تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819515008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیان ناپذیری بنیاد نقد شلینگ از الهیات هگلی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح کرد؛
بیان ناپذیری بنیاد نقد شلینگ از الهیات هگلی خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: الهیات عقلانی هگل یکسره بر پایه متافیزیکِ از اساس منطقی او استوار است و در این میان، نقد شلینگ به این الهیات، نقدی است بر پایه مفهوم بیان ناپذیری به کلیت نظام فلسفی هگل.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمد تقی طباطبایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه بیست و چهارم دی ماه در «دومین کنفرانس بین المللی فلسفه دین معاصر» که به همت انجمن علمی فلسفه دین ایران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این پژوهشگاه واقع در اتوبان کردستان تهران درحال برگزاری است، به سخنرانی با عنوان «بیان ناپذیری بنیاد نقد شلینگ از الهیات هگلی» پرداخت.وی با اشاره به این‌که پژوهش‌های اخیر بر روی فلسفه شلینگ به ما ثابت می‌کند که شلینگ را نیز باید همانند هگل و برخلاف ادعای هگل، ایدئالیست مطلق خواند، افزود: از این رو می‌توان ادعا کرد که برای شلینگ هم همانند هگل، مطلق برابرنهادی است برای امر الوهی؛ اما تفاوت برداشت ایشان از مفهوم مطلق است که سبب می‌شود فلسفه‌های آنها با یکدیگر تقابل داشته باشد، این تفاوت برداشت‌ها البته جز با درک مفهومِ بیان ناپذیری در شلینگ ممکن نیست.طباطبایی ابراز داشت: الهیات عقلانی هگل یکسره بر پایه متافیزیکِ از اساس منطقی او استوار است و در این میان، نقد شلینگ به این الهیات، نقدی است بر پایه مفهوم بیان ناپذیری به کلیت نظام فلسفی هگل.عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به این‌که وی در این نقد مفهوم مطلق را به‌عنوان اساسی‌ترین مفهوم در فلسفه هگل، در نخستین گام حرکتش به پرسش می‌گیرد، گفت: این نخستین گام، سرآغاز کتاب منطق هگل است و نقد وی از این مفهوم، نیست مگر نقد الهیات هگل و این نقد، پایه ریزِ درکی بسیار دگرگون از خداوند در الهیات فلسفی مسیحیت است.وی ادامه داد: از این نظر می‌توان شلینگ را نیای به حق کی‌یر کگور دانست، به‌عنوان واقعیت تاریخی نیز این فردریک پادشاه پروس است که پس از مرگ هگل و برای مقابله با تفسیر هگلیان از مسیحیت، شلینگ را از مونیخ به برلین می‌خواند و کرسی درس هگل را به او می‌دهد تا وی را نقد کند.طباطبایی با اشاره به این‌که در این مقاله این نقد براساس مفهوم بیان ناپذیری صورت بندی می‌شود، گفت: بیان ناپذیری چالشی است زبانی در نسبت با منطق هگل؛ اما اثرات آن به وضوح تأثیر خود را در کل نظام هگل و از جمله فلسفه دین او می‌گذارد.عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: نگاه تطبیقی میان آنچه شلینگ به‌عنوان فلسفه مسیحیت و آنچه هگل به آن دارد، به خوبی ترسیم کننده دونگاه کاملا متفاوت به الهیات مسیحی است./956/پ203/ن


۱۳۹۲/۱۰/۲۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن