پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850999810
چگونه مي توان اثبات كرد كه قرآن كلام خدا است، نه سخن پيامبر؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چگونه مي توان اثبات كرد كه قرآن كلام خدا است، نه سخن پيامبر؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز: یکی از سوالاتی که در مورد قرآن به ذهن برخی ممکن است خطور کند این است؛ "چگونه می توان اثبات کرد که قرآن کلام خدا است، نه سخن پیامبر؟ اعجاز قرآن در چیست؟"در پاسخ به اين سؤال دو جواب می توان داد. در ضمن مطالعه پاسخ ها توجه داشته باشيد كه اين كتاب با آن همه عظمت و اعجاز كه در مورد آن گفته شده، توسط پيامبري آورده شد كه سواد خواندن و نوشتن نمي دانست ، نيز تا بدان زمان هيچ سخني مانند آن نگفته و به مكتب نيز نرفت. نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد شايد بديهي ترين دليل بر اعجاز قرآن اين باشد كه معاصران پيامبر(ص) و حتي اقوامي كه تا به امروز روي كار آمدند با تمام كوشش ها و تلاش هايي كه به كار بستند، از آوردن آيه اي نظير قرآن عاجز ماندند ونتوانستند اقدامي عليه آيات قرآن انجام دهند، زيرا چنين كاري اصولاً از دست بشر ساخته نيست . قرآن نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت ، يعني شيريني و جذابيت عبارات و رسايي مفاهيم ، بلكه از نظر محتواو علومي كه آن زمان دور از دسترس انسان ها بود، قوانين و مقرراتي كه ضامن سعادت و نجات بشريت است ،خالي از هر گونه تناقض و پراكنده گويي است با توجه به اين كه معلومات انسان محدود است مخصوصاً با توجه به اين كه پيامبر اسلام (ص) در محيطي پرورش يافته بود كه از همان علم و دانش محدود بشري آن زمان نيز درآن محيط خبري نبود، آيا وجود اين همه محتواي متنوع در زمينه هاي مختلف توحيدي ، اخلاقي ، اجتماعي ،سياسي و نظامي دليل بر اين نيست كه كلمات قرآن از مغز انسان تراوش نكرده بلكه از ناحيهء خداوند است ؟بي گمان چنين است . نظري به تاريخ اسلام ، روشن مي سازد كه كسي نتوانسته مشابه قرآن را بياورد؛ زيرا در داخل كشورهاي اسلامي در زمان پيامبر(ص) و پس از او حتي در خود مكه و مدينه ، مسيحيان و يهوديان سرسخت و متعصبي مي زيستند كه براي تضعيف مسلمانان از هر فرصتي استفاده مي كردند، به علاوه اين كه افراد مسيحي و يهودي ونيز منافقين در ميان مسلمانان زندگي مي كرندند و مسلماً اين عده به دقت مراقب اوضاع مسلمين بودند و از هربرنامه اي كه به زيان مسلمانان تمام مي شد، استقبال مي كردند. اگر به كتاب دسترسي پيدا مي كردند كه بتواند به مقابله با قرآن برخيزد تا آن جا كه مي توانستند آن را نشر مي دادند و يا لااقل در حفظ آن مي كوشيدند. از اين رومي بينيم حتي افرادي كه به احتمال ضعيفي به معارضه با قرآن برخاسته اند، تاريخ نام آنان را ضبط كرده است .يكي از اين افراد "مسيلمه كذاب " اهل يمامه است كه به مبارزه با قرآن برخاست و حتي از او جملاتي كه بر وزن بعضي از آيات بوده ثبت شده است ، ولي از نظر محتوا و معنا خنده دار مي باشد و همانند لطيفه اي نقل مجالس بوده است . به عنوان مثال هم وزن آيات سوره "والذاريات" چنين گفته است : "والمبذرات بذرا و الحاصدات حصدا و الذاريات قمحا و الطاحنات طحنا و العاجنات عجنا و الخابزات خبزا و الثاردات ثردا و اللاقمات لقما اهاله و سمنا؛ يعني قسم به دهقانان و كشاورزان ، قسم به درو كنندگان ،قسم به جدا كنندگان كاه از گندم ، قسم به جدا كنندگان گندم از كاه ، قسم به خمير كنندگان ، قسم به نان پزندگان ،قسم به ثريد كنندگان و قسم به آن كساني كه لقمه هاي چرب و نرم بر مي دارند." و در جاي ديگر مي گويد:"يا ضفدع بنت ضفدع نقي ما تنقين نصفك في الماء و نصفك في الطين لا الماء تكدرين و لا الشارب تمنعين ؛يعني اي قورباغه دختر قورباغه آن چه مي خواهي قور قور كن ، نيمي از تو در آب نيمي ديگر در گِل است ؛ نه آب را گل آلود مي كني و نه كسي را از آب خوردن جلوگيري مي كني . اگر تاريخ بهتر از اين جملاتي را پيدا مي كرد ثبت مي كرد، ولي مشاهده مي كنيد كه اين جملات چه قدر بي محتوا است و نمي تواند با قرآن برابري كند." اعجاز قرآن از منظر ديگران تاريخ پر است از تعريف و تمجيد موافقان و مخالفان قرآن ، كه در اين جا به نمونه هايي از آن اشاره مي شود: ـ ابوالعلاي معري ، شاعر معروف عرب كه ميانه خوبي با اسلام نداشت ، مي گويد: اين سخن مورد اتفاق همه است كه كتاب محمد(ص) عقل ها را در برابر خود مغلوب ساخت و تا كنون كسي نتوانسته است مانند آن رابياورد. سبك اين كتاب با هيچ يك از سبك هاي معمول ميان عرب اعم از خطابه ، رجز، شعر و سجع شباهت ندارد. امتياز و جاذبهء اين كتاب به قدي است كه اگر يك آيه از آن در ميان كلمات ديگران قرار گيرد، چون ستاره اي فروزان در شب تاريك مي درخشد! ـ وليدبن مغيره مخزومي ـ مردي كه به حسن تدبير در ميان عرب شهرت داشت و براي حل مشكلات اجتماعي از فكر و تدبير او در زمان جاهليت استفاده مي كردند و به همين جهت او را گل سر سبد قريش مي ناميدند ـ پس از اين كه چند آيه از اوّل سوره غافر را از پيغمبر شنيد در محفلي از طايفه بني مخزوم حاضرشد و چنين گفت : به خدا سوگند، از محمد سخني شنيدم كه نه شباهت به گفتار انسان ها دارد و نه پريان ؛ گفتاراو شيريني خاص و زيبايي مخصوصي دارد. گفتاري است كه بر همه چيز پيروز مي شود و چيزي بر آن پيروزنخواهد شد. ـ كارلايل ، مورخ و دانشمند معروف انگليسي دربارهء قرآن مي گويد: اگر يك بار به اين كتاب مقدس نظرافكنيم ، حقايق برجسته و خصايص اسرار وجود طوري در مضامين جوهرهء آن پرورش يافته كه عظمت وحقيقت قرآن به خوبي از آن ها نمايان مي گردد و اين خود مزيّت بزرگي است كه فقط به قرآن اختصاص يافته ودر هيچ كتاب علمي و سياسي و اقتصادي ديگر ديده نمي شود. بلي ، خواندن برخي از كتاب ها تأثيرات عميقي در ذهن انسان مي گذارد ولي هرگز با تأثير قرآن قابل مقايسه نيست ،(1) از اين جهت بايستي گفت : مزاياي اوليه قرآن و اركان اساسي آن مربوط به حقيقت و احساسات پاك و عناوين برجسته مسائل و مضامين مهم آن است كه هيچ گونه شك و ترديد در آن راه نيافته و پايان تمام فضايل را كه موجد تكامل و سعادت بشري است در برداشته و آن را به خوبي نشان مي دهد. ـ جان ديون پورت ، مؤلف كتاب "عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن " مي نويسد: قرآن به اندازه اي از نقايص مبرا و منزه است كه نيازمند كوچك ترين تصحيح و اصلاحي نيست و ممكن است از اول تا به آخر آن خوانده شود بدون آن كه انسان كم ترين ملالتي از آن احساس كند... و همه اين معنا را قبول دارند كه قرآن با بليغ ترين وفصيح ترين لسان و به لهجهء قبيله قريش كه نجيب ترين و مؤدّب ترين عرب ها هستند ، نازل شده است ... (2) ـ گوته ، شاعر و دانشمند آلماني مي گويد: ساليان درازي كشيشان بي خبر از خدا ما را از پي بردن به حقايق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن محمد(ص) دور نگاه داشته بودند، اما هر قدر كه ما قدم در جاده علم ودانش گذارده ايم پرده هاي جهل و تعصب نا به جا از بين مي رود و به زودي اين كتاب توصيف ناپذير عالم را به خود جلب نموده و تأثير عميقي در علم و دانش جهان كرده ، سرانجام محور افكار مردم جهان مي گردد... ما درابتدا از قرآن رو گردان بوديم ، اما طولي نكشيد كه اين كتاب توجه ما را به خود جلب كرد و ما را دچار حيرت ساخت تا آن جا كه در برابر اصول و قوانين علمي و بزرگ آن سر تسليم فرود آورديم .(3) ـ ويل دورانت مورخ معروف مي گويد: قرآن در مسلمانان آن چنان عزت نفس و عدالت و تقوايي به وجودآورده كه در هيچ يك از مناطق جهان ، شبيه و نظير نداشته است . ـ ژول لابوم انديشمند و نويسندهء فرانسوي در كتاب تفصيل الايات مي گويد: دانش و علم براي جهانيان ازسوي مسلمانان به دست آمد و مسلمين علوم را از قرآني كه درياي دانش است گرفتند و نهر از آن براي بشريت در جهان جاري ساختند.(4) ـ دينورت ، مستشرق ديگري مي نويسد: واجب است اعتراف كنيم كه علوم طبيعي و فلكي و فلسفه ورياضيات كه در اروپا اوج گرفت ، عموما از بركت تعليمات قرآني است و ما مديون مسلمانانيم ؛ بلكه اروپا از اين جهت شهري از اسلام است .(5) ـ دكتر بانو لورا واكسيا واگلبري ، استاد دانشگاه ناپل در كتاب پيشرفت سريع اسلام مي نويسد: كتاب آسماني اسلام نمونه از اعجاز است ... قرآن كتابي است كه نمي توان از آن تقليد كرد. نمونهء سبك و اسلوب قرآن درادبيات سابقه ندارد. تأثيري كه اين سبك در روح انسان ايجاد مي كند ناشي از امتيازات و برتري هاي آن است . اين شبهه كه قرآن ممكن است معادل داشته باشد ولي جلوه اي نكند، درست نيست ، زيرا اگر چيزي جلوه داشته باشد، بروز مي كند. نور خورشيد حتي در زير ابرها روشن گري و نورافشاني مي كند. قطعاً اگر قرآن معادلي داشت ، شناخته مي شد و مخفي نمي ماند.(6) و شايد گفته شود عادت مردم مانع پذيرش اين معادل ها بوده ، اما اين حرف نيز نادرست است ؛ زيرا هميشه افرادي بوده و هستند كه دنبال چنين مسائلي هستند؛ اگر چيزي وجود داشت ، طبيعتاً آن را سينه به سينه و نسل به نسل به ارث مي گذاشتند و امروز در دسترس بود. اگر كسي بگويد آياتي كه پيش گويي كرده اند، معجزه هستند و بقيهء آيات ، معجزه نيستند، بايد بگوييم كه اعجاز آيات قرآني فقط به خاطر پيش گويي نيست ، بلكه سبك و روش خاص قرآن نشان دهندهء اين است كه كلام انسان نيست و كلام خداست و همهء آيات به هم پيوسته و وابسته اند و در يك نظم خاص قرار دارند؛ اگر كسي بپذيرد كه بعضي از آيات اعجاز است، گويا پذيرفته است كه همهء قرآن اعجاز است . اما شك در درس نخوانده بودن پيامبر مثل شك در امور بديهي است ، وقتي همه مي گويند و سراسر تاريخ شاهد است اگر در اين مسئله شك كنيم و بگوييم تاريخ قابل اعتماد نيست ، پس چه چيز قابل قبول است ؟مسائلي را كه عقلاي قوم مي پذيرند بايد پذيرفت وگرنه سنگ روي سنگ بند نخواهد شد. پيامبر(ص) خطبه هايي دارد، ولي هيچ يك مشابهتي با سياق و نظم خاص قرآن ندارد. اعراب معمولاً درسخنوري و سرودن شعر مهارت داشته اند؛ پيامبر هم مي توانسته سخنراني كند، ولي سخنراني با متن قرآن فرق دارد. گفته ها و كلمات پيامبر(ص) موجود است و شايد از نظر حجم بيش تر از قرآن باشد. مسئله اين است كه مطالب قرآن و سبك آن هيچ شباهتي با سخنان پيامبر(ص) ندارد. خلاصه اين كه درك همه اين مسائل براي علما قابل فهم است ولي افرادي در ميان تودهء مردم وجود دارندكه اجمالاً قدرت تشخيص دارند. وقتي عربي تا به حال آن چه شنيده اشعار جاهلي بوده ، به تمام مفاهيم ومضامين آن وارد است ؛ از قبيل جنگ ، خون ريزي ، زن ، عشق و... وقتي قرآن آمد براي او تازگي داشت و چيزي غير از آن چه از انسان ها شنيده بود به گوشش خورد و اين جا بود كه واكنش نشان داد، شيفتهء آن شد و دل در گروآن بست و آن را معجزه دانست .(7) اعجاز به معناي عاجز ساختن است و در اصطلاح ديني، انجام كار و اظهار امري است به وسيله انبياي الهي براي اثبات صدق نبوّتشان كه هيچكس قادر به آوردن مثلش نباشد، به گونه اي كه مردم عدم قدرت و عجزشان را ادراك كنند. همچنانكه بشر نمي تواند موجودي (هرچند بسيار پست و كوچك) را خلق كند، قطعاً هيچ انساني نخواهد توانست مانند معجزات پيامبران بياورد. به اين مسئله در آيه هفتاد و دوم سوره حجّ اشاره مي كند. از زمان نزول قرآن همواره شعرا و نويسندگاني وجود داشته اند كه در مقام مبارزه با آن بر آمده، غزلها نيز آيه ها و سوره هايي ساختند، كه هيچكدام نشاني از اعجاز ندارند، بلكه داراي چيزهاي خارق العاده و امتيازند، نه اعجاز و آيه، كه مربوط به عالم غيب باشد. معجزات انبيا نشان از جهان ديگري دارند. خصوصاً قرآن. اهمّيّت و عظمت معجزه آن به حدّي است كه هر قطعه از عباراتش كه گاهي فقط يك كلمه است، "آيه" ناميده مي شود. بنا به اعتراف فيلسوف بزرگ "كارليل"، قرآن صدايي است كه از دل هستي و قلب و جود برخاسته است. اما برخي از دلايلي را كه مي توان به آن ها درباره معجزه الهي (قرآن) صدق ادعاي پيامبر(ص) اسلام استناد جُست، به صورت مختصر اشاره مي كنيم: 1ـ نفوذ و جاذبه بي نظير قرآن. همانند داستان "ابن ابي العوجاء" مادّي گرا و دوستانش، حتّي جاذبه قرآن ميان دانشمندان بيگانه. 2ـ اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت. در آيه سي و هشمتم سوره يونس به آن اشاره شده است. 3ـ اعجاز قرآن از نظر معارف الهي همانند آيات بيست و يكم سوره ذاريات. 4ـ اعجاز قرآن از نظر علوم روز و اكتشافات علمي همانند جاذبه عمومي زمين و توازن قوه جاذبه و دافعه كه در سوره هاي رعد و ذاريات از آن سخن به ميان آمده است. 5ـ نگاه قرآن به آفرينش و گسترش جهان كه در آيات يازدهم سوره فصلت و چهل و هفت سوره ذاريات و سي ام سوره انبيا از آن سخن گفته شده است. 6ـ قرآن و زندگي در كرات ديگر كه در آيه 29 سوره شوري به آن مي پردازد. 7ـ قرآن و آفرينش كوه ها كه در آيات اوّل سوره نحل و ششم و هفتم سوره نبأ و بيست و هفتم سوره مرسلات و دهم سوره لقمان و ... سخن گفته شده است. 8ـ قرآن و زوجيّت عمومي و زوجيّت گياهان كه در سوره هاي لقمان و حجّ و طه و ذاريات و يس و مرسلات و مؤمنون از آن سخن به ميان آورده است. 9ـ قرآن و مسأله أثرات مهم جوّ زمين كه در آيه سي و دوم سوره انبيا و هفتاد و نهم سوره نحل... به آن پرداخته شده است. 10ـ قرآن و علل نزول باران و تگرگ كه در آيه سي و چهارم سوره نور از آن سخن گفته شده است. 11ـ قرآن و رابطه رعد و برق و باران كه در آيات بيست و چهارم سوره روم و دوازدهم سوره رعد از آن سخن به ميان آورده است. 12ـ قرآن و راه تشخيص هويّت انسان كه در آيات سوم و چهارم سوره قيامت از آن سخن گفته است. 13ـ قرآن و عظمت آفرينش آسمان ها كه در سوره مؤمن از آن سخن گفته است. 14ـ اعجاز قرآن از نظر تاريخ و وضع قوانين و اخبارغيبي و هزاران آيه و نشانه ديگر كه همه از معجزه الهي حكايت دارد. مي توانيد در اين خصوص به كتاب هاي تفسير بيان ج اول تأليف آيت الله العظمي خوئي، پيام قرآن جلد هشتم تأليف آيت الله مكارم شيرازي، تفسير نوين جزء سيام، تأليف مرحوم محمد تقي شريعتي مراجعه فرماييد.
پي نوشت ها :
1.معارف اسلامي جمعي از نويسندگان ، سمت ، ص 175
2.جان ديون پورت ، عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن ، ص 111
3 معارف اسلامي ، همان ، ص 176
4 – همان
5 - پيشين
6 - پيشرفت سريع اسلام ، ترجمهء سعيدي ، ص 49
7 - اقتباس از تفسير نمونه ، ج 1 ص 133ـ 138
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ - ۱۷:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
چگونه انسان میتواند عالم را گلستان کند/ بهترین غنیمت زندگی طاعت خدا است
دین و اندیشه چگونه انسان میتواند عالم را گلستان کند بهترین غنیمت زندگی طاعت خدا است حضرت آيتالله قرهي مدظله العالي درجلسه درس اخلاق خود گفت درجات ایمان با اخلاق بالا میرود و حال انسانها متغیّر میشود و این حال حالی است که مبدّل به عبد شدن حقیقی میشود و وقتی انسان عبداللسخنان قدسی یا سخن خدا با سه پیامبر اولوالعزم
مروری بر یک کتاب سخنان قدسی یا سخن خدا با سه پیامبر اولوالعزم خبرگزاری رسا ـ کتاب سخنان قدسی یا سخن خدا با سه پیامبر اولوالعزم از سوی انتشارات پیام امام هادی علیهالسلام منتشر شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا کتاب «سخنان قدسی یا سخن خدا با سه پیامبر اولوالعزحربه های پوسیده دشمن در هم شکسته شد/ استکبار جهانی نمی تواند با زبان زور و تهدید سخن بگوید
استانها شرق خراسان رضوی فروزان مهر حربه های پوسیده دشمن در هم شکسته شد استکبار جهانی نمی تواند با زبان زور و تهدید سخن بگوید مشهد – خبرگزاری مهر استاندار خراسان رضوی گفت امروز حربه پوسیده ترور محاصره اقتصادی و تحریم های دشمن در سایه مقاومت ملت غیور ایران اسلامی درهم شکستبدترين مردم در کلام رسول خدا(ص)
بدترين مردم در کلام رسول خدا ص آيا به شما خبر دهم که بدترين شما کيست عرض کردند آري اي رسول خدا ص حضرت فرمود کسي که ياري اش را از مردمان باز دارد و زيردستش را بزند و براي خودش تنها توشه تهيه کند به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران امام باقر عليه السلام فرمود که رسول خدا صامام اسطوره ایمان و مجاهدت خالصانه در راه خدا بود/ نائب رئیس مجلس سخنران روز 12 بهمن ماه در رشت
استانها شمال گیلان اشجری امام اسطوره ایمان و مجاهدت خالصانه در راه خدا بود نائب رئیس مجلس سخنران روز 12 بهمن ماه در رشت رشت – خبرگزاری مهر رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان گفت امام خمینی ره اسطوره ایمان و مجاهدت خالصانه در راه خدا بود به گزارش خبرنگار مهر حجت ادبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز: صدا و سیما میتواند نحوه سخن گفتن مردم را تغییر دهد
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز صدا و سیما میتواند نحوه سخن گفتن مردم را تغییر دهددبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت برنامهسازی صدا و سیما آنقدر اثربخش است که حتی میتواند نحوه سخن گفتن و رفتار و سکنات مردم را تغییر دهد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز حجتالاسلام والمسلمیتیم مذاکره کننده با پشتوانه مردمی از موضع قدرت سخن میگوید
حجتالاسلام نظری منفرد تیم مذاکره کننده با پشتوانه مردمی از موضع قدرت سخن میگوید خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه پشتوانه مردمی را سبب موفقیت تیم مذاکره کننده در عرصه دیپلماسی دانست و گفت پشتوانه مردمی سبب شده که مسؤولان ما در مذاکرات از موضع قدرت سخن بگویند به گزارش خبرنگار خنگاهی به کنفرانس وحدت اسلامی تهران از منظر بینالملل/ چگونه میتوان ریشه تکفیریها را سوزاند؟
گزارش نگاهی به کنفرانس وحدت اسلامی تهران از منظر بینالملل چگونه میتوان ریشه تکفیریها را سوزاند تقریبا اکثر اندیشمندان و علمای شرکت کننده در کنفرانس تهران در گفتگو و مصاحبه با رسانه های دیداری و شنیداری مختلف اعلام کردند که جریان تکفیری و پدیده تروریسم به معضل اصلی کنونی بآیا پیامبر(ص) جز قرآن معجزه دیگری داشت؟/ ماجرای زنی که امام جعفر صادق(ع) را با مسیح(ع) اشتباه گرفت + صوت، تصوی
آیا پیامبر ص جز قرآن معجزه دیگری داشت ماجرای زنی که امام جعفر صادق ع را با مسیح ع اشتباه گرفت صوت تصویر و پیدیاف به مناسبت میلاد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی ص و حضرت امام جعفر صادق عليه السلام ع است ویژه نامه ای از زندگی این دو بزرگوار تقدیم حضور مخاطبان اچگونه میتوان از آسیب دیدگیهای بسکتبال جلوگیری کرد
سهشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۵ بسکتبال ورزشی محبوب در بین نوجوانان است که میتوان با رعایت اصول و نکات ایمنی از آسیب دیدگیهای آن جلوگیری کرد و این ورزش را مفرحتر ساخت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بسکتبال ورزشی محبوب هم در بین پسران و هم دختران است اگر نکات ایمنی درچگونه خانههایمان را قرآنی کنیم؟!
یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد در حالی که خداوند حکیم در این مورد می فرماید ای مردم از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی براآیا با نفی عقلانیت می توان به دین و معنویت رسید؟/ نقدی بر مقاله تأملی درباره پیدایش تاریخی فلسفه سعید زیباکلام
دین و اندیشه آیا با نفی عقلانیت می توان به دین و معنویت رسید نقدی بر مقاله تأملی درباره پیدایش تاریخی فلسفه سعید زیباکلام دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی عضو شورای پژوهشی گروه فلسفه علوم انساني پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نقدی بر مقاله ما عوامان و مخلوقات حقایق یاب ما تأملی دربارهکارتون روز: چگونه می توان از جهنم بهشت ساخت!
کارتون روز چگونه می توان از جهنم بهشت ساخت کارتون روز چگونه می توان از جهنم بهشت ساخت 1392 11 02گلچین سخنان شهید بهشتی درباره «خاتمیت پیامبر» با قطعاتی از موسیقی سامی یوسف
گلچین سخنان شهید بهشتی درباره خاتمیت پیامبر با قطعاتی از موسیقی سامی یوسف گلچینی از سخنرانی دکتر شهید بهشتی درباره خاتمیت پیامبر ص به همراه آهنگی از سامی یوسف به نام معلم منبع خبرآنلاین تاریخ انتشار ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۱ ۳۹مجموعه سخنرانیها و میزگردهای نقش حدیث در تفسیر قرآن در یک کتاب
مجموعه سخنرانیها و میزگردهای نقش حدیث در تفسیر قرآن در یک کتاب خبرگزاری رسا ـ کتاب گفتمان نقش حدیث در تفسیر از سوی انتشارات مؤسسه امام خمینی رحمةالله علیه منتشر شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا کتاب «گفتمان نقش حدیث در تفسیر مجموعه سخنرانیها و میزگردهشیعهستیزی و سنیستیزی، لبههای قیچی اسلام آمریکایی/ چگونه ایدۀ وحدت جهانی، میتواند مسلمانان کشورهای دنیا را
گزارش ویژه وحدت از منظر بینالملل شیعهستیزی و سنیستیزی لبههای قیچی اسلام آمریکایی چگونه ایدۀ وحدت جهانی میتواند مسلمانان کشورهای دنیا را زیر یک چتر جمع کند هر ساله در کنفرانسهای وحدتمحور میان مسلمانان ابداعات و ابتکارات جدیدی برای برونرفت از مشکلات منطقه و بحبا سخنرانی نابغه نوجوان محفل بزرگ انس با قرآن دراردکان برگزار شد
با سخنرانی نابغه نوجوان محفل بزرگ انس با قرآن دراردکان برگزار شد یزد- ایرنا- باسخنرانی جذاب نابغه قرآنی نوجوان محفل بزرگ انس با قرآن بمناسبت ایام ا دهه فجر در اردکان برگزار شد به گزارش روز یک شنبه ایرنا محفل نور و مراسم انس با قرآن بهمراه برنامه های متنوع قرآنی در محل مصلای-