تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803152111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاطرات روزهای انقلاب در خراسان جنوبی/ نفوذ خاندان عَلَم هم مردم بیرجند را از موج تپنده انقلاب دور نکرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان جنوبی گزارش مهر/
خاطرات روزهای انقلاب در خراسان جنوبی/ نفوذ خاندان عَلَم هم مردم بیرجند را از موج تپنده انقلاب دور نکرد
بیرجند ـ خبرگزاری مهر: با وجود فشارهای خاندان عَلَم که خاندان مطلق حاکم بر قاینات و بیرجند بودند مردم این شهرها از موج تپنده انقلاب دور نماندند و با خراب کردن طاق نصرت ها برای ورود شاه و پایین کشیدن عکس شاه در یک سال آخر مانده به انقلاب مانع سفر شاه به بیرجند شدند.



به گزارش خبرنگار مهر، توپ، مسلسل، صدای گلوله ، سرکوب، شکنجه و ساواک این ها ابزارهایی بود که شاه وقتی دید نمی تواند جلوی انقلاب را بگیرد از آن ها برای سرکوب استفاده می کرد و از آن جایی که خاندان علم طبق گفته های خود از نوکران و چاکران همیشگی خاندان پهلوی بودند شاه به شدت در بیرجند حکومت استبداد و خفقان حاکم کرده بود و هر کدام از مبارزین انقلابی را که با او در گیر می شدند را برای تبعید به بیرجند که از نظرش جزیره با ثبات و امنیت برای خاندان او به حساب می آمد می فرستاد.  غافل از این که پیام انقلاب که برگرفته از مکتب عاشورا بود به مردم بیرجند هم رسید و خان و خان بازی خاندان علم نتوانست جلوی پیوستن مردم خراسان جنوبی را به موج انقلاب بگیرد. مردم خراسان جنوبی به برکت وجود امام زادگان زیاد و بصیرت دینی و سیاسی همواره در طول تاریخ محبت اهل بیت را به سینه داشتند و به غم فشارهای خاندان علم که خاندان مطلق حاکم بر قاینات و بیرجند بودند در فقر و بدبختی زندگی می کردند و بدون آنکه بدانند زمین های آبا و اجدادیشان به صندوق خانه اسرار خاندان پهلوی و علم تبدیل شده بود و خاندان علم هم برای این که ارادت خود را به خاندان پهلوی اعلام کرده با ایجاد وحشت و استبداد در مردم بیرجند همواره برای تفریح شاه، بیرجند را طاق نصرت می بستند و فرش قرمز می افراشتند.  اما در سال 55 جرقه های انقلاب و ندای ملکوتی امام خمینی(ره) برای لبیک و یاری خواستن به گوش مردم خراسان جنوبی رسید و به این ترتیب دیگر زور علم هم برای جلوگیری از خیزش مردم کار ساز نبود و مردم طاق های نصرت خاندان علم را برای همیشه در استان خراب کردند.

اعلامیه های امام فساد و دودمان خاندان علم را در بیرجند برچید محمد مهدی گنجی فرد( عضو حزب موتلفه و جامعه اصناف خراسان جنوبی) از مبارزان  انقلابی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، با بیان این که اعلامیه های انقلاب از طریق حجت الاسلام شهید شهاب، حجت الاسلام کمیلی و حجت الاسلام باقری به مردم خراسان جنوبی می رسید و آنها در جلسات مختلف پیام امام را برای مردم می خوانند، گفت: مسجد آیتی کنونی، خیابان جمهوری اسلامی و خیابان شهدا پاتق اصلی تظاهر کنندگان خراسان جنوبی بود. وب بیان داشت: مردم همواره در جلوی مسجد آیتی و ژاندارمری قدیم بیرجند تجمع کرده و شعار مرگ برشاه، درود بر خمینی و الله اکبر سر می دادند و نیروهای ژاندارمری که وابسته به حکومت پهلوی بودند با ماسک و صورت پوشیده و گاز اشک آور و سلاح به مردم حمله کرده و سعی می کردند با سرکوب مردم و کتک کاری با ایجاد وحشت مانع تظاهرات مردم شوند اما جوانان به رغم این شکنجه ها باز صبح روز بعد در راهپیمایی ها شرکت می کردند. وی با بیان این که مدارس و مساجد و هیئت های عزاداری به خصوص در ماه محرم بدنه اصلی مبارزین انقلابی را در استان شکل می دادند،بیان داشت: خاندان علم به هر شکلی که شده می خواستند جلوی تظاهرات مردم بیرجند را گرفته و در نظر شاه بیرجند را یکی از نقاط امن برای حکومت پهلوی جلوه دهند. وی ادامه داد: اما مردم با خراب کردن طاق نصرت ها برای ورود شاه و پایین کشیدن عکس شاه در یک سال آخر مانده به انقلاب مانع سفر شاه به بیرجند شدند. گنجی فر با اشاره به این که حجت الاسلام شهید شهاب، حجت الاسللام کمیلی ، عارفی و باقری از سخنرانان اصلی برای مبارزان انقلابی در استان بودند، گفت: حکومت پهلوی و خاندان علم بارها سعی کردند این سخنرانان را ترور کنند ولی با همکاری مردم وحمایت نیروهای انقلابی موفق به انجام این کار نشدند. وی از فراری دادن نظامیان طرفدار انقلاب توسط گروه های مبارز انقلابی به خصوص نسل جوان خبرداد و افزود: با فرار شاه مردم با همکاری هم زمینه آزادی بسیاری از زندانیان سیاسی را از زندان مرکزی بیرجند فراهم کردند. مدرسه حقانی بیرجند هسته اولیه تشکیل گروه های انقلابی در خراسان جنوبی حجت الاسلام محمد هادی شهاب( برادر حجت الاسلام محمد شهاب از روحانیان انقلابی و رهبران اصلی مبارزه با شاه در خراسان جنوبی) در گفتگو با مهر، می گوید که به همراه برادرش در مبارزه با رژیم شاه حضور فعالی داشته است. وی تصریح کرد: حجت الاسلام شهید محمد شهاب با تدریس دروس عربی و قرآن  و بیان سخنان و اعلامیه های امام خمینی در مدرسه حقانی هسته اولیه مبارزین انقلاب را در بیرجند تشکیل دادند و دانش آموزان این مدرسه به تدریج زمینه حضور سایر گروه های مردمی را در راهپیمایی و تظاهرات های ضد رژیم مستبد شاه فراهم کردند.

وی با بیان این که حلقه های اصلی انقلاب تظاهرات خود را از خیابان جمهوری شروع کرده و در مقابل ژاندارمری سابق بیرجند تجمع می کردند، گفت: نظامیان وابسته به شاه و فرماندار  و شهردار بیرجند یعنی افراسیابی در یک سال آخر مانده به انقلاب تدابیر شدید نظامی در بیرجند اتخاذ کرده و مردم را به گلوله می بستند که شهید سندروس هم در یکی از این تجمع های مهم به شهادت رسیدند. مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند ادامه داد: دانش آموزان سال چهارم ریاضی مدرسه پهلوی( طالقانی ) که امروزه به دبیرستان دخترانه بنت الهدی صدر تبدیل شده است هم از حلقه های اصلی مبارزه با حکومت شاه در استان بودند. حجت الاسلام شهاب با بیان اینکه خاندان علم نتوانستند جلوی تابش انوار انقلاب به مردم بیرجند را بگیرند، گفت: مردم بیرجند با حضور در صحنه خود ثابت کردند که همشهری بودن با خاندان علم هم نمی تواند جلوی حمایت آنها از حق و حقیقت را بگیرد. وی یادآورشد: مبارزین انقلابی در استان پس از انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) بلافاصله اقدام به تشکیل نهادها و ارگان های انقلابی اقدام کردند. به گزارش مهر، حجت الاسلام محمد شهاب از رهبران اصلی انقلاب در بیرجند در 21 بهمن ماه سال 64در عملیات والفجر 8 به مقام شهادت مفتخر شد.


۱۳۹۲/۱۱/۲۲ - ۱۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن