واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
اثری جدید از آیت الله موسوی اردبیلی؛
کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» رونمایی شد خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش دانشگاه مفید در آیین رونمایی از کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» گفت: این کتاب به بیان فقهی مسایل حقوقی بر اساس فقه جواهری نوشته شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید رهایی، معاون آموزش دانشگاه مفید، 15 دیماه در آیین رونمایی از کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» اظهار کرد: خدواند در آیه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» می فرماید مومنین شایسته، موظف هستند که بر ظرایف دینی آگاه شوند و مطابق مکان، زمان و عرف معمول به تفسیر آیات بپردازند.
حجت الاسلام رهایی بیان کرد: در ذیل این آیه آموزش صحیح دین، وسیلهای برای پیشگیری از جرم ذکر شده است. در این راستا هرچند احکام و مسائل حقوقی از سوی فقها و علما در رسالهها نوشته شده ولی برخی از این مسائل و احکام به صورت کامل برای مردم قابل درک نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ابراز داشت: از جمله مسائلی که هنوز نمیتوان به صورت کامل از آن استنباط داشت مسائل حقوقی است و باید این مسائل به وسیله کارشناسان جقوق تبیین و به زبانی که مردم به ویژه اهل فن آن را متوجه می شوند نوشت.وی بیان داشت: باید مجموعهای از حقوق قضایی نوشته شود تا قضات، اهل فن، دانشجویان و پژوهشگران بتوانند به آن رجوع کنند و از ویژگهای این نوشته این است که باید بر اساس تقسیم بندی صحیح حقوقی و به زبانی سلیس و روان تدوین شده باشد.
حجت الاسلام رهایی ادامه داد: جضرت آیت الله موسوی اردبیلی هم در حوزه نجف و هم در حوزه قم تحصیل کرده است و با توجه به اینکه 10 سال تصدی قوه قضائیه را برعهده داشته این دغدغه برای ایشان ایجاد شد؛ بنابراین در گامی مهم به چنین کاری روی آورد.عضو هیئت علمی دانشگاه مفید کتابهای «فقه القضا»، «فقه الدیات» را از جمله تالیفات حضرت آیت الله موسوی اردبیلی ذکر کرد و گفت: کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» از دیگر کتب حضرت آیت الله اردبیلی است؛ برای تدوین این کتاب یک گروه متشکل از اساتید، 150 مساله حقوقی از ایشان استقتاء کردند و این نظرات را در چارچوب مسایل حقوق دادرسی جزایی و کیفری به صورت درسنامه مدون کردند.معاون آموزشی دانشگاه مفید ابراز داشت: بعد از تدوین این نظرات، متن آن در اختیار حجت الاسلام سیدعلی اردبیلی و علمای حوزه قرار داده شد تا طبق آخرین نظرات و فتواهای ایشان، این متون بررسی و رفع اشکال شود. وی بیان کرد: این کتاب مسایل حقوقی را از دیات، قصاص، حدود و تعزیرات به تفکیک مورد بحث قرار داده است.حجت الاسلام رهایی افزود: کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» نکات دقیقی در حوزه قضا و مسائل حقوق بشر را شامل می شود؛ این کتاب به بیان فقهی مسایل حقوقی بر اساس فقه جواهری پرداخته است.معاون آموزش دانشگاه مفید خاطرنشان کرد: کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» به زبان فارسی نوشته شده است؛ بنابراین حوزویان و دانشگاهیان می توانند به راحتی از آن بهره ببرند.وی در پایان گفت: این کتاب به موضوع حقوق کیفری در فقه اسلام پرداخته و به زودی جلد دوم آن با موضوع حقوق جزاء در اختیار علاقهمندان قرار داده میشود.در ادامه مراسم، آیت الله مصطفی محقق داماد نیز در سخنانی اظهار داشت: این کتاب تالیف آیت الله موسوی اردبیلی در مورد قضاوت و دادرسی کیفری به زبان فارسی است که در جای خود جالب توجه است.وی با اشاره به سابقه مولف کتاب، به تفاوت مکتب قم با دیگر مکتبهای حوزوی پرداخت و گفت: منظور از مکتب قم، مکتبی با ویژگی های خاص اجتهادی خود و ممتاز از مکتب نجف و سامراست که هریک ویژگی های خاص خود را دارد.استاد حوزه علمیه قم با تصریح به اینکه مکتب متفاوت از حوزه است، به ویژگی های مکتب قم اشاره کرد و بیان داشت: در مکتب قم اهتمام به توجه قرآن بیشتر از مکتبهای دیگر است به واقع اجتهاد قم اصل را در توجه به قرآن قرار می دهد و به عنوان دلیل اول فقاهت توجه زیاد به قرآن دارد.وی با ذکر این مطلب که تفسیری همچون المیزان در قم نوشته شده است، گفت: در میان شاگردان علامه طباطبایی و فارغ التحصیلان قم کمتر کسی را می توان پیدا کرد که کار قرآنی نکرده باشد.محقق داماد ادامه داد: به خاطر دارم مجله درسهایی از مکتب اسلام که منتشر می شد آیت الله موسوی اردبیلی یکسری تفسیر فارسی در آن نوشتند که بسیار دلربا بود. زنده یاد امام موسی صدر نیز کار قرآنی بسیار جالبی کرده که اخیرا در لبنان منتشر شده است.وی با تاکید بر اینکه توجه خاصی که به قرآن در حوزه قم می شود آن را از سایر حوزه ها ممتاز می کند، نقد بر نظریات استاد را ویژگی دوم قم، عنوان کرد و افزود: در مکتب اجتهادی قم قرار است هرکس به درس استاد می رود مقلد استاد نباشد تا بتواند همیشه حرف استاد را نقادی می کند.این استاد دانشگاه ابراز داشت: من تمام دوره قضای مرحوم گلپایگانی را خدمتشان بودم و یادم نمی آید از مرحوم حاج شیخ که استاد آیت الله گلپایگانی بود، نقلی کنند مگر آنکه بخواهند نقدی به آن داشته باشند.وی به خاطره ای از پدرش مرحوم آیت الله محقق داماد اشاره کرد و گفت: پدرم می گفت مصطفی اگر می خواهی ملا شوی درس استاد را گوش بده اما احتمال بده که همان بسم الله را هم اشتباه میگوید.آیت الله محقق داماد با بیان اینکه نقد بر درس استاد ویژگی منحصر به فرد قم است و در دیگر حوزه ها نیست، یادآور شد: برای اثبات این ادعا کافی است حواشی که بر عروه در قم زده شده را با آنچه در مکتبهای دیگر زده شده است را مقایسه کنید.وی فارسی نویسی را ویژگی دیگر مکتب قم دانست و گفت: فارسی نویسی کار ساده ای در حوزه ها نبود و این نهضتی که در پنجاه سال اخیر در زمینه نگارش فقه و اصول و تفسیر و مقاله در قم شروع شد تقریبا در اواخر دوره آیت الله بروجردی آغاز شد.استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مراحل رواج فارسی نویسی در مکتب و حوزه قم عنوان داشت: اولین کتابی که به فارسی نوشته شد کتاب کشف الاسرار به قلم مرحوم امام بود. بعد مجله حکمت منتشر می شد که فضلای حوزه در آن مقاله می نوشتند و سپس مجله ای به نام درسهایی در مکتب اسلام بود که طلاب در آن مقاله می نوشتند و بعد هم که مقاله نویسی در کتابها شروع شد.وی با بیان این مطلب که فارسی نویسی نقص و عیب برای کسی محسوب نمی شود، گفت: در حوزه قم نگارش زیبا و سلیس فارسی دیده می شود.علامه طباطبایی نه روان فارسی سخن می گفت و نه روان می نوشت اما فارسی را خوب می سرود.آیت الله محقق داماد تاکید کرد: فارسی نویسی نهضتی بود که در پنجاه سال اخیر آغاز شد و الآن هم ادامه دارد.وی وجود درسهای وسیع دانش اسلامی در مکتب قم را خصیصه دیگر آن دانست و ادامه داد: در مکتب قم دانش اسلامی به نحو وسیع است. امروز علم روز را بشر حل کرده است در حالیکه علم روز الهیات است.این استاد حوزه ابراز کرد: مسئله مطرح شدن اسلام در دنیا به قدری زیاد است که باید در حوزه قم مورد توجه قرار گیرد. شرایط به گونه ای است که از ما توقع دارند مسائل اسلامی را خوب بدانیم و پاسخگو باشیم.وی با اشاره به کتاب مورد نگارش گفت: امروز دنیای بشریت به مفاهیمی رسیده است که در سابقه نظام قضایی ما وجود نداشته است و عقل بشری به آن نتیجه رسیده است مثلا دنیای امروز به این نتیجه رسیده است که در محکمه کیفری اقرار قاطع دعوا نیست هرچند در محکمه حقوقی موثر و قاطع دعواست.محقق داماد با تبریک به آیت الله موسوی اردبیلی در خصوص تالیف این کتاب در جایگاه مرجع تقلید بر رواج نقد کتاب در قم تاکید کرد و گفت: باید نقد کتاب در قم رایج شود؛ البته مشکل این است که در ایران نقاد کم داریم و این باید تقویت شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: نقد به معنی توهین نیست بلکه نقاد باید تمام کتاب را مطالعه کرده و نقاط مثبت و منفی کتاب بیان کند./998/پ202/ع
۱۳۹۲/۱۰/۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]