تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851868241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به کتاب وفیات‏الاعیان قاضی ابن خلکان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



به مناسبت سالروز میلاد ابن خلکان؛
نگاهی به کتاب وفیات‏الاعیان قاضی ابن خلکان خبرگزاری رسا ـ شمس الدین ابوالعباس احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابوبکر اربیلی در یازدهم ربیع‏الثانی سال 608هجری قمری در اربیل عراق عرب به دنیا آمد.



درآمد
علم تاریخ نیز مانند سایر علوم در طلیعه آفتاب عالم‏تاب تمدن اسلامی رشدی تمام یافت. این رشد علاوه بر تأکیدات فراوان منابع اسلامی بر علم، حاصل نگاه خاص اسلام به تاریخ و سر گذشت اقوام گذشته به منظور عبرت‏آموزی است. "استاد شهید مرتضی مطهری" تاریخ را این‏گونه صورت‏بندی می‏نماید: «تاریخ را سه گونه می‏توان تعریف کرد؛ در حقیقت سه علم مربوط به تاریخ‏ می‏‏توانیم داشته باشیم که با یکدیگر رابطه نزدیک دارند؛ علم به وقایع، حوادث، اوضاع و احوال انسان‏ها در گذشته، در مقابل اوضاع و احوالی که در زمان حال وجود دارد. هر وضع و حالتی و هر واقعه و حادثه‏‏ای تا به زمان حال، یعنی زمانی که درباره‏‏اش قضاوت می‏شود، تعلق دارد، "حادثه روز" و "جریان روز" است و ثبت چنین وقایعی‏ از قبیل "روزنامه" است. اما همین که زمانش منقضی شد و به گذشته‏ تعلق یافت، جزء تاریخ می‏گردد و به تاریخ تعلق دارد. پس علم تاریخ در این معنی، یعنی علم به وقایع و حوادث سپری شده و اوضاع و احوال گذشتگان ‏زندگی نامه‏ها، فتح‏نامه‏‏ها، سیره‏ها که در میان همه ملل تألیف شده و می‏شود از این مقوله ‏است.  علم تاریخ در این معنی، نخست جزئی، یعنی علم به یک سلسله امور شخصی و فردی است، نه علم به کلیات و یک سلسله قواعد و ضوابط و روابط و دوم یک علم "نقلی" است نه عقلی و سوم علم به "بودن" ها است نه‏ علم به "شدن" ها. چهارم به گذشته تعلق دارد، نه به حاضر. ما این نوع‏ تاریخ را "تاریخ نقلی" اصطلاح می‏کنیم. علم به قواعد و سنن حاکم بر زندگی‏های گذشته که از مطالعه و بررسی و تحلیل حوادث و وقایع گذشته به دست می‏آید و آنچه محتوا و مسائل تاریخ‏ نقلی را تشکیل می‏دهد، یعنی حوادث و وقایع گذشته، به منزله "مبادی" و مقدمات این علم به شمار می‏روند. در حقیقت آن حوادث و وقایع برای‏ تاریخ به معنی دوم، در حکم موادی است که دانشمند علوم طبیعی در لابراتوار خود گرد می‏آورد و آنها را مورد تجزیه و ترکیب و بررسی قرار می‏دهد که خاصیت و طبیعت آنها را کشف نماید و به روابط علٌی و معلولی‏ آنها پی ببرد و قوانین کلی استنباط نماید. مورخ به معنی دوم در پی کشف‏ طبیعت حوادث تاریخی و روابط علَی و معلولی آنها است تا به یک سلسله‏ قواعد و ضوابط عمومی و قابل تعمیم به همه موارد مشابه حال و گذشته، دست‏ یابد. ما تاریخ به این معنی را "تاریخ علمی" اصطلاح می‏کنیم.  هر چند موضوع و مورد بررسی تاریخ علمی، حوادث و وقایعی است که به‏ گذشته تعلق دارد، اما مسائل و قواعدی که استنباط می‏کند، اختصاص به گذشته‏ ندارد و قابل تعمیم به حال و آینده است. فلسفه تاریخ، یعنی علم به تحولات و تطورات جامعه‏ها از مرحله‏‏ای به‏ مرحله دیگر و قوانین حاکم بر این تطوّرات و تحولّات، به عبارت دیگر، علم به "شدن" جامعه‏‏ها نه "بودن" آنها».(جامعه و تاریخ ص72) پس از نقل این تعریف روشنگر از استاد شهید مطهری، بیان می‏کنیم که کار ما در این مقاله پرداختن به شق اول از تاریخ و از شق اول بررسی "تراجم‏نویسی" در علم تاریخ اسلامی و پرداختن به کتاب مهم "وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان" تألیف قاضی ابن خلکان است که کتابی است در نوع خود پیشرو و یگانه و این همه به بهانه دوازدهم ربیع الثانی سال روز میلاد این ادیب و مورخ اسلامی است.  مورخی از دیار اربیل شمس الدین ابوالعباس احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابوبکر اربیلی(آربلای کهن در شمال عراق) در یازدهم ربیع‏الثانی سال 608 هجری قمری در اربیل عراق عرب به دنیا آمد. پدرش استاد مدرسه مظفریه بود و در کودکی احمد، در گذشت. نزد شرف الدین اربیلی(جانشین پدر) درس خواند. در سال 626 هجری به حلب رفت و نزد ابن ‏شداد و ابن یعیش درس خود را دنبال نمود. چند باری به موصل رفت و با ابن ‏اثیر و کمال الدین بن یونس، آشنایی یافت. در سال 636 به مصر رفت و در سال 659 به فرمان بیبرس مملوک بحری مصر، قاضی القضات شام گردید. قاضی ابن خلکان مذهب شافعی داشت. در سال 664 که بیبرس فرمان داد تا تنها پیروان مذاهب سه گانه به قاضی القضاتی برسند، ابن خلکان یک‏باره پایگاه خود را از دست داد. از این هنگام به مدت هفت سال در مدرسه فخریه قاهره و امینیه دمشق درس می‏گفت. در سال 677 پس از مرگ بیبرس، بار دیگر قاضی‏القضات شام گردید. پس از به تخت نشستن قلاوون، فرمانروای دمشق، سنقر الاشقر، سر از فرمان او بر تافت، اما در برابر مملوک مصر از پای در آمد. با اینکه فرمان به بخشودگی همگانی داده شد، ابن خلکان به گناه دادن فتوایی، که به واسطه آن شنقر شوریده بود، بازداشت گردید؛ اما دیری نپایید که آزاد شد و کار خود را باز یافت. سال بعد یعنی سال 680 سلطان او را از کار برداشت؛ در حالی که هنوز استاد مدرسه امینیه بود. او سرانجام در 26 رجب سال 681 هجری در دمشق در گذشت و در قبرستان مشهور کوه قاسیون دمشق به خاک سپرده شد. ابن خلکان از تیز هوشی و کاردانی ویژه‏ای برخوردار بود. وی شیفته شعر و به ویژه شیفته اشعار متنبی بود. بهاء‏الدین زبیر و ابن مطروح، شاعران مصری دوستان او بودند. به پژوهش‏های تاریخی دل بسته بود. پی آمد این دلبستگی، کتاب مهم وفیات الاعیان است که زندگی نامه 865 نفر از نام‏آوران روزگار را مورد بررسی قرار داده است.(فرهنگ زندگی نامه‏ها ج1ص407) در لغتنامه دهخدا در باب او این‏گونه آمده است: «شمس الدین ابوالعباس احمد بن ابراهیم بن ابی بکر بن خلکان بن ناوک بن عبدﷲ بن شاکَل بن الحسین بن مالک بن جعفر بن یحیی بن خالد البرمکی الاربلی الشافعی. یکی از بزرگان علما و صدور رؤسا و چنان‏که خود او در تضاعیف وفیات گوید، به سال 608 هجری قمری در شهر اربیل به مدرسه ملک معظم مظفرالدین بن زین الدین متولد و در 621 صحیح بخاری را از شیخ صالح بن هبه‏ﷲ شنوده و پدر او تا آخر عمر 610 متولی تدریس مدرسه ملک المعظم در اربیل بوده است. ابن خلکان در سنه 626 از موطن خویش به حلب رفته و سالی چند در آنجا بوده و در سال 633 به دمشق اقامت داشته است و در 636 نائب قاضی القضاة مصر، یوسف بن حسن سنجاری شده و در 659 قاضی القضاة دمشق گردیده و پس از پانزده سال باز به مصر رفته و سپس به سمت متولی قضا به شام بازگشته است.
"کتبی" صاحب فوات الوفیات گوید: «ابن خلکان متولی قضای شام بود و سپس منعزل و "ابن صایغ" قاضی آنجا گردید و پس از هفت سال، ابن صایغ عزل شد و ابن خلکان به مقام پیشین بازگشت و شعرای وقت از قبیل رشیدالدین فارقی و سعدالدین فارقی و نورالدین بن مصعب او را تهنیت‏ها گفتند».
گویند وقتی او را به کذب در انتساب به برامکه تهمت کردند، او در جواب گفت: «اگر به دورغ نسب خواستمی کردن‏، خود را به عباس بن عبدالمطلب یا علی بن ابی طالب یا یکی از صحابه بستمی. چه فایدتی مترتب تواند بود در انتساب به قومی که از آنان بقیتی نمانده و در اصل مجوس بوده‏اند؟!» ابن خلکان را اشعاری لطیف حاکی از طبعی سلیم و ذوقی مستقیم است. او به سال 680 از منصب قضای شام مستعفی شده و در 681 درگذشته است».(دهخدا ذیل محمد بن احمد)  کتابی پیشرو و طلایه‏دار کتاب "وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان" کتابی مهم در تراجم اسلامی است و این به دلیل خوش تألیفی و خصوصیاتی است که این کتاب حائز آن است. این خصوصیات به قدری بر قدر و قیمت کتاب فزوده است که "حاجی خلیفه" کتاب‏شناس مشهور در کتاب مهم خود، "کشف الظنون عن نفائس الفنون" در باب ابن خلکان و وفیاتش می‏گوید: گر چه ابن خلکان ادیب و شاعری زبر دست بوده است و تألیفات عدیده دارد، اما آنچه ابن خلکان را، ابن خلکان نموده است، وفیات الاعیان اوست.(ن.ک: کشف الظنون) وفیات‏نویسی یک نوع تراجم‏نویسی است که تاریخ وفات صاحب ترجمه در آن مدخلیت دارد؛ «در این روش تاریخ وفات رجال، بدون عنایت به اعتبار علمی و یا ملاحظات دیگر، محور تدوین قرار می‏گیرد. رعایت تسلسل در زمان، ملاک اصلی تدوین این مجموعه است».(علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی ج1 ص 186) وفیات الاعیان کتابی است که ابن خلکان ترجمه رجال نامی را، که به تاریخ وفات آنان دست یافته است را نقل نموده است و این نقل بر اساس حروف الفبا است. «ابن خلکان نوشتن وفیات الاعیان را در قاهره آغاز نمود در سال 654 و تا مقاله یحیی بن خالد بن برمک که او را نیای خود می‏دانست، پیش برد. در اثنای ده سالی که در دمشق بود، 50 زندگی نامه بر کتاب افزود که مفصل‏ترین آنها مدخل حرف یاء بود و در سال673 آن را به پایان برد».(فرهنگ زندگی نامه‏ها ج1 ص407) ارزش اصلی کتاب ابن خلکان به منابعی است که او از آنها سود جسته است که بسیاری از آنها هم اینک در دست نیستند. کار ویرایش کتاب را خود ابن خلکان به پایان رسانده و نسخه اصلی با ویرایش خود او در موزه بریتانیا است. تاکنون گزیده‏های بسیاری از کتاب وفیات فراهم آمده است که اولین آنها از آن پسر قاضی، موسی بن احمد بن خلکان است. نیز ابن شاکر فوات الوفیات را به عنوان تتمه وفیات فراهم آورد. این کتاب تاکنون سه بار به فارسی ترجمه شده است که یوسف بن احمد بن محمد بن عثمان(مرگ به سال 905) کبیر بن ادریس لطیفی هم روزگار و هم عصر سلطان سلیم عثمانی و میرزا محمد تقی خان سپهر، مترجمین آن بوده‏اند.(همان ج1ص407) تاج السبکی مؤلف "طبقات شافعیه" کتاب وفیات را کتابی جلیل می‏خواند و شمس الدین ذهبی، ابن خلکان را دانشمندی عارف و دانا به روزگار انسان‏ها توصیف می‏کند و صفدی در کتاب "الوافی بالوفیات" کتاب وفیات را کتابی پر شهرت بر می‏شمرد.(ن.ک: مقدمه وفیات الاعیان) "خیرالدین زرکلی" در کتاب "الاعلام" خود درباره وفیات می‏گوید: «وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان هو اشهر کتب التراجم و من احسنها ضبطا و اِحکاما».(الاعلام ج1ص220) مرحوم استاد "دکتر عبدالحسین زرین کوب" برای کتاب وفیات خصوصیت لطیفی را بر می‏‎شمرد که در جای خود در تاریخ نگاری مهم است؛ «یک خاصیت دیگر در آثار غالب مورخین اسلامى، قضاوت‏هاى صریح و غالبا قاطعى است که در باب اخلاق و روحیات رجال و حکام‏ عصر دارند. مسعودى، ابن خلکان و بیهقى، مخصوصا توجه خاصى به ‏بیان شمایل و احوال اشخاص مورد بحث نشان مى‏دهند. درست است که‏ غالبا این اوصاف عام و حتى مجمل است، اما در بعضى موارد چنان دقیق‏ و روشن است که تصویر نزدیک به واقع احوال و اخلاق اشخاص مورد بحث را به درستى و وضوح در ذهن خواننده القاء مى‏‏کند».(کارنامه اسلام ص88) در لغت نامه دهخدا در باب این کتاب آمده است: «کتاب نفیس او موسوم به وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان یکی از بزرگ‏ترین و نافع‏ترین کتاب‏های فن رجال است. آن‏را در 654 به قاهره آغاز کرده و در 672 به همان شهر به پایان رسانیده است. این کتاب به ترتیب حروف معجم و ترجمه 846 تن از بزرگان امرا و وزرا و علما و جز آنان را شامل است. مولانا ظهیرالدین اردبیلی متوفی به 930 آن را به فارسی آورده و مرحوم معتمد الدوله فرهاد میرزا به سال(1284هجری قمری) با تصحیح و حواشی و قیود و اضافاتی در طهران متن عربی آن‏ را طبع کرده و "دوسلان" به فرانسه ترجمه کرده است و "محمد افندی رودسی‏زاده" با تصرفاتی به ترکی نقل کرده و در اسلامبول به سال(1280هجری قمری) به طبع رسیده است و نسخه‏ای از کتاب وفیات به خط مؤلف او در متحف بریطانیا موجود است. ابن خلکان را برادری موسوم به بهاءالدین محمد بوده که قضاء بعلبک داشته و در 683 وفات کرده است و شاید کتاب التاریخ الاکبر فی طبقات العلماء و اخبارهم از او باشد».(دهخدا ذیل محمد بن احمد). منابع: 1. وفیات الاعیان- ابن خلکان
2. فرهنگ زندگی نامه ها- حسن انوشه
3. منابع تاریخ اسلام- رسول جعفریان
4. علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی- صادق آیینه وند
5. الاعلام- خیر الدین زرکلی
6. کشف الظنون- حاجی خلیفه
7. کارنامه اسلام- عبد الحسین زرین کوب
8. لغت نامه دهخدا
9. جامعه و تاریخ- مرتضی مطهری هادی شاملو /979/704/ر  


۱۳۹۲/۱۱/۲۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن