محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803848719
![نمایش مجدد: جریان خاموش قبح زدایی در سینمای ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جریان خاموش قبح زدایی در سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1392/08/13/IMG18355729.jpg)
جریان خاموش قبح زدایی در سینمای ایران
اگرچه سینمای ایران برای بازی زن و مرد حریم هایی را وضع کرده است؛ اما آنچه که مشاهده می شود در طی سال های اخیر کارگردانان ایرانی با دور زدن این چارچوب ها قبح بسیاری از مسائل را در سینما شکسته اند.
به گزارش جام نیوز به نقل از دانا، سایت دویچه وله در گزارشی به بررسی روابط زن و مرد و روند شکل گیری این روابط در سینمای ایران پرداخته است. این سایت می نویسد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه زن و مرد بسیار آزادانه در سینما به تصویر کشیده می شد که این رابطه پس از پیروزی انقلاب تغییر کرده و در چهارچوب موازین اسلام در آمد.
دویچه وله در ادامه نوشت: اولین نسل فیلمسازان "مسلمان" که با تشکیل جمهوری اسلامی به فعالیت پرداختند، از ریشه با تصویر زن در سینما مخالف بودند. اولین محصولات "سینمای اسلامی" که در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ ساخته شدند، آثاری بودند یکسره مردانه و تقریبا هیچ زنی در آنها حضور نداشت. دویچه وله افزود:چیزی نگذشت که کارگزاران امور فرهنگی به نمایش زنان بر پرده سینما، به شرط رعایت "ارزشهای اسلامی"، راغب شدند. طبق مقررات جدید، بازیگران زن بایستی از الگوی "زن شایسته مسلمان" پیروی کنند که در رعایت حجاب کوشاست، یعنی سراسر بدن خود، غیر از صورت و دستها را از دید مردان نامحرم میپوشاند. به علاوه او حق ندارد با بازیگران مرد، که به او "نامحرم" هستند، هیچگونه تماسی داشته باشد.
بهرام بیضایی درباره این وضعیت گفته است: «از طرفی میگویند که ما باید رئالیست باشیم و واقعیت را نشان بدهیم و از طرف دیگر میگویند که زنها حتی در رختخواب هم باید روسری داشته باشند. وقتی که زن بیمار است و شوهرش قصد دارد به او کمک کند، ما باید مواظب باشیم که از یک متری به او نزدیکتر نشود و هرگز با او تماس پیدا نکند.» این سایت در ادامه به انتقاد از روابط زن و مرد در فیلم ها می پردازد و مدعی شده است: در صنعت سینمای بسیاری از کشورهای خاورزمین که به سنتهای دیرین وابسته هستند، از هند و مالزی تا مصر و ترکیه، نمایش رابطه زن و مرد همچنان با محدودیتهای فراوان همراه است. از این نظر سینمای ایران بدترین وضعیت را دارد، زیرا زن و مرد حتی از تماس ساده نیز منع میشوند؛ قهرمان فیلم نه اجازه دارد که دست همسر خود را بگیرد و نه حتی، با وجود اقتضای داستان فیلم، به او سیلی بزند! این سایت گفته است: صدها فیلم ایرانی روابط جنسی را، اگر نشان نداده، دستکم القا کردهاند. اکنون سالهاست که "بیبندوباری"، "خیانت" و "روابط نامشروع" به مضمون اصلی بیشتر فیلمهای ایرانی بدل شده است.
«دامن دخترم را لکهدار کرد»، «دختر مرا فریب داد»، «از من تقاضای نامشروع داشت»، «من حامله هستم»، «به من دستدرازی کرد»، «به ناموسم تجاوز کرد»، «شوهرم رو از دستم در آورد»؛ امروزه در کمتر فیلم ایرانی است که چنین عبارتهایی به زبان نیاید. سینمایی که روزگاری مبلغ "عشق معنوی و ملکوتی" بود، امروزه تعلقات و بستگیهای عاشقانه را تنها پوسته یا بدیلی برای نمایش ارتباط زن و مرد میگیرد. این در حالی است که در سینمای پس از انقلاب رفته رفته رشتهای از کدها یا رمزگان سینمایی پدید آمد که بیان سینمایی را به مسیر ویژهای انداخت. برخی از فیلمسازان با تمهیدات و شگردهای نمایشی، روابط محرمانه یک زن و مرد را القا کردند و تماشاگر ایرانی نیز آنها را همچون "نشانههای قراردادی رابطه " قبول کرد. بر اساس این گزارش امروزه بسیاری از سینماگران تمنیات جنسی را با مجازها و استعارههای نمایشی عرضه میکنند؛ "خیانت" و رابطه "نامشروع" به بیشتر محصولات سینمایی راه پیدا کرد. امروزه حتی در فیلمهای کمدی و جنایی، روابط پنهان زنان و مردان ستون فقرات بسیاری از کارها قرار گرفته است. همچنین بسیاری از کارگردانان از بازیگران خارجی برای نقش های زن بی حجاب در فیلم های خود استفاده می کنند که این خود جای بحث دارد. در همین راستا برخی از بازیگران با استفاده از کلاه گیس هایی در نقش های یک زن بی حجاب بازی می کنندغ برخی دیگر هم برای دریافت نقش خود باید سر خود را بتراشند. خاطر نشان می شود این مسائل تماماً باعث دور زدن چارچوب ها است و در واقع هیچ توجیه دینی ندارند. برای نمونه میتوان به این فیلمها اشاره کرد: "قرمز" (۱۳۷۷) به کارگردانی فریدون جیرانی، شوکران (۱۳۷۹) به کارگردانی بهروز افخمی، "چهارشنبه سوری" (۱۳۸۴) به کارگردانی اصغر فرهادی، فیلم کمدی "همیشه پای یک زن در میان است" (۱۳۸۶) به کارگردانی کمال تبریزی، "من مادر هستم" (۱۳۸۹) به کارگردانی فریدون جیرانی، "سعادت آباد" (۱۳۸۹) به کارگردانی مازیار میری، زندگی خصوصی (۱۳۹۰) به کارگردانی محمدحسین فرحبخش، "من همسرش هستم" (۱۳۹۱) به کارگردانی مصطفی شایسته، "برف روی کاجها" (۱۳۹۱) به کارگردانی پیمان معادی، "گناهکاران" ( ۱۳۹۱) به کارگردانی فرامرز قریبیان و... چندی پیش سایت گاردین مصاحبهای را با فردی به نام کوهستانی، نویسنده نمایش رقص بر روی لیوانها به کارگردانی درخشنده منتشر کرد. وی در این مصاحبه گفته: دوران خاتمی از نظر عدم سانسور روابط عاشقانه زن و مرد در عرصه هنر دوران بسیار طلایی بود.
کوهستانی در این مصاحبه اظهار داشت: تئاتر ایران در حال شکستن تابوی صمیمیت روابط زن و مرد است. سایت گاردین در این خصوص نوشت: از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمى، اغلب به عنوان یک عصر طلایی در آزادی هنری در ایران، یاد میشود. بازی آزادانه برای نشان دادن صمیمیت و همچنین احساسات پرشور در این دوران بیانگر این حقیقت است.
متأسفانه روند سینمای ایران به شکلی در حال شکستن حریم ها و چهارچوب های اسلام پیش رفته است که حتی از چشم رسانه های بیگانه به دور نمانده است. پیش از این یکی از منتقدین سینمای ایران در داخل نیز از به تصویر کشیدن نمادین روابط جنسی در فیلم های داخلی اعتراض کرده بود و این مسأله را "القای رابطه در ذهن مخاطب" دانست. شاید بی پروایی بازیگران در خارج از صحنه های بازیگری و عدم برخورد با شکستن حریم ها توسط بازیگران دلیلی دیگر بر گسترش حرمت شکنی در سینمای ایران باشد.
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ - ۱۵:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
اسامی 16 فیلم بخش سینمای ایران جشنواره فجر
اسامی 16 فیلم بخش سینمای ایران جشنواره فجر اسامی تعدادی از فیلمهای ایرانی پذیرفتهشده در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر اعلام شد آفتاب به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغکارگردان سینمای ایران درگذشت
کارگردان سینمای ایران درگذشت جهانگیر جهانگیری فیلمنامهنویس و کارگردان سینمای ایران درگذشت خبرگزاری ایسنا جهانگیر جهانگیری فیلمنامهنویس و کارگردان سینمای ایران درگذشت این هنرمند امروز هشتم دی ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت احتمالا مراسم خاکسپاری جهانگیر جهانگیفیلم سینمایی ایرانی با 680 میلیون فروش؛ عکس
فیلم سینمایی ایرانی با 680 میلیون فروش عکس مدیر پخش و فروش فیلم سینمایی استرداد به کارگردانی علی غفاری گفت این فیلم در تهران و شهرستانها فروش ۶۸۰ میلیون تومانی داشته است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سعید خانی مدیر پخش فیلم سینمایی «استرداد» در خصوص آخرروزهای بد پاییز برای سینمای ایران
روزهای بد پاییز برای سینمای ایران افت مخاطب سینما شاید کمترین تبعات سیاستهایی باشد که مدیران سینمایی در چند سال اخیر پیش گرفتند هرچند آنان زیر بار نمیروند و معتقدند سینما با حضور آنان رونق گرفت خبرآنلاین افت مخاطب سینما شاید کمترین تبعات سیاستهایی باشد که مدیران سینمایجنتي : «رستاخيز »نشان دهنده ظرفيت عظيم سينماي ايران در حوزه فيلم ديني است
جنتي رستاخيز نشان دهنده ظرفيت عظيم سينماي ايران در حوزه فيلم ديني است فيلم سينمايي رستاخيز ساخته احمد رضا درويش با حضور جمعي از اعضاي هيات دولت و مسئولان فرهنگي هنري و سينمايي كشور در سينما فرهنگ اكران شد علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قبل از اكران فيلم رستاخيز در سخناملاقات بازيگر محبوب سينماي ايران با ليونل مسي؟
ملاقات بازيگر محبوب سينماي ايران با ليونل مسي هنرمند بزرگ تئاتر سينما و تلويزيون به عنوان سفير صلح و دوستي ايران از سوي باشگاه استقلال به اسپانيا سفر ميكند به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران علي فتح الله زاده دوشنبه شب در ديداري با جمشيد مشايخي با وي درباره مسائل مختلف گفانتخابات داخلي انجمن جلوههاي ويژه سينماي ايران برگزار شد
انتخابات داخلي انجمن جلوههاي ويژه سينماي ايران برگزار شد اكبر محمدي به عنوان رييس عباس شوقي به عنوان نايب رئيس نجف فتاحي به عنوان خزانه دار انجمن جلوههاي ويژه سينماي ايران انتخاب شدند انتخابات داخلي انجمن جلوههاي ويژه سينماي ايران برگزار شد انتخابات داخلي انجمن جلوههاي ويژرئيس سازمان سينمايي از سينما ايران بازديد كرد
رئيس سازمان سينمايي از سينما ايران بازديد كرد دكتر حجت الله ايوبي معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي از مجموعه سينما ايران بازديد كرد به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي مجموعه سينما ايران كه غروب شنبه 23 آذر دچار حريق شده بود ارهبر قنبري كارگردان سينماي ايران در گفتگو با برنا: مديران سينمايي دوره گذشته فرهنگ پهلواني و قهرماني را از بين
رهبر قنبري كارگردان سينماي ايران در گفتگو با برنا مديران سينمايي دوره گذشته فرهنگ پهلواني و قهرماني را از بين بردند رهبر قنبري گفت مديران سينمايي دوره قبل بچه انقلابيهاي دست دوم محافظه كار وترسو بودند كه از انقلاب تنها به شعار آن چسبيده بودند رهبر قنبري درباره عملكرد مديرانتروريستها يك خط لوله گاز نزديك دمشق را منفجر كردند/ قطع جريان برق و خاموشي در مناطقي از جنوب سوريه
تروريستها يك خط لوله گاز نزديك دمشق را منفجر كردند قطع جريان برق و خاموشي در مناطقي از جنوب سوريه تروريستهاي تكفيري چهارشنبه شب با منفجر كردن خط لوله گاز در منطقه البيطريه در دمشق باعث قطع جريان برق و خاموشي در مناطقي از جنوب سوريه شدند به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگنماينده مردم ايرانشهر در مجلس:كميته امداد در زمينه فقرزدايي خوب عمل كرده است
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس كميته امداد در زمينه فقرزدايي خوب عمل كرده است نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت كميته امداد با ارائه كارنامه درخشان در دوران عمر انقلاب به نهاد مورد اعتماد مردم براي كمك رساني به نيازمندان و افراد محتاج تبديل شده است به گزارش خبرگزارياسرار خواندنی از سینمای ایران!
اسرار خواندنی از سینمای ایران 1 سعید سهیلی اویل دهه 80 قصد ساخت فیلم برهنه را داشت اما مسئولان با این نام موافقت نکردند سهیلی که نمی توانست کلمه برهنه را از اسم فیلمش حذف کند پس از چند روز عنوان شب برهنه را برای آن برگزید 2 نام شناسنامه ای سیاوش طهمورث حسن طهمورث نیااتاق ايران خواستار شد؛ حضور پررنگ نمايندگان بخش خصوصي در جريان بررسي لايحه بودجه سال آينده
اتاق ايران خواستار شد حضور پررنگ نمايندگان بخش خصوصي در جريان بررسي لايحه بودجه سال آينده سيامين جلسه هيأت نمايندگان اتاق ايران با حضور رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس كه يكشنبه 24 آذرماه برگزار شد به بررسي لايحه بودجه 93 اختصاص پيدا كرد به گزارش روابط عمومي اتاق ايران غل-
گوناگون
پربازدیدترینها