تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818891931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت خیزش دوباره اردوغان به آغوش رژیم صهیونیستی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

علت خیزش دوباره اردوغان به آغوش رژیم صهیونیستی تهران -ایرنا - روزنامه « جمهوری اسلامی » روز یکشنبه در سرمقاله خود نوشت:وزیر خارجه ترکیه می گوید آنکارا و تل آویو در شرف عادی سازی روابط دوجانبه پس از حادثه حمله به کشتی ˈمرمره آبیˈ هستند. داوود اوغلو تاکید کرد در این زمینه پیشرفت جدی حاصل شده و با رفع اختلافات موجود، مسیر برای بهبود کامل روابط هموار شده است.


در ادامه این مطلب که به قلم « جلیل حسنی » با عنوان « علت خیزش دوباره اردوغان به آغوش رژیم صهیونیستی» منتشر شد می خوانید : دو هفته قبل نیز رژیم صهیونیستی از حضور یک هیأت عالی رتبه ترکیه ای در کنفرانسی با موضوع گرامی داشت قربانیان هولوکاست ابراز خرسندی کرد.
این رژیم، حضور مقاماتی از وزارتخارجه ترکیه در کنفرانس مذکور را حامل پیام های مثبتی در خصوص عادی سازی روابط فیمابین دانست و از آن به شدت استقبال نمود.
روزنامه جمهوریت نیز در تشریح انگیزه های دولت ترکیه برای تجدید مناسبات با رژیم صهیونیستی نوشت: با نهایی شدن توافق ها و برقراری مناسبات کامل با تل آویو، اردوغان که به دلیل اتفاقات ماههای اخیر، روزهای سختی را می گذراند احساس راحتی خواهد کرد و حتی زمینه برای رفع کدورت ها با دولت آمریکا هموار خواهد شد.
از زمان پیدایش رژیم صهیونیستی، دولت ترکیه متأسفانه با اینکه اکثریت بیش از 95 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، از دولت هایی بود که با رژیم صهیونیستی روابط گسترده سیاسی، تجاری و نظامی داشت.
علاوه بر این، دولت ترکیه در میان کشورهای اسلامی اولین کشوری بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و در طول 60 سال گذشته نیز مراودات گسترده ای با این رژیم داشت.
با روی کار آمدن دولت اسلام گرا در ترکیه در سال 1381 این امید ایجاد شد که ترکیه در مناسباتش با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کلی کرده و فصل نوینی را در این زمینه بگشاید و لکه ننگ 50 ساله رابطه با رژیم صهیونیستی را از پیشانی این کشور مسلمان پاک کند.
این مسئله یکی از خواسته ها و آرزوهای ملت مسلمان ترکیه بود و به جرات می توان گفت یکی از انگیزه های اصلی که مردم ترکیه به حزب اسلام گرای عدالت و توسعه و شخص اردوغان اقبال نشان دادند همین بود، زیرا مردم ترکیه از اینکه دولتشان با رژیمی رابطه نزدیک داشت که هم مسلکان مسلمان آنها را قتل عام می نماید، قبله نخست مسلمانان را اشغال کرده و علیه منافع جهان اسلام فعالیت می کند خشمگین بودند.
مردم ترکیه از مشاهده اینکه قاتلان فلسطینی ها و اشغالگران سرزمین های مسلمانان، آزادانه در کشورشان به تجارت مشغولند و تعطیلات خود را در مناطق تفریحی این کشور می گذرانند بشدت عصبانی بودند.
رژیم صهیونیستی در چند دهه گذشته علاوه بر مراودات تجاری، به تأمین کننده اصلی تسلیحات و فناوری نظامی ترکیه تبدیل شده است به طوری که مبادلات تجاری طرفین سالانه بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است.
با این حال دولت اسلام گرا از زمان روی کار آمدن، در زمینه قطع وابستگی به رژیم صهیونیستی خواسته های ملت ترکیه و سایر ملل اسلامی را برآورده نکرد.
این دولت به جای این که گام های اساسی در رفع ننگ رابطه با رژیم صهیونیستی بردارد صرفاً به حرکت های شعاری و عوام گرایانه پرداخت که اوج آن، مشاجره لفظی اردوغان با شیمون پرز در اجلاس داووس در سال 1385 و در اعتراض به قتل عام مردم غزه بود که پرز را ˈقاتل کودکانˈ خواند.
با اینحال در همان شرایط نیز که رژیم صهیونیستی فوج فوج ملت بی دفاع فلسطین را می کشت، آنکارا حاضر نشد روابطش را با تل آویو قطع کند.
سفر اردوغان به فلسطین اشغالی در سال 1384 اوج اقدامات ننگ آور دولت باصطلاح اسلام گرای وی بود.
وی در این سفر، با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد و دست آنها را فشرد.
برخی خبرگزاری ها در همان زمان گزارش دادند که اردوغان در قبال فعالیت های هسته ای ایران با رژیم صهیونیستی ابراز همدردی کرده و خود را در نگرانی های رژیم صهیونیستی سهیم و شریک دانسته بود!
در آن شرایط توجیه خوش بینانه ای که در قبال عملکرد نامعقول دولت اردوغان در برخوردش با رژیم صهیونیستی وجود داشت این بود که وی تحت فشار نظامیان قرار دارد و مجبور است چنین اظهاراتی را مطرح سازد و چنین مواضعی را دنبال نماید.
با اینحال، در شرایط کنونی که دولت تقریباً دست نظامیان را از قدرت ساقط کرده است تلاش های جریان حاکم برای تجدید مناسبات همه جانبه با رژیم صهیونیستی هیچ توجیهی ندارد به جز اینکه جریان حاکم به دلیل سیاست ها و رفتارهای غلط و نابخردانه اش خود را در موضع ضعف و بی ثباتی می بیند و برای نجات یافتن از این مخمصه دست به دامن برقراری رابطه با صهیونیست ها شده است.
به عبارت روشن تر، دولت ترکیه و به خصوص شخص اردوغان که اکنون مجبور شده است ننگ برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را بپذیرد، تاوان رفتارها و سیاست های غلط خود در سال های گذشته را می پردازد.
سیاست اردوغان و حزبش، به خصوص در قبال بحران سوریه که اکنون به شکست و رسوایی منجر شده است، منشأ بخش عمده گرفتاری های دولت اردوغان را تشکیل می دهد.
سیاست مسئله دار و غلط خصومت ورزی کورکورانه با دولت سوریه و حمایت غیرقانونی، غیر شرعی و غیر اخلاقی از تروریست ها و شورشیانی که به هیچ معیاری پایبند نیستند، به اعتبار و حیثیت دولت اردوغان به شدت خدشه وارد کرده و ترکیه را نیز در انزوای بی سابقه ای قرار داده است.
با اینحال، این نهایت ساده اندیشی است اگر دولتمردان کنونی ترکیه می پندارند تجدید مناسبات با رژیم صهیونیستی می تواند آنها را از بحران نجات دهد بلکه تتمه اعتبار آنها را در میان حامیانشان نیز از بین خواهد برد و بر عمق بحرانی که اکنون دچار آن هستند خواهد افزود.
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن