واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شرح خطبه امام سجاد(ع) در شام از زبان نماینده ولی فقیه در لرستان
میرعمادی: وهابیها همان ناصبیهای صدر اسلام هستند
نماینده ولی فقیه در لرستان در شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام گفت: هر چند امروز گروهی به نام ناصبی در جهان اسلام وجود ندارد، اما گروه متعصب و افراطی وهابیون همان رفتار و عمل ناصبیها را دارند.
حجتالاسلام والمسلمین سیداحمدمیرعمادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در خرمآباد با اشاره به شرح خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام تحت عنوان پیکار امام علی(ع) با آشوبطلبان، پیمانشکنان و دینگریزان گفت: امام سجاد(ع) در ادامه بیان فضائل امیرالمؤمنین(ع) به سه حادثه مهم در دوران حکومت آن حضرت اشاره میکند و میفرماید: وَ قاتِل اْلمارِقینَ وَ الناکِثینَ وَ اْلقاسِطینَ وَ اْلمُجاهِدٍ اَعْدائَهُ اْلناصِبین، من فرزند کسی هستم که با آشوبطلبان و خارجشدگان از دین، پیمانشکنان و ستمگران و دینگریزان جنگید و با یاغیان و دشمنان ناصّبی جهاد کرد. وی افزود: علی(ع) در دوران حکومت پنج ساله خود با سه گروه سرکش روبهرو شد و با آنان به پیکار برخاست، این سه گروه عبارت بودند از: 1- ناکثین یا گروه پیمان شکنان که سردمدار این گروه طلحه و زبیر بودند که در سایه احترام عایشه همسر رسول خدا جریان جنگ جمل را به وجود آوردند. 2- قاسطین یا گروه ستمگران و دینگریزان که رئیس این گروه معاویه بود که با فریب و نیرنگ حدود دو سال از آخر عمر امام را به خود مشغول ساخت و نبرد صفین را به راهانداخت و با قرار دادن قرآن بالای نیزهها و حیله حکمیت، خود را از شکست قطعی رهانید. 3- مارقین یا گروه آشوبطلبان و خارجشدگان از دین که همان گروه خوارج هستند، این مقدسان نادان با افروختن شعلههای فتنه و شورش علیه حکومت علی(ع) جنگ نهروان را به راه انداختند، سرانجام هم علی(ع) توسط یکی از همین خوارج یعنی ابن ملجم مرادی به شهادت رسید. حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی یادآورشد: این سه گروه مخالف و معاند همان کسانی بودند که پیامبر(ص) آنان را با همین نام پیشبینی کرده بود. امام جمعه خرمآباد گفت: ابن ابی الحدیر معتزلی در شرح خطبه قاصعه علی(ع) درج 3 ص 245 مینویسد: " قد ثبت عن النبی(ص) انه قال له(ع) "، ستقاتل بعدی الناکثین و القاسطین و المارقین" این حدیث از پیامبر اکرم(ص) صادر و ثابت شده که به علی(ع) فرمود: تو بعد از من با ناکثین و قاسطین و مارقین جنگ خواهی کرد. حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی یادآورشد: آنگاه ابن ابی الحدید به شرح حال این سه گروه پرداخت و شواهدی از قرآن در حالات آنها ذکر کرد و سپس حدیثی را از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که خبر از مرتد و بیدین شدن خوارج داده بود. وی افزود: علی(ع) نیز در نهج البلاغه میفرماید: "فلما نهضت بالامر نکث طائفه و مرقت اخری و قسط آخرون" پس چون به امر خلافت قیام کردم طایفهای نقض بیعت کردند و جعی از دین خارج شدند و گروهی سرکش و طغیان کردند. حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی یادآورشد: ناکثین روحیه مقام پرستی، پول پرستی داشتند و صاحبان مطامع و طرفدار تبعیض بودند. امام جمعه خرمآباد گفت: قاسطین روحیه سیاست، تقلب، حیله و نفاق را داشتند و امورشان را با مکر پیش میبردند. نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار کرد: مارقین روحیه عصبیتهای ناروا، خشکه مقدسی و نادانی و جهالت خطرناک داشتند. وی افزود: از اینرو جنگ علی(ع) با اینها جنگ با مقامپرستان و اهل نفاق و فتنه بود، جنگ با پولپرستان و دنیاطلبان، مبارزه با سیاست پیشههای دورو و منافق و پیکار با مقدسنماهای جاهل بود. نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار کرد: به همین جهت این نبردها مایه مباهات و افتخار بود و امام سجاد(ع) از آنها به عنوان فضیلت یاد میکند و آن را مایه عبرت و درسآموزی میداند. وی افزود: برای اینکه گرچه این گروهها در زمان علی(ع) بودند و منقرض شدند، لیکن افکار و روش آنها باقی است، در هر زمانی حکومت اسلامی با این نوع تفکرات روبهرو است و همواره مزاحمی سخت برای پیشرفت اسلام و مسلمین هستند. حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی یادآورشد: علی(ع) زمانی که زمام امور را به دست گرفت، اساس حکومت خویش را بر پایه عدالت قرار داد و تمام ثروتهای نامشروع را به بیتالمال باز گرداند، افراد ناصالح و بیکفایت را از مسئولیتهای حکومتی برکنار کرد و با جهل و نادانی مبارزه کرد، طبیعی است، با چنین عملکردی، مال اندوزان و قدرتطلبان که موقعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود را در خطر دیدند به مخالفت بپردازند و در جبهه دشمنان حکومت علوی قرار بگیرد، علی(ع) نیز هرگز با آنان سازش و معامله نکرد و تسلیم زیادهخواهی آنان نشد. نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار کرد: در حقیقت مبارزه علی(ع) با آنان مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض بود. وی افزود: امام سجاد(ع) در خطبه خود علاوه بر این سه گروه مخالف حکومت علی(ع) یک گروه دیگری را اضافه نمود و آن گروه "ناصبین" است، ناصبین کسانی هستند که بغض و عداوت و کینه امیرالمؤمنین علی(ع) را به دل داشتند و به آن حضرت ناسزا میگفتند. حجتالاسلام والمسلمین میرعمادی یادآورشد: علت این دشمنی هم متفاوت بوده از جمله حسادت، خبث باطنی و... هر چند امروز گروهی به نام ناصبی در جهان اسلام وجود ندارد، اما گروه متعصب و افراطی وهابیون همان رفتار و عمل ناصبیها را دارند و به تخریب جایگاه اهل بیت(ع) و اهانت و جسارت به پیروان ائمه(ع) میپردازند، این نوع اقدامات تداعیگر اندیشههای جاهلی و تعصب و عداوت نسبت به علی(ع) و اولاد و پیروان آن حضرت است. انتهای پیام/85001/ج30
92/11/03 - 11:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]