تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803860318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمی که می خواهد در تاریخ سینمای ایران بماند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


فیلمی که می خواهد در تاریخ سینمای ایران بماند وبلاگ > معیری‌نژاد، هادی - بیست و چند سال پیش وقتی داریوش مهرجویی هامون را می ساخت شاید گمان نمی کرد فیلمنامه ای که به گفته خودش درقبل ازانقلاب به ذهنش رسیده بود سالها بعد به یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران بدل شود.

اما هامون ماندگار شد چنان که "عصبانی نیستم" درمیشیان هم فارغ از جار و جنجالهای هیشگی دور و بر آثار خوب سینمای ایران، ماندگار خواهد شد.
اما چرا از هامون آغاز کردیم ؟ اصلا ماندگاری هامون با خوب بودن آخرین اثر درمیشیان چه ربطی به هم دارد؟
بهترین فیلم مهرجویی و یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران برای این ماندگار شد که بسیاری از روشنفکران جامعه آنروز ما اعم از هنرمند و دانشگاهی و چه و چه خود را در هامون یافتند . دغدغه ها و شرایطی که حمید هامون را به خودکشی می کشاند بسیاری را آزرده بود وتقریبا تمام کسانی که این فیلم را دهها بار تماشا کردند احساس می کردند فردی از درونشان در فیلم هبوط کرده.
در فیلم درمیشیان شاید بارزترین خصیصه این باشد که بسیاری از جوانانی که به تماشای فیلم می نشینند جنبه هایی از خود را در نوید می بینند.
گرچه نوید دانشجوی ستاره دار است و ارجاعات سیاسی فیلم او را نماینده یک تفکر معرفی می کند اما در ادامه فیلم درمیشیان هوشمندانه او را از برچسب سیاسی اش جدا کرده و فیلم به جای اثری سیاسی به اثری اجتماعی با همانندی هایی با فیلمهای نئوریالیزم بدل می شود.
آدمهای فیلم به شدت واقعی و شاید بیشتر از هر فیلم دیگری در سالهای اخیر به مردمان اطراف مان شبیه اند حتی نمادگرایی های فیلم مثل نام ستاره با ستاره دار شدن نوید در دانشگاه چندان پررنگ نیست که فیلم را به مرزهای سمبولیزم نزدیک کند.
فیلم حتی فارغ از نشانه های معنایی و مفاهیم خود در فرم روایی نیز اثری کامل، دارای ریتمی مناسب و بدون هیچ سکته ای در روایت است. بازی بسیار خوب روان ویکدست بازیگران و در راس آنها نوید محمد زاده و باران کوثری احساس دیدن یک فیلم خوب و پرکشش را تا ثیثراژ پایانی در دل مخاطب گرم نگه می دارد. فیلم کلیت یکدست، جذاب و قابل دفاع دارد چیزی که در شرایط امروز سینمای ایران واقعا مانند کیمیا شده است.
در این فیلم شخصیتهای حاشیه ای نیز بسیار هوشمندانه وحرفه ای تصویر شده اند دو جوان همخانه نوید که موسیقی می زنند در تلطیف فضای تلخ فیلم (البته به دور از لودگی هایی که گاه در این تکنیک صورت می گیرد) بسیار موثرند و تمام بار تلخی را از دوش نوید و ستاره برمی دارند.
اما از لحاظ روایی نیز "عصبانی نیستم "بسیار به شاهکار مهرجویی شبیه است دغدغه انتخاب بین عشق و واقعیت زندگی در بن مایه و گفت وگوهای درونی قهرمان قصه و رفت و آمد فیلم بین رویا و واقعیت همه و همه فیلم هامون را به یاد می آورد حتی سکانس رویا گونه و باز انتهای فیلم یعنی آب بازی نوید و ستاره کاملا مطابق رویای حمید هامون در سکانس پایانی در کنار عروس و داماد در کنار دریاست. ( چی میشد همه چی اونجوری که من می خواستم می شد)
گرچه جشنواره امسال جشنواره ضعیفی بود و بسیاری را از سینمای ایران نا امید کرد اما چهره هایی مانند درمیشیان و آثاری چون عصبانی نیستم نشان می دهند که قامت فرهنگی سینمای ایران علیرغم برخی تنگ نظری ها چنان بلند بالا و سترگ است که هر شاخه آن در هر زمانی مستعد جوانه دادن و شکوفایی است . علیرغم وجود فیلمهای ضعیف آینده سینمای ایران را روشن ببینیم و از آن نا امید نشویم .این وظیفه تک تک هنردوستان ایرانی فارغ ازروزمره گی ها و سیاست زدگی های اینروزها ست.      



دوشنبه 21 بهمن 1392 - 15:05:48





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن