تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803049185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مازندران؛ طلایه دار کشاورزی ایران/ ضرورت توسعه کشاورزی دانش بنیان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
مازندران؛ طلایه دار کشاورزی ایران/ ضرورت توسعه کشاورزی دانش بنیان
ساری - خبرگزاری مهر: آب و هوای چهار فصل و خاک حاصلخیز، سبب شده است تا مازندران به عنوان طلایه دار کشاورزی ایران جایگاهی مهم در خودکفایی کشور داشته باشد و توسعه کشاورزی دانش بنیان به ارتقای این جایگاه کمک شایانی خواهد کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، بیش از 300 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان وجود دارد و ارزش تولیدات کشاورزی استان مازندران به بیش از دو هزار میلیارد ریال می رسد که این میزان در مقایسه با ارزش زمین، نیروی انسانی و نیروی تولید نمی تواند مقرون به صرفه باشد. در این بین اجرای طرح های کاهش هزینه تولید، مکانیزاسیون، افزیش تولید و راهیابی به بازارهای جدید هدف برای توسعه صادرات می تواند راهکارهای مناسب برای افزایش انگیزه فعالان این بخش باشد. به اعتقاد کارشناسان، توسعه صادرات از اولویتهای است که ضمن شناساندن توانمندیهای کشاورزان می تواند، زمینه رونق اقتصادی و افزایش اشتغال را فراهم کند. بیش از 300 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان وجود دارد. مازندران رتبه برتر تولیدات باغی را داراست رضا عظیمی رئیس جهاد کشاورزی مازندران مازندران با 115 هزار هکتار باغات مرکبات که 110 هزار هکتار باغات بارده است، رتبه اول تولید کشور را بخود اختصاص داده است. وی اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی خوبی که انجام شده امسال توانستیم با تولید 2.2 میلوین تن رکود تولید کشور در این بخش را بشکنیم و 50 درصد تولیدات کل کشور را تشکیل می دهد.

وی عنوان کرد: یکی از عواملی که سبب ضایعات مرکبات می شود، نحوه برداشت است که برداشت درست می تواند در کاهش ضایعات اثر مثبتی داشته باشد. عظیمی گفت: یکی از فاکتورهای مهم تغذیه گیاهی است که کمتر به آن توجه می شود و اگر تغذیه درست صورت گیرد به نگهداری مرکبات کمک بیشتری می کند و ارتقای این شیوه از مهمترین برنامه های محوری است. رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سالجاری برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است و ورود جدی و خوبی به این بخش شده است و برای بازار مرکبات طرح های خوبی صورت گرفته است. وی یادآورشد: همانطوری که امسال سال خوبی از نظر تولید و باروری محصولات داریم بتوانیم در فروش محصولات نیز، سال خوبی باشد.

عظیمی به ضایعات محصولات کشاورزی اشاره و اضافه کرد: بخشی از تولیدات که از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، در فرآیند اقتصادی به عنوان ضایعات محصولات می شود. وی یادآورشد: بخشی از ضایعات مربوط به انبارداری است و برداشت صحیح در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد و کار تخصصی و مهم است و استاندارد بودن انبارها نیز تاثیرگذار است. رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: یک اصطلاحی در برداشت مرکبات وجود دارد مانند تخم مرغ چین که باید ظرافت در برداشت رعایت شود. افزایش میانگین تولید در هکتار وی افزایش تولید در واحد سطح را از جمله برنامه های بیان کرد و گفت: متوسط برداشت مرکبات باید طبق برنامه توسعه از 18 به 35 تن در هکتار افزایش یابد و اکنون طبق معیارهای تعیین شده درحال پیش هستیم.

وی گفت: استان مازندران با توجه به توانمندی که دارد و باید برنامه ریزیهایی برای بدست آوردن بازارهای کشورهای همسایه را داشته باشیم. عظیمی گفت: هدف گذاری اولیه ما تولید مرکبات درجه یک است که صرفه اقتصادی بیشتری برای کشاورزان ما دارد و تمام برنامه ها ما ارتقای تولید میوه درجه یک است و ارقامی که توزیع می شود در این راستاست. وی افزود: شکستن بحث پیک برداشت مرکبات از دیگر برنامه هاست و ارقام جدید که رویش کار شده است، دوره برداشت را از اوایل شهریور تا اردیبهشت طولانی می کند که نوسانات قیمت بازار را کنترل می کند. رئیس اداره جهاد کشاورزی مازندران یادآورشد: باید بازارهای جهانی لازم را برای تولیدات استان پیش بینی کنیم. گردش دو هزار میلیارد تومانی تولید مرکبات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با بیان اینکه گردش اقتصادی مرکبات استان حدود دو هزار میلیارد تومان است، گفت: همچنین برنج نیز چهار میلیارد تومان گردش مالی دارد و این دو محصول برای استان مهم هستند. محمد محمدپور عمران اظهار داشت: تولید مناسب بازارهای هدف از جمله راهکارهایی است که باید به آن سمت و سو سوق داده شود تا با تولیدات مرغوب، بازارهای هدف جدیدی را بدست آوریم. وی اظهار داشت: برای هر مازندران اقتصاد مرکبات حدود 600 هزار تومان آورده دارد و یک اقتصاد سالم به شمار می رود و اگر بتوانیم هر سال درصدی از آن رشد دهیم، می تواند در اقتصاد استان موثر باشد. وی یادآورشد: فصل مرکبات برای کشاورزان و باغدارات متغییر است و می توانیم از کارگران زیادی در این بخش استفاده کنیم.

محمدپور یادآورشد: در بخش تولید، میزان سال به سال افزایش می یابد و اگر الگوهای کاشت، داشت و برداشت رعایت شود می توان موفق بود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآورشد: بعد از تولید به بازار می رسیم و دغدغه باغدار، بازار است و باید به این بخش توجه اساسی شود. وضعیت صادرات متناسب با پتانسیل نیست محمدپور درباره صادرات و بازار داخل مرکبات استان گفت: وضعیت امروز صادرات متناسب با توان و پتانسیل استان نیست و در سال گذشته میزان دو هزار تن محصول مرکبات صادر شده است. وی افزود: این درحالیست که توان استان بیش از این میزان خواهد بود و بر اساس تکلیفی که استاندار معین کردند حداقل باید صادرات 600 میلیون دلار صادرات در استان برنامه ریزی شود. محمدپور گفت: در حوزه صادرات مشکلات احصاء شده است و با برخی کشورهای  CISقراردادهایی برای تعرفه ترجیحی قرارداد منعقد کردیم. وی گفت: درباره واریته های مرکبات می توان کارهای بیشتری انجام داد و مشکل کانتینرهای سردخانه دار از دیگر موانعی است که باید به آن توجه شود. وی گفت: تامین وسایل حمل و نقل مناسب برای صادرات مرکبات از دیگر برنامه هایی است که باید به آن توجه خاصی صورت گیرد. توجه به تحقیقات کشاورزی توجه به بخش تحقیقات برای افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی از جمله تاکیداتی است که کارشنان و مسئولان روی آن تاکید دارند. معاون برنامه ریزی استاندار مازندران با تاکید بر توسعه تحقیقات بخش کشاورزی، چالش موجود در تحقيقات بخش كشاورزي استان را در حوزه منابع اعتباري دانست و بيان كرد: با توجه به اين كه بخش اعظم فعاليت هاي استان در اين حوزه است، راهكاري اصولي براي تجهيز منابع ارايه گردد. علیرضا احساني افزود: تحقيقات با توجه به اهميت و تاثيرش در ارتقاء فعاليت هاي بخش كشاورزي، مي تواند چالش هاي موجود در اين بخش را مرتفع كند. فرسودگی ماشین آلات معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار، پايين بودن سطح سواد بهره برداران، پايين بودن میزان بهره وري عوامل توليد، بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تولید، فرسودگی ماشین آلات کشاورزی و کاهش ضریب مكانيزاسيون در توليد را مهم ترين چالش هاي بخش كشاورزي برشمرد و خواستار تقويت برنامه هاي آموزشي براي تقويت اين حوزه ها شد.

وي در ادامه ناكار آمد بودن سياست هاي حمايتي در حوزه توليد، بهره برداري بی رویه  از منابع طبیعی در استان، حوادث غیر مترقبه و وضعيت کمی و کیفی منابع آب در حوزه هاي زير زميني و تغيير كاربري اراضي كشاورزي را از ديگر چالش هاي اين بخش برشمرد و بار ديگر بر حل اين چالش ها توسط تحقيقات تاكيد كرد. احساني با بيان اين كه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دست يابي به كشاورزي مدرن و صنعت، جزو تكليف است، ياد آور شد: كشاورزي استان بايد براي تحقق اين مهم، با استفاده از دانش و فناوری نوین نسبت به شناسايي و معرفي محصولات نوين ورود كند. وي توسعه پایدار بخش کشاورزی را مستلزم رابطه تنگاتنگ بخش اجراء با ساختار علمی و پژوهشی در استان دانست. احسانی ايجاد برش استاني بسته اجرایی مصوب بخش کشاورزی را  در تنظيم اعتبارات بخش كشاورزي استان مهم دانست و با توجه به بودجه 30 ميليارد توماني كشاورزي استان در سال جاري، خاطر نشان كرد: 1 تا 3 درصد از اين بودجه بايست صرف تحقيقات در اين بخش شود. به گزارش مهر، برای رسیدن به اهدافی مازندران در بخش کشاورزی، با چالشهایی مانند کمبود اعتبارات، ضعف در زیرساختهایی مانند نمایشگاه،مراکز دائمی عرضه محصولات، مشکلات حمل ونقل و ... مواجه است. همچنین ضایعات 25 درصدی محصولات بخش کشاورزی از عوامل خسارت زایی است که سبب از بین رفتن زحمات کشاورزان می شود که کمبود صنایع تبدیل و تکمیلی، ناآشنایی کشاورز با زمان مناسب کوددهی و سم پاشی، ضعف در مکانیزاسیون و ... است. با توجه به ظرفیتهای استان در تولیدات کشاورزی و جایگاه آن در کشور و ارتقای این جایگاه به همراه اهمیت توسعه و رونق این بخش، توجه بیشتر به ارتقای شاخص های بهره وری در کشاورزی در استان ضروری است. کمبود صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی و وجود ضایعات نسبتا بالا، توجه بیشتر متولیان بخش کشاورزی و صنعت و معدن استان را ضروری می سازد.


۱۳۹۲/۱۱/۵ - ۰۷:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن