تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819610038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجدید نظر در قدمت سرای دلگشا از 200 سال به 90 سال


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تجدید نظر در قدمت سرای دلگشا از 200 سال به 90 سال تهران بزرگ-ایرنا- کارشناس دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مدعی شد که سرای دلگشا متعلق به دوره پهلوی است و قدمت آن برخلاف دیدگاه رایج تنها 90 سال است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، سرای دلگشا، سرای وزیر نظام، بنای تاریخی دوره قاجار است که در خیابان 15 خرداد تهران، بعد از چهارراه گلوبندک، روبه روی میدان ارگ، پلاک ۹۵۸،حریم ثبتی بازار تهران، میدان ارگ و بنای ثبت جهانی کاخ گلستان واقع شده است.
سرای دلگشا سال 86 به ثبت ملی رسید اما دو سال بعد-سال 88- به دلیل شکایت مالک و ساخت یک مجتمع تجاری به حکم دیوان عدالت اداری، بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی، از ثبت آثار ملی خارج و تخریب شد.
از شهریور ماه سال جاری اداره کل میراث فرهنگی نسبت به رای دیوان عدالت اداری اعتراض کرده اما تاکنون هیچ حکمی از سوی دیوان عدالت اداری برای این بنا صادر نشده است.
قدیر افروند کارشناس دفتر ثبت آثار تاریخی اداره میراث فرهنگی استان تهران امروز در نشستی با بیان علل خروج سرای دلگشا از ثبت ملی گفت: سرای دلگشا، سرای وزیر نظام، یک کاروانسرا یا به تعبیری بارانداز در محدوده بازار تهران بوده که بر اساس کتاب جعفر شهری قدمت آن به دوران پهلوی بازمی گردد و ارتباطی با دوره قاجار ندارد زیرا بخش ورودی سرا به دلیل ساماندهی خیابان 15 خرداد توسط کریم آقا بوذرجمهری، نخستین شهردار تهران ، تخریب شد.
افروند اظهار کرد: این بنا با 7 هزار و 145 متر، دارای فضای و انبار تجاری و کارگاه است که اسکندر مختاری آبان ماه سال 86 این بنا را شناسایی کرد و به دلیل درج نام ˈسرای دلگشاˈ بر سردر یکی از ورودی های بنا، بنای مذکور به نام سرای دلگشا به ثبت ملی رسید.
وی با اشاره به تخریب بناهای به ثبت رسیده در هشت سال گذشته گفت: سازمان میراث فرهنگی این سال ها به دلیل تغییر مدیریت، از وظایف و کارکرد اصلی خود منحرف شده و به عنوان نمونه در سال های اخیر بدون توجه به قانون تنها به دنبال افزایش تعداد آثار ثبتی خود بود.
کیانوش تکلو مدیر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این نشست با اشاره به پرونده ثبتی سرای دلگشا اظهار کرد: براساس پرونده این سرا متعلق به دوره قاجار است.
تکلو افزود: در برهه ای از فعالیت های سازمان میراث فرهنگی آثار و بناهای تاریخی به صورت سلیقه ای ثبت می شد که به عقیده من این رویه باید برچیده شود و به گونه ای عمل نکنیم که ارزش کاری که می خواهیم انجام دهیم از بین برود.
وی با بیان اینکه بخشی از ضعف هایی که در حوزه ثبت آثار وجود دارد مربوط به ضعف ساختاری و کارشناسی است، ادامه داد: به عقیده من باید اصول قانونی در ثبت آثار از جمله شرایط احراز ثبت، در نظر گرفتن نظر مالک برای ثبت اثر و ارایه فرصت برای بیان اعتراض مالک و ابلاغ آن به مالک مورد توجه قرار گیرد و اثری باید ثبت شود که از لحاظ حقوقی بتوانیم از آن دفاع کنیم.
تکلو درباره خروج سرای دلگشا از ثبت ملی گفت: مالک سال 88 به دیوان عدالت اداری دادخواست داد تا این اثر از ثبت ملی خارج شود، سه کارشناس دادگستری از این ملک بازدید کرده و فضای آن را فرسوده و در حال تخریب اعلام می کنند که اگر رسیدگی نشود باعث حادثه می شود.
مدیر امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی افزود: دادگاه بر طبق نظر کارشناسان رای مبنی بر خروج از ثبت سرای دلگشا را صادر می کند که متاسفانه دادخواست این تقاضا و خروج از ثبت سرای دلگشا به میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نمی شود و مالک این سرا را تخریب می کند.
وی با اشاره به جلسه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران بیان کرد: در این جلسه مقرر شد به دلیل حفظ حریم بصری کاخ گلستان و حفظ حریم بازار تاریخی تهران مجوز ساخت بنا به ارتفاع 10/5 متر به مالک داده شود که مالک با این ارتفاع مخالفت می کند.
وی افزود: مالک دادخواست جدیدی به دیوان عدالت اداری برای ارتفاع بیش از 10.5 متر ارائه کرد که متاسفانه این دادخواست نیز به میراث فرهنگی از سوی دادگاه ارائه نشد و میراث فرهنگی از طریق بخش حقوقی شهرداری از این دادخواست مالک باخبر شد.
تکلو گفت: بر این اساس بخش حقوقی میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری تهران دادخواستی را مبنی بر اعتراض بر رای صادره به دیوان عدالت اداری ارسال کرد اما دیوان به ما اعلام کرد که زمانی که ما رای را به شما ابلاغ نکردیم، شما چرا اعتراض کردید.
به گفته تکلو اگر مجتمع تجاری در سرای دلگشا با ارتفاع بیش از 10.5 متر ساخته شود کاخ گلستان در فهرست میراث در خطر قرار گرفته و از فهرست میراث جهانی خارج خواهد شد.
تهرام/7245/564
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن