واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
نماینده انجمن زرتشتیان ایران: ولایت فقیه آموزه ای با قدمت چندین هزار ساله است اصفهان – ایرنا – نماینده انجمن زرتشتیان ایران با اشاره به مطرح بودن حکومت رهبر دینی بر جامعه در اندیشه های ایران باستان و قدمت این مباحث در زمان کیومرث و گشتاسپ، گفت: ولایت فقیه و حکومت یک رهبر دینی بر جامعه پیشینه ای به قدمت ایران باستان دارد.
به گزارش ایرنا، مهران سپهری روز پنجشنبه در همایش ادیان توحیدی اصفهان گفت: زرتشت باور داشت که جهان میدان مبارزه خوبی ها و بدی هاست.
وی ادامه داد: این میدان مبارزه در قدم اول در فکر انسان است و انسان باید در فکر خود خوبی ها را بر بدیها پیروزی بخشد.
این کارشناس زرتشتی اظَهار کرد: پیشرفت انسان در گرو اعتدال و مبارزه در فکر و نفی جنگ و خونریزی است.
وی با بیان اینکه ˈگاتها ˈ به عنوان کتاب مقدس زرتشتیان قانون اجتماعی و درس سیاست است، افزود: بسیاری از سیاستهای امروزی که در دین اسلام وجود دارد در این کتاب هم بیان شده است.
سپهری گفت: به اعتقاد زرتشتیان افراط و تفریط از ویژگی های اهریمنی و پدیده آورنده تباهی است.
وی اظهار کرد: ایرانی ها برای اولین بار آتش را کشف کردند و آن را به جهانیان هدیه دادند و امروز هم در ادامه آن به دنبال دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای هستند.
این کارشناس زرتشتی با اشاره به برخی فرازها و بیانات بزرگان این دین، افزود: بزرگان ما معتقدند می توانیم با هم گفت و گو داشته باشیم.
وی ادامه داد: بی شک کسانی که در پرتو ایمان به آبادانی جهان بپردازند از یاران اهورمزدا خواهند بود.
وی گفت: آیین زرتشت به محیط زیست، میانه روی، گفت و گو، تفکر، راستی، خرد ورزی، دوری از خشونت، دادگستری، یکتایی پروردگار، پیوند دنیا و آخرت، معتقد است و سیاست و دانش را همراه هم می داند.
همچنین مادر یکی از شهدای زرتشتی در این مراسم با اشاره به فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) گفت: توحید مذهب همه است و همه ملت واحده هستیم.
گوهرتاج خادم افزود: با سه راهنمای رهبران دینی، قانون و فرمانروایان نیکو کار می توانیم در امور دنیا و آخرت موفق باشیم.
نماینده صابئین مندایی نیز با اشاره به اهمیت و نقش اعتدال در هدایت بشر گفت: خروج از اعتدال نتیجه دور شدن از دستورات خداوند است.
شیخ سالم چهیلی افزود: ادیان، انسان ها را به سمت اعتدال و حرکت در مسیر دستورات الهی فرا می خوانند.
وی ادامه داد: انحراف از ادیان توحیدی نتیجه زیاده روی و تفریط است و بر همین اساس باید از افراط و تفریط پرهیز کرد.
وی ادامه داد: پاک ساختن جسم و روح از دستورات خداوند در همه ادیان توحیدی است و باید به این وسیله به سمت خدا حرکت کرد.
شیخ چهیلی گفت: امیدواریم همانند پیامبران و با پیروی از آنها بتوانیم صلح پایدار را در جهان برقرار کنیم و به دور از آشوب و جنگ، اعتدال حقیقی را به دست آوریم.
این کارشناس دین صابئین با اشاره به فرازهایی از قرآن کریم گفت: قران کریم تصریح دارد که حضرت یحیی (ع) از طفولیت رسالت داده شد.
وی در باره جایگاه انسان اظهار کرد: اثری از خداوند در روح انسان دمیده شده و جسم گلی او در ابتدا هیچ دانش و آگاهی نداشته است.
نماینده صابئین مندایی افزود: جبرئیل به امر خداوند حمد و ستایش و دوری از هوس ها و فرمانبری از شیطان را به انسان وحی کرد تا روح وی از آلودگی پاک بماند.
وی تصریح کرد: ما تابع عرفان خدا هستیم و شاکریم که بدنی سالم، دستی پرنعمت، چشمانی پاک بین عطا کرده است.
وی با اشاره به اینکه صابئین به معنی فرو رفتن در آب است، ادامه داد: آب بهترین، ساده ترین و پاک ترین ماده است.
سالم چهیلی با اشاره به اینکه صابئین گروهی مذهبی پیرو حضرت یحیی هستند، خاطر نشان کرد: ˈگنزاریاˈ به معنی ˈگنج عظیم خداوندˈ کتاب مقدس صابئین است و صابئین در ایران دارای جمعیت 25 هزار نفری و بیشتر ساکن استان خوزستان هستند.
وی عنوان کرد: تاریخ گویای این است که پیروان تمام ادیان به حضرت یحیی (ع) به عنوان یک پیامبر احترام می گذارند.
صابئین و آشوریان امسال نخستین بار در همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان حضور یافتند.
عضو انجمن کلیمیان ایران نیز با اشاره به نفی خشونت های قومی و فرقه ای در همه ادیان گفت: پرهیز از خشونت اصل مشترک در زندگی پیروان تمام ادیان الهی است.
سلیمان ساسون افزود: تا هنگامی که خشونت اسیر تنفر باشد، خشونت به عنوان یک ضدفرهنگ در جهان آمار بالایی دارد.
وی صبر و تحمل را موارد کلیدی در جهت پرهیز از خشونت برشمرد و اظهار کرد: فضایل اخلاقی باید در ابعاد مختلف زندگی جاری گردد تا بدی ها محو شود.
وی تصریح کرد: اخلاق پسندیده مقدم بر شریعت است و زندگی بدون اخلاق امری باطل قلمداد می شود.
نماینده کلیمیان در همایش ادیان توحیدی گفت: منشاء تمام ارزش های اخلاقی خداوند است و صلح در عرفان یهود از القاب خداوند است که جوهر عالم هستی به شمار می آید.
وی با بیان اینکه امنیت و آرامش در متن یهودیت و سایر ادیان الهی نهفته است، ادامه داد: پیامبر بنی اسرائیل 313 حکم موجود در تورات موسی را در یک حکم خلاصه کرد و آن عشق ورزی به همنوعان است.
ساسون گفت: پذیرش حکم عشق ورزی به دیگران پدیدآورنده انسانیت در جامعه است و سایر احکام از این حکم نشات می گیرد.
وی افزود: انسان ها بایستی تزکیه در رفتار و رفع خصایص منفی خود را تا جایی ادامه دهند که به اعتدال دست یابند.
عضو انجمن کلیمیان ایران تاکید کرد: یهودیان در پایان نمازهای خود برقراری صلح در جهان را از خدواند خواستارند.
پنجمین همایش ادیان توحیدی با عنوان «اعتدال گرایی از منظر ادیان توحیدی و نفی خشونت های قومی و فرقه ای» امروز پنجشنبه در اصفهان برگزار شد.
/7134/پ/ 607
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
17/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]