تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819168140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیوع سرطان معده در مردان بیش از زنان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شیوع سرطان معده در مردان بیش از زنان است سنندج - ایرنا - یک پزشک فوق تخصص گوارش و کبد شیوع سرطان معده را در مردان نسبت به زنان بیشتر دانست و گفت: احتمال ابتلا به سرطان معده بعد از 50 سالگی بیشتر است.


دکتر محمد روشنی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آمار و مستندات، سرطان گوارش را شایع ترین سرطان در کشور دانست.
وی سرطان را رشد کنترل نشده سلول های قسمتی از بدن دانست و گفت: سلول های نرمال به صورت طبیعی رشد می کنند در حالیکه سلول های سرطانی اینگونه نیستند، بلکه رشد آنها ادامه می یابد و از محدوده توده سلول های طبیعی، تجاوز می کند.
این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به شناسایی انواع مختلف سرطان افزود: تمام آنها در یک ویژگی مشترکند و آن رشد خارج از کنترل سلول هاست.
دکتر روشنی عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری را مهمترین علل سرطان معده دانست و افزود: عفونت طولانی مدت به وسیله این باکتری، ممکن است به التهاب و تغییرات پیش سرطانی در لایه پوشاننده معده منجر شود.
وی اظهار کرد: گرچه علل اصلی بروز سرطان ناشناخته است، اما با تغییر در سبک زندگی می توان شیوع این بیماری مهلک را کاهش داد و با انجام اقدامات تشخیصی، به موقع موارد زودرس و کاملا قابل درمان آن را یافت.
روشنی عوامل خطرساز ایجاد سرطان را متفاوت دانست و افزود: فاکتورهایی مانند سیگار، قابل کنترل است اما برخی علل مانند سن بیمار و یا سابقه خانوادگی غیرقابل تغییر است.
این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد افزود: این احتمال وجود دارد که سرطان معده با مصرف مواد غذایی سرشار از مواد دودی شده، گوشت و ماهی دودی و سبزیجات کنسرو شده٬ شور و ترشیجات افزایش یابد.
به گفته وی از سوی دیگر مصرف تمام رده های غلات، میوه و سبزیجات تازه که حاوی ویتامین A و C است، احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سیگار یکی از علل زیانبار برای سلامتی انسان است که بجز سرطان معده با افزایش شیوع سرطان های دیگر نیز ارتباط دارد.
به گفته وی چاقی و اضافه وزن یکی دیگر از علل خطرساز احتمالی برای سرطان های فوقانی معده است.
دکتر روشنای ادامه داد: سرطان معده در افرادی که در گذشته قسمتی از معده شان را برای درمان یک بیماری مثل زخم معده برداشته اند، شایع تر است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از خانواده ها، یک سری تغییرات ژنی و جهش، شایع تراست اظهار کرد: سابقه خانوادگی افراد در این زمینه موثر است و این بیماری افرادی را که رابطه خویشاوندی درجه یک با بیمار داشته باشند بیشتر تهدید می کند.
این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه برخی مشاغل خاص زمینه ساز ابتلا به سرطان است، اظهار کرد: کارگران معادن زغال سنگ، فلزکاری و جوشکاری، زمینه بالاتری برای ابتلا به سرطان معده دارند.
وی علایم سرطان را کاهش وزن بی دلیل، بی اشتهایی، درد شکم در معده، احساس پری و سیری زودرس درست زیر قفسه سینه بعد خوردن مقدار بسیار کم غذا، سوزش سردل، سوء هاضمه یا علایمی مانند زخم معده، تهوع، استفراغ همراه یا بدون خون تورم و یا تجمع مایع در بدن بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از این علایم ناشی از مشکلات دیگر به جز سرطان است اظهار کرد: در صورت داشتن اینگونه علایم پایدار، مراجعه به پزشک ضروری است.
دکتر روشنی با اشاره به اینکه عوامل خطرساز بسیار متفاوتی برای سرطان معده شناسایی شده است، اظهار کرد: هنوز علل سرطانی شدن سلول های معده به طور کامل مشخص نیست.
این فوق تخصص گوارش و کبد، غربالگری را یکی از راه های جستجوی بیماری سرطان در افراد بی علامت دانست و افزود: افراد پرخطر، باید در مورد فواید غربالگری با پزشک معالج مشورت کنند.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به سرطان معده در مراحل اولیه بیماری٬ هیچگونه علامت اختصاصی ندارند گفت: یکی از دلایل ابتلا به سرطان معده مراجعه دیر هنگام بیماران است.
دکتر روشنی درباره روش های تشخیص سرطان معده گفت: آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش، بهترین روش برای تشخیص زودرس سرطان معده است.ک/3
7352/533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن