تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819028711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف افسارگسیخته گاز خانگی و مظلومیت صنعت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مصرف افسارگسیخته گاز خانگی و مظلومیت صنعت شهرری- ایرنا- افزایش مصرف گاز خانگی به دلیل برودت شدید هوا در روزهای اخیر گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع عمده گازسوز کشور را با محدودیت و حتی قطعی مواجه کرده، سهم 89 درصدی بخش خانگی در مصرف این نعمت خدادادی ضرورت نگاهی جدی تر به مدیریت این بخش را بیش از گذشته نمایان ساخته است.


به گزارش ایرنا، شاید شما نیز در روزهای اخیر اخبار مربوط به ایجاد افت فشار و حتی قطع گاز برخی از نیروگاه ها و کارخانجات و صنایع عمده گاز سوز کشور را شنیده باشید، اقدامی که دلیل آن از سوی مسوولان شرکت ملی گاز تنها شرایط ویژه ناشی از برودت هوا و برای تامین هرچه بهتر گاز مصرف خانگی هموطنان عنوان شده است.
همچنین در این روزهای سرد ناشی از بارش های سنگین برف و باران زمستانی در نقاط مختلف خبرهایی از ثبت رکورد مصرف گاز در مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق سردسیر از جمله استان های اردبیل، لرستان، گلستان، قم و ... در بخش های خانگی و تجاری اعلام شده است.
روند مصرف گاز در بخش خانگی به طور سرسام آور ادامه دارد به طوری که طبق اعلام مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در آخرین روز کاری هفته گذشته، رکورد مصرف گاز خانگی به عدد 516 میلیون متر مکعب رسید و سهم مصرف خانگی گاز به 89 درصد افزایش یافته است.
***سرانه مصرف انرژی مردم ایران 18 برابر ژاپنی ها و 10 برابر مردم اروپا
طبق اظهارات معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر شرکت ملی گاز بیش از 19 میلیون مشترک دارد و نزدیک به 67 میلیون ایرانی از نعمت گاز بهره مند شده اند که از این تعداد 95 درصد از خانوارهای شهری و 55 درصد از خانوار روستایی را تشکیل می دهند.
به گفته ˈجواد اوجیˈ به طور کلی در حال حاضر 75 درصد از خانوار ایرانی از نعمت گاز برخوردار شده اند.
وی به این نکته نیز اشاره داشته است که مصرف انرژی در کلیه بخشهای مصرفی چهار برابر میزان جهانی است و سرانه انرژی مردم ایران 15 تا 18 برابر ژاپنی ها و 10 برابر مردم اروپا است و بیشترین مصرف گاز در بخش های مختلف مربوط به بخش خانگی است.
وی پیش تر پیش بینی کرده بود که در ماههای دی و بهمن پیک مصرف (اوج مصرف) به 580 تا 600 میلیون متر مکعب نیز برسد.
***ضربه ای که صنعت کشور از افسارگسیختگی مصرف گاز خانگی متحمل می شود
اما محدود کردن و در برخی موارد حتی قطع گاز مصرفی نیروگاهها و صنایع عمده گاز سوز کشور و در خوش بینانه ترین حالت اجبار صاحبان صنایع به استفاده از سوخت جایگزین مازوت با 3 برابر قیمت گاز باعث دلخوری و همچنین اعتراض برخی از تولید کنندگان کشور شده است.
سهم 89 درصدی بخش خانگی در مصرف گاز این نعمت خدادادی، ضرورت نگاهی جدی تر به مدیریت این بخش را بیش از گذشته نمایان ساخته است و یکبار دیگر این نکته را در ذهن تداعی می کند که صنعت کشور از فقر نگاهی راهبردی رنج می برد.
*** گاز خانه ام را قطع کنید اما نگذارید چرخ صنعت کشور بخوابد
یک تولید کننده در شهرک صنعتی شمس آباد شهرری در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به سرمای شدید هوا و شرایط بحرانی ایجاد شده ناشی از مصرف صعودی گاز در کشور، از اقدام شرکت ملی گاز برای قطع گاز مصرفی صنایع گاز سوز کشور انتقاد و اینگونه اقدامات را مغایر با چشم اندازهای پیشرفت و توسعه کشور دانست.
ˈداود فراهانیˈ با بیان اینکه کارخانه شیشه و کریستال در شهرک صنعتی شمس آباد بعنوان بزرگترین مجتمع صنعتی شیشه و کریستال در آسیا به طور مستقیم 480 نفر و غیر مستقیم پنج هزار اشتغالزایی ایجاد کرده است، گفت: قطع گاز این کارخانه پیامدهای زیانباری از جمله میلیاردها تومان خسارت به دنبال خواهد داشت.
وی ضمن انتقاد از نبود هیچگونه برنامه ریزی و کار کارشناسی از سوی شرکت ملی گاز به منظور سهمینه بندی و اولویت بندی مناسب توزیع گاز در شرایط ویژه، به شرایط مشابه بحرانی در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه ای ها در اینگونه مواقع با اولویت بندی مناسبی که ترتیب داده اند ابتدا گاز مصرفی اداره جات دولتی را قطع و در مراحل بعدی گاز مدارس و حتی منازل را سهمیه بندی می کنند و اجازه نمی دهند چرخ صنعت شان از حرکت بایستد.
این تولید کننده کشور با اشاره به افت فشار گاز ایجاد شده کوره این مجتمع صنعتی از 60 پوند به 30 پوند افزود: قطع گاز مصرفی کوره این مجتمع صنعتی باعث سرد شدن مذاب داخل کوره و در نتیجه تبدیل مذاب به شیشه و در کل از بین رفتن خط تولید و توقف تولیدات این مجتمع صنعتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سیستم کوره شیشه و کریستال تنها با سوخت گاز فعالیت می کند، تاکید کرد: به جهت اینکه تجهیزات واحد های تولیدی این مجتمع صنعتی با سوخت دیگری هماهنگی ندارند با قطع گاز امکان استفاده از سوخت جایگزین دیگری مانند مازوت ممکن نیست.
*** استفاده از سوخت جایگزین به صرفه نیست
یکی دیگر از صاحبان صنایع در شهرک صنعتی شمس آباد شهرری نیز که واحد تولید خود را به دلیل افت فشار گاز تعطیل کرده و کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده است نیز به ایرنا گفت: هزینه استفاده از سوخت جایگزین مانند مازوت لیتری 200 تومان معادل 3 برابر قیمت گاز است.
ˈنریمان شریف زادهˈبا بیان اینکه، استفاده از سوخت مازوت در صنایع کشور به خصوص نبروگاه های بزرگ علاوه بر اینکه به صرفه نیست منجر بهافزایش آلایندگی های زیست محیطی می شود.
وی ضمن انتقاد از مشکلات بوجود آمده ناشی از قطع گاز واحدهای صنعتی افزود: از صبح روز /شنبه/ تمامی خطوط تولیدی متوقف شده شده است.
این تولید کننده اظهار کرد: اقدام شرکت ملی گاز باعث شده تا تولید و صادرات واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی روبه رو شود که مسوولان باید برای این امر تدبیر مناسبی را اتخاذ کنند.
شریف زاده گفت: دولت به جای صادرات گاز می بایستی به فکر صنایع داخل کشور باشد تا چرخه تولید صنعت متوقف و کارگران بیکار نشوند.
این تولید کننده البته به این نکته اشاره داشت که دولت در کنار تامین سوخت می تواند با ارائه تسهیلات به واحد های صنعتی نقش مؤثری را در تجهیز وسایل آنها به سوخت جایگزین انجام دهد.
***اولویت نخست شرکت ملی گاز در شرایط ویژه تامین گاز خانگی است
رییس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش مصارف خانگی با افت فشار گاز مواجه شده ایم، این شرایط را ویژه دانست و گفت: در شرایط فعلی تامین گاز خانگی مردم از اولویت های شرکت ملی گاز است.
ˈمسعود نوریˈ، دلیل افت فشار و قطع گاز برخی از کارخانه جات را اینگونه عنوان کرد: با ذخیره گازی موجود ما نمی توانیم مردم را در سرما نگه داریم و صنایع تولیدی نیز در این شرایط ویژه می بایستی از سوخت جایگزین استفاده کنند.
***ضرورت ورود جدی تر سازمان نظام مهندسی و شهرداری به گود
یک کارشناس ارشد امور شهری در گفت و گو با ایرنا، مصرف افسارگسیخته انرژی در کشور را به لحاظ اقتصادی بسیار زیانبار دانست و گفت: البته به صورت کلی فرهنگ مصرف صحیح در کشور نیازمند اقدامات اساسی است و ارتقا فرهنگ مصرفی نیز یک شبه اتفاق نمی افتد و زمان بر است.
ˈابراهیم بیاتˈ با بیان اینکه، شرکت ملی گاز یا برق به تنهایی نمی توانند بر نحوه مصرف مردم تاثیر آنچنانی بگذارند،اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می بایستی هر چه زودتر اقداماتی را با همکاری شهرداری ها مبنی بر عایق کاری ساختمان ها و استفاده از شیشه های دو جداره برای کاهش مصرف انرژی صورت دهد.
وی در ادامه به اظهارات اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی کشور اشاره و افزود: در حال حاضر 76 هزار هکتار بافت فرسوده شهری در کشور مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفته است و اکثر این ساختمان ها فرسوده شهری و روستایی در طول سال های پس از انقلاب اسلامی و با همت مسوولان از نعمت خدادای گاز بهره مند شده اند.
این کارشناس ارشد شهری اضافه کرد: هیچگونه اقدام اساسی و مناسبی در خصوص هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی این بافت های فرسوده که نقش به سزایی در افزایش مصرف انرژی دارند صورت نگرفته است.
بیات با اشاره به اینکه قیمت ارزان گاز یکی از دلایل افزایش مصرف آن است، گفت: در حال حاضر هر متر مکعب گاز 70 تومان محاسبه می شود در صورتیکه نرخ صادرات گاز در حال حاضر 20 برابر این قیمت محاسبه می شود.
به گفته وی، با استفاده از لباس گرم، وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده از شیشه های دوجداره، تنظیم دمای محیط داخل بر روی 18 تا 21 درجه سانتیگراد، استفاده نکردن از وسایل گرمایشی در محیط های باز، پوشاندن دریچه کولر و درزهای پنجره و درها و استفاده از دماسنج از جمله راه کارهایی است که می توان مصرف گاز را در فصل زمستان کاهش داد.
این کارشناس ارشد امور شهری در ادامه تاکید کرد: قرار دادن دمای منازل مسکونی و تجاری در محدوده 18 تا 21 درجه سانتی گراد منجربه کاهش حداقل 35 درصد مصرف گاز در کشور می شود.
***صحبت آخر و ذکر خاطره ای از سردار نقدی
به عنوان نگارنده به یاد دارم در یکی از سخنرانی های مناسبتی رییس سازمان بسیج مستضعفین کشور، وی به نکته جالبی در خصوص تفاوت های فرهنگ مصرفی کشورمان با کشورهای اروپایی اشاره داشت.
سردارˈمحمد رضا نقدیˈ در آن جلسه با اشاره به سفر کاری خود به یکی از شهرهای اروپایی اظهار داشت: هنگامی که با هواپیما قصد نشستن به فرودگاه این شهر را داشتیم متوجه شدم با اینکه سر شب بود به نظر اکثر قریب به اتفاق ساکنین خانه ها در خواب باشند چرا که بیشتر چراغ خانه های شهر خاموش به نظر می رسید.
سردار نقدی ادامه داد: به خیال اینکه مردم این شهر خیلی زود می خوابند علت را جویا شدم که پاسخ دادند آنقدر انرژی برق و گاز در این کشور با ارزش و گران است که مردم تنها یک لامپ از ساختمان و همان اتاقی که در آن حضوردارند را روشن می کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: مردم در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل کمبود گاز و گرانی آن در شب های سرد زمستانی با پوشش لباس های ضخیم خود را گرم نگه می دارند.
سردار نقدی در ادامه با بیان اینکه، در کشورهای صنعتی الگوی مصرف بر اساس ضوابطی انجام می گیرد افزود: مردم این کشورهای در مصارف خود حدود را رعایت می کنند اما این موضوع در برنامه های تولیدی این کشورها برای کشورهای در حال توسعه برعکس نشان داده می شود و به نوعی سعی در تحمیل مفهوم مصرف گرایی افراطی در جوامع هدف را دارند.
گزارش از: یوسف درویشی
1724/703
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن