تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802896857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاسیس رشته دانشگاهی تاکسیرانی/ برنامه ریزی برای بهبود رفتار رانندگان تاکسی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی های تاکسیرانی سراسر کشور خبر داد؛
تاسیس رشته دانشگاهی تاکسیرانی/ برنامه ریزی برای بهبود رفتار رانندگان تاکسی
مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور ضمن اعلام خبر تاسیس یک رشته دانشگاهی تحت عنوان "کاردانی حرفه‌ای تاکسیرانی" در دانشگاه جامع علمی کاربردی از برنامه ریزی برای بهبود رفتار رانندگان خبرداد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عجیب نیست اگر تاکسی ها را رسانه بدانیم، رسانه‌ای که هم تاثیر پذیر است و هم تاثیر گذار بر فرهنگ و جامعه. این رسانه که روزانه حجم وسیعی از شهروندان را جا به جا می‌کند، مسلما می تواند در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه موثر باشد و یا برعکس.

به هر حال تردیدی نست که مردم به ویژه شهروندان تهرانی روزانه زمان قابل توجهی از اوقات خود را در ترافیک و تاکسی‌ها صرف می‌کنند و اگر خوب از این بستر اجتماعی استفاده شود، میتواند در توسعه فرهنگی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

بر اساس آخرین آماری که ستاد سوخت اعلام کرده است، حدود 330 هزار تاکسی در کشور وجود دارد که از این تعداد، آمار تقریبی 80 هزار تاکسیران در ناوگان تاکسیرانی تهران فعال هستند.

یکی از زمینه‌های خوب برای توسعه فرهنگی، تاکسی و  رفتار رانندگان تاکسی هاست. این رفتا متاثر از عوامل متعددی است و پرواضح است که تحصیل و آموزش تخصصی رانندگان از موثر ترین این عوامل خواهد بود.

هرچند تعدادی از رانندگان از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند، اما به راستی داشتن مدرکی چون لیسانس ادبیات، تاریخ، شیمی و ریاضیات و امثالهم چقدر می‌تواند در رفتار صحیح راننده با مسافران و نیز کمک به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه کند؟

شک نداریم که صرف تحصیل دانشگاهی در هر رشته‌ای، میتواند بر نحوه برقراری ارتباط مناسب با شهروندان موثر باشد، اما نباید فراموش کرد که آموزش تخصصی بسیار متفاوت  تاثیر گذار خواهد بود.

به هر حال یکی از محورهای اساسی خدمات تاکسیرانی، ارائه خدمات به تاکسیرانی، ارائه خدمات به تاکسیران‌هاست. تاکسیرانان ارتباط مستقیم با شهروندان دارند، که ممکن است از تمامی اقشار و سنین باشند، از همین رو باسیتی بتوانند با همه‌ی اقشار و افراد ارتباط برقرار کنند. آشنایی باشهر، ضوابط اخلاقی و رفتاری، خودرو و سیستم مکانیکی آن، قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی، دوره‌های امداد و نجات، اطفاء حریق و حتی در برخی موارد آشنایی با زبان انگلیسی از جمله نیازهای یک تاکسیران است که می‌توان با استفاده از دوره‌های آموزشی به آن‌ها پاسخ مناسب داد.

موارد بالا بهانه‌ای بود تا بابت آن "سید تظام الدین کمانه" مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاون‌های تاکسیرانی سراسر کشور گفتگو کنم. تا در خصوص رفتار رانندگان تاکسی با مسافران و همچنین آموزش تخصص به تاکسی ران‌ها برای ارتباط صحیح با مردم و برنامه‌های این مجموعه، اطلاعاتی کسب نمایم.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور در پاسخ به این که اتحادیه تا کنون در حوزه آموزش به رانندگان تاکسی چه اقداماتی انجام داده است، به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پاسخ داد: اتحادیه در بحث آموزش، تا کنون نشست‌ها و جلسات متعددی با کارشناسان برنامه رزی آموزشی و علوم اجتماعی، متخصصین امور فنی مهندسی و ترافیکی، مراکز آموزشی سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل تاکسیرانی داشته و خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شده است.

سید نظام الدین کمانه نتیجه جلسات شان در خصوص برنامه ریزی آموزشی به تاکسیران‌ها در فاز اول را به سه بحث زیر تقسیم کرد:

1.    امکان سنجی برای تدوین و تعیین یک رشته آموزشی فنی حرفه‌ای در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یا آموزشکده‌های تابع دانشگاه فنی حرفه‌ای برای رانندگان.

2.    تدوین و تعیین یک سر فصل رسی به عنوان یک درس عمومی و فراگیر برای گنجاندن برنامه‌های درسی دانش آموزان

3.    ایجاد رشته‌های کاربردی تاکسیرانی در مراکز علمی کاربردی
 
این مقام مسئول با بیان اینکه این اتحادیه بر اساس وظایف قاونی و ذاتی‌اش برای تامین نیازهای تخصصی و عمومی تاکسیرانان، برنامه ریزی‌های متناسب را نیازهای این قشر انجام داده است، گفت: بحث آموزش و فرهنگ سازی ضمن این که جز کارکردهای ذاتی اتحادیه محسوب می‌شود، از نگاه ما ضرورتی است که در حوزه تامین نیازهای تخصصی یا نرم افزاری قرار می‌گیرد.

کمانه با بیان اینکه پیش تر، آموزش در عرصه تاکسیرانی به صورت متمرکز و جامع نبوده است، گفت: در چند سال اخیر تلاش کردیم که مطالعات و ارزیابی‌های ابتدایی را انجام دهیم.

وی همچین موضوع آموزش در حوزه تاکسیرانی را با توجه به وظایف اتحادیه به عنوان تنها تشکل صنفی تاکسیرانان، به دو دسته کلی آموزش‌های سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کرد و گفت: در بخش اول آنچه مد نظر برنامه ریزی‌های ما بوده، آموزش‌های ترافیکی و فرهنگ سازی رفتار‌های ترافیکی شهروندان و مسافران بوده است که شامل مباحثی چون آموزش‌های فنی و کاربردی مرتبط با ناوگان و فرآیند‌های امدادی شامل اطفاء حریق، امداد اولیه و پشتیبانی آشنایی با خودرو‌و تعمیرات اولیه آن می‌شود.

کمانه با بیان این که قریب به 60 میلیون جابجایی و مسافرت‌های کوتاه شهری از طریق تاکسی انجام می‌شود و با تاکید بر این که ضریب تعامل رانندگان با شهروندان رقم بسیار قابل توجهی دارد، اهمیت روابط و رفتار اجتماعی در ارتباطات راننده با جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش دوم آموزش‌ها، مبانی رفتار اجتماعی رانندگان و جامعه هدف یعنی شهروندان در همه سطوح آموزش‌های کاربردی عمومی اولیه مثل زبان، آشنایی را مباحث گردشگری و... را شامل می‌شود.
این کارشناس رسانه در پاسخ به علل رفتار جامعه ستیزی برخی رانندگان تاکسی، به سختی کار رانندگان اشاره کرد و گفت: در مقوله‌ رفتار‌های اجتماعی به ویژه برای این قشر بنا به نوع و سختی کار، گاهی شاهد برخی کنش‌های پرخاشگرانه از سوی رانندگان و حتی واکنش مسافرین هستیم که آن را شاید بتوان رفتار جامعه ستیز تلقی کرد.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی کشور با اعلام این نکته که باسیتی تلاش شود تا این گونه رفتار های جامعه ستیز به رفتار‌های جامعه پسند تغییر کند، گفت: شاید ذکر شود که افراد با توجه به شرایط و موقعیت‌ها، رفتار و واکنش نشان می‌دهند، اما برای تشخصیص رفتار‌های جامعه ستیز یا جامعه پسند دو منبع مهم‌تر هستند، یکی قوانین رسمی و دیگری هنجار‌های عرفی و فرهنگی جامعه، که باستی مورد توجه جدی قرار گیرند.
 
وی همچنین در گام اول از برگزاری آزمایشی و محدود آموزش‌های تخصصی به تاکسیران‌ها به صورت کارگاه آموزشی و البته تنها در برخی تعاونی‌ها خبر داد.




تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن