واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: پیامبر(ص) جامعه را بر مبنای عقل، خرد و حکمت اداره میکرد و اجازه نمیداد جهل و خرافه و تعصب بر زندگی اجتماعی حاکم شود. حجتالاسلاموالمسلمین نصرتالله واحدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، ضمن تبریک میلاد مسعود پیامبر اعظم(ص) با اشاره به تأکید ایشان برای اداره جامعه بر مبنای دین و عقل گفت: تعصب جاهلی آنقدر مورد ذم بزرگان دین است که فرمودهاند اگر کسی به اندازه خردلی در دلش تعصب کورکورانه باشد با متعصبان عصر جاهلی محشور خواهد شد. وی با بیان اینکه وحدت در متن تعالیم دین وجود دارد، ادامه داد: باید بر مبنای مشترکات اسلامی و حول سفارشات امام(ره) و رهبری در راستای تقویت وحدت گام برداریم و این میراث بزرگ را به درستی صیانت و حفظ کنیم. وی با بیان اینکه تفرقهافکنی دستاورد دشمنان است، اظهار کرد: ما قرآن، پیامبر(ص) و قبله مشترک داریم و حتی دشمن مشترک داریم، زیرا دشمنان با اصل اسلام مخالفاند، به همین دلیل هر جا اختلاف میان شیعه و سنی نمود دارد دست دشمن به طور یقین در کار است. واحدی با اشاره به آیه شریفه «لقد کان لکم» تصریح کرد: شیعه و سنی باید با تمسک به این آیه شریفه و الگوگیری از رفتار پیامبر نور و رحمت از فرقهگرایی متعصبانه دوری کنند زیرا تفرقه هلاککننده و منشأ آن جهل و خرافه و تعصب کورکورانه است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به ویژگیهای توصیفناپذیر پیامبر(ص) عنوان کرد: قرآن کریم مهربانی و عطوفت پیامبر(ص) را موهبت برای مردم توصیف میکند و میفرماید اگر تندخو بودی جامعه اسلامی از دور تو پراکنده میشدند. وی تأکید کرد: نرمخویی پیامبر(ص) و مهربانی ایشان باید الگوی رفتاری ما قرار گیرد، زیرا جامعه اسلامی امروز، سخت نیازمند اخلاق، مهربانی و نرمی است و باید از خشونت عدهای افراطی که با حمایت دشمنان دست به این اقدامات میزنند جلوگیری شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به آیه 4 سوره قلم «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» و خلق حسنه پیامبر(ص) گفت: اگر اسلام با بعد رحمانی و مهربانانه خود به درستی به دنیا شناسانده شود بیش از این جذب اسلام خواهند شد. واحدی عفو، مهربانی و گذشت در قبال خطاهای دیگران را از ویژگیهای بارز مدیریتی پیامبر(ص) دانست و افزود: ایشان نه تنها از خطای دیگران درمیگذشت و آنان را میبخشید بلکه در حالی که به عنوان یک معصوم نیازی به مشورت با عاصیان نداشت از آنان مشورت میگرفت و به مشورت آنان عمل هم میکرد. وی در خاتمه تأکید کرد: همین رفتارهای مهربانانه، اداره جامعه بر مبنای منطق و عقل و پرهیز از خشونت و گرفتن مشورت از دیگران بود که جامعه بدوی و وحشی عصر جاهلیت را به جامعهای اهل توحید، مهربانی و سبقت در نیکی تبدیل کرد، اگر چه متأسفانه این روند بعد از رحلت ایشان ادامه نیافت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]