فرهنگی است. دست اندرکاران این کشورها علاوه بر "اقتصاد" که اصلی اساسی است به "فرهنگ" و "سیاست" نیز از دریچه "رسانه" نظر داشته و دارند و این موضوع بطور غیر ملموس اما کاملا حقیقی در تاروپود این صفت وجود دارد. مدیریت این رسانه عظیم اما در ایران دچار سبک ها، روش ها و گرایش های متفاوت و متضاد بوده است که در وهله اول نشاندهنده گسیختگی در سطوح اصلی نظام تصمیم گیری و شاید عدم درک مناسب تاثیر این جادوی قرن است. صرف نظر از حذف برخی ملاحظات در اوایل انقلاب اسلامی که به محدودیت سینما منجر شد در دهه 60 نگاه مدیران نخستین وزارت ارشاد در خلال بیش از ده سال زمامداری اندیشه و فرهنگ بود سینمای انسانی و عاطفی که خلاء آن در جهان احساس می شد مدیران آن دوره با کمک فیلم سازانی که فرصت خاص خذف امور جنسی و خشونت را یافته بودند با موقعیت به دست آمده و تجربه و هنر خود آثاری در این زمینه خلق کردند که زمینه معرفی سینمای ایران به جهان فراهم شد. بعدها هر گروه از مسئولین با نظر و سلیقه و تجربه خود سکان هدایت سینمای ایران را به دست گرفتند بی آن که نشانی از مدیریت استراتژیک رسانه بر تصمیمات آنها سایه انداخته باشد. تا امروز که 35 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و اختتامیه جشنواره فجر را شاهد بودیم در حالی که در آغاز این جشنواره از انبوه سلایق و ایده های نو با حضور و تعداد زیادی از کارگردانهای مطرح امروز ایران داده می شد حاصل کار به گونه ای شد که حتی دو کارگردان پرورده انقلاب از حضور در مراسم اختتامیه سرباز زدند آنهم به بهانه کمبود سیمرغ و تندیس هایی که از نظر آنها اندک بوده است! وضع دیگران که توجهی به آنها نشد روشن است با این حال نگاهی گذرا به فیلم های این دوره جشنواره نگاه اصولی فیلم سازان و مدیران آن را به مقوله سینما آشکار می سازد: تکنیک گرایی و یا تسلیم فرهنگ به تکنولوژی. یک سوال پرسیدنی است که چگونه ما از سینمای انسانی به سینمای صنعتگرا و به اصطلاح فنی-حرفه ای رسیدیم؟ آیا تصویر جذاب کوبیدن هلیکوپتر به کوه که به گفته طراحان آن نصف زمان فیلمبرداری فیلم را اشغال کرده است از جمله آمال و آرزوهای سینمای ایران است؟ در این صورت آیا بهتر نیست به کلاسهای سینمای بزرگان هالیوود تاسی کنیم تا کپی برابر اصل باشد؟ آیا موضوع و سوژه فیلم "چ" که خود از نخبگان مکانیک و الکترونیک بود تکنولوژی را به قصد درک فرهنگ ترک نکرد؟ یا در فیلمی که عصاره و اسطوره فضیلت و شجاعت یک دین و ملت را می نمایاند بهره بری از جلوه های متعدد تکنیک در فرم و محتوی به سبک های هالیوود شایسته است؟ بی گمان استفاده از تکنولوژی در مکان و مقام خود بسیار مطلوب و موجه است اما در مواردی که "موضوع" مهم است نه نحوه برخورد ها در صحنه نبرد، چگونه می توان عمق فاجعه را نمایاند؟ گفته اند مخاطب این فیلم -رستاخیز- مردم دیگر کشورها هستند و فروش خوب خارجی نوید سینمای جهانی برای ایران را به ارمغان می آورد. "آینده" این پیش گویی را روشن خواهد ساخت اما آن مردم که با سینمای تکنیکی آمریکا، هند و اروپا آشنایند چگونه در این زمینه ها رقابت می کند علاوه بر این "موضوع" چه می شود؟ آیا آن مردم نیز چون مخاطبان ایرانی از چند و چون واقعه عاشورا آشنایند و "پیام" فیلم را به درستی درک خواهند کرد؟ سینمای ایران در تکنیک البته گام بزرگی به جلو برداشته است و ما از این بابت خرسند و خوشنودیم کاش این موهبت به معنی بی سوژگی و عدم توانایی در تصویر امور متفاوت، متنوع و گستره مضامین انسانی که به وفور در ادبیات و فرهنگ ما وجود دارد نباشد. نکته ای که در دیگر موضوع های فیلم ها مشهود بود هشت سال دفاع مقدس ، صدها هزار رزمنده و میلیون ها خاطره و سوژه گستره کار در این عرصه را بسیار پر دامنه می کند تا دیگر سوژه های تکراری که بارها توسط دیگر فیلم سازان ارائه شده است ملاک و معیار قرار نگیرد. ایجاد فرصت برای جوانان، مدیران و رزمندگانی که خود شاهد و ناظر جریانات متفاوت انقلاب و جنگ بوده اند به تحول اساسی در این زمینه می انجامد. قناعت به وضع موجود و حمایت بی کرانه از افراد مشهور کارساز نخواهد بود. نظام هماهنگ تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص این رسانه همراه با دیگر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به رشد و اعتلای سینمای ایران خواهد انجامید.



یکشنبه 27 بهمن 1392 - 15:07:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن