تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803852790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابهام سایه روشن مخاطبان را سردرگم کرد/کلاشینکف فیلمی صمیمی و دوست داشتنی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان گزارش مهر از جشنواره فیلم فجر اصفهان/
ابهام "سایه روشن" مخاطبان را سردرگم کرد/کلاشینکف فیلمی صمیمی و دوست داشتنی
اصفهان – خبرگزاری مهر: در نهمین روز از جشنواره فجر اصفهان در حالیکه مخاطبان تا مدت ها در ابهام های فیلم سایه روشن مانده بودند اما "کلاشینکف" را با وجود برخی ضعف ها، فیلمی صمیمی و دوست داشتنی یافتند و به آن رای خوب دادند.



به گزارش خبرنگار مهر، یک روز مانده به پایان پنجمین جشنواره فجر در اصفهان بار دیگر سینما سپاهان برخلاف دو روز گذشته رونق خود را بازیافت و مخاطبان در سینما حاضر شدند تا فیلم هایی از دو کارگردان معروف یعنی کلاشینکف از سعید سهیلی و سایه روشن به کارگردانی فرزاد مؤتمن را به تماشا بنشینند.

فیلم "سایه روشن" یک تریلر عاشقانه با بازی محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی است و داستان مردی را روایت می کند که دچار فراموشی شده و در راه به یاد آوردن صحنه های زندگیش رازهای کمی آشکار می شود و بیشتر صحنه های زندگی وی در ابهام می ماند چرا که کارگردان چندین داستان را در کنار یکدیگر تعریف می کند که مشخص نیست کدامیک داستان واقعی زندگی فرد موردنظر است.

داستان فیلم و چگونگی روایت آن مورد پسند همه تماشاگران نیست و شاید به همین دلیل سایه روشن مورد توجه هیئت انتخاب برای حضور در بخش مسابقه قرار نگرفته اما باید گفت این فیلم از نظر فنی ویژگی‌های متمایزی دارد و تمامی قوانین ژانر خود را رعایت کرده است.

این فیلم همانند اسم خود سرشار از سایه روشن است و داستان فیلم تا انتها برای اغلب تماشاگران قابل درک نیست و تنها می تواند مخاطبان بسیار خاص و علاقه مند به معماهای بیشمار را جذب کند چرا که سایه روشن همانند برخی از دیگر آثار گذشته مؤتمن سرشار از طرح سئوال های پی در پی است.

تماشاگران این فیلم به دلیل اینکه مدام بر رازهای فیلم افزوده می شود تا پایان فیلم در سینما باقی می مانند اما نه تنها معماهای سایه روشن را حل شده نمی یابند بلکه با ذهنی پریشان سینما را ترک می کنند.

شاید نکته خاص این فیلم متفاوت بودن فیلمنامه آن باشد و این مسئله آن را بیشتر به نمایشنامه های خارجی شبیه کرده است که در آنها هر چند لحظه یکبار مخاطب متوجه می شود که تصور قبلی وی درباره معمای فیلم صحیح نبوده است.

از سوی دیگر با وجود اینکه تنها لوکیشن فیلم یک خانه قدیمی است اما کارگردان توانسته ریتم فیلم را تا پایان حفظ کند که این مسئله یکی از نقاط قوت فیلم است.

در کل باید گفت که علی رغم تلاشی که کارگردان برای ساخت فیلمی متفاوت به کار بسته اما نتوانسته در جذب تمامی مخاطبان موفق باشد و تنها مخاطبان بسیار خاص که دنبال فیلم های عجیب و متفاوت هستند "سایه روشن" را می پسندند و همین مسئله موجب شد که تماشاگران با دو رای متفاوت خوب و ضعیف این فیلم را بدرقه کنند.

با توجه به این مسایل به نظر می رسد که سایه روشن همانند برخی از دیگر فیلم های مؤتمن نیازمند بازدیده شدن توسط تماشاگران علاقه مند است تا شاید بتواند جای خود را در ذهن  تماشگران باز  و ابهامات آنها را برطرف بسازد.

فیلم دیگر با نام کلاشینکف در مورد جوان سربازی است که خواهرش مورد آزار و اذیت افرادی ناشناسی قرار می‌گیرد و دچار ضربه مغزی می شود.

وی با شنیدن این خبر، با سلاح کلاشینکفی که به منظور حفاظت از یک بانک تحویل وی داده شده است، ترک پست کرده و به منظور انتقام‌گیری از این افراد، در پی آنها می رود و در کنار آن به دنبال تأمین خرج عمل خواهر خود است.

در این فیلم طنز اجتماعی که البته بیشتر شبیه فیلمی تلویزیونی است تا سینمایی، همانند چندین فیلم دیگر در جشنواره، زندگی افراد فقیر به نمایش گذاشته می شود و اینکه زمانی که مشکلی همچون بیماری برای آنها به وجود می آید به شدت درگیر تأمین پول می شوند و برای نجات جان عزیزان خود راه به جایی ندارند اما به دلیل اعتقادات خود تمایلی برای به دست آوردن پول از راه خطا نیز ندارند.

فضای برخورد این افراد در فیلم با یکدیگر ساده و صمیمی است و تمام تلاش خود را برای کمک به یکدیگر به کار می برند.

از اواسط فیلم کارگردان با شوخی با مسائل سیاسی روز فضایی سرشار از طنز می آفریند که مخاطبان را می خنداند در ست همان ترفندی که در فیلم گشت ارشاد برای جلب توجه تماشاگران شاهد بودیم.

با اینکه نمی توان این فیلم را از نظر ساختارهای فیلم سینمایی چندان قوی دانست و بیشتر شبیه یک تله فیلم است  اما داستان فیلم و شوخی های آن برای مخاطبی که از فضای سرد و غمبار برخی فیلم های ایرانی خسته شده، دلنشین تر و جذاب تر است.

فیلم پس از به نمایش گذاشتن سختی های زیادی که جوان فیلم از سر می گذراند با به تصویر کشیدن مدینه فاضله ای که عادل در سر دارد به پایان می رسد جایی که وی بر فراز یک برج با دوربین به روی زمین و زندگی عزیزانش می نگرد که مشکلات همه رفع شده است.

نکته جالب این است که پایان این فیلم  شبیه گشت ارشاد ساخته دیگر سعید سهیلی است و اتفاق پایانی فیلم برای دو شخصیت اصلی فیلم نیز، مشابه شخصیت های اصلی گشت ارشاد است بدین معنا که در نهایت با وجود غمی که در فیلم موج می زند کارگردان، کلاشینکف را با فضایی شاعرانه و امیدوارانه به پایان می برد.


۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۰۸:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن