تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804603261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز زيبا سخن گفتن در چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: راز زيبا سخن گفتن در چيست؟
يك استاد علم ارتباطات گفت: راز زيبا سخن گفتن در سه چيز است؛ اينكه بدانيم چرا مي‌گوييم، چه چيزي مي‌گوييم و چگونه مي‌گوييم.

دكتر محمد علي حسينيان در حاشيه اولين جلسه از سلسله همايش‌هاي"سخنوران" در سمنان، در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: امروزه اولين اصل ترقي و رسيدن به پيشرفت، برقراري ارتباط موثر است و انسانها تا قبل از آنكه وارد مسير ارتباطي نشوند، نمي توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند.

اين پژوهشگر ارتباطات افزود: انسان امروز هر چه دارد از ارتباط موثر است و هر آنچه ندارد از نداشتن ارتباط موثر است. اگر انسان آنچه را در ذهن دارد نتواند به ديگران منتقل كند، بر ديگران اثرگذار نيست و اگر درخواست‌هاي او عاري از جملات زيبا و اثرگذار باشد ديگران به صحبتهايش توجهي نمي‌كنند.

وي، فهميدن و فهميده شدن را معناي ارتباط موثر انساني دانست و افزود: ارتباط يك امر دو سويه است و اگر انسان امروز مجهز به فنون ارتباطي نباشد، رهروي سالم براي رسيدن به مقصد نخواهد بود.

بنيانگذار ارتباطات كلامي و غير كلامي در ايران افزود: سخن و گفتار لطيف و ظريف و درخور از اصول ارتباط موثر است و اگر كسي بتواند به كلمات با وزن و نظام قدرتمند دست يابد به ارتباط موثر دست يافته است.

وي با بيان اينكه گفتار، انديشيدن به وسيله‌ي كلمات است، خاطرنشان كرد: اگر انسان مي‌خواهد به گونه‌اي سخن بگويد كه در ديگران اثرگذار باشد بايد از بيان مقتدرانه و استفاده‌ي قدرتمند از كلمات بهره بگيرد. استفاده از كلمات عجيب و غريب، بي‌ثمر بوده و آراستن سخن به لفظ، صرفا اثر گذار نخواهد بود و تا بلاغت و رسايي در معني نباشد زيبايي در لفظ و واژه بي‌اثر است.

حسينيان گفت: صاحب بيان، صاحب ظرايف، لطايف و دقايق است و تا زماني كه انسان مفهوم‌نگر نباشد، بدون آنكه به معنا بيانديشد نخواهد توانست به زيبايي از كلمات استفاده كند. اين كار، تنها بازي با كلمات محسوب مي‌شود.

وي با بيان اينكه زبان، مجموعه‌اي از يكسري كلمات و الفاظ هميشگي نيست، اظهار كرد: تك تك كلمات بر اساس تكيه بر معنا بوجود آمده‌اند و تكنيك‌ها نيز بر اساس ذهنيت درست ساخته مي‌شوند و انسان براي دقيق گفتن ابتدا بايد دقيق بفهمد.

حسينيان، استفاده از تعابير قدرتمند و جملات موجز را يكي از اصول فن بيان دانست و تاكيد كرد: انسان بايد مفاهيم ذهني گسترده‌ي خود را در قالب جملات كوتاه اما مفيد بگويد و پس از اتمام صحبت، با يك عبارت كوتاه كه جان كلام است مطلب را به پايان ببرد.

وي، تصوير سازي در ذهن مخاطب را يكي ديگر از اصول فن بيان عنوان كرد و افزود: در گفتار، اگر ترتيب كلمات ملموس و ناملموس به‌گونه‌اي رعايت شود كه ابتدا با جملات ملموس، شرح صحنه‌ي سخن در ذهن، تداعي و با كلمات ناملموس به پايان برسد، مخاطب لذت بيشتري مي‌برد.

اين پژوهشگر با بيان اينكه استفاده از كلمات مترادف و متضاد به پررنگ تر كردن معنا و تشبيه و استعاره به تصويرسازي در كلام، كمك زيادي مي‌كند، خاطرنشان كرد: سرعت و صراحت در صدا از جمله نكات فن بيان است. كلام صريح بايد سريع باشد و مرز سرعت نيز فهم مخاطب از محتوي كلام است، ولي حذف كردن كلمات در سخن گفتن اشتباه است.

وي اظهار كرد: فن بيان در اصولي همچون تأكيد كلامي و لحن خلاصه مي‌شود؛ بدين معنا كه يكنواختي در صدا، آفت سخن گفتن است. هر كلمه‌اي كه ارزش بيشتري دارد بايد با تأكيد بيشتري ادا شود. همچنين لحن نيز احساس گوينده‌ي سخن است كه بر كلام، جاري مي‌شود.

ينيانگذار ارتباطات كلامي و غير كلامي در ايران، اضطراب و كمرويي به هنگام سخن گفتن را مانع هولناك و عجيبي خواند و اضافه كرد: اين اضطراب و كمرويي، بسياري از افراد را در زندگي دچار مشكل مي‌كند.

وي بيان كرد: اضطراب در سخن گفتن يك بيماري و عاضه ي رواني نيست و بسياري از افراد در مواجهه با اين مشكل احساس مي‌كنند اطلاعات و اعتماد به نفس ندارند يا حرف زدن بلد نيستند ولي واقعيت آن است كه افراد از اينكه مورد قضاوت ديگران واقع شوند و از آنها ارزيابي منفي به عمل آيد مي‌ترسند زيرا همه‌ي انسانها دوست دارند مورد تحسين ديگران قرار گيرند.

حسينيان، با اشاره به تكنيك‌هاي غلبه بر اضطراب، گفت: اضطراب قبل از سخن گفتن طبيعي است اما حين سخن گفتن طبيعي نيست چون افراد به جاي اينكه به جملاتي كه مي‌گويند فكر كنند به قضاوت ديگران در مورد حرف‌هاي خود و يا جملات بعدي كه بايد بگويند فكر مي‌كنند.

وي افزود: اضطراب حين سخن گفتن، راهي جز تمرين و ممارست ندارد ولي براي اضطراب قبل از سخن گفتن تكنيك‌هايي وجود دارد كه مهمترين آن تكنيك تنفس عميق است، به اين ترتيب كه فرد بايد به مدت 7 ثانيه هوا را از بيني وارد شش‌ها كند،7 ثانيه، مكث و سپس به مدت 7 ثانيه هوا را از بيني خارج كند.

حسينيان تصريح كرد: كشيدن نفس عميق باعث كاهش اضطراب مي‌شود و فرد مضطرب نبايد در اين موقع به عامل اضطراب ساز فكر كند بلكه بايد فكر خود را به چيزهايي مانند رنگ دادن به هواي تنفس مشغول كند و يا يك شمارش بي‌اهميت را در نظر خود مجسم كند تا با استفاده از اين تكنيك، ذهن از وضعيت اضطراب ساز بيرون بيايد.

به گزارش ايسنا، سلسله همايش‌هاي سخنوران كه با همكاري بانك سپه، بانك حكمت ايرانيان، بيمه دانا و بسيج مهندسان سمنان برگزار مي‌شود، در سرفصل‌هاي "نفوذ و تأثير گذاري بر مخاطب" ،"تسلط بر مخاطب"، "تكنيكهاي جلب توجه مخاطب" و "فنون ترغيب ديگران" با حضور حسينيان، استاد علم ارتباطات در حال برگزاري است.

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن