تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802975964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنجمین فرش خاکی با پیام صلح ایرانیان رونمایی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
پنجمین "فرش خاکی" با پیام صلح ایرانیان رونمایی می شود
پنجمین فرش خاکی هرمز با حضور مخاطبانی از نقاط مختلف جهان، جمعه25 بهمن ماه در ساحل جزیره هرمز رونمایی می شود.


به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛طراح و بنیان گذار این فرش که ساختش در سه مرحله انجام شده است ،احمد کارگران نقاش و مجسمه ساز هرمزگانی است که در مرحله اول طراحی ومیزان رنگ های آن را مشخص کرده است.مرحله دوم آن آغاز کار تیم خاکبرداری بوده که با نظارت رضا کولغانی موزیسین وبازیگرهرمزگانی انجام شده است. این مرحله از حدود یک ماه پیش با نشانه گذاری مکان های برداشت خاک رنگی آغاز شد و سپس تیم خاک برداری مشغول به کار شدند.
 
 
طراحی فضا و ساخت کمپ برای اقامت تیم اجرایی،مرحله سوم این پروژه بود که زیر نظر هادی بانوج طراح و مجسمه ساز هرمزگانی در مجاورت سایت فرش صورت گرفت و در انتها، ایده و طرح اولیه به سرپرست تیم هنری احسان میرحسینی سپرده شد و با کمک تیم اجرایی که متشکل از فعالان و علاقمندان عرصه ی هنر از نقاط مختلف ایران بودند ، اجرا و رنگ آمیزی نهایی انجام شد.

 
به گفته احمد کارگران طراح و بنیان گذار فرش خاکی ، در طراحی این فرش همواره از اساطیر بومی هرمزگان به عنوان درون مایه  اصلی طراحی بهره گیری بهره گیری شده و طرح فرش پنجم نیز مبتنی بر این اصل بوده است.
 
او می گوید:«نام طرح امسال،« داماهی» از اساطیر شناخته شده هرمزگان است. داماهی، ماهی عظیم الجثه ای بوده است که در خلیج فارس می زیسته و بر خلاف دیگر اسطوره های بومی هرمزگان چون «مِلمِداس» و «بَپ دیریا» که دارای بار منفی هستند، اسطوره ای مثبت به حساب می آید ودر طرح فرش خاکی برای توصیف این موجود اساطیری از چهارروایت مبتنی برعناصر چهارگانه (آب و خاک و باد و آتش) استفاده کرده ایم.»

 
کارگران ادامه می دهد:روایت اول مبتنی بر کهن الگوی آتش،داستان عشق پسر فقیری به نام عالی به فاطی دختر پادشاه و دلداگی آن دو به یکدیگر است که با مخالفت پادشاه همراه و منجر به فرار این دو دلداده هرمزگانی از دست مأموران پادشاه می شود. در این تعقیب و گریز است که "داماهی" به مدد این دو عاشق آمده، آن ها را در دل خود جای می دهد و به جزیره هرمز می رساند.
 
روایت دوم مبتنی بر کهن الگوی خاک، داستان فقر ساحل نشینان و ظاهر شدن "داماهی" در کناره ساحل است. در این داستان، داماهی مرواریدهایی را که از دل دریا جمع آوری کرده و به ساحل نشینان فقیر می بخشد،در روایت سوم مبتنی بر کهن الگوی آب، آمده است که در هنگام بادِ کوش(Koush) بادی که دریا را متلاطم می کند و با امواجی خروشان همراه است- "داماهی" به کمک ناخدایان و جاشوهایی می آید که لنجشان گرفتار طوفان شده است تا آن ها را به سلامت به ساحل امن برساند و در روایت چهارم که مبتنی بر کهن الگوی باد، نقل می شود؛دروازه ی هرمز از جمجمه  "داماهی" ساخته شده بود؛ جمجمه ای آنقدر بزرگ که دهانش محل ورود و خروج مردمان به جزیره ی رنگ ها بوده و در حفره ی یک چشم ، خورشید طلوع و در حفره ی خالی چشم دیگر، غروب می کرده است.
 
طراح پنجمین فرش ایرانی می گوید:4 روایت مذکوردر چهارگوشه  طرح، تصویرسازی شده است تا داستانی بر پایه  اتصال آن ها به هم با عنوان "داماهی" شکل بگیرد وداستانِ طرح پنجمین فرش خاکی هرمز شود.
 
در واقع "اسپیرالی" با 4 درگاه ورودی به مرکزِ طرح یا همان دل داماهی؛ در این میانه، شهود و شناخت به آرمان شهری می رود که از آن در افسانه های ملل مختلف بارها خوانده و شنیده ایم. اسپیرالی به درون، حال آن که غافل مردمانی عمر خود را بر سر جُستار این اتوپیا وقف کرده، از دریاها و کوه ها گذشته و ناکام بازگشته است.
 
به گفته او، بنا بر فرهنگ عامه و بومی مردم منطقه هرمزگان،دل داماهی سرشار از حاصلخیزی و نشاط و شادمانی است و در آن خبری از کشتار، شکنجه و جنگ نیست و تنها صدای ماندگار، صدای صلح است. بنابراین فرش خاکی ، چهار درگاه به سوی صلح دارد که با ورود مخاطب به درون طرح تمامیت خود را باز می یابد.
 
این هنرمند هرمزگانی معتقد است،فرشِ امسال، سوار بر پیکر داماهی، پهنه ی اقیانوس ها و دریاها را شکافته، قاره به قاره می رود تا در شهرهای مختلف دنیا، پیام و سرود صلح مردمان ایران زمین را به تمامی انسان ها، فارغ از هرگونه نژاد، مذهب و ملیتی برساند.
 







تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن