تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802975823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانیت باید طلایه‌دار تمدن سازی اسلامی باشد/ انقلاب اسلامی در «جمهوری اسلامی» خلاصه نمی‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



حجت الاسلام مصلحی:
روحانیت باید طلایه‌دار تمدن سازی اسلامی باشد/ انقلاب اسلامی در «جمهوری اسلامی» خلاصه نمی‌شود خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مصلحی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، نقش حوزه های علمیه و روحانیت را در تمدن سازی اسلامی مهم و برجسته خواند و مطالبات ایشان از حوزه های علمیه را به حق و فرمایشات ایشان درباره روحانیت را حکیمانه دانست.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدر  مصلحی ضمن بازدید از مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در جریان فعالیت این موسسه قرار گرفت.
 
 وزیر پیشین اطلاعات همچنین در جمع طلاب این مؤسسه مطالب مهمی را درباره وظایف خطیر حوزه های علمیه و روحانیت بیان کرد.
 
وی در این سخنرانی از انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی فرا ملی و جهانی یاد و تاکید می کند که انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی خلاصه نمی شود.
 
حجت الاسلام مصلحی خاستگاه بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه را انقلاب اسلامی ایران می داند و در تبیین علت به نتیجه مطلوب نرسیدن این حرکت را نداشتن رهبر آگاه همچون حضرت امام ذکر می کند.
 
وزیر پیشین اطلاعات با یادآوری تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره تمدن سازی اسلامی، نقش حوزه های علمیه، روحانیت و علما را در این باره ممتاز و به مثابه طلایه دار می داند و تاکید می کند که تمدن سازی بدون شناخت توطئه و نقشه دشمنان محقق نخواهد شد.
 
متن کامل سخنرانی حجت الاسلام حیدر مصلحی در جمع طلاب و فضلای مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی تقدیم خوانندگان محترم خبرگزاری رسا می شود.
 
بسم الله الرحمن الرحیم
تشکر از این فرصتی که نصیب این حقیر شد تا در خدمت شما باشم و بدون مقدمه و آمادگی قبلی چند نکته ای به نظرم می رسد که خدمتان عرض کنم.
 
انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی خلاصه نمی شود
اولین نکته این است که این کار، کار بزرگ و ارزشمندی است و کافی است ما اگر یک تاملی در انقلاب اسلامی داشته باشیم و حرکتی که امام شکل دادند، زیرا انقلاب اسلامی همه چیزش خلاصه نمی شود در جمهوری اسلامی؛ جمهوری اسلامی یکی از ثمرات آن است و این انقلاب کماکان ادامه دارد و امام جمله های جالبی در این راستا دارد و بلاخره امام به دنبال این بودند که در یک جنگ اعتقادی اسلام را عرضه کنند و اسلام حاکم شود و وقتی فرمایشات ایشان را نگاه کنید، می بیند که می گویند که بسیج مستضعفین باید در کره زمین شکل بگیرد و به وجود بیاید و کلماتی از این قبیل قابل توجه است.
 
این فرمایشات بدون ارائه یک الگو و منشور در ابعاد مختلف شدنی نیست، البته ما منشورهای مختلفی در این راستا داریم و ولی این نیاز است که به زبان روز تدوین شود.
 
شما مثلا فرض کنید که دلار های عربستان در آمریکا و اروپا خیلی هزینه می شود تا یک عده ای را مسلمان کند. مسلمان که می شوند و به محض اینکه اسلام آوردند می پرسند که منشور شما در حکومت داری چیست؟ یا منشور شما در تربیت چیست؟ و منشور شما در مسائل اقتصادی و اجتماعی چیست؟ و چه چیزی برای ارائه دارید؟ دوستان، بعضا ما علیرغم اینکه چیزی در این رابطه نداریم و خیلی جامع نیست، اما وقتی نهج البلاغه امیر المومنین را به دستشان می دهیم، به ویژه نامه ای که حضرت امیربه مالک اشتر، می شود منشور حکومتی و وصایای امیرالمومنین به امام حسن به عنوان منشور تربیتی مطرح می شود، ولی این بسیار کار دارد تا بشود آن استفاده لازم را از آن کرد و آن چیزی که اسلام مد نظر ش است و امام به عنوان اسلام ناب به دنبال َآن بود.
 
نکته ای که اینجا می خواهم عرض کنم تبریک به این است، که شما در فضایی اینچنینی قرار گرفته اید و معقوله تحول را در مباحث آموزشی حوزه دنبال می کنید. این خیلی ارزش مند است و حوزه هم همیشه همین گونه بوده است وبه گذشته های تاریخ حوزه که نگاه می کنید، می بینید که همیشه یک نفر یک مجموعه و یک جمعی یک دفعه بروز می کرده است.
 
 مثلا صاحب جواهر که یک حرکتی شکل داد یا شهید مطهری پیدا می شده یا مانند علامه و یا امام که اینها همیشه در حوزه، ناب بوده اند. این حرکت های اینچنینی. اما نکاتی که فی البداهه به ذهن من می رسد که عرض کنم این است، که نیاز است یک سری ارتباطی وجود داشته باشد.
 
برخی روشنفکران داخلی از مکاتب منسوخ شده غرب نشخوار می کنند
در کاری که شما انجام می دهید. نکته اول این است که ما در دنیا مواجه هستیم با بروز مکاتبی مختلف، خصوصا در دنیای اروپا، که مکاتب مختلف عرضه می شود و شکل می گیرد و عمدتا هم به بن بست می رسند و یک دوره ای سرو صدایی دارند و مایه تاسفش این است که در کشور خودمان روشنفکران وقتی ورود در بحث های مکاتب و این ها می کنند، مکتبی که چهل سال از آن گذشته و در اروپا منسوخ شده است و کسی به آن توجه ندارد، نشخوار می کنند و این مشکل جدی است که در فضای روشنفکری کشور ما متاسفانه وجود دارد و نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای منطقه هم، عمدتا چنین مشکلی را دارند.
 
ولی یک نکته قابل توجه این است که به خاطر بن بست هایی که در دنیای اروپا و آمریکا شکل گرفته است و ادعای پیشرفت دارند و به اعتقاد من تکرار علم است، شما مثلا می بینید که کتاب قانون بوعلی از انگلیسی به فارسی ترجمه می شود و در کنار قبرش به فروش می رسد. نکته ی جالبش این است که این مستر همفر که خاطراتش را در کشورهای اسلامی نوشته است و همیشه این کتاب در ایران چاپ می شود، به یک باره نایاب می شود و جالب این است که خودشان نمی گذارند که زیاد در اینجا باشد و زود آن را جمع می کنند.
 
و این نکته ظریفی است، زیرا در کتاب به  جنایات و خیاناتی که آن ها کرده اند در قالب خاطرات می پردازد و یکی از آن این است که می گوید، وقتی در کشور های اسلامی بودیم و اینجاها مستعمره ی ما بود، یک دفعه دیدیم یک سرمایه ی بزرگی در خانه ها و خیمه های مسلمانان هست که آنها از آن غافلند، تعبیر او را به کار می برم می گوید، ما الاغهایی را در کوچه پس کوچه های کشورهای اسلامی راه انداختیم و کتابهایی که در انبارها و زیرزمین ها بود اینها را باقیمت کمی خریدیم و این ها را دپو کردیم به هند و آنها را منتقل کردیم به انگلستان.
 
البته خیلی را نتوانستند به خاطر انقلاب هند منتقل کنند و بسیاری از منابع اسلامی ما در کتابخانه های هند وجود دارد و خیلی ها را دزدیده اند وبرده اند و متاسفانه این چیزی است که در کشورهای اسلامی داریم و حتی در نجف در زمان صدام که علما را آزار می داد و دستگیر می کرد، علما کتاب هایشان را در زیرزمین ها در پشت دیواری مخفی می کردند و کسی هم نمی داند که این ها وجود دارند و مقداری از آنها هم پیدا شده است. 
 
این سرمایه عظیم است که رفته است در آنجا و آنها یک نهضت ترجمه در اروپا و به خصوص در انگلیس راه انداخته اند و همین ها را یک رنگ و لعاب امروزی داده اند و به خود ما بر می گردانند.
 
من کتاب نشریه دانشمند را که مطالعه می کردم یک دانشجوی انگلیسی، به یک فرمول شیمی دسترسی پیدا کرده بود و این فرمول را به عنوان یک کار نو ظهور مطرح کرده بود و با او مصاحبه کرده بودند، که از کجا به این فرمول رسیده ای؟ گفت که من رفته بودم به کتابخانه ملی انگلیس، به دنبال کتابی بودم که موضوع پایان نامه ام را انتخاب کنم، کتابدار آنجا گفت که ما یک کتاب عربی در رشته شیمی در اینجا داریم، اگر تو یک عرب زبان پیدا کنی که این را برای تو ترجمه کند، می توانی به چیزهای خوبی برسی و می گوید من یک عرب زبان پیدا کردم و او بخش هایی از کتاب را برای من ترجمه کرد که یکی از این بخش ها، این فرمول شیمی بود، که وقتی من این فرمول را در آزمایشگاه شیمی بررسی کردم و به نتیجه رساندم، ممتاز شدم و می گوید نویسنده آن کتاب جابربن حیان است و ما امروز در مقدمه خیلی از کتابهای بزرگانمان،کتابهایی را ذکر می کنند که اصلا در دسترس ما نیست.
 
نکته قابل توجه این است که این نخبگانی که در حوزه یک باره سر زدند و بیرون آمدند و یک حرکاتی را متناسب با روز شکل دادند، این ها توانستند در رشد و شکوفایی اسلام نقش داشته باشند و امروز این مقوله یعنی با حرکت انقلاب اسلامی و حرکتی که امام به راه انداختند این مقوله یک ضرورت بلندی دارد در تمدن اسلامی.
 
ما امروز مقوله تمدن اسلامی را در جمهوری اسلامی و توسعه اش به بیرون و الگو دادن به بیرون خیلی نیاز جدی و روزمان است. و در این قضیه بسیار عقب هستیم. نمونه اش مرحوم شهید صدر، کتاب اقتصاد نو را نوشت و خود نظام سرمایه داری می گوید، اینگونه که شهید صدر نظام سرمایه داری را فهمیده است و بحث در رابطه با آن می کند و یا نظام اقتصادی کمونیست را، خود ما اینگونه نفهمیده ایم، ولی بعد خیلی زیبا تجزیه و تحلیلش می کند.
 
ما در جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی در چارچوب های دین بسیار عقب هستیم. و بر اساس مبانی دینی راهکارهای زیادی را نداریم. در مباحث اطلاعاتی هم همینطور.
 
یکی از دغدغه هایی که در وزارت اطلاعات وجود دارد، همین است این تشکیلاتی است که هنگامی که از اول شکل گرفته است، گفته شده است که کسی که مجتهد باشد یا در این مسیر قرار گرفته باشد، می تواند در آنجا مسئول باشد. اما یک مشکل جدی ما این بود که در اسلام، سیستم اطلاعاتی چطور تعریف می شود؟ و هیچ تعریف خاصی در اسلام از این مطلب نداریم.
 
موضوعات مختلف اطلاعاتی با موضوعات مختلف کشور عجین است و نمی توانیم بگوییم که، اسلامی که ادعای فراگیری جهان را دارد و می گوید که آخرین دین است و پیامبری بعد از آن نمی آید و جامع است و همه چیز را دارد، بگوییم که این اسلام توجه به مقوله ی اطلاعات، که امروز در دنیا همه ی کارها را دستگاههای اطلاعاتی جلو می برند و بقیه نمایش است و این نکته قابل توجهی است.
 
خیلی از موسساتی که در کشور خودمان شکل می گیرد، موسساتی که همین ها تاسیس می کنند، با ده و بیست واسطه و آیا ما می توانیم بگوییم که اسلام هیچ مطلبی در رابطه با اطلاعات نداشته باشد.
 
مقوله دیگر بازرگانی است و ما هم می خواهیم تمدن سازی کنیم، تمدنی که بتواند در مقابل استکبار بایستد و بتواند آنگونه که پیامبر دعوت کننده به سوی خدا بوده است و ابزاری که به کار می برده است مانند حکمت و موعظه ی حسنه و جدال احسن بکار گیرد و در همین مقوله بحث بصیرت مطرح است، زیرا ما می خواهیم با دنیا حرف بزنیم و مواجه بشویم و دنیای بشری به این نگاه می کند که ما در عرصه ی مسائل مختلف، چه چیزی برای نجات بشر و نجات از بن بست هایی که در آن قرار دارد، انجام می دهیم.
 
یک نکته این است همیشه در انقلابهای بزرگ ارزشی که انبیاء دنبال می کردند مبدا و معاد محور بوده است، ولی در انقلابهای آدمهای سیاسی، شعارشان این است که به معیشت و دنیای مردم خواهند رسید و ... و به این نکته بپردازیم که تفاوت انقلابهای انبیاء و اولیای الهی با افراد سیاسی در چیست؟ در هیچ کجا از انقلابهای انبیاء و اولیا گفته نشده است، که بیکاری را از بین می برند و به معیشت مردم می رسند و از این دست موارد، اما انقلاب های شان، انقلاب هایی است که این ها را درست می کند. همانطور که در قرآن می فرماید: که اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کردید مشکلات تان حل خواهد شد. و در انقلابهای انبیاء و اولیا همیشه روحانیت پیش قدم بوده است. شما دوران دفاع مقدس را نگاه کنید، جمعیت شهید روحانیت نسبت به جمعیت خودش، در مقابل دیگر قشرها از همه بیشتر بوده است. نقشی که ایفا کرده است و تاثیر گذاری که در جنگ داشته است و در ابعاد مختلف بالاترین نقش را داشته است، حتی در بحث های نظامی و غیره نیز بیشتر بوده است.
 
روحانیت باید در مقوله تمدن سازی راهکار ارائه کند
بحث ما این است که در مقوله تمدن سازی نیز باید روحانیت جلو بیفتد و عرضه کند و راهکارها را بدهد، در ابعاد مختلف و بگوید که راهکارها چیست و این مشی که در مسائل اقتصادی در حال جلو رفتن است،باید به چه صورت باشد. شما اگر کتب اقتصادی امام را بررسی کنید می بینید که فتاوای امام با سایر علما بسیار متفاوت است و تفاوت مبنایی دارد، برای مثال کتاب حیل ربا. امروز مردم ما یک عده می روند در کشورهای سرمایه داری، اصول اقتصادی شان سرمایه داری است، اما سود بانکهایشان مانند بانکهای ما نیست. این حیلی که به کار می رود در مقولات مختلف و چارچوبهایی که می خواهیم عرضه کنیم باید بگوییم چیست؟ این که ما در کتابهای فقهی، آیات فقهی مان را محدود به چند آیه کرده ایم و کسی هم تحولی ایجاد نمی کند.
 
مقوله ولایت فقیه باید یک مسئله ی شرعی شود که هر کسی یک نظری در رابطه با آن بدهد؟ که یکی بگوید هست، یا یکی باید بگوید نیست. وقتی امام در کتاب ولی فقیه می نویسد که آنچه امام و پیامبر در مقوله ولایت دارند، ولی فقیه نیز دارد. این چیزی است که در مسلئه ی شرعی رساله گفته شود.
 
امروز بیداری اسلامی در دنیا در حال شکل گیری است. خدا می داند که چه کسانی چه حرفهایی در این رابطه زدند، اما حضرت آقا با حکمتی که خداوند به ایشان دادند و عقبه هایی که از دشمنان می دانستند، فهمیدند این حرکت بیداری اسلامی شکل گرفته است. شما می بینید که این حرکتهایی که آمریکا در مقابل بیداری اسلامی در مصر انجام داد و می خواست آن را متوقف کند، اما این حرکت باز هم ادامه دارد. در اوایل انقلاب نیز وقتی نهضت آزادی که آمد، همه گفتند که انقلاب از بین خواهد رفت و درگیری هایی که بین مردم پیش آمد، شبیه به الان حاضر مصر بود، با این تفاوت که ما امام داشتیم و مصر ندارد.
 
در لبنان با یک مسیحی در رابطه با ولی فقیه صحبت کردم، وقتی که کمی برایش تشریح و تبیین شد گفت این حرف هایی که شما می زنید، یک کوچکش می شود همین سید حسن نصرالله، که دارد اقشار مختلف مسیحی و مسلمان و یهودی را با هم متحد می کند. اگر همین به آن پرداخته شود و نقش سید حسن و حزب الله را بررسی کنید، خواهید دید که چقدر تاثیر داشته است.
 
تمدن سازی بدون شناخت نقشه دشمن ممکن نیست 
در حرکتی که شما شروع کرده اید، باید بتوانید وضعیت دشمن را رصد کنید و همانطور که ما موسسه ای برای اسلام و پیشبرد اهداف آن تشکیل داده ایم، آنها نیز موسسات سنگینی راه انداخته اند، در ایران و کشورهای مختلف اسلامی، تا بر روی شیعه کار کنند. و شما نمی توانید تمدن سازی کنید و حرکت دشمن را نادیده بگیرید. طراحی های آنها را نادیده بگیرید. زیرا آنها موفقیت های شما را کاملا بر علیه خود شما مورد استفاده قرار می دهند، مانند اینکه ما حرکت استشهادی داشتیم و آنها در مقابل این حرکت انتحاری را راه انداختند. شما نگاه کنید که در دنیا چه استفاده ای از رسانه می شود و ما در مقوله تمدن سازی برای رسانه چه برنامه و حرف و چارچوبی داریم؟.
 
من کار شما را ارزشمند می دانم و هر کاری را که از دستم بربیاید حتما انجام خواهم داد و درد دلهای زیادی از حوزه داریم و خیلی کارها می شود که انجام گیرد، ولی صورت نمی گیرد. کسانی که دم از اهل بیت می زنند آیا روایات آنها را قبول دارند؟در روایتی از امام رضا در کتاب عیون الاخبار است، که می فرماید: خداوند اگر اراده کند، امورمردم را به دست بنده ای بدهد، اولین چیزی که به او می دهد، حکمت است و دوم اینکه اور ا از لغزشها حفظ و مصون می دارد.
 
اگر به همین معتقد هستید حضرت اقا کدام از حرفهایی که در رابطه با حوزه زده اند، حکیمانه نبوده است؟و چرا بعضی ها درمقابل آن می ایستند و چه حرکتی در حوزه صورت گرفته است ؟ انتظار همین است که شما بچه های حزب اللهی در گوشه ای جمع شوید و حرکتی برای تحول انجام دهید که هرچند کوچک باشد اما تاثیر خود را خواهد گذاشت. با توکل بر خداوند انشاءالله که به آن نائل گردید. /924/
 



۱۳۹۲/۱۱/۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن