تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802425405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علاقه مسلمانان روسیه به فراگیری زبان و خط فارسی + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳




_DSC3732.jpg

کارگاه آموزشی خوشنویسی قرآن و نخستین نمایشگاه تابلونویسی‌های قرآنی با استقبال مسلمان جمهوری باشقیرستان روسیه در پایتخت این جمهوری برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نمایشگاه که همزمان با ایام میلاد با سعادت پیامبر اعظم (ص) و هفته‌ وحدت با عنوان «دریچه‌ای به سوی آسمان» در شهر اوفا برگزار شد، علاوه بر مسوولان دینی و فرهنگی این جمهوری از جمله مفتی اعظم و رییس اداره اسلامی منطقه مرکزی روسیه و معاون رییس جمهوری با شقیرستان در امور دینی، جمع کثیری از مردم اوفا نیز حضور یافتند. این نمایشگاه حاصل کار چند ماهه استاد علی گنجی و همسرش مریم امامی بود که طی مدت حضور در باشقیرستان جلوه‌های چشم نوازی از آیات قرآنی و اشعار عرفانی را در تابلوهای بزرگ خط‌نقاشی در معرض دید بازدید کنندگان مشتاق روس قرار دادند. علی گنجی، هنرمند خوشنویس در بازگشت از این سفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با ابراز خرسندی از اشتیاق و علاقه عمیق مردم باشقیرستان به فرهنگ و هنر ایرانی اظهار کرد: این نمایشگاه بازتاب بسیار خوبی در این جمهوری داشت و از نزدیک شاهد علاقه مردم به فراگیری خط ایرانی به رغم دهها سال جدایی این منطقه از حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و تلاش غرب برای گسترش فرهنگ و زبان‌های بیگانه در این جمهوری بودیم. این مدرس دانشگاه که بیش از 25 سال است در حوزه خط و نقاشی فعالیت دارد، خاطر نشان کرد: در مدت یک هفته‌ اقامت در باشقیرستان که مصادف با ایام میلاد حضرت مسیح (ع) و پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و آغاز سال فرهنگ و هنر در روسیه بود ضمن آموزش شیوه‌های خوشنویسی قرآنی بر روی بوم و اصول مقدماتی خوشنویسی 25 تابلوی قرآنی به مسجد اخلاص که سازمان دهنده این نمایشگاه و کارگاه هنری بود ارائه دادم که در موزه ملی باشقیرستان و نمایشگاه‌های سیار در سطح این جمهوری به نمایش گذاشته می‌شود.

استاد گنجی

وی با اشاره به این که خط و زبان مردم این جمهوری مسلمان نشین، روسی است، ادامه داد: مردم این جمهوری با وجود عدم آشنایی و ارتباط با زبان و خط فارسی، پیر و جوان، تشنه فراگیری فارسی هستند و با این که قادر به خواندن تابلوها نیستند با اشتیاق فراوان خوشنویسی فارسی را تمرین می‌کردند. ریشه این علاقه را باید در اشتراکات دینی و تاریخی باشقیرها با ایران جست‌وجو کرد که با وجود دهها سال عدم ارتباط با ایران نمودهای زیادی از اشتراکات فرهنگی و زبانی حتی واژه‌های مشترک متعدد در زبان مردم این جمهوری مشاهده می‌شود. گنجی در مورد اشتراک های تاریخی و فرهنگی مردم باشقیر گفت: مردم باشقیر ایام هفته را دقیقا همچون ما شنبه، یک شنبه، ... و جمعه می نامند و به جز اشتراک های زبانی و دینی، نام بسیاری از آنان ایرانی است و شما در آنجا با افراد زیادی مواجه می شوید که نام هایی ایرانی از جمله گلنار، گلناز، امیر، رستم و یا بهرام و بهار دارند.

نمایشگاه خط نقاشی در باشقیرستان

مردم این دیار تا حدود یکصد سال قبل با همین الفبا و خط، می نوشتند اما در دوران حاکمیت شوروی، خط آنها به سرلیک تغییر پیدا کرد به همین دلیل آنان در حقیقت به خط ما به عنوان احیای فرهنگ خود نگاه می کنند. در حال حاضر درزبان‌ باشقیری‌ حدود چهار هزار واژه فارسی وجود دارد. زبان فارسی در باشقیرستان قدمتی دیرینه دارد و بسیاری ازواژه‌های فارسی موجود در زبان باشقیری، قسمت جدا نشدنی فرهنگ لغاتِ فعال آن زبان است. واژه‌های فارسی درزبان باشقیری به گروه های فرهنگِ لغات مختلفی ارتباط دارند. از جمله می توان به مفاهیم دینی مثل واژه های گناه، نماز، روزه، فرشته، خدا و … واژه‌های توصیفی افراد مثل بهادر، دوست، دشمن، خواجه، شاه و … ، واژه‌هایی در محدوده لوازم معشیت مانند کیسه، تخته، دستمال، شکر، شربت و … ، لغاتی که به گیاهان و حیوانات ارتباط دارند: بلبل، گل، میمون، طوطی، فیل، خرما و … ، مفاهیم مجرد مانند بها، درد، درمان، زیان، امید، یاد... اشاره کرد.

استاد گنجی

واژگان بسیاری همچون انار، خراب، دوتار، آبرو، آگاه، آفرین، آرایش، آرام، ناز، داروخانه، چاره و ... ازجمله واژه های فارسی منتقل شده به زبان باشقیری است. بخشی ازکلمه ها که ظاهرعربی دارند اما در فارسی کاربرد دیگری دارند نیز از ایران به باشقیرستان راه یافته است. این استاد خوشنویس در ادامه با اشاره به این که خطوط به کار رفته در نگارش و کتیبه‌های مساجد قرآن که گاه به اشتباه عربی عنوان می‌شود فارسی است، خاطر نشان کرد: ابن مقله شیرازی از خط کوفی شش خط نسخ، ثلث، محقق، ریمان، توقیع و رقاع را استخراج کرده که کتیبه مساجد و متن قرآن و دیگر متون اسلامی با این خطوط ایرانی نگارش شده‌اند.

نمایشگاه خط نقاشی در باشقیرستان

وی در ادامه با بیان این که علاقه به خط و زبان فارسی علاوه بر مسلمانان در مسیحیان باشقیرستان نیز به دلیل ریشه های مشترک فرهنگی و نگرش منفی آنها به زبان های غربی مثل انگلیسی وجود دارد، اظهار کرد: زمینه‌های بسیار خوبی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در این منطقه وجود دارد و در صورت وجود افراد علاقمند و مسلط به زبان فارسی حتی می‌توان شعبه انجمن خوشنویسان ایران را در این جمهوری راه‌ا‌ندازی کرد. گنجی تصریح کرد: علاوه بر کلاس آموزش خوشنویسی، ما در آنجا یک کارگاه آموزش عملی خوشنویسی قرآنی بر روی بوم برای دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شولوخف داشتیم. این کارگاه آموزشی بنا به درخواست مسوولان شعبه این دانشگاه در اوفا به مدت 10 روز برگزار شد و چهار تن از دانشجویان ممتاز و علاقمند طی دوره فشرده 10 روزه شیوه های کار خوشنویس قرآنی بر روی بوم و اصول مقدماتی خوشنویس را فرا گرفتند و کار هایی را انجام و به عنوان پایان نامه کارشناسی خود به دانشگاه ارائه دادند. برای من استعداد این دانشجویان و علاقمندی شان برای فراگیری این کار واقعا تحسین برانگیز بود.

نمایشگاه خط نقاشی در باشقیرستان

گنجی با تشکر از محمد گالیموف، خطیب مسجد اخلاص و بنیانگذار بنیاد اسلامی اخلاص در بر پایی نمایشگاه و کارگاه آموزشی تابلونویسی و خوشنویسی قرآنی و میزبانی گرم او در برپایی این نمایشگاه و تقدیر از تلاش‌های سیروس برزو، روزنامه نگار ایرانی مقیم باشقیرستان در هماهنگی برگزاری این نمایشگاه به مشارکت و نقش موثر همسرش – خانم مریم امامی– در تهیه تابلوهای قرآنی به نمایش درآمده درحوزه ملی باشقیرستان اشاره کرد و گفت: در جریان نمایشگاه و کارگاه آموزشی خوشنویسی قرآنی بالغ بر 16 هنرجوی 9 تا 70 ساله به طور مستمر در دوره‌های فشرده مقدمات خوشنویسی و تابلونویسی قرآنی حضور یافتند. این کارشناس ارشد و مدرس هنر که زیر نظر اساتید بنام خوشنویسی استاد عبدالرضا اتحاد، استاد امیر خانی، مهدی فلاح و استاد علی شیرازی تلمذ کرده است در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ابراز علاقه بسیار زیاد مسوولان و دانشجویان، اگر خدا بخواهد تلاش می کنیم این دوره در تابستان آینده به مدت سه ماه برای اقشار بیشتری برگزار شود تا بتوانیم خواست ده ها داوطلب آموزش را برآورده کنیم. امیدواریم مسوولان سفارت جمهوری اسلامی در روسیه همچنین نهاد های ذی ربط در ایران در انجام این کار بزرگ ما را یاری دهند. گفتنی است، باشقیرستان به مرکزیت شهر اوفا یکی از 21 جمهوری خودمختار از مناطق کلیدی و یکی از هفت جمهوری مسلمان نشین کشور روسیه به شمارمی‌رود. این منطقه بعد از فروپاشی شوروی سابق، شاهد شکوفایی و رشد مجدد اسلام است.

نمایشگاه خط نقاشی در باشقیرستان


کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن