محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842159687
فرهادی: سینماگران ما ضعف خودباوری دارند
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
فرهادی: سینماگران ما ضعف خودباوری دارند
فرهادی گفت: با وجود همه ضعف ها، مشکلاتی چون ممیزی و یا مسائل مالی، ما سینماگران قدر این صنعت سینما را نمیدانیم و مدام در حال تحقیر خود هستیم در حالیکه باید به خودباوری دست پیدا کنیم.
خبرگزاری مهر: اصغر فرهادی در نشست تخصصی کارگردانان سینمای ایران که با حضور «بروس برسفورد» داور بخش جام جهان نمای بین الملل، «ویتوریو استرارو» فیلمبردار اسکار گرفته و فیلمبردار فیلم حضرت محمد(ص) «نیلویا اینگمار» داور بخش بین الملل در موزه سینما برگزار شد، با اشاره به شیوه فیلمسازی خود در خارج از ایران گفت: من فیلم «گذشته» را در اروپا ساختم ولی نمی توانم بگویم چون این فیلم را در اروپا ساخته ام به شیوه اروپایی کارگردانی کرده ام. نه چنین نیست من «گذشته» را به شیوه خودم اجرا کردم.
در ادامه این نشست بروس برسفورد داور بخش جام جهان نمای بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: قبل از اینکه وارد بحث اصلی شوم دوست دارم شگفتی خود را از موزه سینمای ایران ابراز کنم. این موزه فوق العاده بود و ای کاش چنین فضایی در سینمای استرالیا وجود داشت.
داور بخش جام جهان نمای بین الملل در ادامه صحبت های خود درباره تصویری که از سینمای غرب دارد گفت: تصویری که از سینمای غرب داریم متفاوت با آن چیزی است که در حال حاضر در حال رخ دادن است.
این فیلمساز استرالیایی با اشاره به شباهتهای سینمای استرالیا با سینمای ایران گفت: شباهت های بسیاری بین سینمای استرالیا که من در آن به دنیا آمده ام با سینمای ایران جود دارد. تا سال 1970 دفاتر سینمایی کمی در این کشور وجود داشت و در طول 70سال گذشته شاید 20 فیلم مستقل در استرالیا تولید نشده باشد.
بروس برسفورد در ادامه افزود: در سال 1970 بنیادهایی توسط دولت استرلیا تأسیس شد که کارگردان ها می توانستند به این بنیادها مراجعه کنند، پول بگیرند و فیلم های کم خرج تولید کنند و این فیلم های کم خرج در لوکیشن های واقعی فیلمبرداری می شد بخاطر اینکه سوژه ای وجود نداشت تا در لوکیشن های متعدد فیلمبرداری کنند. در واقع بر اساس استانداردهای سینمای آمریکا میتوانیم بگوییم سینمای استرالیا بسیار کم هزینه بود.
این کارگردان در ادامه صحبت های خود با اشاره به ساخت اولین فیلمش در هالیوود در سال 1982 گفت: در سال های اخیر سینمای استرالیا دچار تغییر شده و تا اندازه ای به سینمای آمریکا نزدیک است.
داور بخش جام جهان نمای بین الملل همچنین با اشاره به ممیزیهایی که بر فیلمنامه ها صورت می گرفت، گفت: در دهه 80 نهادهای دولتی استرالیا سناریوها را از کارگردان ها می گرفتند و با تغییراتی که در فیلمنامه ها می دادند مجوز ساخت آثار را برای فیلمسازان فراهم می کردند اما این نوع شیوه فیلمسازی هم اکنون متفاوت است.
وی در ادامه افزود: در واقع در حال حاضر وقتی میخواهیم فیلمی را بسازیم برای تهیه کننده مهم است که چه ستارهای از آمریکا در این فیلم بازی می کند و محدوده اکران این فیلم ها کجا است. این نقطه نظر از سوی تهیه کننده های غیر استرالیایی بسیار ناراحتکننده است و من خجالت می کشم که بگویم آزادی عمل نداریم.
در ادامه این نشست تخصصی اصغر فرهادی که به عنوان نماینده ایران در عرصه بین الملل فجر معرفی شده بود با طرح سوالی مبنی بر اینکه با وجود ممیزیهایی که اشاره کردید چگونه از آن ها عبور می کنید؟ گفت: با وجود ممیز هایی که در صحبت های خود گفتید همیشه این سوال برای من هست که شما فیلمسازان چطور از این ممیزی ها عبور می کنید آیا به عنوان کارگردان وجود ممیزی ها برخورنده نیست؟
بروس برسفورد داور بخش جام جهان نمای بین الملل در پاسخ به اصغر فرهادی گفت: با ممیزی در متن مواجه نیستیم، مثلا مواردی مثل روابط جنسی و یا مذهب مورد ممیزی ما نیست اما آنچه مهم است تهیه کننده ای است که قرار است با او کار کنیم و در فیلم هایی که در هالیوود ساختم این شانس را داشتم که با تهیه کننده ای کار کنم که حرف مشترک داریم و اجازه آزادی عمل به من می دهد و من از این نوع برخورد لذت بردم.
وی در ادامه افزود: البته تهیهکننده ها در زمان فیلمبرداری به هیچ عنوان دخالت نمی کنند چون چیزی از جریان را نمی فهمند اما زمانی که فیلم تدوین می شود و به طور کامل با جزئیات اثر آشنا می شوند به خود اجازه می دهند در تدوین دخالت کنند و درست در این لحظه است که من عصبانی می شوم. نکته دیگر اینکه برایم بسیار مهم است که تهیهکننده چه عواملی را انتخاب میکند چراکه آنچه برای تهیه کننده مهم است انتخاب بازیگران برای جذب سلیقه های عام است.
بروس برسفورد سوالی مبنی بر شیوه کار اصغر فرهادی در اروپا پرسید و اصغر فرهادی در پاسخ گفت: من تنها فیلم «گذشته» را در خارج از ایران ساختم. نمی توانم بگویم شیوه کارگردانی من در اروپا متفاوت با ایران است اما پروسه ساختن فیلم در مرحله پیش تولید و تولید در اروپا و ایران بسیار شبیه هم است.
کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» در ادامه صحبت های خود گفت: نکته مهم این است آنچه ما از غرب ساخته ایم تصوری دست نیافتنی است و فکر می کنیم غرب نقطه ای است که ما از آن دور هستیم اما این تصور ریشه در خودباختگی ما دارد.
این فیلمساز شناختهشده در عصه بینالملل با اشاره به نگاه سینمای دنیا به سینمای ایران گفت: کسانی که با سینمای ایران آشنا هستند این صنعت در این نقطه جغرافیایی را سینمایی حسرتانگیز می داند. وقتی میگوییم سینماگران ایرانی به آنچه خود دارند باور ندارند تعجب می کنند و می گویند که ما آرزو داریم مثل شما فیلم بسازیم.
فرهادی درادامه افزود: با وجود همه ضعف ها، مشکلاتی چون ممیزی و یا مسائل مالی، ما سینماگران قدر این صنعت سینما را نمیدانیم و مدام در حال تحقیر خود هستیم در حالیکه باید به خودباوری دست پیدا کنیم.
کارگردان فیلم گذشته در ادامه افزود: اساساً دشمنی با غرب در کشور ما به دو دلیل است، دلیل اول حسرت و حسادت نسبت به رفاهی است که در ظاهر می بینیم و من معتقدم کسانی که مدام در حال ناسزا گفتن به غرب هستند دوست دارند که مثل آن ها باشند اما چون نمی توانند ناسزا می گویند، نکته دوم عدم خودباوری و وجود خودباختگی در ما است. زمانیکه فیلم گذشته را می ساختم منشی صحنه این فیلم به من می گفت که همسرش فیلمنامه ای دارد که 15سال دنبال تهیه کننده ای می گردد که این فیلم را بسازد و من در پاسخ به او گفتم که ما فیلمسازان متعددی را داریم که بعد از فیلم اول با چند سال وقفه می توانند فیلم بسازند.
بروس برسفورد در تأیید صحبتهای فرهادی گفت: من فیلم ایرانی زیاد ندیده ام اما آنچه دیده ام آثاری خوب و ماندگار بوده است. اما نکته مهم این است که در دنیای سینما در نقاط مختلف جهان مقاومتی برای دیدن فیلم هایی با زیرنویس وجود دارد و این مقاومت برای تماشاگر است اما من معتقدم دیدن فیلم هایی با زیرنویس یاعث می شود تقابل بین فرهنگ ها صورت گیرد.
اصغر فرهادی در ادامه صحبتهای این مهمان سی و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: اما نکته ای که وجود دارد ویژگی ساخت فیلم در سینمای غرب است که آن ویژگی نظم نام دارد در واقع در مرحله پیش تولید بخش عمده ای از فیلم ساخته می شود که ما چنین چیزی را در سینمای خودمان نداریم. اما بسیاری از لحظه های خوب که در سینمای ایران شکل می گیرد در هنگام فیلمبرداری است. درواقع شوریدگی هایی سر صحنه ایجاد می شود که این شوریدگی در سینمای غرب نیست به همین دلیل است که فیلم های ایرانی به جوهر زندگی نزدیک تر است.
فرهادی در ادامه متذکر شد: نکته دیگر این است که در سینمای غرب هنگام فیلمبرداری نظم بسیاری وجود دارد، انگار همه عوامل در کارخانه یک عمل مکانیکی انجام می دهند اما معتقدم این دو یعنی نظم غرب و شوریدگی شرق باید به شکل جدیدی به هم تلفیق شوند. زمانیکه در پاریس کار می کردم این نظم فیلمسازی در ساخت فیلم «گذشته» حاکم بود اما بعد از گذشت مدتی عوامل فرانسوی این فیلم به شوریدگی ما پیوستند.
کارگردان فیلم «درباره الی» با اشاره به دلایل وجود نظم در تولید فیلم در اروپا و آمریکا گفت: مقررات و امنیت شغلی از جمله عوامل مهم نظم در روند فیلمسازی در غرب است. به دلیل وجود این نظم فعالیت هر یک از عوامل در یک پروسه سینمایی تعریف می شود و مثل سینمای ایران نیست که جان ها منوط به سینما باشد.
وی در ادامه افزود: تولید فیلم در اروپا و امریکا به اینگونه است که عوامل 5 روز و روزی 8 ساعت کار می کنند و دو روز تعطیل هستند. زمانی که گذشته را می ساختم متوجه شدم که با این شیوه زمانبندی و نظم نمی توانم کار کنم درواقع با وجود دو روز تعطیلی در طول هفته رشته کار از دستم در می رفت و بعد تصمیم گرفتیم وسط ماجرا را بگیریم یعنی تعطیلات یک روز شود البته این نظم و تعطیلی به نفع ما است.
در ادامه این نشست «ویتوریو استرارو» فیلمبردار اسکار گرفته و فیلمبردار فیلم حضرت محمد(ص) درباره ساعت کار گفت: در امریکا روزی 12 ساعت کار می کنیم به همین دلیل من در امریکا فیلمبرداری نمی کنم، البته در بعضی از موارد برای ساخت موزیک ویدئوها 18 ساعت فیلمبرداری می شود. آخرین باری که «فورد کاپولا» زنگ زد من گفتم نمی توانم بیایم آمریکا فیلم بسازیم چون با 12ساعت کار سر صحنه خسته می شویم.
این فیلمبردار سینمای هالیوود در ادامه افزود: آنچه باید سر صحنه رعایت شود ایجاد تعادل است، من طی دو سالی که با عوامل فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی فیلمبرداری می کردم هیچ تفاوتی بین کار با «برتولوچی» و «کاپولا» احساس نکردم به همین دلیل باید بین نظم و هرج و مرج ساماندهی شود تا در سایه این ساماندهی کار خلاقانه نیز صورت گیرد.
فرهادی در صحبت های خود گفت: سعی می کنم یک روز قبل از فیلمبرداری آنچه راکه می خواهم در ذهنم آماده کنم و این روحیه راندارم که بروم سر صحنه و عوامل را نگه دارم تا ببینند من چه می خواهم سر صحنه خلق کنم، اما واقعا دلم میخواهد که از دل لحظه فیلمبرداری یک سکانس خوب خلق کنم به همین دلیل مرزی بین هرج و مرج و شوریدگی ایجاد میکنم.
این کارگرادان سینمای در پایان افزود: آنچه باعث شد سینمای ایران در دنیا متفاوت باشد وجود همین شوریدگی است و من تلاش می کنم بگویم نباید این شوریدگی را در ساخت فیلم های ایرانی از دست داد و اگر بخواهیم جلوی این شوریدگی را بگیریم دیگر تفاوتی با سینمای غرب نداریم.
علیرضا شجاع نوری مدیر بخش سی و دومین جشنواره فیلم فجر، احمد امینی، محمد حسین لطیفی، مازیار میری، علیرضا داودنژاد، علیرضا حمیدنژاد از جمله کارگردان های ایرانی حاضر در این نشست بودند.
همچنین محمد متوسلانی همایون ارشادی نیز از جمله بازیگران حاضر در نشست تخصصی کارگردانان سینمای ایران بودند.
این برنامه در حاشیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
خارجیها میگویند آرزو داریم مانند ایرانیها فیلم بسازیم/ سینماگران ما ضعف خودباروری دارند
فرهنگ و هنر سینمای ایران فرهادی در جمع داوران بینالملل فجر خارجیها میگویند آرزو داریم مانند ایرانیها فیلم بسازیم سینماگران ما ضعف خودباروری دارند اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران معتقد است با وجود همه ضعف ها مشکلاتی چون ممیزی و یا مسائل مالی ولی سینماگران ایرانی قدر خوددانشگاه ها و حوزه ها در تعلیل مسائل ضعف دارند/ زمینه های عقلانیت را در جامعه فراهم کنیم
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد دانشگاه ها و حوزه ها در تعلیل مسائل ضعف دارند زمینه های عقلانیت را در جامعه فراهم کنیم حجت الاسلام والمسلمین غرویان گفت باید زمینه های عقلانیت را در جامعه فراهم کنیم و فضاهایی فراهم نمائیم تا مناظرات علمی و آکادمیک بصورت خیلی منطقی در دانشگافرهاد توحیدی: سینماگران حق دارند نگران تعدد فیلمهای جشنواره باشند/ با دبیر جشنواره در این رابطه صحبت کرده بود
همراه با پرواز سیمرغ امید 97 فرهاد توحیدی سینماگران حق دارند نگران تعدد فیلمهای جشنواره باشند با دبیر جشنواره در این رابطه صحبت کرده بودیم فرهاد توحیدی گفت سالهای گذشته تعداد فیلمهای بخش مسابقه نسبت به امسال کمتر بود و به نظر من این یک روند خوب و مناسب بود زیرا جایزه جشنوااسلامی: بازیکنان هفت الماس روی ضعف هایشان تمرکز ندارند
اسلامی بازیکنان هفت الماس روی ضعف هایشان تمرکز ندارند سرمربی تیم بسکتبال هفت الماس اعتقاد دارد تفاوت بازیکنان عادی با ستاره ها در این است که بازیکنان معمولی بیشتر روی ضعفهایشان تمرکز دارند و بازیکنان قزوین هم یاد گرفته اند که اینطور نباشند محمدرضا اسلامی در گفتگو با خبرنگار ورزتهران، خراسان و اصفهان بیشترین مشارکت را در جشنواره مطبوعات دارند
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۹ دبیرخانه بیستمین جشنواره مطبوعات خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی میزان مشارکت استانها در این جشنواره را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا تاکنون بیش از 2 هزار نفر از اهالی رسانه از 31 استان کشور آثار خود را به دبیرخانه جشنوارواکنش اصغر فرهادی به خبر مصاحبه جنجالی
واکنش اصغر فرهادی به خبر مصاحبه جنجالی گفتوگوی منتشرشده در یکی از هفتهنامههای کشور با هوارد گوردون تهیهکننده سریالهای 24 و هوملند بازتابهای متعددی داشته است در این گفتوگو به اصغر فرهادی و جایزه اسکار اش فعالیتهای خانه سینما در دوره ریاست جواد شمقدری و جعفری جلوه ندانشگاه ها جز استقلال مالی راه دیگری ندارند
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۶ معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خودکفایی دانشگاهها را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت دولت با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی توان تامین منابع مالی دانشگاه ها را به صورت کامل ندارد و دانشگاه ها جز استقلال مالی راه دیگری ندارند بهخانههایی که جان ندارند و جان میگیرند
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۱ خانهها و انبارهایی در مناطق 11 و 12 وجود داشته و به حیات خود ادامه می دهد که تبدیل به بمب فعال و پر حجمی شدهاند و هر چند وقت یکبار خبرساز میشوند هر بار زخمی را بر روح و جان شهروندان پایتخت میگذارند و دوباره خاموش میشوند و مدتی بعد با شکلی جدید داتقدیر ویژه و دیدنی امیر کاستاریکا از اصغر فرهادی + تصاویر
تقدیر ویژه و دیدنی امیر کاستاریکا از اصغر فرهادی تصاویراصغر فرهادی که در جشنواره فیلم امیر کاستاریکا صربستان به عنوان مهمان ویژه حضور دارد مورد استقبال این فیلمساز قرار گرفت امیرکاستاریکا کارگردان سرشناس اروپا ضمن تجلیل از سینمای اصغر فرهادی از این امیرکاستاریکانشست مشترک وزیر کشور و رئیس سازمان بسیج مستضعفین
نشست مشترک وزیر کشور و رئیس سازمان بسیج مستضعفیننشست مشترک عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین صبح امروز پنج شنبه در ساختمان ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد عکس مجتبی حیدری 1392 11 03 - 11 26 دریافت کلاوروف: همگان بر لزوم توقف سناریوی نظامی در سوریه تاکید دارند
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۱ وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمامی هیاتهای دولت و مخالفان سوری در ژنو 2 و همچنین سایر شرکتکنندگان در این نشست بر لزوم حل و فصل سیاسی درگیریها در سوریه و توقف سناریوی نظامی تاکید کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکهواکنش اصغر فرهادی به جنجال اخیر
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۰ گفتوگوی منتشرشده در یکی از هفتهنامههای کشور با هوارد گوردون تهیهکننده سریالهای 24 و هوملند بازتابهای متعددی داشته است به گزارش ایسنا شرق در ادامه نوشت در این گفتوگو به اصغر فرهادی و جایزه اسکار اش فعالیتهای خانه سینما در دوره ریاست جواهمه دارند حرف شان را پس میگیرند
روزنامه خندان همه دارند حرف شان را پس میگیرند طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند میزنند و آنها که روزنامه میخوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند حکمت ستون روزنامه خندان در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و دردر پایان روز نخست مباحثات «ژنو2»، لاوروف: همه بر نقش ایران در روند حمایت از مذاکرات سوریه اذعان دارن
در پایان روز نخست مباحثات ژنو2 لاوروف همه بر نقش ایران در روند حمایت از مذاکرات سوریه اذعان دارندوزیر خارجه روسیه در پایان روز نخست کنفرانس ژنو۲ تاکید کرد همه شرکت کنندگان در این کنفرانس بر نقش مؤثر ایران در روند مذاکرات سوریه اذعان داشته شکل کنونی نشست را ایدهآل ندانسته و بابرخورد بانکیمون با ایران دوگانه، ظالمانه و منافقانه بود حجتالاسلام رهبر: آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی ا
برخورد بانکیمون با ایران دوگانه ظالمانه و منافقانه بودحجتالاسلام رهبر آمریکا آل سعود و رژیم صهیونیستی از نمایش توانمندی قابلیت و نفوذ ایران در عرصههای بینالمللی و منطقهای هراس دارندعضو جامعه روحانیت مبارز گفت آمریکا آل سعود حامیان رژیم جعلی صهیونیستی در جهان و مخالفامعاون وزیر آموزش و پرورش: گزینشگران حق ندارند بپرسند به چه کسی رای دادید
معاون وزیر آموزش و پرورش گزینشگران حق ندارند بپرسند به چه کسی رای دادید معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه گزینشگران حق ندارند بپرسند به چه کسی رای دادید گفت خط قرمز گزینش واجبات ولایت فقیه و قانون اساسی است آفتاب به گزارش ایرنا به نقل از گزارش چهارئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همدان خبر داد همدان دارنده رتبه چهارم مقابله با مواد مخدر
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همدان خبر دادهمدان دارنده رتبه چهارم مقابله با مواد مخدررئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان از رتبه چهارمی استان همدان در بین 16 استان کشور در زمینه مقابله با مواد مخدر خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان هادی قزوینهای بعد از ظهر امروز در-
گوناگون
پربازدیدترینها