تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819415871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوش ييلاقي دوباره سرنگتي ايران خواهد شد/خروج شكارچيان يوز از پناهگاه حيات وحش توران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "خوش ييلاقي" دوباره سرنگتي ايران خواهد شد/خروج شكارچيان يوز از پناهگاه حيات وحش توران
مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي گفت: منطقه حفاظت شده "خوش ييلاق" دوباره به يكي از زيستگاههاي يوز اضافه شد.


جوكار در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران با اشاره به حضور دوباره يوزپلنگ در منطقه "خوش ييلاق" گفت: نزديك به 30 سال گذشته منطقه "خوش ييلاق" در نزديكي شاهرود يكي از مناطق بكر و دست نخورده و پناهگاه امن حيات وحش بود تا جايي كه از آن به عنوان سرنگتي‌ ايران ياد مي‌شد اما توسعه بي‌رويه كشاورزي و چراي بيش از حد دام آسيب زيادي به اين منطقه وارد كرد.

وي افزود:‌ تا جايي كه تا سال 90 يعني نزديك به 28 سال هيچ‌گونه يوزي در اين منطقه مشاهده نشد و ما فكر مي‌كرديم نسل اين‌گونه در اين منطقه از بين رفته است، اما در سال 90 حضور دوباره يوز مشاهده شد و بعد از آن باز هم تا سال 92 گزارشي مبني بر يوز در اين منطقه ثبت نشد.

وي ادامه داد: طي دو هفته گذشته منطقه "خوش ييلاق" ميزبان دو قلاده يوزپلنگ آسيايي شد كه اين خبر خوش باعث شد تا اين منطقه بار ديگر به يكي از زيستگاههاي يوز اضافه شود.

مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ادامه داد: منطقه "خوش ييلاق" از شرق به پناهگاه حيات وحش مياندشت جاجرم متصل مي‌شود و از جنوب شرق به پارك ملي توران متصل مي‌شود اما اين كه يوزپلنگ‌ها از كدام يك از مناطق به "خوش ييلاق" آمده‌اند بايد بررسي شود.

جوكار ادامه داد: محيط زيست استان سمنان از مشاهده دو قلاده يوز توجه ويژه‌اي را به منطقه "خوش ييلاق" شروع كرده اما براي گسترش و امنيت اين منطقه محدوديت داريم.

وي با اشاره به تلف شدن دو قلاده يوز از ابتداي سال جاري ادامه داد:‌ يوزپلنگ‌ها در مرز و يا خارج از مرز پناه‌گاه حيات وحش توران در درگيري با سگ‌هاي گله تلف شده‌اند.

مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ادامه داد:‌ بعد از اين حوادث يك كارگروه استاني تشكيل شده تا جمعيت سگ‌هاي گله را بررسي كند و در صورت مازاد اقدامي براي كاهش جمعيت آنان شود.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده ادامه داد: انجمن ميراث پارسيان برنامه آموزشي براي دامداران و چوپانان در دست تهيه دارد و ظرف يكي، دو ماه آينده انجام مي‌شود اما دو مشكل وجود دارد، يكي اينكه چوپانان كه بعضا از اتباع بيگانه هشتند ثابت نيستند و دوم اينكه تعلق خاطري به منطقه و حيات وحش كشور ما ندارند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اما از دامداران هم مي‌خواهيم تعهد بدهند كه در صورتي كه حادثه‌اي براي يوزپلنگ اتفاق بيافتد مسئوليت دام و گله خود را به عهده بگيرند.

انتهاي پيام/

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن