تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803691024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه لنز دوربین‌ها و بعضی خبرنگاران خارجی در حماسه 22بهمن امسال غرض ورزیدند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش ویژه/
چگونه لنز دوربین‌ها و بعضی خبرنگاران خارجی در حماسه 22بهمن امسال غرض ورزیدند؟
هم‌زمان با برگزاری راهپیمایی عظیم 22 بهمن 1392 به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور، برخی رسانه‌های خارجی به بازتاب گسترده حضور مردم در این راهپیمایی پرداختند.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه "فرانس پرس"، "المیادین"، "العالم"، "المنار"، خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، رسانه‌های ترکیه، خبرگزاری چینی "شینهوا" به بازتاب راهپیمایی باشکوه مردم ایران در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و گزارش دادند:


مردم ایران روز سه‌شنبه به حمایت از دولت و انقلاب ایران در سراسر کشور راهپیمایی کردند و سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.


توضیحات کوتاهی از پلاکاردها و بنرهای تظاهرکنندگان، شعارهای قدیمی "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل"، محکوم کردن تحریم‌های ناجوانمردانه، جمله‌هایی درباره پیشینه انقلاب 57 و سرنگونی شاه معدوم، ایستادگی مردم ایران به پای ارزش‌های امام خمینی (ره) و... نکاتی بود که خبرگزاری‌های فوق بدان اشاره کردند.







اما با نگاهی به سابقه پروپاگاندای مغرضانه غرب علیه ایران، از ابتدا نیز انتظار نمی‌رفت که 194 خبرنگار خارجی که فقط با هدف پوشش خبری این مراسم به تهران سفر کرده بودند، حقیقتاً "هر آنچه را که دیدند" منعکس کنند.







هر ناظر بي طرفي که حضور امسال مردم ايران را در جشن پيروزي انقلاب اسلامي مشاهده کرده و حتي مقايسه‌اي نيز با مراسم سال‌هاي گذشته داشته باشد به اين نتيجه مي‌رسد که حضور مردم در مراسم امسال به مراتب گسترده‌تر بوده است، با این وجود، پیش‌فرض گفته شده، عملاً در نسبت مستقیم با گرایشات سیاسی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و بدین ترتیب نوعی "فرار از واقعیت" رخ داد:


***ساعات نخستین راهپیمایی؛ تمرکز بر آزمایش موشکی ایران!


برخی خبرگزاری‌های اصلی و مشهور انگلیسی‌زبان، عربی، آلمانی‌ و فرانسوی مانند "آسوشیتدپرس"، "واشنگتن پست"، "الجزیره"، "العربیة"، "اشپیگل"، "فرانکفورتر آلگماینه" و "فرانس 24" که معمولاً مرجعی برای سایر خرده‌سایت‌های خبری قرار می‌گیرند، امسال در حرکتی هماهنگ و بی‌سابقه، آپدیت رسانه‌های مجازی خود را بسیار دیرتر از زمان متعارف انجام دادند.


در ساعات نزدیک ظهر به وقت محلی ایران، در زمانی که به گواهی هلی‌کوپترها جمعيت انبوه، ‌سراسر خيابان‌ها و ميادين اصلي شهرها را به هم پیوسته کرده بود، تیتر اخبار برخی رسانه‌های غربی هنوز روی خبر 21 بهمن باقی مانده بود:







"ایران دو نوع جدید موشک‌های بالستیک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرد"!


این سایت‌ها همواره گزارش‌ها و اخبار لحظه‌ای را به صورت آنلاین مخابره کرده و در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند، اما 22 بهمن 92 اگرچه جشن ملی ایرانیان، پیش‌بینی شده بود، می‌توان گفت به نوعی "بُهت خبری" دچار شدند. به تبع این سایت‌های مرجع، سایر منابع خبری نیز تا ساعات اوج راهپیمایی در سکوت به سر می‌بردند.


اما سی و پنج سال است که نمی‌شود 22 بهمن، 11 فوریه فرا برسد ولی خبری از "ایران" روی شبکه‌های خبری دنیا نرود.







*** بازتابی دیرهنگام با گزینش جملاتی از سخنان رئیس جمهور


بالاخره پس از آنکه بعد از ظهر، سیل خروشان مردمی فروکش کرد، به‌روزرسانی سایت‌های غربی در خصوص حماسه 22 بهمن در ایران، یکی یکی انجام شد، البته با جهت‌گیری خاص!


سه خبرگزاری مهم "گاردین"،‌ "نیویورک تایمز" و "لس‌آنجلس تایمز" به ترتیب تازه حوالی ساعات 21، 22 و 23 شب، فقط برای "خالی نبودن عریضه"،  خبر تظاهرات 22 بهمن را منتشر کردند که این 12 ساعت تأخیر، رویدادی کاملاً غیرعادی بود.


"رویترز"، "بی‌بی‌سی"، "دویچه وله" و "یورونیوز" در اخباری مشابه گزارش دادند: حسن روحانی در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی سال 1979 برای مردم ایران سخنرانی کرد.


بخش‌هایی از سخنرانی دکتر روحانی در جمع راهپیمایان، مبنی بر دائمی بودن حرکت کشورمان به سوی فناوری هسته‌ای، وحدت مردم و رهبری فقیهی عادل به عنوان علل پیروزی در انقلاب و در جنگ با عراق، متعلق بودن انقلاب اسلامی به همه جناح‌ها و احزاب، سرنگونی رژیم کودتایی و پایان بخشیدن به مداخلات نابجا و غلط آمریکا، عزتمندی ایران در مذاکرات با 5+1، از جملاتی بود که در این شبکه‌های خارجی انعکاس یافت و تیتر شد.


خبرگزاري فرانس پرس نوشت: "در پي پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهان و کاهش نسبي تحريم‌ها بر ضد اين کشور، صدها هزار ايراني روز سه شنبه به مناسبت سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، به خيابان‌ها ريختند.


هرچند پرداختن به "مسئله هسته‌ای" اهمیت بسیاری دارد اما اغلب رسانه‌های خارجی، در روز 22 بهمن 92 تا حدی روی آن مانور دادند که به نظر می‌رسید می‌خواستند وفاداری ملت عظیم ایران به اصول انقلاب 1357 را به حاشیۀ این حماسه مهم بکشانند و مذاکرات هسته‌ای را پیش بکشند.


*** لنزهای عکاسی تا حد ممکن بسته؛ پخش تصاویر هوایی ممنوع!


برخی دیگر از رسانه‌های خبری مانند "خبرگزاری فرانسه"،  به روال سال‌هاي گذشته براي کوچک کردن عظمت ملت ايران از شمارگاني چون "ده‌هاهزار" يا "صدها هزار" استفاده کردند و از استفاده واژه "ميليون‌ها" که مي‌توانست تعبير واقعي اين حضور باشد، پرهيز کردند.









گوشه‌ای از حضور حماسی مردم تهران در راهپیمایی 22 بهمن، به روایت دوربین‌های داخلی


برای اثبات ادعای تقلیل‌گرایانه، سایت‌ها و روزنامه‌های آمریکایی در مقالات خود از تصاويري استفاده کردند که به هیچ وجه نشان‌دهنده جمعيت عظيم مردم در راهپيمايي باشکوه امسال به مناسبت سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نبود و تنها به ریزترین اجزاء این همبستگی ملی می‌پرداخت.









تعدادی از عکس‌های بی‌بی‌سی فارسی در توصیف راهپیمایی 22 بهمن!!!


خبرنگار بی‌بی‌سی از راهپیمایی شهر تهران، از بسته‌ترین نماهای ممکن در عکاسی، برای بازتاب این روز بزرگ استفاده کرد.







يک روزنامه ديگر، تصوير تعدادي از پرسنل نظامي ايران را منتشر کرده بود تا از راهپیمایی اقشار گوناگون ملت، تنها شرکت یکی از سازمان دولتی در این مراسم برجسته شود.


در روزنامه‌‌هاي متعدد آمريکايي نیز فقط تصوير دکتر روحاني، رييس جمهوري ايران، در حال سخنراني انداخته شده بود.







این اقدامات به طور کلی مهر تأییدی است بر این اصل که صاحبان رسانه‌های استعماری تا چه اندازه از حضور مردم ایران در صحنه و به خصوص از تقويت وحدت، انسجام و همدلي مردم ايران وحشت دارند.


گزارش از طاهری


انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن