تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826639315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پدیده ی فقر؛ علت ها و راهکارها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پدیده ی فقر؛ علت ها و راهکارها تهران- ایرنا- فقر از پدیده های شوم اجتماعی است که نه تنها مانع پیشرفت مادی و معنوی فرد و جامعه می شود که در سیه روزی فرد و جامعه، انحطاط ارزش های انسانی و دینی و نیز بی ثبات کردن نظام سیاسی یک کشور تاثیر بسزایی دارد.


از دیدگاه صاحبنظران، حکمرانان و دولتمردان یک جامعه نمی توانند به خوبی مردم و کشور را اداره کنند مگر این که فقر و تفاوت ژرف (عمیق) میان افراد جامعه از لحاظ دارایی و امکانات مادی را از میان ببرند و به توزیع نامساوی ثروت پایان دهند.
در جامعه ای که میان شهروندانش فاصله ی قابل ملاحظه ای از نظر ثروت وجود داشته باشد، افراد و گروه های توانمندتر، قادر خواهند بود در همه ی زمینه ها بر ضعیفان مسلط شوند و با به دست گرفتن اهرم های قدرت به راحتی به خواست های خود دست یابند و منش خویش را ترویج دهند.
این امر، کم کم بی اعتمادی نسبت به نظام سیاسی حاکم و تضاد میان اکثریت فقیر جامعه با دولت به معنای فراگیر آن را پدید می آورد و در وضعیت مناسب باعث بروز عصیان و آشوب های اجتماعی می شود. بدین سبب، «ارسطو» اندیشمند و فیلسوف یونانی عقیده داشت که در اصل « فقر، مادر انقلاب و آشوب است» (1).
از سوی دیگر، فقر، استعمار، استثمار و وابستگی اقتصادی و به دنبال آن، وابستگی سیاسی را در پی دارد. امروز بیشتر ِ جامعه ها و نظام های حکومتی که به لحاظ اقتصادی در سطح پایینی هستند وابسته و واپسمانده اند و بی شک، وابستگی سیاسی و واپسماندگی اقتصادی نوعی اسارت و بلای جان دولت است.

***علت های فقر
باید پرسید چرا همواره اکثریت جمعیت جامعه ی انسانی را فقیران تشکیل داده اند؟ در گذشته چنین بوده و در زمان حاضر نیز این گونه است. گزارش سازمان ملل متحد نشان می دهد «هر سال حدود بیست میلیون تن در جهان بر اثر گرسنگی و انواع بیماری ها که به طور عمده ناشی از فقر است، می میرند. دست کم بیست درصد مردم کشورهای درحال توسعه به دلیل فقر، به غذای کامل دسترسی ندارند و بیش از 700 میلیون تن در سراسر جهان از سوء تغذیه رنج می برند»(2).
به یقین، درسطح دنیا غذا به اندازه ی کافی برای همه هست اما مشکل و مساله این جا است که همه ی مردم به طور یکسان به غذا و امکانات مادی دسترسی ندارند. این که دیده می شود اقلیتی در ناز و نعمت اند و اکثریتی با فقر و فاقه دست به گریبان، از دیدگاه اندیشه ی سیاسی اسلام چندین علت دارد؛
الف-ثروتمندان مرتکب ستم شده اند. یعنی اینان با زیر پا گذاشتن حقوق مردم به ویژه محرومان و مستمندان، روز به روز میزان ثروت و دارایی خود را افزایش داده اند. امام علی (ع) در این ارتباط تاکید می کند که « انسانی گرسنه نماند جز آن که توانگری (ثروتمندی) از حق او خود را به نوایی رساند و کردگار، توانگران را بازخواست کند از این کار»(3).
از این رو می توان گفت که وجود ثروت انبوه در دست عده ای اندک در جامعه، ناشی از ضایع شدن حقوق اکثریت فقیران است و امام علی (ع) این واقعیت را آشکارا یاد آور شده و گفته است که « هرگز ثروت انباشته ای ندیدم مگر این که در کنار آن، حقی ضایع شده بود».
ب-افراد در به دست آوردن یک زندگی آبرومندانه سستی کرده اند. وقتی که افراد یک جامعه سستی و تنبلی پیشه کنند و فکر و نوآوری (ابتکار) به خرج ندهند و برای فراهم آوردن نیازهای زندگانی خود کوشش نکنند، طبیعی است که آن جامعه بتدریج به آفت فقر مبتلا می شود.
برخی اشخاص بی انگیزه و مایوس جامعه باید جدی بودن مورچگان را در تحصیل رزق و روزی مد نظر خویش قرار دهند. امام علی خطاب به این افراد می گوید: « آیا شایسته است که شما از مورچه هم کم تر و ناتوان تر باشید. بدانید که این حیوان کوچک در کمال جدیت، آذوقه ی خود را به طرف لانه اش می کشاند و روزی ِ خود را از فعالیت به دست می آورد»(4).
کار و فعالیت، جوهر زندگی است، هویت و شناسنامه ی انسان است. در اصل، کار همان زندگی است و ملت ها به ویژه مسلمانان اگر چنان در به دست آوردن روزی خود و توسعه ی اقتصادی کشورشان بکوشند که گویی برای همیشه می خواهند بمانند و زندگی کنند، آن گاه سیاهی فقر تا حد زیادی از چهره ی جامعه زدوده می شود.
ج-دولت ها در اجرای عدالت اقتصادی ناتوان بوده اند. از مهم ترین وظیفه ها و مسوولیت های دولت ها، تامین زندگی افراد، تنظیم روابط اقتصادی و تلاش در جهت فقرزدایی است. حال اگر کارگزاران حکومتی، افراد شایسته ای نباشند یا باشند اما از مشورت صاحب نظران اقتصادی بهره نگیرند و سیاست های درست (علمی) اقتصادی را تدوین و اجرا نکنند نه تنها این وظیفه ی مهم (عدالت اقتصادی ) را انجام نمی دهند بلکه ممکن است با جمع آوری مال برای خود یا بستگان یا طبقه ای خاص، از راه چنگ انداختن به اموال عمومی، پدیده ی فقر را در جامعه گسترش داده و زمینه های تضعیف پایه های اقتصاد جامعه و ویرانی کشور را فراهم کنند.

*** راهکارها
هرچند ریشه کن کردن آفت فقر در جامعه آسان نیست اما اسلام با واجب نمودن زکات و خمس، تحریم احتکار و ربا و اختلاس، وضع مالیات ها، منع اسراف و بهره کشی از دیگران، تشویق به کار و صرفه جویی در اموال عمومی، انجام دادن کارهای نیکو (خیرات و صدقات)، دستگیری مستمندان و ... با فقر به مبارزه برخاسته است.
اسلام هم چنین دولت های اسلامی را مامور کرده است تا با به کاربستن ِ دستورهای یاد شده برای محو یا کم رنگ کردن پدیده ی خطرناک فقر بکوشند. افزون بر این، اسلام و صاحبان آموزه های دینی، دولتمردان و حکومتگران را موظف کرده است با تدوین برنامه ی جامع و نظارت بر عملکرد ثروتمندان، اموال مردم را از دستبرد سودجویان و صرف شدن در موارد ناشایست حفظ کنند.
به بیان دیگر، آنان باید با ایجاد زمینه های اشتغال، مشکل یا معضل بیکاری را رفع کنند و از «تکاثر» و 2 قطبی شدن جامعه جلوگیری نمایند. در صورتی که تصمیم ها، قوانین و عملکرد مسوولان در مسایل اقتصادی به گونه ای باشد که نتیجه ی آن تقسیم مردم به 2 گروه فقیر و ثروتمند باشد، این مساله در نهایت دولت و کشور را بی ثبات می کند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**1459**2054

-پی نوشت ها:
(1). مک آیور، جامعه و حکومت، ص 141
(2). اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره ی 61، ص 56
(3). نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، حکمت 328، ص 420
(4). پیشین، فیض الاسلام، خطبه 227، ص 736
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن