تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819857396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر عملی که باعث آلودگی هوا شود، ممنوع است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دانشنامه حقوقی/
هر عملی که باعث آلودگی هوا شود، ممنوع است
منظور از آلودگی هوا عبارت است از وجود و پخش یک یا چند آلوده‌کننده اعم از جامد، مایع، گاز، تشعشع پرتوزا و غیر پرتوزا در هوای آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن را به طوری که زیان‌آور برای انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.


به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، براساس بند 2 ماده 1 آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی این امر عبارت است از وجود یک یا چند آلوده‌ کننده در هوایی آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آن برای انسان یا سایر موجودات زنده، گیاهان و یا آثار و ابنیه مضر باشد.
 
با این که آلودگی هوا از دیرباز وجود داشته و پدیده جدیدی نیست، اما این مشکل به صورت یک معضل زیست محیطی، بهداشتی، اجتماعی، سیاسی و حقوق متعلق به عصر حاضر به شمار می‌آید.
 
آلودگی هوا یک مشکل چند بعدی و پیچیده است و حل آن نیازمند تجمیع همه امکانات جامعه، مشارکت و همکاری جدی شهروندان در کنار دولت و استفاده از ابزارهای قانونی است و به بیان دیگر در واقع ضمانت‌های حقوقی برای مقابله با آلودگی هوا هرچند لازم‌اند، اما به تنهایی کافی نیست و مجموعه‌ای از عوامل، مکانیزم‌ها و سیاست‌های غیر حقوقی نیز در کنار ضمانت‌های حقوقی نیاز است، هر چند به نظر می‌رسد برای مقابله با تباهی‌های زیست محیطی تاثیر عوامل غیر حقوقی به مراتب بیشتر است.
 
كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند كه در پیش گرفتن راه‌های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است و رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین، كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است.     
 
● راه های مقابله با آلودگی هوا:
 
▪ از موثرترین راهكارهای كاهش آلودگی، كاهش آلودگی از مبدا است: ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری كه از حداقل سوخت استفاده كنند، چنانچه در کشور‌های پیشرفته این امر تحقق یافته و در صدد موفقیت‌های بیشتری نیز هستند و همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند.
 
▪ تبدیل سوخت خودروها به CNG در مقابل بنزین و نیز كاهش واردات بنزین.
 
▪ ارایه برنامه‌های آموزشی در رابطه با كاهش مصرف سوخت از طرق مختلف مانند آموزش تعمیر و نگهداری خودروها، الگوهای رانندگی و عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو.
 
▪ استفاده از رسانه‌ها‌ی همگانی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... ) و فعالیت‌های سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش درباره تهدیدهای آلوده كننده‌های هوا و ایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده‌ها بسیار مهم و ضروری است.
 
▪ خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری؛
 
▪ از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن‌ها.
 
▪ استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی اقیانوس‌ها ،انرژی امواج آب و انرژیجذر و مد اقیانوس‌ها ، بیوگاز (سوخت حاصل از تجزیه میكروبی ماده آلی در غیاب اكسیژن _ بیوگاز سوختی پاكیزه است كه می‌شود از آن برایپخت و پز ،گرم کردن فضا و آب، روشنایی و حتی فراهم آوردن توان مکانیکی در ماشین آلات کشاورزی.
 
انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن