تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803484416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی سفر استانی روحانی بوی احمدی‌نژاد می‌دهد/ آیا روحانی پوپولیست می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
وقتی سفر استانی روحانی بوی احمدی‌نژاد می‌دهد/ آیا روحانی پوپولیست می‌شود؟

وقتی سفر استانی روحانی بوی احمدی‌نژاد می‌دهد/ آیا روحانی پوپولیست می‌شود؟
بسیاری از کارشناسان مساول سیاسی اعتقاد داشتند که نمی‌شود تفاوت زیادی بین سفراستانی دولت روحانی و احمدی نژاد قائل شد.
مصطفی داننده: بالاخره پای رئیس جمهور جدید ایران نیز به سفرهای استانی باز شد و حسن روحانی خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی خود انتخاب کرد. رئیس جمهور روحانی که از همان ابتدا مخالف سفرهای استانی به شیوه محمود احمدی نژاد بود، در جریان رقابت‌های انتخاباتی و بعد از آن به شدت نحوه سفر رفتن رئیس جمهور پیشین را زیر سوال برد.

رئیس جمهور مخالف خود با سفرهای استانی احمدی نژاد را بر پایه 7 اصل اساسی عنوان کرده بود. حسن روحانی در پاسخ به سوالی که نظر او را در مورد سفرهای استانی محمود احمدی نژاد جویا شده بود گفت:« سفرهای استانی گرچه آثار مثبتی داشته اما چند اشکال عمده هم داشته:

1. مداخله در تصمیم‌های منطقه‌ای که توسط مدیران منطقه‌ای طراحی و برنامه ریزی شده است.

2. تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات فله‌ای که نمونه آن ٢٠٠ مصوبه ظرف ٢ ساعت می‌باشد.

3. بی‌خاصیت کردن مدیران محلی و استانداران در برنامه‌ریزی‌های کلان استان خود.

4. بی‌اعتمادی سیستم مرکزی از مدیران منطقه‌ای است که مدیر رده ٢ و ٣ هرگونه تصمیم‌گیری را منوط به تصمیم‌های استانی می‌کند.

5. رو در رو بودن با مردم بسیار مطلوب است اما زمانی که تبدیل به افراط بشود تبدیل به تظاهر می‌گردد.

6. هزینه‌های اضافی بر بودجه کشور تحمیل می‌کند. طبق برآوردها در هر سفر استانی بین ٥ تا ٨ میلیارد تومان هزینه میشود.

7. تأخیر در اجرای پروژه‌ها بسیاری از پروژه‌های آماده اجرا، معطل می‌ماند تا سفر استانی انجام شود و در تصمیمات آن سفر گنجانده شود و بعد از آن اجرا شود.»

بدین ترتیب مشخص شد که رئیس جمهور روحانی معتقد است که دولت نباید به صورت گسترده در امور استان‌ها دخالت کند و اجازه بدهد استاندارها و مسئولانی که خود دولت منصوب کرده است، کار خود را انجام دهد و دولت تنها ناظر انجام درست کارها باشد.

مصوبات فله‌ای دیگر ایراد اساسی روحانی به نحوه سفرهای رئیس جمهور پیشین ایران است. ایرادی که بسیاری از کارشناسان آن را وارد می‌دانند و معتقد هستند مصوبات بی شمار دولت دهم در سفرهای استانی بار فراوانی را بر روی دوش دولت گذاشته است. روحانی از عوامانه بودن این سفرها گلایه مند بوده است و اعتقاد دارد که نباید پوپولیست گونه با مردم برخورد کرد.

عوامانه بودن سفرهای استانی یا همان پوپولیستی برخورد کردن در دولت گذشته ، باعث شد روحانی مهم وجه تمایز خود را با دولت گذشته را برای دولتمردان خود اینگونه تعریف کند که ما همانند احمدی نژاد سفر استانی نمی‌رویم. مانند احمدی نژاد سفر استانی نرفتن یعنی اینکه دیگر از وعده دادن، دیدارهای مردمی، استقبال‌های خیابانی و ... خبری نیست و رئیس جمهور به عنوان مدیر اجرایی کشور برای سرکشی به امور و آشنایی با مشکلات راهی استان‌های کشور می‌شود. اما مگر می‌شود که رئیس جمهور وارد استان شود و دیدار واستقبال مردمی نداشته باشد؟

همانطور که در سفر اخیر روحانی به خوزستان مشخص و دیده شد بیان این معنا بود که رئیس دولت به ویژه بعد از احمدی نژاد باید کمی پوپولیست باشد. اطرافیان رئیس جمهور بارها بیان کرده  بودند که دیگر در خیابان‌ها شاهد استقبال مردمی از رئیس جمهور نخواهیم بود و  دولت ما مردم را به خیابان نخواهیم کشید. ما سعی می‌کنیم دیگر کسی به دنبال خودروی رئیس جمهور ندود و رئیس جمهور نگاهی عزت مندانه به مردم و سفرهای استانی داشته باشد.

رفتن روحانی به استان خوزستان اما معنای دیگر داشت و بسیاری از مردم که سفرهای استانی رئیس جمهور قبل را دیده بودند نتوانستند تمایزی بین آن سفرها و سفر رئیس جمهور جدید ایران پیدا کنند. روحانی وقتی پای به اهواز گذاشت، همان رفتاری را کرد که محمود احمدی نژاد انجام می‌داد.

او هم با خودرو به میان جمعیت آمد و برای آنها دست تکان داد، عده‌ای به دنبال ماشین وی دویدند، برایش نامه فرستادند و او هم در سخنرانیش به مردم وعده آبادانی و ساخت خوزستان را داد از رفع بیکاری سخن گفت و آنان را مردمی غیور و بی بدیل در دنیا دانست.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز اعتقاد دارد که روحانی در سفر به استان خوزستان پا جای پای احمدی نژاد گذاشته است. این فعال اصلاح طلب و طرفدار دولت روحانی اعتقاد دارد:« این سفر بی‌شباهت به سفرهای استانی آقای احمدی‌نژاد نبود. انتظار اقشار و لایه‌های فرهیخته این بود که تا آنجایی که امکان دارد آقای روحانی از شعارزدگی و پوپولیسم دوری کند و بیشتر به بیان مسائل واقعی جامعه بپردازد. به نظر من این سخن آقای روحانی که گفتند مقاومت شما در جریان هسته‌ای باعث به زانو درآمدن کشورهای غربی شد به شدت یادآور زمان احمدی‌نژاد و پوپولیسم اصولگرایان بود.»

زیباکلام روحانی را خطاب قرار داد که او باید:« تکلیف خود را مشخص کند که قصد دارد چگونه حکومت کند. آیا قصد دارد یک هوگو چاوز و یا احمدی‌نژاد دیگر باشد و با جمع کردن مردم در خیابان‌ها برایش هورا بکشند و یا اینکه رفتار دولت در حوزه عمومی را تغییر دهد.»

بسیاری از طرفدارن دولت روحانی که تا قبل از سفرهای استانی کاملا تفاوت‌ها او با احمدی نژاد را چه در کلام، چه در رفتار و در چه در اتخاذ سیاست‌ها به خوبی درک کرده بودند اینبار با یک تعارض بزرگ روبرو شدند که چرا رئیس جمهور روحانی همانگونه سخن گفت که احمدی نژاد در سفرهای خود سخن می‌گفت؟

برای پاسخ به این سوال باید به نگاه جامعه شناختی به ویژه جامعه شناسی سیاسی به موضوع نگاه کرد و این ایراد را به دولتمردان گرفت که آنها بدون در نظر گرفتن شرایط استان‌ها به ویژه استان‌های بی بضاعت کشور دم از تغییر در سفرهای استانی زدند و اعلام کردند، آن کسی که فله ای سفر استانی می‌رفت رفته است.

مردم شهرهای کوچک که به دور از امکانان پایتخت و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، به دنبال شنیدن این سخنان با ادبیات پوپولیستی هستند، ادبیاتی که برای آنان از رفع مشکلات سخن بگوید و آنها نیز برای سخنران سوت و کف بزنند. آنان مشکلات عدیده‌ای در شهرها و روستاهای خود دارند، از نداشتن بیمارستان، آب آشامیدنی، مدرسه، کار و ... این مشکلات باعث می‌شود آنها نامه بنویسند و از رئیس جمهور بخواهند، که برای آنان کار درست کند حتی از او بخواهند که یک دوچرخه برای آنها بخرد.

مردم شهرهای کوچک دغدغه‌های پایتخت نشینان را ندارند، شهرستانی هایی که تا دیروز دیدن رئیس جمهور برایش خواب بود و در زمان احمدی نژا د او را دیدند و حتی با او دست دادند و خوش و بش کردند، لذا از روحانی نیز انتظار دارند، که بین آنان بیاید و مشکلات و بدختی آنها را بشنود.

روحانی و دولتش باید ابتدا به ریشه یابی سفرهای استانی احمدی نژاد و میزان رضایت مردم از نحوه اجرای آن در استان‌ها به ویژه شهرهای کوچک جویا می‌شدند و بعد سخن از تغییر در نحوه سفرها می‌زدند. سخنگوی دولت اعلام کرد که هیچکدام از ادارات و مدارس در روز استقبال از رئیس جمهور تعطیل نبوده است و مردم خود به استقبال از رئیس جمهور پای به خیابان‌‎ها گذاشته اند و این خود گواه این معناست که مردم دوست دارند به استقبال رئیس جمهور خود بیایند او را از نزدیک ببیند و به او نامه بدهند و مشکلات خود را بیان کنند و روحانی نیز به آنان وعده حل مشکلات را بدهد.

حضور مردم خوزستان در خیابان بدون دعوت از سوی دولت نشان می‌دهد، که تغییر در نحوه اجرای سفرهای استانی کار سختی است و احتیاج به مطالعه فراوان دارد و ای کاش روحانی در سال اول دولت خود به مطالعه سفرهای استانی دولت احمدی نژاد می‌پرداخت و بعد به استان‌های کشور سفر می‌کرد.







1392/11/1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن