واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگو با فارس مطرح شد
روایت صائمکاشانی از طلبهای که شعر امام را کفرآمیز میدانست + پاسخ معنادار آیتالله حائری
شاعر برجسته آیینی کشور به روایت خاطرهای از کفرآمیز قلمداد شدن شعر امام توسط طلبهای جوان و پاسخ معنادار آیتالله سید عبدالکریم حائری به این شبهه پرداخت.
سید علیاصغر صائمکاشانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: امام علاوه بر این که فقیهی عالیقدر و سیاستمداری بینظیر و رهبری اندیشمند بود شاعر چیرهدستی نیز به شمار میرفت که اشعار ناب بسیاری را سروده است. وی، اشعار بنیانگذار انقلاب اسلامی را عارفانه و بسیار نغز و نیکو دانست و یادآور شد: سبک شعر امام راحل در گونه غزلسرایی بوده و دارای مضامین و مفاهیمی عارفانه است. این شاعر برجسته کشور تصریح کرد: امام خمینی(ره) از سنین نوجوانی و دوران طلبگی شاعر بوده و اشعار امام همه عرفانی است به معنای دیگر سرچشمه ذوق امام به عرفان میرسد. صائم کاشانی متذکر شد: علاوه بر تبحر امام راحل در اشعار عارفانه و عرفانی، علمای دیگری هم چون ملامحسن فیض کاشانی، شیخ بهایی، ملا هادی سبزواری، ملا احمد نراقیکاشانی نیز ضمن عالم بودن و فراگیری علوم در امر شعر گفتن نیز اهتمام داشتند و شعرهای ارزشمندی را سرودهاند. مدیر انجمن ادبی سخن کاشان همچنین مقام معظم رهبری را نیز شاعری توانا دانست و با اشاره به این که تا کنون اشعار ناب زیادی را معظمله سرودهاند ابراز داشت: میتوان مقام معظم رهبری به نوعی از امام نیز شاعرتر بوده و شعرهایش نابتر از شعرهای امام راحل است. صائم کاشانی افزود: من از دوران کودکی با اشعار امام آشنایی داشتم و در این باره نیز خاطره جالبی از شعر گفتن امام دارم که میتواند اهمیت شعر و اشعار امام را به منصه ظهور برساند. وی افزود: امام در دوران طلبگی خود و در سنین 13 و 14 سالگی در مدرسه علمیه آیتالله سید عبدالکریم حائری با طلبه دیگری که مخالف شعر و شعر گفتن امام بوده است هم حجره بوده و زمانی که امام شعری را به با مضمونی عارفانه میسراید با مخالفت این همراه خود مواجه میشود. شاعر «عاشقانهها» ادامه داد: طلبه هم حجرهای امام آن را حفظ و نزد مدیر مدرسه علمیه آیتالله سید عبدالکریم حائری رفته و شاکی میشود که هم حجرهای او چنین شعری سروده و در حقیقت کفر گفته است. صائم کاشانی اضافه کرد: آیتالله سید عبدالکریم حائری نیز در پاسخ به این شکایت میگوید: سلام مرا به این طلبه جوان برسان بگو در کار خیر حاجت هیچ استخارهای نیست. وی با یادآوری اینکه در شعر میخانه و می و ساغر جنبه عرفانی دارد ابراز داشت: منظور از می در اشعار امام، می یاد خداوند است و ساقی نیز در این اشعار پیامبر و مولای متقیان است و همه اینها در واقع اصطلاحات عرفانی در شعر است. انتهای پیام/2406/ی30
92/11/21 - 13:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]