تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819003212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت یک ضرورت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت یک ضرورت است شهرری- ایرنا-مصرف گاز خانگی به دلیل سرمای شدید هوا در روزهای اخیر گاز رسانی به نیروگاه ها و صنایع عمده کشور را با محدودیت و حتی قطع گاز روبرو کرده است؛ مدیریت مصرف گاز در این دو بخش یک ضرورت است .


در روزهای اخیر اخبار مربوط به ایجاد افت فشار و حتی قطع گاز برخی از نیروگاه ها و کارخانجات و صنایع عمده گاز سوز کشور را بخاطر تامین گاز بخش خانگی از سوی مسوولان شرکت ملی کشور را شنیده اید.
همچنین سرمای ناشی از بارش های سنگین برف و باران زمستانی در نقاط مختلف کشور موجب ثبت رکورد مصرف گاز در مناطق مختلف کشور بوی‍ژه استان های سردسیر از جمله اردبیل، لرستان، گلستان، قم و ... در بخش های خانگی و تجاری شده است.
روند مصرف گاز در بخش خانگی به طور سرسام آور ادامه دارد به طوری که طبق اعلام مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در آخرین روز کاری هفته گذشته، رکورد مصرف گاز خانگی به عدد 516 میلیون متر مکعب رسید و سهم مصرف خانگی گاز به 89 درصد افزایش یافته است.

***سرانه مصرف انرژی مردم ایران 18 برابر ژاپنی ها و 10 برابر مردم اروپا
طبق اظهارات معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر شرکت ملی گاز بیش از 19 میلیون مشترک دارد و نزدیک به 67 میلیون ایرانی از نعمت گاز بهره مند هستند که از این تعداد 95 درصد از خانوارهای شهری و 55 درصد از خانوار روستایی را هستند.
به گفته ˈجواد اوجیˈ به طور کلی در حال حاضر 75 درصدخانوار ایرانی از نعمت گاز برخوردارند.
به گفته وی ، مصرف انرژی در کلیه بخش های مصرفی کشور چهار برابر میزان جهانی است و سرانه انرژی مردم ایران 15 تا 18 برابر ژاپنی ها و 10 برابر مردم اروپا است و بیشترین مصرف گاز در بخش های مختلف مربوط به بخش خانگی است.
وی همچنین عنوان کرده است :در ماه های دی و بهمن پیک مصرف گاز (اوج مصرف) به 580 تا 600 میلیون متر مکعب نیز برسد.

*** قطع گاز بخش صنعت مغایر با چشم اندازهای توسعه کشور
یک تولید کننده در شهرک صنعتی شمس آباد شهرری در گفت و گو با ایرنا از قطع گاز بخش صنعت را بخاطر سرمای شدید هوا و افزایش مصرف گاز خانگی از سوی شرکت ملی گاز انتقاد کرد.
وی این گونه اقدامات را مغایر با چشم اندازهای پیشرفت و توسعه کشور دانست.
ˈداود فراهانیˈ افزود: کارخانه شیشه و کریستال در شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی شیشه و کریستال در آسیا به طور مستقیم برای 480 نفر و غیر مستقیم برای پنج هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی گفت: قطع گاز این کارخانه پیامدهای زیانباری از جمله میلیاردها تومان خسارت به دنبال خواهد داشت.
وی از نبود برنامه ریزی و کار کارشناسی از سوی مسوولان شرکت ملی گاز برای سهمیه و اولویت بندی مناسب گاز در شرایط ویژه گلایه کرد.
وی با اشاره به شرایط مشابه بحرانی در کشور ترکیه گفت: کشور ترکیه در اینگونه مواقع با اولویت بندی مناسب ابتدا گاز مصرفی ادارات دولتی را قطع و در مراحل بعدی گاز مدارس و حتی منازل را سهمیه بندی می کنند و اجازه نمی دهند چرخ صنعت از حرکت بایستد.
این تولید کننده کشور با اشاره به افت فشار گاز ایجاد شده در کوره این مجتمع صنعتی از 60 پوند به 30 پوند افزود: قطع گاز مصرفی کوره این مجتمع صنعتی باعث سرد شدن مواد مذاب داخل کوره و در نتیجه تبدیل آن به شیشه و در کل از بین رفتن خط تولید و توقف تولیدات این مجتمع صنعتی شد.
وی با بیان اینکه سیستم کوره شیشه و کریستال تنها با سوخت گاز فعالیت می کند،گفت : تجهیزات واحد های تولیدی این مجتمع صنعتی با سوخت دیگر هماهنگی ندارند با قطع گاز امکان استفاده از سوخت جایگزین دیگری مانند مازوت ممکن نیست.

*** استفاده از سوخت جایگزین به صرفه نیست
یکی دیگر از صاحبان صنایع در شهرک صنعتی شمس آباد شهرری نیز که واحد تولید خود را به دلیل افت فشار گاز تعطیل کرده و کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده است نیز به ایرنا گفت: هزینه استفاده از سوخت جایگزین مانند مازوت لیتری دو هزار ریال معادل 3 برابر قیمت گاز است که به صرفه نیست .
ˈنریمان شریف زادهˈبا بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت در صنایع کشور به خصوص نبروگاه های بزرگ علاوه بر اینکه به صرفه نیست ،منجر به افزایش آلایندگی های زیست محیطی می شود.
وی ضمن انتقاد از مشکلات بوجود آمده ناشی از قطع گاز واحدهای صنعتی افزود: از صبح روز شنبه تمامی خطوط تولیدی متوقف شده شده است.
این تولید کننده اظهار کرد: اقدام شرکت ملی گاز باعث شده تا تولید و صادرات واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی روبه رو شود که مسوولان باید برای این امر تدبیر مناسبی را اتخاذ کنند.
شریف زاده گفت: دولت به جای صادرات گاز بایستی به فکر صنایع داخل کشور باشد تا چرخه تولید صنعت متوقف و کارگران بیکار نشوند.
این تولید کننده البته به این نکته اشاره کرد که دولت در کنار تامین سوخت می تواند با ارائه تسهیلات به واحد های صنعتی نقش مؤثری را در تجهیز وسایل آنها به سوخت جایگزین انجام دهد.

***اولویت نخست شرکت ملی گاز در شرایط ویژه تامین گاز خانگی است
رییس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی با افت فشار مواجه هستیم ،
لذا تامین گاز خانگی مردم از اولویت های شرکت ملی گاز است.
ˈمسعود نوریˈ،در باره دلیل افت فشار و قطع گاز برخی از کارخانه ها نیز افزود: با ذخیره گاز موجود نمی توانیم مردم را در سرما نگه داریم و صنایع تولیدی نیز در این شرایط ویژه بایستی از سوخت جایگزین استفاده کنند.

***ضرورت ورود جدی تر سازمان نظام مهندسی و شهرداری به میدان
یک کارشناس ارشد امور شهری در گفت و گو با ایرنا، مصرف افسارگسیخته انرژی در کشور را به لحاظ اقتصادی بسیار زیانبار دانست .
ابراهیم بیات افزود: البته به صورت کلی فرهنگ مصرف صحیح در کشور نیازمند اقدامات اساسی است و ارتقا فرهنگ مصرفی نیز یک شبه اتفاق نمی افتد و زمان بر است.
وی با بیان اینکه، شرکت ملی گاز یا برق به تنهایی نمی توانند بر نحوه مصرف مردم تاثیر آنچنانی بگذارند،اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بایستی هر چه زودتر اقداماتی را با همکاری شهرداری ها مبنی بر عایق کاری ساختمان ها و استفاده از شیشه های دو جداره برای کاهش مصرف انرژی انجام دهد.
وی با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی کشور گفت: در حال حاضر 76 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفته و اکثر این ساختمان ها فرسوده شهری و روستایی در طول سال های پس از انقلاب اسلامی و با همت مسوولان از نعمت گاز بهره مند شده اند.
این کارشناس ارشد شهری اضافه کرد: هیچ گونه اقدام اساسی و مناسبی در خصوص هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی این بافت های فرسوده که نقش بسزایی در افزایش مصرف انرژی دارند ،انجام نشده است.
بیات ،با اشاره به اینکه قیمت ارزان گاز یکی از دلایل افزایش مصرف آن است، گفت: در حال حاضر هر متر مکعب گاز 700 ریال محاسبه می شود در صورتی که نرخ صادرات گاز در حال حاضر 20 برابر این قیمت محاسبه می شود.
به گفته وی، با استفاده از لباس گرم، وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده از شیشه های دوجداره، تنظیم دمای محیط داخل بر روی 18 تا 21 درجه سانتیگراد، استفاده نکردن از وسایل گرمایشی در محیط های باز، پوشاندن دریچه کولر و درزهای پنجره و درها و استفاده از دماسنج از جمله راه کارهایی است که می توان مصرف گاز را در فصل زمستان کاهش داد.
این کارشناس ارشد امور شهری در ادامه تاکید کرد: قرار دادن دمای منازل مسکونی و تجاری در محدوده 18 تا 21 درجه سانتی گراد منجر به کاهش حداقل 35 درصد مصرف گاز در کشور می شود.
گزارش از: یوسف درویشی
1724/703/ 605
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن