محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802965001
«شیار 143» روزنه ای جدید در سینمای دفاع مقدس
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
«شیار 143» روزنه ای جدید در سینمای دفاع مقدس
در حال حاضر ماهیت و خصلت فیلم های موجود، «ساختگی» بودن آنها است چراکه هیچ پشتوانه ای جز خلاقیت ذهن نویسنده وکارگردان ندارد اما در سینما دفاع مقدس، هرچند قصه و داستان فیلم ساختگی باشد، اما ذات و سرشت آن حکایت از حقیقتی در عالم خارج (دفاع مقدس) می کند.
به گزارش جام نیوز به نقل از 598 ، یار 143 حکایت مهر و محبت مادری است که فرزند خود را روانه جبهه می سازد که به خوبی توانست عواطف مادرانه را نسبت به فرزند خود به نمایش گذارد. این فیلم را می توان روزنه ای جدید بر ذخایر عظیم و ارزشمندی از حقایق دفاع مقدس دانست که هنوز سینمای ایران از آن بی بهره است.
به طور کلی «دفاع مقدس» می تواند کیمیایی باشد که به کالبد صنعت سینما، حیاتی مقدس معانی عمیق بخشد؛ چرا که تنها در این ژانر سینمایی است که داستان فیلم بر حقایقی از این عالم تکیه دارد. در حال حاضر ماهیت و خصلت فیلم های موجود، «ساختگی» بودن آنها است چراکه هیچ پشتوانه ای جز خلاقیت ذهن نویسنده وکارگردان ندارد اما در سینما دفاع مقدس، هرچند قصه و داستان فیلم ساختگی باشد، اما ذات و سرشت آن حکایت از حقیقتی در عالم خارج (دفاع مقدس) می کند. اساساً خصلت اصلی هنر دینی در مقایسه با هنر مدرن در همین حکایت گری و روایت گری او است. هنر دینی می بایست انعکاس حقيقت و جلوه گاه آن باشد و دارای باطن، جان و حقيقتي باشد. اگر در شیار143 مخاطبین از احساسات مادری -که چشم انتظار فرزند خود از جبهه است- متأثر می شوند، این «احساسات» ریشه در حقیقتی مقدس دارد که هشت سال جهاد فی سبیل الله را در این کشور را رقم زده است. اگر بازیگری زبردست نقش این مادر را بازی می کند و عواطف مخاطب را برمی انگیزاند، مخاطب می داند که این «نقش»، نماینده و مثالی از هزاران مادر شهیدی است که فرزند خود را بزرگ کرده و جگرگوشه خود را روانه جبهه ساختند و از احساس مادری خود در مسیر حفظ کیان کشور اسلامی و تبعیت از رهبری گذشتند. از این روی همراهی با این «احساس» و پذیرش آن، در امتداد زنده نگاه داشتن یاد شهداست که کمتر از شهادت نیست(مقام معظم رهبری) که کسب این توفیق را می بایست به کارگردان این فیلم تبریک گفت. عوامل جذابیت فیلم همواره ریسمان هایی نامرئی از جنس «احساسات و عواطف» است که مخاطب را بر صندلی سینما می بندد و او را تا انتهای فیلم میخ کوب می کند. اما توجه به این نکته مغفول، حائز اهمیت است که ریشه و منشأ این احساسات متفاوت است؛ که طیف وسیعی - از تحریک غرایض و شهوات مادی گرفته تا ارتباط با فطرت پاک انسان ها و امیال متعالی او- را در بر می گیرد. از این روی توجه به این نکته که فیلم با کدام یک از امیال وجودی انسان ارتباط بر قرار می کند بسیار مهم است، اما بی تردید قوه «تخیل» مخاطب در همه فیلم های رایج حضوری پررنگ و محوری دارد چرا که مخاطب می بایست «نقش» بازیگران را در ذهن خود باور کند. مخاطبی که می داند بلکه یقین دارد که نقش های «پدر»، «مادر»، «فرزند»، «همسر» و انواع جایگاه ها و مناصب مختلف بازیگران هیچ کدام واقعی نیست اما با قوه خیال خود آنها را واقعی فرض می کند و در نسبت و روابط میان آنها غرق می شود. از این روی فیلم را می توان تماماً اعتباری دانست که کمترین بهره ای از حقیقت و واقعیت ندارد و صرفاً یک «بازی» است. و چه خوب عنوانی برآن گذاشته اند: صنعت سینما، خصلت «صنایع» این است که دست ساخته بشری است که برای رفع نیاز و حاجتی تولید شده است. اما سینمای دینی اینگونه نیست؛ سینمای دینی تکیه بر حقایقی متعالی دارد و با عقل و فطرت مخاطب ارتباط بر قرار می کند و بر ایمان او می افزاید. از این روی احساساتی که در سینمای دینی جریان پیدا می کند، منبع آن، امور قدسی و معنوی است و نه سراب خیال و توهم و هیجانات کاذب و پوچ. بنابراین شیار 143 را می توان بهترین شاهد بر وجود ظرفیت های گرانقدر و پنهان سینمای دینی و دفاع مقدس دانست.
۱۳۹۲/۱۱/۲۴ - ۱۶:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]
صفحات پیشنهادی
شیار 143 اثری دلی در حوزهی سینمای دفاع مقدس است
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۳۷ فرزند شهید عباس کریمی فیلم شیار 143 را اثری دلی در حوزهی سینمای دفاع مقدس دانست و از ساخت این فیلم توسط یک کارگردان جوان تقدیر کرد داود کریمی به خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت اینکه در این مقطع زمانی یک کارگردان خانم اولین ا«شیار 143» فیلم دفاع مقدسی زنانه است/ نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد
فرهنگ و هنر سینمای ایران آبیار در گفتگو با مهر شیار 143 فیلم دفاع مقدسی زنانه است نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 معتقد است این فیلم برگرفته از یک نگاه زنانه به دفاع مقدس است و در این فیلم سعی کرده انتظار یک مادر که نمونهای از زنان منت«شیار 143»؛ فیلمی که پدیده جشنواره فجر شد/ روایتی لطیف از جنس دفاعمقدس
فرهنگ و هنر سینمای ایران کارشناسان در گفتگو با مهر شیار 143 فیلمی که پدیده جشنواره فجر شد روایتی لطیف از جنس دفاعمقدس در یک نگاه به کارنامه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر میتوان گفت فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار با بازی مریلا زارعی که روایتی تاثیرگذار از دفاعمعاون انجمن سینمای جوان قم: شیار 143 در کنار محتوای غنی ضعف تکنیکی دارد
معاون انجمن سینمای جوان قم شیار 143 در کنار محتوای غنی ضعف تکنیکی داردمعاون انجمن سینمای جوان قم گفت شیار 143 که با مضمون دفاع مقدس ساخته شده است و در کنار محتوای غنی که این اثر را بدیع کرده است ضعف تکنیکی هم در آن نمود دارد به گزارش خبرگزاری فارس از قم فیلم شیار 143 که بر اساز انتقاد به فیلمسازی برای جشنواره تا دفاع جانانه کارگردان «چ» از «شیار 143» حاتمی کیا: فی
از انتقاد به فیلمسازی برای جشنواره تا دفاع جانانه کارگردان چ از شیار 143حاتمی کیا فیلم ها را برای مردم ایران نمی سازیم شیار 143 فیلم شیعه و فیلم انتظار استابراهیم حاتمی کیا با انتقاد از فبلمسازی برای جشنواره های خارجی و نه مردم ایران و انتقاد از هیات انتخاب جشنواره فجر گفت هیاجدول اکران فیلم سینمایی «شیار143» در سینماهای مردمی فجر سی و دوم
جدول اکران فیلم سینمایی شیار143 در سینماهای مردمی فجر سی و دومفیلم سینمایی شیار143 ساخته نرگس آبیار در سینماهای سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سانس های مختلف به نمایش در می آید به گزارش خبرنگار سینمایی فارس فیلم سینمایی شیار 143 ساخته نرگس آبیار از امروز در سانس هافیلم، شیاری عمیق بر خاطراتم کشید روایت مریلا زارعی از حضور در یک فیلم دفاع مقدسی
فیلم شیاری عمیق بر خاطراتم کشیدروایت مریلا زارعی از حضور در یک فیلم دفاع مقدسیزارعی نوشت فیلمنامه شیار 143 را کنار رود راین خواندم همان جا که قهرمان فیلم از کرخه تا راین با خدایش نجوا میکرد وقت انتخاب بود من نیز در کنار رود راین با خدایم نجوا کردم به گزارش خبرگزاری فارسوحید جلیلی: سینمای دفاع مقدس نجات دهنده اوضاع امروز سینمای ماست
همراه با پرواز سیمرغ 158 وحید جلیلی سینمای دفاع مقدس نجات دهنده اوضاع امروز سینمای ماست وحید جلیلی سینمای دفاع مقدس با برخورداری از مضامین دراماتیکی قادر به نجات سینمای امروز ما است وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و فعالان فرهنگی و روزنامه نگار باسابقهمردم فیلم های دفاع مقدسی را پسندیدند رده های اول و دوم آراء مردمی برای «شیار ١٤٣» و «چ»
مردم فیلم های دفاع مقدسی را پسندیدندرده های اول و دوم آراء مردمی برای شیار ١٤٣ و چدر حالی نتایج آرای تماشاگران تا روز ششم 17 بهمن ماه جشنواره فیلم فجر اعلام شد که شیار ١٤٣ و چ و در صدر آراء مردمی قرار گرفتند به گزار روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد که طبق اعلام ستاد انتخاب فعصبانیت حاتمی کیا از اصطلاح بازگشت وی به سینمای دفاع مقدس
عصبانیت حاتمی کیا از اصطلاح بازگشت وی به سینمای دفاع مقدس تهران- ایرنا- کارگردان فیلم چ گفت که اصطلاح بازگشت به سینمای دفاع مقدس را نمی فهمم و این اصطلاح مرا عصبانی می کند به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا نشست خبری فیلم سینمایی چ با حضور عوامل این اثر سینمایی و همچنین منشست فیلم سینمایی شیار 143
شماره گزارش 1372686331339085527 زمان انتشار 1392 11 16 23 10 عکاس چاوش هماوندی عنوان نشست فیلم سینمایی شیار 143 نشست فیلم سینمایی شیار 143به بهانه اختصاص بیشترین آرای مردمی به «شیار 143» «شیار 143» و چگونگی جذب مخاطب برای سینمای ایران
به بهانه اختصاص بیشترین آرای مردمی به شیار 143 شیار 143 و چگونگی جذب مخاطب برای سینمای ایراندر پایان هفت روز از جشنوراه فجر شیار 143 بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص داده و سوالی که پیش می آید این است که چرا مردمی که بعضا اکثریت آنها سینماروهای ثابت سالانه سینما هستند بهمدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس: سینمای قبل از انقلاب نه ملی است و نه دینی/ برخی سینماگران سینه چاک
مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس سینمای قبل از انقلاب نه ملی است و نه دینی برخی سینماگران سینه چاک فحشا هستندمدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه سینمای قبل از انقلاب یک تقلید ناشیانه و طنزگونه از سینمای غرب است گفت سینمای قبل از انقلاب نه ملی است وبضاعتهای سینمای دفاع مقدس تمام شدنی نیست/ دفاع از فیلم «میهمان داریم»
فرهنگ و هنر سینمای ایران عسگرپور مطرح کرد بضاعتهای سینمای دفاع مقدس تمام شدنی نیست دفاع از فیلم میهمان داریم سومین هم اندیشی متفکران و سینماگران انقلاب جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی شنبه 19 بهمن ماه با اکران و برگزاری جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی میهمان داریم محمد مهدنشست خبری فیلم سینمایی شیار 143
نشست خبری فیلم سینمایی شیار 143سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر عصر امروز چهارشنبه با نمایش فیلم سینمایی شیار 143 در برج میلاد تهران در حال برگزاری است عکس مجید عسگری پور1392 11 16 - 20 23 دریافت کل گزارش تصویریمعاون عمرانی استاندار مازندران: تعهدات گذشته برای احداث پارک موزه دفاع مقدس اجرایی میشود
معاون عمرانی استاندار مازندران تعهدات گذشته برای احداث پارک موزه دفاع مقدس اجرایی میشودمعاون عمرانی استاندار مازندران گفت از وظایف مسئولان است که تعهدات گذشته برای احداث پارک موزه را اجرایی کنند به گزارش خبرگزاری از شهرستان ساری علی نبیان عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستانبرگزیدگان مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس مشخص شدند
برگزیدگان مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس مشخص شدند تهران - ایرنا - برگزیدگان بخش اصلی ششمین دوره مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس جایزه ادبی یوسف مشخص شدند به گزارش ایرنا از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس جلسه پایانی هیأت داوران بخش آثار ارسالی به دبیرخانه ش-
گوناگون
پربازدیدترینها