تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802893751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توسعه فرهنگ بیمه های اجتماعی در مناطق روستایی و عشایری گیلان/ رسانه ها فرهنگ سازی کنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
لزوم توسعه فرهنگ بیمه های اجتماعی در مناطق روستایی و عشایری گیلان/ رسانه ها فرهنگ سازی کنند
رشت - خبرگزاری مهر: روستائيان و عشاير كه در صف مقدم توليد حياتي ترين نيازهاي كشور قرار داشته و بار اصلي خودكفایي در محصولات كشاورزي و دامي را بر دوش مي كشند باید از حق بیمه های اجتماعی برخوردار باشند.



به گزارش خبرنگار مهر، گیلان با مساحت 14 هزار و 711 کیلومتر مربع با دو هزار و 763  آبادی در شمال ایران اسلامی جای گرفته و نقش مهمی در تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی کشور دارد. روستائيان و عشاير كه در صف مقدم توليد حياتي ترين نيازهاي كشور قرار داشته و بار اصلي خودكفایي در محصولات كشاورزي و دامي را بطور مستقيم و در بسياري از كالاهاي مورد نياز جامعه بطور غيرمستقيم بر دوش مي كشند از حق بیمه های اجتماعی که حق قانونی آنهاست و چه بسا به دلیل شرایط خاص زندگی محق تر از بقیه اند باید برخوردار باشند. افزون بر هفتاد سال از اجرای نخستین طرح های بيمه در ايران می گذرد و در این مدت به تدريج گروه هاي مختلف از قبیل كارگران و كارمندان به صورت اجباري و در سال هاي اخير با گسترش بیمه های اجتماعی برخي از اقشار بصورت اختياري به عضویت صندوق هاي بيمه و بازنشستگي گوناگون درآمده اند.  قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران برخورداري از تامين اجتماعي از نظر بازنشستگي، بيكاري، پيري، از كارافتادگي، بي سرپرستي، در راه ماندگي، حوادث و سوانح و نياز به خدمات بهداشتي و درماني و مراقبت پزشكي بصورت بيمه و غيره را حقي همگاني دانسته و دولت را مكلف مي کند طبق قوانين از محل درآمدهاي عمومي و درآمد حاصل از مشاركت مردم، خدمات و حمايت هاي مالي مزبور را براي يك يك افراد كشور تامين كند.

تامین اجتماعی از مناسب ترين و مهم ترين ابزا را براي دستیابی به عدالت اجتماعي است عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: در دنياي امروز تامين اجتماعي به عنوان يكي از مناسب ترين و مهم ترين ابزارها براي رسيدن به عدالت اجتماعي محسوب مي شود.  غلامعلی جعفرزاده افزود: اين بدان معني است كه تمامی افراد جامعه با هر موقعيت و شرايطي مي توانند از مزاياي این مهم  بهره مند و از حداقل سطح زندگي آبرومندانه در جامعه برخوردار شوند. وی تاکید کرد: بدون شك روستائيان و عشاير نيز كه قشر عظيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي دهند، شايسته توجه و عنايت بيشتر و جدي تري هستند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بيمه اجتماعي روستائيان نوعي بيمه دولتي است كه از اعضای خانواده ها در هنگام بروز اتفاقات گوناگون مانند بيماري، حوادث، پيري، فوت و بيكاري كه منجر به قطع يا كاهش معيشت آنها مي شود، حمايت مي کند. خوشبختانه در راستاي تحقق اهداف برنامه هاي جمهوري اسلامي ایران، ايجاد عدالت اجتماعي و نیز حمايت از همه افراد كشور در برابر رويدادهاي اجتماعي، اقتصادي و طبيعي، نظام جامع تامين اجتماعي در سال 1383 به تصویب هیئت دولت رسید و عملا صندوق فعاليت خود را از سال 1384 آغاز کرد. بنابراین اهمیت و جایگاه روستا، روستائیان و کشاورزان بر کسی پوشیده نیست روستا نقش تعین کننده اي در آرامش و امنیت و ثبات در سطح ملی ایفا می کند. استاندار گیلان در این خصوص گفت:  روستا مهمترین نقطه و کانون عزیمت به سمت توسعه و تولید کننده محصولات کشاورزي و مواد اولیه بسیاري از صنایع است. محمد علی نجفی افزود:  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درچارچوب رهنمودهاي مقام معظم رهبري که فرموده اند : " قشرهاي محروم و دور افتاده روستائیان و عشایر و کسانی که مشکلات بیشتري دارند نه تنها در بخش هاي اقتصادي بلکه در انواع و اقسام خدمات باید در اولویت قرار گیرند " بایستی تمام همت و تلاش خود را به کار گیرد تا زمینه لازم  برای زیر پوشش قرار دادن کشاورزان و روستائیان استان را فراهم کند. وی تاکید کرد: با توجه به وجود زمینه پیدایش حوادث و سوانح طبیعی در مناطق مختلف از قبیل زلزله، سیل، خشکسالی، آفت زدگی، طوفان و غیره که نقاط روستایی بسیار آسیب پذیرتر از نقاط شهري هستند، ضرورت پیوستن روستائیان و عشایر به این صندوق و برخورداري از مزایاي پیري، کارافتادگی، مستمري فوت و بازماندگان بیش از بیش احساس می شود.

روستائیان و عشایر مولدترین، شریف ترین و زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند با این همه اهمیت که روستا، روستائیان، عشایر  وکشاورزان دارند متاسفانه باید اذعان کرد که این اقشار در عین اینکه از مولدترین ، شریف ترین و زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند آنطور که شایسته آنان است و علی رغم تمام فعالیت ها و خدماتی که در طول سه دهه بعد از پیروزي انقلاب اسلامی انجام گرفته تا نقطه مورد انتظار فاصله بسیار است.  یکی از این موارد علی رغم مبانی قانونی مقوله حمایت هاي بیمه اي است که در طول هشت سال گذشته با توجه به تلاش هاي انجام یافته هنوز درصد بالایی از جمعیت روستایی کشور و این استان تحت پوشش خدمات بیمه قرار نگرفته اند. مدیر کل تعاون روستایی گیلان در این باره گفت: در حال حاضر 408 هزار نفر در استان عضو شبکه تعاونی های روستایی هستند. مهرزاد عبدالله زاده  افزود: سازمان مزبور در بررسی های توسعه کشاورزی استان به این نتیجه رسیده که یکی از معضلات تعاون روستایی این است که کشاورزی باید تثبیت شود. وی اظهارداشت: هم اکنون 43 درصد جمعیت استان در روستا ها هستند و بزرگترین دغدغه تعاون روستایی بحث تامین اجتماعی و بیمه های فراگیر برای کشاورزان است. مدیر کل تعاون روستایی گیلان ادامه داد: کشاورزان گیلانی به دلیل عدم برخورداری از خدمات بیمه ای مجبور هستند تا سنین کهولت به کشاورزی بپردازند. وی با بیان اینکه مشکل تعاون روستایی با تامین اجتماعی این است که باید به یک تعریف مشخص از کشاورز و کشاورزی برسیم، گفت: اقتصاد کشاورزان معیشتی است و قسمت عمده ای از کشاورزان دارای اسناد مالکیت نیستند اگرچه مدارکی دال بر زارع بودن طی سال های متمادی در روستا دارند اما فاقد اسناد هستند.  عبدالله زاده همچنین رتبه بیکاری در گیلان را زیاد عنوان کرد و اظهارداشت: در حالیکه فاصله شهرها و روستاها در استان کم است بدلیل وجود بیکاری با هجوم روستائیان به شهرها مواجه هستیم که این امر پیامدهای مثبتی به دنبال نخواهد داشت. وی تصریح کرد: در حال حاضر 408 هزار نفر در استان عضو شبکه تعاونی های روستایی هستند. مدیر کل تعاون روستایی تاکید کرد: با توجه به اینکه این تعداد از جمعیت استان در شبکه تعاونی های روستایی عضو هستند در تعاون روستایی گیلان این پتانسیل وجود دارد که بیمه در بین این اعضاء فراگیر شود.

بخشداران و دهیاران برای جذب روستائیان به بیمه اجتماعی وارد عمل شوند معاون عمرانی استانداری گیلان نیز گفت: بخشداران و دهیاران در جذب روستائیان به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بصورت میدانی وارد عمل شوند.  محمد آقاجانزاده  اظهار داشت:در خصوص جذب روستائیان به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در گذشته نشست هایی با روستائیان صورت گرفته  و از سوی استاندار قبلی و کنونی نیز براهمیت و لزوم این مبحث تاکید شده است و حتی مدت زمانی نیز برای ارزیابی بخشداران درباره جذب روستائیان به بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی تعیین شده بود. وی افزود: متاسفانه استان گیلان در جذب کشاورزان، روستائیان و عشایر به بیمه روستایی جایگاه بیستم کشوری را به خود اختصاص داده است که در این راستا بخشداران و دهیاران باید در جذب روستائیان به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بصورت میدانی وارد عمل شوند. معاون عمرانی استانداری گیلان بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه جذب روستائیان به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تاکید کرد و گفت: صدا و سیما و سایر رسانه ها باید در این راستا اطلاع رسانی و تبلیغات داشته باشند.  آقاجانزاده تصریح کرد: مردم از وضعیت بیمه ها در حوزه درمان رضایت ندارند زیرا سهمی را که در بیمه پیش بینی می شود و مردم پرداخت می کنند با سهم هزینه های درمانی قابل مقایسه نیست. وی با بیان اینکه مردم در روستاها نیز از وضعیت بیمه ها رضایت ندارند، گفت: برای جذب روستائیان به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تاکنون کارهای میدانی صورت گرفته است اما با توجه به نارضایتی مردم باید در آن ها انگیزه ایجاد کنیم. آقاجانزاده متذکر شد: پرداخت 66 درصدی حق بیمه روستائیان از سوی دولت برای کشاورزان و روستائیان یک اهرم تشویقی است و برخورداری از تخفیفات ویژه در مدت زمان های مختلف نیز می تواند در روستائیان ایجاد انگیزه کند. معاون عمرانی استانداری گیلان یادآورشد: در شهرهایی که وضعیت مالی کشاورزان بهتر است برای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اقدام نکرده اند در حالی که در شهرستان هایی مثل رودبار و رضوانشهر با وجود محرومیت در روستا ها، روستائیان برای بیمه روستایی اقدام کرده اند که این نشان دهنده ترویج فرهنگ بیمه ای در آن مناطق است.

بیمه  امری همگانی برای همه مردم است مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در این خصوص گفت: بیمه  امری همگانی برای همه آحا مردم است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.  خسرو صادقی اظهار داشت: جذب روستائیان و عشایر به بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با کمک و مشارکت همه دستگاه های استان صورت می گیرد. وی همچنین افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی آن چیزی که برای دولت مردان این نظام مهم بوده  است تحقق اسناد بالادستی، قانون برنامه، قانون اساسی به خصوص اصل 29 قانون اساسی است که مسئولان را مکلف می کند تا مردم از حداقل ها از جمله خدمات بیمه ای برخوردار شوند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه بیمه  امری همگانی برای همه مردم است، گفت: مردم استحقاق دریافت خدمات بیشتری را دارند و در این راستا یکی از برکات، بیمه روستایی و عشایری است که با پیروزی انقلاب اسلامی قوت گرفته و شاهد رشد خوبی در بیمه روستایی و عشایری بوده ایم. وی اذعان داشت: در تمام استان ها افرادی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار دارند که از مزایای این بیمه استفاده می کنند. صادقی متذکر شد: برخورداری از بحث رفاه، تامین اجتماعی و بیمه های اجتماعی و تکمیلی از وظایف دولت ها است که بر آن تاکید دارند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه بحث هدفمندی یکی از اصولی  است که در این راستا تحقق پیدا کرده است، تصریح کرد: این هدفمندی باید به گونه ای صورت گیرد که جلوی تورم گرفته شود و در بحث بیمه که از شاخصه های رشد و توسعه کشور است مردم باید بهره مند شوند. وی تاکید کرد: بیمه امری همگانی است که نیازمند مشارکت همه دستگاه های اجرایی است در این راستا بیمه روستایی نیز به تنهایی نمی تواند راه به جایی برد بلکه باید با همکاری همه دستگاه ها در جذب کشاورزان، روستائیان و عشایر به این بیمه در این حوزه کار کند. صادقی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری شاخص های خاص خود را دارد، اذعان داشت: دلیل بیکاری زیاد در گیلان به دلیل متفاوت بودن فرهنگ مردم و نرخ زیاد مشارکت آنان در استان است. وی ادامه داد: نرخ مشارکت مردم در استان بالاتر از نسبت کشوری است و چون همه در استان متقاضی کار هستند نرخ بیکاری خود را بیشتر نشان می دهد. مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان یادآور شد: شغل هایی مثل دستفروشی، کارگری روزانه یا فصلی و غیره که برای صاحبان این شغل ها قانع کننده نیست به آمارگیران اعلام می کنند که بیکار هستند. وی در ادامه معضل بیکاری را فرا دستگاهی عنوان کرد و افزود: در راستای کاهش بیکاری تنها تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول نیست بانک ها نیز با پرداخت تسهیلات می توانند نقش مهمی داشته باشند.

47 هزار خانوار در گیلان تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گیلان در این رابطه گفت: از 170 هزار خانوار روستایی و عشایری استان 47 هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند. هانی قلی پور اظهار داشت: از 170 هزار خانوار کشاورز، روستایی و عشایر گیلان 47 هزار خانوار در 16 شهرستان و 43 بخش تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گرفته اند. وی افزود: در استان 500 خانوار نیز مستمری ناشی از فوت و حقوق مستمری دریافت می کنند. مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گیلان گفت: استان های شمالی اعم از گیلان، مازندران و گلستان به دلیل فرهنگ نزدیک به همی که دارند عملکرد آنها یکدست است و تاثیرگذاری فرهنگ در عملکرد این استان ها نقش مهمی داشته است. وی اذعان داشت: مردم گیلان مردمی با قلب رئوف و مهمان پذیر هستند، افق آینده زندگی آنان نقد و یکساله است و می توان گفت که مردم گیلان همانند استان هایی مثل یزد به دنبال سرمایه گذاری نبوده و به دنبال معیشت روزمره ای هستند.  قلی پور ادامه داد: این شیوه زندگی در بین کشاورزان، روستائیان و عشایر استان موجب می شود که تا سن کهولت برای تامین معاش مجبور به کار باشند. وی تصریح کرد: در مدت 8 سال فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در گیلان به منظور ترویج فرهنگ استفاده از این بیمه در بین روستائیان و عشایر بیش از 140 همایش در بخش ها و شهرستان های استان برگزار شده است.  قلی پور با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ بیمه در بین کشاورزان، روستائیان و عشایر بیان داشت: در این راستا باید ساماندهی نهادینه ای صورت گیرد و تبلیغات رسانه ای در این حوزه افزایش یابد.  مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان متذکر شد: از آنجایی که مردم به تبلیغات رسانه ای اعتماد دارند می توان از ظرفیت تبلیغات رسانه ای برای شناسایی بیشتر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در بین مردم استفاده کرد. به هر حال شکل گیري این صندوق در واقع پاسخگویی به حقوق انسانی  با حفظ منزلت اجتماعی و کرامت انسانی با کمک به بهبود سطح زندگی کشاورزان ، روستائیان و عشایر و تحقق عدالت اجتماعی در راستاي وظایف دینی و قانونی نظام جمهوري اسلامی در مقابل صاحبان اصلی این انقلاب  است. در این صورت است که فقر، بی اعتمادي، بیماري، حاشیه نشینی و غیره از خانه و کاشانه شریف ترین، عزیز ترین و مولد ترین قشر جامعه رخت بر خواهد بست و به جاي آن نهال امید، سلامتی، سرسبزي و آرامش خاطر و از همه مهمتر برقراري یک زندگی شرافتمندانه توام با عزت نفس فراهم خواهد شد.












۱۳۹۲/۱۱/۱۲ - ۱۲:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن