محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845785666
بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر اروپای غربی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر اروپای غربی
انقلاب اسلامی ایران با مایههای اثربخش خود، بهکلیه کشورها وارد شده و در هر کجا بنا بهشرایط و مقتضیات، در نقطهای از زمان، کشوری را بهتحول و جنبش کشانده است.
بخش دوم و پایانی دو. تحلیل اندیشمندان اروپای غربی از بازتابهای انقلاب اسلامی بر این کشورها بسیاری از اندیشمندان اروپایی معتقدند انقلاب اسلامی، اسلام سیاسی را احیا کرده، گفتمان معنویت و مذهب را حیات دوباره بخشیده و بهعنوان یکتمدن و فرهنگ ضد هژمونی غرب و ضد فرایند جهانیسازی سکولار نمودار شده است. برای نمونه «راینهارد شولز» در کتاب خود با عنوان «تاریخ مدرن جهان اسلام» بیان میکند که انقلاب اسلامی، آغازی سمبلیک برای دوران جدیدی از اعتماد بهنفس در جهان اسلام بهشمار میرود. او معتقد است پیروزی انقلاب ایران در سال 1979م. که مصادف با سال 1399 یا سال پایانی قرن چهاردهم هجری قمری بود را میتوان نشانهای سمبلیک از این واقعیت دانست که قرن پانزدهم قرن احیا و نقشآفرینی اسلام خواهد بود.(Schulze, 2000) بهتعبیر نیکی کدی: حرکت انقلابی ملت ایران با هدف تغییر الگوهای فکری و فرهنگی غربیای ـ که بر فضای عمومی جامعه تحمیل شده بود ـ صورت گرفت تا نظامی مطابق با خاستگاه فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی پیریزی شود. (Keddie 1980: 27) «اسماعیل کیبکس» فیلسوف برتر اسپانیایی با اشاره به تأثیر امام بر حیات مجدد دین در صحنة زندگی بشر میگوید: دین زنده شده است، کلیساها جان تازه گرفتهاند، توجه بهمذهب و اندیشههای مذهبی در دانشگاهها دیگر، زشت و کمبها تلقی نمیشود. جهان برای نجات و زیباکردن روابط اجتماعیاش بهقدرت دین و جاذبههای معنوی گرایشهای شدید پیدا کرده است و این همه ناشی از دعوت نوینی بود که امام با انقلاب دینیاش در عرصه افکار و ذهنیت جامعه جهانی آغاز کرد. (www.daneshnameh.roshd.ir) «احمد ورسی» سردبیر مجلة مسلم نیوز لندن، نیز با تأکید بر جهانشمول بودن هدفهای انقلاب اسلامی میگوید: موفقیت انقلاب اسلامی با یکانقلاب بدون خونریزی، افکار مسلمانان را تغییر داد و مشخص ساخت که یکچنین عملی (انقلاب) در جهان اسلام امکانپذیر است و امت اسلام قادر است حکومت را اداره کند. دیدگاه ایشان در مورد «نه شرقی، نه غربی» حکومت اسلامی ایران را از ابرقدرتها مستقل ساخت. امامخمینی تفکر کلیشهای از حکومت اسلامی بهعنوان بازگشت بهسالهای سیاه را نابود ساخت و برعکس، ثابت کرد که اسلام همچنان نیرویی پویاست که قادر بهراهبری امت در اجتماع بهاصطلاح مدرن و فوق مدرن کنونی است. (بینا، 1372) پروفسور «یاوس اوس» از رهبران مسلمان آلمانیزبان با اشاره بهتأثیر عظیم حضرت امام در دنیای معاصر اظهار میدارد: امامخمینی بیدارگر همه موحدان در عصر ماست. احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشههای ضدمعنوی، جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود، مدیون امامخمینی و یاران انقلاب اسلامی است. (www.daneshnameh.roshd.ir) «محمد انسل»، رئیس مرکز فرهنگی تجدید حیات اسلام در اتریش در مقالهای با عنوان «تأثیر نهضت امامخمینی بر اروپا» مینویسد: بیتردید انقلاب اسلامی امامخمینی نهتنها تصویر تازهای از اسلام در اروپا ارائه کرد، بلکه حتی زندگی مذهبی غیرمسلمانان را هم دگرگون ساخت. (همان) این عبارت را رئیسجمهور سابق اتریش در یک سخنرانی بیان کرد که «انقلاب اسلامی بهتمام افراد مذهبی اعتبار و اتکا بهنفس تازهای ارزانی داشت». (همان) دکتر «عادل عبدالمهدی»، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی در فرانسه هم میگوید: امام چهارده قرن را در اعمالش خلاصه کرد... ما خیلی خوشبخت هستیم که در عصر امامخمینی زندگی میکنیم، گویی در عصر پیامبر اکرم(ص) زندگی میکنیم. مردم جهان همه مشتاقند از تعالیم امامخمینی پیروی کنند. در اکثر کشورها جنبشی آغاز شده، حتی در جوامع غربی ما میبینیم که مسایل مذهبی تحت بازنگری قرار گرفته است. (همان) «احمد هوبر» اندیشمند و روزنامهنگار تازهمسلمان سوئیسی نیز در تشریح تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی میگوید: تأثیرات این قیام اسلامی، امروز در اروپا محسوس است. امامخمینی نهتنها مسلمانان را بیدار کردند، بلکه بر جهان غیراسلام نیز از خود تأثیراتی برجای نهادند. (همان) بهتعبیر «برنارد لوئیس»: در سال 1357 تحولاتی در ایران آغاز شد که بهتغییرات عمدهای، نهتنها در حکومت، بلکه در کل جامعه آن کشور انجامید و پیآمدهای آن، مرزهای ایران را درنوردید و بهبیرون از کشور رسید... انقلاب ایران تأثیری شگرف در کل جهان داشته است. (لوئیس، 1378: 25 و 26) همچنین انقلاب اسلامی مورد استقبال بسیاری از پستمدرنیستهای اروپایی نیز قرار گرفته است. بهنظر «فوکو» حرکت انقلابی مردم ایران، جنبشی کاملاً بدیع، بیسابقه و متفاوت با حرکتهای انقلابی کلاسیک است. (فوکو، 1377: 3 / 22 ـ 20) 6. موانع و چالشهای بازتاب انقلاب اسلامی بر اروپای غربی مخالفت دولتهای اروپای غربی با آرمانهای انقلاب اسلامی، کارکرد منفی رسانههای اروپایی در راستای اسلامهراسی و ایرانهراسی، عملکرد گروههای تروریستی اسلامگرا ازجمله القاعده و تأثیر آن بر تصویر غربی از اسلام و درنهایت، عملکرد برخی کشورهای اسلامی مخالف جمهوری اسلامی همچون عربستان سعودی در تشدید اختلافات داخلی جهان اسلام مهمترین موانع و چالشهای فراروی انقلاب اسلامی در اروپای غربی است. جریانهای مقابله با اسلام و هادیان امواج اسلامستیزی در جوامع غربی را میتوان در گروههای مختلفی دستهبندی کرد: گروههای صهیونیستی، مسیحیان صهیونیست، جریانهای کاتولیک صلیبی، جریانهای قومی ارتدوکس متضاد با مسلمانان، گروههای نژادپرست و آشوبگر، جریانهای سیاسی، لائیکهای مهاجر از کشورهای اسلامی و ایدئولوژیهای انحرافی و ضداسلامی (همانند بهائیت، مارکسیسم و...). (امینیان، 1387: 109) یک. اقدامات اسلامستیز و ضدایرانی دولتهای اروپای غربی اصول اساسی انقلاب اسلامی از یکسو، استکبارستیزی و اهمیتیافتن اسلام بهعنوان مکتب سیاسی و اجتماعی و از سوی دیگر، مبارزه آشکار با رژیم جعلی اسرائیل، انقلاب اسلامی را از طرف دول غربی نوعی خطر بالفعل و تهدید جدی تلقی کرد. علاوه بر آن، رشد سریع جمعیت مسلمانان، هویتجویی و اسلامخواهی فزاینده در این منطقه، عامل وحشت مضاعفی برای اروپای غربی شد، چراکه آنان مسلمانان را جانشینی برای هویت منتخب و سیاستهای عمومی جامعه خود محسوب کردند. پیشداوریها و پیشینه ذهنی منفی اروپاییان از حضور تاریخی اسلام در اروپا و دانش اندک آنها دربارة اسلام و همچنین پایینتربودن سطح استاندارد زندگی در میان کشورهای اسلامی در مقایسه با اروپا، عوامل تشدیدکننده این موانع نیز بود. دراینصورت، مقابله با انقلاب اسلامی و بازتابهای آن در سراسر جهان سکولار، ازجمله اروپای غربی با شدت بیشتری در دستور کار قرار گرفت. تهدید، مهار، فشار و حتی براندازی این نظام چه در جنگ تحمیلی و چه پس از آن با حمایت برخی از این کشورها عملیاتی شد و در داخل خاک اروپا پروژههای اسلامهراسی، ایرانهراسی و همانندسازی (ادغام) مسلمانان کلید خوردند. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، روابط سیاسی ایران و اروپای غربی تحولات و فراز و نشیبهای مختلفی را تجربه کرده است. زمانی روابط، بسیار سرد و پرتنش بوده و در مقاطعی دیگر، فضای مساعد و روند رو بهرشدی بر روابط آنها حاکم شده است. (بینا، 1383: 233) دورة اول این روابط از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا اوایل دهه 90میلادی، همواره با تنش روبهرو بوده است. ماجرای گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، جنگ ایران و عراق، مسئلة حقوق بشر در ایران، مخالفت ایران با روند مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل و بالاخره مسئله صدور فتوای قتل سلمان رشدی از موانع تنشزا در روابط ایران با اتحادیه اروپا در این برهه بوده است. (جعفری ولدانی، 1382: 219) کشورهای بزرگ اروپایی، ازجمله فرانسه، انگلیس و آلمان نهتنها تهاجم عراق را محکوم نکردند بلکه بهحمایت همهجانبه از صدام ادامه دادند. (جعفری ولدانی، 1372: 73) از اوایل دهه 90میلادی باوجود برخی تحولات در روابط، نظیر تصمیم اتحادیة اروپا برای گفتگوی انتقادی با ایران یا پیروی نکردن از ایالات متحده در تحریم اقتصادی ایران، کمتحرکی در روابط طرفین همچنان تداوم داشت. از بیانیه سال 1992 سران جامعه اقتصاد و اروپا در «ادینبورگ»، گفتگوهای انتقادی با اروپا تا زمان رأی دادگاه میکونوس ادامه داشت و با اعلام سیاست تنشزدایی دولت خاتمی گفتگوهای فراگیر بین ایران و اروپا و رفتوآمدهای مقامات مهم طرفین شروع شد. این گفتگوها در مقایسه با گفتگوهای انتقادی سالهای قبل که بیشتر سیاسی بودند، حول محورهای اقتصادی ـ تجاری قرار داشت. (جعفری ولدانی، 1382: 232) بهطورکلی میتوان گفت روابط ایران و اروپای غربی پس از انقلاب اسلامی شکننده و بیثبات بوده و با گامهای لرزانی پیموده شده است. از سویی با رخدادن حوادثی چون مطرحشدن مسئلة حجاب در مدارس غرب، انتفاضه فلسطین، حادثه 11 سپتامبر سال 2001 و وقوع سلسله حوادث کوچکتر مانند بمبگذاری در متروی پاریس و دیگر شهرهای اروپایی، (و حوادثی چون قتل فیلمساز اسلامستیز هلندی «تئودور ونگوگ») اسلام و مسلمانان در اروپا در معرض گستاخانهترین اتهامها و تحقیرها قرار گرفتند. (نقیبزاده، 1387: 7ـ4) این نگرانیها سبب بیگانهترسی هرچه بیشتر اروپاییان و توجه آنان بهاحزاب شده است (مدرسی، 1385: 93) و اسلام فوبیا (ترس غریزی از اسلام) گرایش به احزاب نژادپرست و افراطی ضدبیگانه را افزوده است. (نوعپرست، 1383: 87) علاوهبر ایجاد محدودیتهای هرچه بیشتر و کنترل بیسابقه فعالیت مسلمانان مانند نصب دوربینهای مداربسته در مساجد، طرح کلی استحاله فرهنگی آنان و همانندکردن آنان با فرهنگ اروپایی در اولویت سیاستگذاران اروپایی قرار گرفته است. فرانسه کشور بهاصطلاح مهد آزاداندیشی اروپایی، با بیشترین جمعیت مسلمان در قاره اروپا، رویکردی منفی نسبت بهمسئله حجاب بهعنوان حکمی اسلامی که باید بانوان رعایت کنند، رواج داده است. مسلمانان فرانسه باوجود جمعیت چند میلیونی خود، نهتنها برخلاف یهودیان از داشتن مدارس خصوصی محروم هستند، بلکه در سال 2004 قانون منع استفاده از نمادهای اسلامی در این کشور بهتصویب رسید. در بلژیک نیز باوجود نبودن منع قانونی، محدودیتهای بسیاری برای حجاب زنان مسلمان اعمال میشود. علاوهبر محدودیتها در زمینه روسری و برقع بانوان مسلمان، محدودیتها حتی در ساخت مساجد و منارهها نیز جلوهگر شده است. در سوئیس ساخت مناره بهعنوان نماد اسلام ممنوع شده است. دشواریهای متعدد در احوال شخصی مسلمانان نظیر برگزاری نماز در وقت خود و افطار در ماه رمضان، مرخصی ایام حج، مسایل عقد و طلاق، ارث اسلامی، خوراکیهای حلال در مدارس، پادگانها، محل کار و ...، سختگیری در قوانین مهاجرت و پناهندگی، آموزش دینی و کمبود کتابها و منابع معتبر و صدها مشکل حلنشدة دیگر برای مسلمانان این کشورها نیز در جای خود قابل بررسی است. دو. اسلامهراسی رسانههای اروپایی نقش رسانههای سکولار و ضداسلامی که بیشتر وابسته بهکانونهای صهیونیستیاند، در اجرای پروژه اسلامهراسی و ایرانهراسی چشمپوشی نمیشود. از تأسیس و گسترش شبکههای تلویزیونی و رادیویی دولتی و غیردولتی مخالف جمهوری اسلامی تا حمایت از اپوزیسیون خارجنشین در این کشورها و تا هتاکیهای برخی از مطبوعات بهساحت پیامبر اسلام(ص) ، همگی اقداماتی هستند که در راستای جنگ نرم و ناتوی فرهنگی ضداسلام و جمهوری اسلامی کلید خوردهاند. از سویی چهرة اسلام در کتابهای درسی این کشورها بسیار مشوش و غلطانداز است، بهطوری که از اسلام چهرة دین جنگی یا وحشی ارائه میشود. این تعصبهای دینی چنانکه گفته شد، زمینههای تاریخی حدود پانصدساله دارد و شامل تشویش و تحریف حقایق تاریخی است. (بشاری، 1385: 80) انتشار کاریکاتورهای موهن درباره پیامبراکرم(ص) از سوی «یولند پستن» و 20 روزنامه دانمارکی، مقالات «کوری بولتینگ»، نویسندة دانمارکی در سال 2006 ضد رسولاکرم(ص) که همگی با خشم مسلمان جهان روبهرو شدند و ترجمه قرآن بهزبان دانمارکی و نوشتن آرای شخصی بهعنوان تفسیر قرآن، همگی مواردی از این دست هستند که در راستای اسلامستیزی صورت گرفتهاند. (www.islamineurope.com / p=2183) رسانههای این کشورها در مبارزه رسانهای خویش با ساخت فیلم موهن «فتنه» توسط عضو مسیحی افراطی پارلمان هلند «گرت ویلدرز» بیشترین تلاش را برای ایجاد ترس در بین مردم از مسلمانان صورت دادهاند. بهعنوان نمونهای دیگر، مجلة پرتیراژ «تایم» طرح جلد شماره 28 فوریه 2005، خویش را بهنمایش تصویری از تابلوی «مونالیزا» که محجبه شده و پوشش اسلامی دارد، اختصاص داد تا بدین روش، خوانندگان را متوجه خطر مسلمانان برای غرب سازد. در همین راستا تعدادی از احزاب افراطی نروژ با هدف اسلامهراسی در این کشور مدعی شدند نروژ تا سال 2085 میلادی کشوری اسلامی خواهد شد. سه. امواج رقیب برای مقابله با اسلام سیاسی مطابق با الگوی انقلاب اسلامی، هم رهبر غرب لیبرال (آمریکا) و هم رژیمهای وابسته بهآن در منطقه و جهان اسلام، بهویژه عربستان سعودی، درصدد خلق بدیلی برای آن برآمدند. شعارهای اسلامی و مترقیانه انقلاب همچون نفی شرق و غرب، آزادی قدس، نفی استبداد و مردمسالاری و ... این دولتها را بهطور کامل منفعل میکرد. واکنش این کشورها، مقابله با انقلاب اسلامی بهویژه با تقویت شکاف شیعی ـ سنی، حتی در کشورهای اروپای غربی را برانگیخت. (خرمشاد، 1387: 52 ـ 45) عربستان با تأسیس و فعال کردن مؤسسههای اسلامی رقیب جمهوری اسلامی در این منطقه وارد کارزار شد. این امر البته باوجود روابط حسنة دولتهای اروپایی با اعراب سرعت بیشتری یافت. تشکیلات وسیع «رابطة العالم الاسلامی»، تأسیس مساجد اهل تسنن، ترویج وهابیت بهمنزلة نسخة اصیل اسلام و ... از اینگونه اقدامات بوده است. درحقیقت، تلاش عربستان سعودی نمونه پخشی است که ماهیت مفهوم اصیل انقلاب را دچار نوعی وارونگی کرده و آنرا، با هدف مقابله با پخش انقلاب اسلامی بهدیگر جوامع عرضه کرده است. (برزگر، 1382: 36) نتیجه انقلاب اسلامی ایران با مایههای اثربخش خود، بهکلیه کشورها وارد شده و در هر کجا بنا بهشرایط و مقتضیات، در نقطهای از زمان، کشوری را بهتحول و جنبش کشانده است. این مایههای اثربخش بهطور طبیعی و یا ارادی و برنامهریزیشده ازجمله در اروپای غربی بازتاب یافته و دولتها، ملتها و سازمانهای دینی و سیاسی را با شدت و ضعفهای مختلف متأثر کرده است. هرچند بازتاب انقلاب اسلامی ایران در این کشورها بهاندازة «بازتابهای فرهنگی» محصور مانده است. بازتاب تأثیرات انقلاب اسلامی در این کشورها در سهدهة اخیر ظاهراً محسوس نیست و فرصت تجلی انقلاب اسلامی در جنبشهای اسلامگرا چندان چشمگیر نبوده است؛ با وجود این، احیای هویت دینی این جوامع، بازگشت اخلاق و دین بهعرصه اجتماع و سیاست، تقویت روحیة استکبارستیزی و مبارزه با سلطهطلبی ابرقدرتها از بارزترین پیامهای انقلاب اسلامی در اروپای غربی بوده است. تجدید حیات دینی و بازگشت معنویت بهجهان معاصر، بهاعتقاد بسیاری مرهون انقلاب اسلامی است. نشانههای عینی این تأثیرگذاری در رشد گرایش اروپا بهدین اسلام، تأسیس و گسترش مؤسسههای اسلامی، مساجد و حوزههای علمیه، بروز روزافزون رفتار مذهبی و ... جلوهگر شده است. افزایش تعداد مراکز تحقیقی و پژوهشی ایرانشناسی و ترویج زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نشان از افزایش جاذبة ایران پس از انقلاب اسلامی در این ممالک دارد. انقلاب اسلامی باعث تحکیم و توسعة نهادها و مؤسسههای مذهبی در اروپای غربی شده است و البته گرایشهای سکولار و لائیک و همچنین برخی گروههای نزدیک بهوهابیان، راه تنافر، دوری و واگرایی از انقلاب اسلامی را در پیش گرفتهاند. موانع و چالشهای بسیاری ازجمله مخالفتهای دولتهای این کشورها، پیشینه و تصویر منفی و تحریفشده از اسلام، عملکرد گروههای افراطی مدعی اسلامگرایی، در مقابل بازتابهای ویژة انقلاب اسلامی خودنمایی میکنند. منابع و مآخذ 1. امینیان، بهادر، 1387، «اسلامستیزی در غرب: دلایل و ویژگیها»، فصلنامه سیاست خارجی، بهار 87 . 2. برزگر، ابراهیم، 1382، «نظریه پخش و بازتاب انقلاب اسلامی»، دوفصلنامه پژوهش حقوق و سیاست، سال پنجم، شماره 8 ، بهار و تابستان 82 . 3. بشاری، محمد، 1385، «اقلیتهای اسلامی در غرب، چالشها و چشماندازها: نمونه اروپا»، مجله اندیشه تقریب، سال3، شماره 13. 4. بینا، 1372، «مهمترین ویژگی امام از دیدگاه متفکران جهان»، هفتهنامه سروش، سال پانزدهم، شماره 647، 8/3/1372. 5. بینا، 1384، «من مسلمانم، اروپا خانه من است»، روزنامه جام جم، 5/2/1384. 6. بینا، 1380، «مسلمان بودن و اروپایی بودن»، گزارش هفتهنامه تایمز، ماهنامه سروش جوان، بهمن 1380. 7. بینا، 1382، راهنمای مراکز ایرانشناسی، بولتن ویژه، مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران، شماره 16/104/82. 8. بینا، 1368، روزنامه جمهوری اسلامی، 19/11/1368. 9. بینا، 1383، کتاب اروپا 3، ویژه روابط ایران و اروپا، تهران، مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر، چاپ اول. 10. پانوف، میشل و میشل بدن، 1368، فرهنگ مردمشناسی، ترجمه اصغر عسکری خانقاه، تهران، نشر ویس. 11. پیتر، فورد، 1384، «زنان اروپایی و گرایش بهاسلام»، ماهنامه سیاحت غرب، شماره32. 12. جرجیس، فواز، 1382، آمریکا و اسلام سیاسی، ترجمه محمدکمال سروریان، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی. 13. جردن، تری و لستر راونتری، 1380، مقدمهای بر جغرافیای فرهنگی، ترجمه سیمین تولایی و محمد سلیمانی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات. 14. جعفری ولدانی، اصغر، 1372، «نظم نوین جهانی و موقعیت ایران»، پژوهشها و سیاستهای اقتصادی. 15. ــــــــــــــــ ، 1382، روابط خارجی ایران، تهران، انتشارات آوای نور، چاپ اول. 16. جعفریان، رسول، 1387، اطلس شیعه، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، چاپ اول. 17. حشمتزاده، محمدباقر، 1381، «انقلاب اسلامی و کشورهای مسلمان»، فصلنامه اندیشه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره اول، بهار 81 . 18. ــــــــــــــــ ، 1387، تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ سوم. 19. خانی، محمدحسن، 1387، «انقلاب اسلامی ایران و نظام بینالملل»، در: جلال درخشه، گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) . 20. خرمشاد، محمدباقر، 1387، «انقلاب اسلامی ایران و اسلام سیاسی»، در: جلال درخشه،گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) . 21. رفیعپور، فرامرز، 1376، تضاد و توسعه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی. 22. زرکا. اف، شارل، 1388، «اسلام در فرانسه سکولار»، ماهنامه پگاه حوزه، شماره268. 23. عابدی گنابادی، 1388، «علل رشد اسلام هراسی در اروپا»، ماهنامه بیداری اسلامی، شماره 2 و 3، تیر و مرداد 88. 24. فوکو، میشل، 1377، ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟، ترجمه حسین معصومی همدانی، جلد3، تهران، نشر هرمس. 25. فولر، گراهام، 1373، قبله عالم، ژئوپلتیک ایران، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر مرکز. 26. ـــــــــــ ، 1376، «اسلام سیاسی و غرب» (گزارش سمینار)، ماهنامه اسلام و غرب، شماره 5 و 6. 27. کارلسون، اینگمار، 1380، اسلام و اروپا: همزیستی یا خصومت، ترجمه داوود وفایی و منصوره حسینی، تهران، انتشارت باز (مرکز بازشناسی اسلام و ایران). 28. کاظمی، سیدعلیاصغر، 1377، بحران جامعه مدرن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 29. لوئیس، برنارد، 1378، زبان سیاسی اسلام، ترجمه غلامرضا بهروز لک، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. 30. محمدی، منوچهر، 1381، بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم. 31. مدرسی، فاطمه، 1385، «هویت اروپایی و مسلمانان اروپا»، پایاننامه فارسی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. 32. منصوری، سیدمحمد، 1382، سیمای اسلام در اروپا، تهران، انتشارات باز (مرکز بازشناسی اسلام و ایران). 33. الموصللی، احمد، 1378، اصولگرایی اسلامی و نظام بینالمللی، ترجمه مهرداد آزاد اردبیلی، تهران، انتشارات کیهان. 34. نقیبزاده، احمد و عباس صالحی نجفآبادی، 1387، «تحلیل ریشههای اسلامهراسی در غرب»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسی و روابط بینالملل، پاییز 87 . 35. نوعپرست، زهرا، 1383، «ترکیه و دودستگی آرا»، ماهنامه اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، بهمن و اسفند 83 . 36. نیلسون، جوجن، 1372، مسلمانان اروپای غربی، ترجمه سیدمحمد روئینتن، تهران، انتشارات اطلاعات. 37. ورتوک، استیون و پیچ سری، 1380، اسلام در اروپا: سیاستهای دین امت، ترجمه کاووس سید امامی، تهران، انتشارات باز (مرکز بازشناسی اسلام و ایران). 38. Keddi, Nikki; 1995, Iran and The Muslem Word: Resistance And Revolution, London, Macmillan. 39. Keddie ,Nikki, 1980, Oil, Economic Policy and Social Conflict; Race and Class, London, Frank Cass. 40. Kuper, Adam, 1985, akdJessica Kuper (ed); The Socience Encyclopedia; London, Reutledge and Paul. 41. Jordan, T erry G., Lester Rwontree, 1986, The Human Mosaic, Thematic Introduction to Cultural Geography: Harper and Row Publishers. 42. Schulze, Reinhard, 2000, Modern History of Islamic World, London, Touris. پایگاههای اینترنتی www.farsnews.ir/ id= 88070611614, 7/7/88 http://tabnak.ir/pages/?cid=25065 www.hawzah.net www.daneshnameh.roshd.ir www.bbcParsian.com www.islamineurope.com www.salaam.com www.saphirnews.com www.en.wikipedia.org منبع:فصلنامه مطالعات انقلاب - شماره 26 انتهای متن/
92/11/13 - 00:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد ضرورت تبیین نقشآفرینی زنان در پیروزی شکوهمند انق
مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد کهگیلویه و بویراحمد تاکید کردضرورت تبیین نقشآفرینی زنان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایرانمسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت تبیین نقشآفرینی زنان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد به گزارش خدفاع مقدس آزمون بزرگ ملت ایران در بروز استعدادها/حرکت عظیم جوانان در دفاع مقدس معجزه انقلاب اسلامی
دفاع مقدس آزمون بزرگ ملت ایران در بروز استعدادها حرکت عظیم جوانان در دفاع مقدس معجزه انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت 10هزار شهید استان مازندران فرمودند بزرگداشت و احیاء یاد و منش شهیدان با انجام کارهای پژوهشی و تولید آثار مکتوب و چندنامه سرگشاده فعالان فضای مجازی به نمایندگان مجلس جلوی مستعمره شدن ایران را بگیرید/ از «انقلاب اسلامی در ف
نامه سرگشاده فعالان فضای مجازی به نمایندگان مجلسجلوی مستعمره شدن ایران را بگیرید از انقلاب اسلامی در فضای مجازی حمایت کنیدمجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی فرا با انتشارِ نامه سرگشادهای خطاب به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از آنها خواست جلوی مستعمره شدن ایران را گرمستقل بودن ایران دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است
مستقل بودن ایران دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت مستقل بودن ایران دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است و شکرگزاری این نعمت وظیفه همگانی است آیت الله محسن مجتهد شبستری روز شنبه در همایش تجدید میثاق با مقام عظمای واستاندار آذربایجان غربی: همدلی رمز سرفرازی ایران اسلامی در جهان است
استاندار آذربایجان غربی همدلی رمز سرفرازی ایران اسلامی در جهان است ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت ایران اسلامی امروز پس از گذشت 35 سال از عمر پربرکت انقلاب شکوهمند در سایه همدلی و یکپارچگی ملت در جهان پایدار و سرافراز ایستاده است قربانعلی سعادت روز شنبه درانقلاب اسلامی ایران الگویی نمونه و موفق در جهان است
استانها شرق خراسان جنوبی حجت الاسلام حدادیان انقلاب اسلامی ایران الگویی نمونه و موفق در جهان است بشرویه - خبرگزاری مهر امام جمعه موقت شهرستان بشرویه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از نهالی پر استعداد به درختی تنومند و شاداب تبدیل شده است گفت امروز انقلاب اسلامی ما الگومازندران در سیوپنجمین بهار انقلاب/11 اسفندیاری: بصیرت مردم وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران در جهان است
مازندران در سیوپنجمین بهار انقلاب 11اسفندیاری بصیرت مردم وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران در جهان استمعاون فرماندار میاندرود گفت بصیرت مردم وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران در جهان است به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود محمد اسفندیاری عصر امروز در جلسه ستاد بزرگداشت دهه فجانقلاب اسلامی ایران معجزه قرن بود/ ملت ایران با وحدت و همدلی مقابل ظلم ایستاد
استانها مرکز تهران آیت الله محمودی انقلاب اسلامی ایران معجزه قرن بود ملت ایران با وحدت و همدلی مقابل ظلم ایستاد ورامین - خبرگزاری مهر امام جمعه ورامین گفت دهه فجر ریشه تمام مناسبت های انقلاب اسلامی است پیروزی انقلاب اسلامی معجره قرن بود و نباید از این پیروزی به سادگی گذشنگاهی به دخالت دولتهای غربی در امور داخلی ایران و سایر کشورها انگلیس، آمریکا و انقلاب ایران
نگاهی به دخالت دولتهای غربی در امور داخلی ایران و سایر کشورهاانگلیس آمریکا و انقلاب ایراندولت انگلیس از تمامی امکانات خود برای عقیم ساختن نهضت امام خمینی ره تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کرد و از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون لحظه ای در مبارزه و تضعیف نظامامام جمعه بافق: انقلاب اسلامی ایران با ویژگی مردمی بودنش پابرجاست
امام جمعه بافق انقلاب اسلامی ایران با ویژگی مردمی بودنش پابرجاستامام جمعه بافق گفت اسقرار حکومت سلامی و مردمی بودن نظام از اهداف انقلاب اسلامی بود که بعد از گذشت 35 سال از عمر انقلاب هموار ه این ویژگی پا برجاست به گزارش خبرگزاری فارس از بافق حجتالاسلام سید جواد سلیمانی در خطبفرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان بروجرد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، عزت و سرافرازی ملت ایران بود
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان بروجرد مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی عزت و سرافرازی ملت ایران بودفرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان بروجرد گفت مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی عزت و سرافرازی ملت ایران بود محمد پاپینژاد امروز در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس در بروجرد افزود علانقلاب اسلامی متعلق به ملت ایران است
استانها غرب زنجان حجت الاسلام خاتمی انقلاب اسلامی متعلق به ملت ایران است زنجان -خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان انقلاب اسلامی را متعلق به ملت ایران دانست و گفت هیچ گروه و حزبی نمی تواند ادعای تصاحب در این انقلاب تاریخی را داشته باشد وتنها مردم ایانقلاب اسلامی ایران منشاء تحولات جهان امروز است
استانها شمال گیلان عظمتی انقلاب اسلامی ایران منشاء تحولات جهان امروز است رشت - خبرگزاری مهر فرماندار شهرستان رشت گفت انقلاب اسلامی ایران منشاء تحولات در جهان امروز است به گزارش خبرنگار مهر ولی الله عظمتی ظهر سه شنبه در جمع مدیران استان با بیان اینکه دهه فجر از سرنوشت سازدهه فجر انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران است
استانها مرکز سمنان هادیان دهه فجر انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ ایران است سمنان - خبرگزاري مهر مدیر کل ورزش و جوانان استان سمنان با بیان اینکه دهه فجر انقلاب اسلامی در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ ایران است گفت در این ایام نظام ستمشاهی سرنگون شد و حکومت جمهوری اسلامی ایرانانقلاب اسلامی ایران از نگاه سیاستمداران و اندیشمندان
انقلاب اسلامی ایران از نگاه سیاستمداران و اندیشمندان تهران - ایرنا - سخنان سیاستمداران قرن بیستم که شاهد وقوع انقلاب اسلامی در ایران بودند نشانگر بیم و امید آنان از بزرگترین واقعه قرن بود بیم برای ستمگران و امید برای مظلومان جهان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی روز شنبه در آستانهعاشقان و دلدادگان ایران اسلامی در رودان؛ با برگزاری رژه موتوری سی و پنجمین بهار انقلاب را جشن گرفتند
عاشقان و دلدادگان ایران اسلامی در رودان با برگزاری رژه موتوری سی و پنجمین بهار انقلاب را جشن گرفتند رودان- همزمان با دوازدهم بهمن ماه سالروز ورود تاریخ ساز بنیانگذار انقلاب اسلامی به میهن عاشقان پاسداران و حافظان ایران اسلامی با برگزاری رژه موتوری سی و پنجمین بهار انقلاب راشهدای انقلاب اسلامی ایران
شهدای انقلاب اسلامی ایرانیاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی ایران گرامی باد عکس مجتبی حیدری 1392 11 12 - 13 57 دریافت کل گزارش تصویری-
گوناگون
پربازدیدترینها