تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818807315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايراني‌ها به دليل شباهت نژاد به اروپايي‌ها بيشتر مبتلا به «ام اس» مي‌شوند!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ايراني‌ها به دليل شباهت نژاد به اروپايي‌ها بيشتر مبتلا به «ام اس» مي‌شوند!

تسنيم: "ام اس" ترسناک نيست/ويتامين D مصرف کنيد يک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينکه «ام اس» ترسناک نيست، گفت: ايراني‌ها به دليل شباهت نژاد به اروپايي‌ها بيشتر مبتلا به «ام اس» مي‌شوند، البته مبتلايان به «ام‌ اس» مي‌توانند مانند ساير افراد ازدواج کرده و فرزند دار شوند.
بيماري «ام اس» بيماري نقص ايمني بدن است به طوري که سيستم ايمني بدن در بيماري «ام‌ اس» به بافت چربي درون مغز حمله مي‌کند و نقاط مختلفي را درگير مي‌کند. اين بيماري بر خلاف ترسي که مردم دارند کشنده نيست به طوري که برخي پزشکان معتقدند گاهي «ام‌ اس» مشکل خاصي براي بيمار ايجاد نمي‌کند، بنابراين بسياري از مبتلايان مي‌توانند به زندگي عادي‌شان ادامه دهند؛ به اين معني که حتي شايد يکي از همکاران يا دوستان نزديکتان هم «ام‌ اس» داشته باشد و شما هيچ وقت متوجه مشکلش نشويد. براين اساي محمد رضواني متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با تسنيم در اين باره بيشتر توضيح مي‌دهد.
بيماري با علت ناشناخته
«ام اس» بيماري است که سيستم اعصاب مرکزي به علت ناشناخته ماده سفيد مغز مورد حمله قرار مي‌گيرد که علت اين موضوع هنوز مشخص نشده است. البته با توجه به اينکه چه قسمتي از مغز مورد حمله قرار گرفته است علائم بروز مي‌کند. اختلال در تعادل، کاهش بينايي، بي‌اختياري ادرار، ضعف اندام‌ها و... از جمله علايم اين بيماري محسوب مي‌شوند.شروع بيماري چند سال قبل از تشخيص
گاهي ممکن است اين بيماري چند سال پيش از تشخيص و بروز دقيق علائم آغاز شود بنابراين تا چند سال نهفته باقي بماند. اما به محض تشخيص درمان‌ها بر اساس نوع درگيري از سوي پزشک آغاز خواهد شد.
نقص 24 ساعته را جدي بگيريد
رضواني به تسنيم مي‌گويد: بايد توجه داشته باشيد که هرگونه نقصي حرکتي که 24 ساعت طول بکشد بايد جدي گرفته شود و مي‌تواند هشداري براي اين بيماري باشد. بنابراين مهم‌ترين راه تشخيصي از سوي پزشک گرفتن شرح حال بيمار است که با توجه به آن پزشک ام آر آي مغزي و نخاعي را تجويز مي‌کند که از اين طريق بيماري تاييد مي‌شود.
«ام اس» بيماري جوانان
خوب است بدانيد که سن و جنسيت در بروز چنين بيماري تاثير دارد به طوري که افراد 15-40 سال و بيشتر هم خانم‌ها بيشتر به اين اختلال مبتلا مي‌شود. البته بروز چنين بيماري در سنين کودکي با درد کمي نيز وجود دارد.
ايراني‌ها بيشتر «ام اس» مي‌گيرند
نژاد يکي ديگر از عوامل تاثيرگذار در بروز اين بيماري است. البته آسيايي‌ها کمتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند اما ايراني‌ها به دليل شباهت نژاد به اروپايي‌ها درصد ابتلاي بيشتري دارند.
کمبود ويتامين D ميانبري براي ام اس
بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد که کمبود ويتامين D يکي از عوامل بروز اين بيماري است بنابراين ساکنان مناطق استوايي که بيشتر در معرض آفتاب هستند کمتر «ام اس» مي‌گيرند.
عفونت ويروسي
يکي از مهمترين عوامل ابتلا عفونت ويروسي است که غشاي سلول‌هاي مغزي را تخريب مي‌کند که موجب بروز بيماري «ام اس» مي‌شود.
انواع «ام اس»
تعدادي بيماران مبتلا به «ام‌اس»، هر چند ماه يک بار با علامت جديدي روبه‌رو مي‌شوند. اين بيماري انواع مختلف دارد عودکننده ـ بهبود يابنده و پيش روند است که بر اين اساس داروها براي بيمار تجويز مي‌شود.
«ام‌ اس» مانع زندگي عادي نمي‌شود
اغلب افراد تصور مي‌کنند «ام‌ اس» به معناي ناتواني کامل فرد است و تنها تصويري که از مبتلايان به «ام‌اس» در ذهن آنها نقش مي‌بندد، فردي است که روي صندلي چرخدار نشسته و توانايي حرکت ندارد. در حالي که بسياري از بيماران مي‌توانند زندگي عادي خود را بدون هيچ مشکلي ادامه دهند. مبتلايان به «ام‌ اس» تا جايي که خيلي خسته نشوند، مي‌توانند هر فعاليتي را که در توانشان هست، انجام دهند.
خوب است بدانيد که مبتلا به «ام‌ اس» نيز مي‌توانند مانند ساير افراد ازدواج کنند، زايمان کنند و فرزند داشته باشند و در اين زمينه هيچ مشکلي براي آنها ايجاد نخواهد شد. البته تشديد حملات بعد از زايمان بيشتر مي‌شود.
زمينه عود حمله‌هاي «ام اس» نامشخص است
«ام اس» با حمله حاد در سيستم عصبي و بهبودي متعاقب آن خود را نشان مي‌دهد. بر اين اساس ممکن است سالي چند حمله ايجاد شود البته اين در حالي است که افراد ممکن است هر چند سال يکبار مورد حمله قرار گيرند.
تعداد، نوع و شدت حمله‌ها در آغاز بيماري مشخص نيست، بنابراين برخي داروها که براي کاستن از احتمال حملات نقش دارند در اين بيماران استفاده مي‌شوند. داروهاي براي تنظيم و تعديل سيستم دفاعي بدن معرفي شده‌اند و يک جور آمادگي دفاعي براي بدن ايجاد مي‌کنند، بطوريکه در هنگام حمله آسيب کمتري به سيستم عصبي آنها وارد مي‌شود، لذا از شدت حملات مي‌کاهند. البته ثابت شده که در اين بيماران تعداد حملات در سال نيز به صورت معني داري در مقايسه با کساني که از اين داروها استفاده نمي‌کنند، کاهش مي‌يابد.
اينتروفرن‌ها داروي «ام اس»
اين متخصص مغز و اعصاب به تسنيم مي‌گويد: براي درمان «ام اس» از اينترفرون‌ها استفاده مي‌شود که در خط اول استفاده در سراسر جهان قرار دارند. در کشور ما نيز اين داروها وجود دارند و حتي برخي از آنها توسط کارخانجات دارويي داخلي توليد مي‌شوند.



شنبه, 19 بهمن 1392 ساعت 16:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن