تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816450516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالمندان را دریابیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سالمندان را دریابیم تهران - ایرنا -مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به این که سازمان های دولتی برنامه ریزی جدی برای سالمندان انجام نداده اند، نسبت به افزایش مشکلات آنان ابراز نگرانی کرد.


دکتر ˈعالیه شکربیگیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: شروع سالمندی دوره ای جدید از چرخه زندگی انسان به شمار می رود که در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم، می تواند دوره ای باشد که سالمند بتواند تولدی دوباره را آغاز کند.
وی افزود: باید امکاناتی که در این دوره در اختیار فرد سالمند قرار می گیرد به گونه ای باشد که بتواند نیازهای فردی، اجتماعی و فرهنگی آن فرد را تامین کند تا دیگر احساس تنهایی و کمبود نداشته باشد.
شکربیگی با اشاره به اینکه نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه از نظر اجتماعی، سازمان های دولتی برنامه ریزی های جدی در این دوره از زندگی انجام نداده اند، نگرانی هایی در این زمینه افزایش مشکلات آنان وجود دارد.

** مدرن گرایی معضلی جدی در دوره زندگی سالمندان
وی در ادامه تصریح کرد: تا پیش از دوره مدرنیته در اغلب خانواده ها فرد سالمند به عنوان پیشکسوت و حلال مشکلات به ویژه برای جوانان به شمار می رفت اما امروز جوانان چندان اهمیتی به سخنان سالمندان نمی دهند.
مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه شکل خانواده ها تغییر کرده، شرایط زندگی اجازه نمی دهد که پدر و مادر یک خانواده به عنوان سالمندان در کنار آنان باشند، اگر هم سالمندان در کنار فرزندان خود باشند ، تنها هستند.

** زود رنجی و انتظار مرگ تدریجی متاثر از روند مدرنیزاسیون در ایران و جهان
دکتر شکربیگی افزود: علاوه بر احساس تنهایی در خانواده ها در دوران مدرنیته، افسردگی، زودرنجی و انتظار مرگ تدریجی از دیگر عواملی است که یک فرد سالمند مجبور به تحمل و تجربه آنها است.
مدیر کارگروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران گفت: در صورتی که سازمان ها متوجه این مهم شوند و برای ساماندهی وضعیت سالمندان کاری انجام دهند، دیر نیست چرا که شخص سالمند سرمایه اجتماعی ماست.

** نسل چهارم توجه به تجربیات سالمندان ندارند
وی اضافه کرد: متاسفانه در نسل چهارم جامعه شکاف نسلی به وجود آمده است به گونه ای که افراد جوان توجه ای به حرف و تجربیات افراد سالمند ندارند و به واسطه وجود این مشکلات سالمندان مرحله ای از پایان زندگی خود را می بینند.

** برخی خانواده های سنتی ارتباط بهتری با سالمندان دارند
مدیر کار گروه جامعه شناسی سالمندی انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه گفت: حضور سالمندان و نگرش آنان متفاوت است به طوری که در برخی از خانواده های سنتی ارتباط با سالمند بهتر است و گوشه ای از تنهایی سالمندان از این طریق رفع می شود.
وی تصریح کرد: اما در خانواده های مدرن و با حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی فرد سالمند خلا بیشتری را احساس می کنند که باید از حضور سالمندان برای مشارکت، همدلی و همبستگی بیشتر در خانواده ها به خوبی استفاده شود.

** پیش رفتن ساختار جمعیت ایران به سمت سالمندی
مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نیز در ارتباط با جمعیت سالمندان کشور گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که تا حدود 25 تا 30 سال آینده رشد جمعیت متوقف می شود و جمعیت رشد منفی می یابد چرا که ساختار جمعیت به سمت سالمندی می رود.
ˈعلی اکبر محزونˈ سهم جمعیت سالمندان در کشور را از سن 65 سال به بالا 7/5 (پنج ممیز هفت) درصد و حدود چهار میلیون و 200هزار نفر عنوان کرد.
وی اظهار داشت: اگر براساس استاندارد سن سالمندی را از 60 سال به بالا در نظر بگیریم، سهم سالمندان کشور 2/8 (هشت ممیز دو) درصد جمعیت یعنی معادل شش میلیون و 200 هزار نفر می شود.

** سالمندان ایران تا سال 1430 به 17 میلیون نفر می رسد
مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در ادامه گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته و کاهش نرخ باروری در کشور، سهم سالمندان بالای 60 سال در جمعیت ایران در سال 1430 به 17 تا 18 درصد می رسد که به عبارت دیگر حدود 17 میلیون نفر فرد سالمند در ایران بسر می برند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش میزان باروری و ایجاد تعادل جمعیتی می توان بخشی از مشکلات در این زمینه را برطرف کرد، گفت: به همین منظور در سال 1430 کشور ایران به ازای هر چهار نفر از جمعیت یک نفر سالمند وجود خواهد داشت.
اجتمام(5)**7268**1436
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن