تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805771687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به تاریخچه مالديو+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دانشنامه بين الملل/
نگاهی به تاریخچه "مالديو"+ تصاویر
دین رسمی این کشور اسلام است و پیروی از دیگر ادیان در ملأ عام ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.
به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، مالدیو کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند واقع در در جنوب غربی هند، پایتخت آن ماله است، جمعیت این کشور ۳۲۸ هزار نفر و واحد پول آن روفیه مالدیو است.

زبان رسمی این کشور دیوهی نام دارد که زبانی هندواروپایی است و همانندی‌هایی با زبان سینهالی قدیم دارد. مردم آن از قوم مالدیوی هستند که تبارشان به مردم سری‌لانکا و هند (آمیخته آریایی و دراویدی) می‌رسد و رگه‌هایی از اعراب نیز در میان آن‌ها وجود دارد. هم زبان و هم مردم آن با نام دیوِهی نامیده می‌شوند که واژه دیبـِجات و دیباجات که در فارسی و عربی در قدیم برای مالدیو به کار می‌رفت نیز شکلی از همین واژه دیوهی است.

دین رسمی این کشور اسلام است و پیروی از دیگر ادیان در ملأ عام ممنوع و قابل پیگرد قانونی است. مالدیو در سال ۱۹۶۵ از بریتانیا مستقل شد.

مالدیو هم از نظر جمعیت و هم مساحت کوچک‌ترین کشور قاره آسیا است. زمین‌های این کشور به طور میانگین ۱٫۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و بنابر این کم‌ارتفاع‌ترین کشور جهان به‌شمار می‌آید. بلندترین نقطه این کشور تنها ۲٫۴ متر ارتفاع دارد. ماله، پایتخت مالدیو ۱۰۴ هزار نفر جمعیت دارد و به طور سنتی محل اقامت شاه و تاج‌گذاری‌ها بود.

جزایر مالدیو از مکان‌های جذاب برای غواصان است و ایستگاه‌های غواصی زیادی در این جزایر وجود دارد.

پرچم مالدیو
پرچم مالدیو با تناسب ۲:۳ در ۲۵ ژوئیهٔ ۱۹۶۵ توسط آن کشور پذیرفته شد. این پرچم دارای زمینه‌ای سرخرنگ است که یک مستطیل بزرگ سبزرنگ در وسط آن قرار گرفته و هلال ماه سفیدرنگی به‌صورت عمودی و رو به بخش پرواز پرچم در میان این مستطیل سبزرنگ واقع شده است. پهنای این حاشیهٔ سرخ یک چهارم پهنای پرچم و پهنای مستطیل سبز، نصف پهنای پرچم است. همچنین طول این مستطیل دو سوم طول خود پرچم می‌باشد.





پرچم مالديو


نمادشناسی
در پرچم جمهوری مالدیو:
حاشیهٔ سرخ یادآور خون قهرمانان ملی‌ای است که در راه کسب استقلال، حق حاکمیت مردم و در دفاع از کشورشان از جان خود گذشتند. مستطیل سبز نماد زندگی، پیشرفت و کامیابی و همچنین نشانهٔ صلح است. هلال ماه سفید نماد اسلام و ایمان اسلامی ملت مالدیو است.

تاریخ
بنا بر روایات تاریخی مالدیو، یک روحانی ایرانی به نام یوسف تبریزی مردم مالدیو را مسلمان کرده‌است.





نام یوسف تبریزی بر کاشی‌کاری مسجد آدینه ماله


سیاست
حکومت مالدیو جمهوری است. این کشور عضو اتحادیه کشورهای همسود می‌باشد.

جغرافیا
مجمع‌الجزایر مالدیو بر روی فلات زیرآبی چاگوس-لاکادیو قرار گرفته و به همراه جزایر چاگوس و لکشدویپ یک زیست‌بوم خاکی را تشکیل می‌دهد.





نمایی از ماله، پایتخت مالدیو


مجمع الجزایر مالدیو در جنوب غربی کرانه‌های هندوستان قرار گرفته و کوتاهترین فاصلهٔ آن تا کرانه‌های هند، ۶۰۰ کیلومتر است. مالدیو تپه ماهور و رودخانه‌ای ندارد. جمهوری مالدیو مجمع‌الجزایری متشکل از ۱۱۹۲ جزیره مرجانی است که در ۲۶ گروه آب‌سنگی گروه‌بندی می‌شوند. این جزایر در پهنه‌ای آبی در حدود ۹۰ هزار کیلومتر مربع پراکنده‌اند اما کل مساحت خشکی آن‌ها فقط ۲۹۸ کیلومتر مربع است. بزرگترین جزیره ۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و در مالدیو تنها ۹ جزیره با مساحتی بزرگتر از ۲ کیلومتر مربع وجود دارند. ۲۰۰ عدد از جزیره‌ها مسکونی هستند و ۸۸ جزیره دیگر دارای اقامتگاه‌های گردشگری هستند.

پایتخت کشور ماله نام دارد و در کناره جنوبی آبسنگ ماله شمالی قرار گرفته که جزئی از آبسنگ کافو به‌شمار می‌آید.

دریانوردان قدیم ایران و عرب آن را دیباجات و دیبجات می‌گفتند و به همین شکل در نقشه‌ها ضبط شده‌است. سالهای سال بازرگانان عرب سر راه دریانوردی به شرق دور در بنادر مالدیو پهلو می‌گرفتند. اولین اشاره‌شان به مالدیو که دیباجاتش می‌نامیدند از سده دو میلادی است. دیباجات را جزایر پول هم می‌گفتند زیرا مقادیر کلانی از صدف نرم‌تن دریائی کوری (به انگلیسی cowry) که خرمهره نامیده و در قدیم چون پول بین‌المللی کار می‌گرفتند از آنجا بدست می‌آوردند. امروزه صدف کوری نماد نهاد چاپ پول مالدیو است. به احتمال فراوان در روزگار قدیم این سرزمین را که موج دریا پول به سواحلش می‌ریخت جادوئی می‌شمردند.

آب و هوا
دمای هوای مالدیو تحت تاثیر اقیانوس هند در تمام مدت سال بین 24 تا 33 درجه سانتیگراد متغیر می باشد . علیرغم  وجود هوای شرجی نسبتا بالا ، نسیم دریایی مداوم خنک باعث جابجا شدن هوا و تعدیل گرما می شود . فصول عمده این کشور  را دو فصل خشک و بارانی تشکیل می دهند که فصل بارانی از اواخر آوریل تا اواخر اکتبر با باد و طوفان  همراه می باشد.

اقتصاد
اقتصاد مالدیو بر پایهٔ کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری استوار است. در مالدیو، نارگیل، ذرت، ارزن، سیب‌زمینی شیرین و میوه‌جات به عمل می‌آید. در این کشور صنعت کشتی‌سازی رونق دارد و مردم آن به صنایع‌دستی علاقه‌مندند. از مالدیو، ماهی، گوشت، صنایع‌دستی و نارگیل صادر می‌شود.





بازاری در ماله


گردشگری
برخی از جزایر مالدیو برای گردشگری اختصاص یافته‌اند. در این جزایر هتل‌هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده که بیشتر کارمندان آن از مهاجران کشورهای همسایه هستند. گردشگران مستقیماًّ از فرودگاه بین‌المللی ماله به این جزایر می‌آیند. مردم عادی مالدیو، ارتباط چندانی با گردشگران خارجی ندارند.





جاذبه‌های گردشگری در مالدیو


مردم
مردم مالدیو، آمیزه‌ای از نژادهای سینهالی، دراویدی، آفریقایی و عرب هستند.

زبان
زبان رسمی مالدیو، زبان دیوهی است که زبانی از خانواده هندوآریایی بوده و با زبان سینهالی (زبان رسمی سری لانکا) هم‌خانواده‌است.

دین
بیشینهٔ مطلق (صد در صد) مردم بومی مالدیو مسلمان سنی هستند و اسلام دین رسمی این کشور است. پیشینهٔ اسلام در مالدیو به سدهٔ دوازدهم میلادی باز می‌گردد، هنگامی که دریانوردان مسلمان به این سرزمین آمده‌اند. پیش‌تر، ساکنان مالدیو پیرو آیین بودا بوده‌اند.





مسجدی در جزیرهٔ هولهوماله، مالدیو


فرهنگ

پدیده گرم شدن زمین ومالدیو
زمانی که نخست وزیر مالدیو به هیئت دولت خویش دستور داد تا غواصی یاد بگیرند محافل خبری این خبر را به صورت طنز گونه منتشر کردند حتی برخی گمان کردند که محمد ناشید در پی افزایش جاذبه‌های توریستی کشورش است ولی در اصل غرق شدن مالدیو در اب‌های اقیانوس بر اثر گرم شدن زمین واقعیتی بود که محمد ناشید و هیئت دولتش سعی داشت تا به وسیله جلسه نا متعارفشان به جهانیان گوشزد کنند.پدیده بالا امدن سطح اب اقیانوس‌ها حدوداً با یک سوم جمعیت جهان به طور مستقیم سر و کار دارد کشور مالدیو نیز به علت ارتفاع بسیار کم از سطح دریا مطمئناً با این مشکل روبه رو خواهد بود.

جاذبه هاي گردشگري كشور مالديو
مسجد جامع ماله
مسجد السلطان بزرگترین مسجد کشور مالدیو است که در پایتخت آن بنا نهاده شده است. سال ساخت آن به 1656 میلادی باز می گردد. این مسجد شامل یک مرکز اسلامی بزرگ نیز می باشد و نزدیک 5000 نفر می توانند در آن همزمان نماز بخوانند.





مسجد ماله


گلدسته های طلایی و زیبای این مسجد بر زیبایی های شهر ماله افزوده است. بسیاری از قهرمانان و افراد معروف و شخصیت های تاثیرگذار مالدیو در این مسجد دفن شده اند.

موزه ملی ماله
یکی از مهمترین مقاصد گردشگری مالدیو این موزه است.این موزه در پارک سلطان واقع شده است. موزه مجموعه ای ارزشمند از اشیای قیمتی و عتیقه است که در آن تاریخ و فرهنگ این کشور نمایان است.





موزه مالي ماله


تاریخ گشایش این موزه 19 نوامبر 1952 است و در هنگام افتتاح دو هدف را برای این کار بیان کردند. حفظ و نگهداری از فرهنگ ملی و بومی و همچنین برانگیختن حس ملی و میهنی. از اشیای مهمی که در این موزه نگه داری می شود می توان به جواهر آلات گران بهای سلطنتی، لباس های تاریخی و ارزشمند و سنگ های قیمتی اشاره کرد.

مولی آگه
این مکان در سال 1906 ساخته شده است و ساخت آن قبل از شروع جنگ جهانی اول پایان یافته است. مدتی به عنوان مقر حکومتی مالدیو بوده است.





مولي اگه


در سال 1953 پس از اعلام جمهوری در این کشور این مکان به دفتر ریاست جمهوری تبدیل شد و تا سال 1986 هم به همین عنوان بود. این مکان زیبا با معماری شگفت انگیز و قدیمی محلی برای بازدید گردشگران است.

ساحل مصنوعی مالدیو
با این که تعداد سواحل شنی زیبای مالدیو بی شمارند، شهر ماله از داشتن ساحل طبیعی محروم است. دولت مالدیو با ساختن یک ساحل مصنوعی در ماله امکان شنا کردن حتی در تابستان ها که هوای مالدیو بسیار گرم است را امکان پذیر کرده است.





ساحل مصنوعی مالدیو


 فعالیت های تفریحی در کنار موسیقی زنده و برنامه های محلی، این مکان را به یکی از محبوب ترین نقاط مالدیو تبدیل کرده است. ساحل مصنوعی در روزهای تعطیل خیلی شلوغ می‌شود و پر از مردم محلی است که برای شنا و بازی به آن‌جا می‌روند.

پارک سلطان مالدیو
پارک سلطان که بزرگ‌ترین پارک تفریحی مالدیو است، کمی پایین‌تر از خیابان مشهور امیر احمد واقع شده است.




پارك سلطان مالديو


 پارک سلطان تنها بخشی از کاخ سلطان مالدیو است که تا به امروز باقی مانده و داخل آن موزه‌ی ملی مالدیو با مجموعه‌ای از دیدنی‌های تاریخی این کشور قرار گرفته است.
گالری هنری اسجهی مالدیو
اسجهی مالدیو در شرق پارک سلطان قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین ساختمان های ماله محسوب می شود. هدف اصلی این گالری، حفظ و نگهداری هنر سنتی و مدرن مردم مالدیو می باشد. کارگاه های مختلف این گالری به هنرمندان جوان مالدیو فرصت می دهد تا آثار خود را به نمایش بگذارند.

هوکورو میسکی مالدیو
هوکورو میسکی مالدیو قدیمی ترین مسجد این کشور است و بنای آن در زمان سلطنت سلطان ابراهیم اسکندر اول پایه گذاری شده است. طراحی داخلی و دیوارهای بیرونی این مسجد با نوشته های عربی، کنده کاری ها و طراحی های زیبا تزئین شده است.





هوکورو میسکی مالدیو


 این مسجد به خاطر رنگ، استفاده از چوب های متنوع در درب ها و پنجره ها و مقابر باستانی خود بسیار مشهور است.

بازار ماهی ماله - مالدیو
یکی از جاذبه های اصلی توریستی مالدیو، بازار ماهی ماله است. این بازار مملو از مغازه هاییست که آبزیان تازه و خشک شده، سبزی و میوه سراسر مالدیو را به فروش می رسانند.





بازار ماهي ماله

 بعدازظهر ها یعنی زمانی که ماهیگیران با صید روزانه خود به بازار می آیند بهترین زمان رفتن به این بازار است. دیدن جنب و جوش حاکم بر این بازار ماهی رو باز خالی از لطف نیست.

میدان جمهوری ماله - مالدیو
میدان جمهوری که در ساحل شمالی ماله قرار دارد در سال ۱۹۸۹ بنا شده و با سر سبزی های اطراف خود یکی از محبوب ترین نقاط تجمع مالدیو محسوب می شود.





ميدان جمهوري ماله


 در سمت غربی این میدان ساختمان های تجاری و در جنوب آن مرکز اسلامی قرار گرفته است. از سمت شمال نیز می توانید از دیدن نماهای زیبای دریا لذت ببرید.
/انتهای پیام







تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن