تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819495343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از اعتصاب شركت نفت در ايران تا تجاوز ارتش سرخ شوروي به افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: از اعتصاب شركت نفت در ايران تا تجاوز ارتش سرخ شوروي به افغانستان
صدور پيام تشكر امام (ره) از اعتصاب شركت نفت، قطع صادرات نفت ايران، ايجاد "صندوق بين المللي پول"، آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروي به افغانستان و ... از مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۶ دي ۱۳۹۲ خورشيدي برابر با ۲۴ صفر ۱۴۳۵ هجري و ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ ميلادي است. مهمترين رخدادهاي تاريخي امروز از اين قرار است:

صدور پيام "امام خميني"(ره) مبني بر تشكر از اعتصاب شركت نفت در اعتراض به رژيم پهلوي (1357ش)
پس از گسترده شدن اعتصاب كاركنان شركت نفت ايران و قطع صدور نفت، حضرت امام خميني(ره) در ششم دي ماه 1357، طي پيامي از پاريس، ضمن محكوم كردن اعمال وحشيانه دولت نظامي و غيرقانوني ازهاري در كشتار مردم، از اين اعتصاب پشتيباني كرد و از شركت كنندگان در آن تشكر نمودند.

ايشان همچنين در اين پيام، مردم را به حمايت از كاركنان شركت نفت فراخوانده و سفارش كردند كه بايد جلوي صدور نفت به دولت غاصب اسراييل گرفته شود. در پي صدور اين پيام، كاركنان شركت نفت نيز از اين روز كليه صادرات نفتي كشور به خارج را قطع كرده و به مقدار مصارف داخلي، نفت و سوخت عرضه كردند.پ

درگذشت آيت اللَّه "ميرزا احمد كفايي" فرزند "آخوند خراساني" (1350ش)
آيت‌اللَّه ميرزا احمد كفايي فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد كاظم خراساني، در نجف اشرف ديده به جهان گشود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح عاليه، از محضر پدر ارجمندش، آخوند خراساني و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف بهره‌مند گرديد. وي پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزيمت نمود و در مسجد گوهرشاد به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال ورزيد. اين عالم رباني سرانجام در ششم دي ماه 1350 برابر با هشتم ذي قعده 1391 قمري بدرود حيات گفت و در آستان مقدس رضوي مدفون گرديد. حاشيه بر كفايةُالاصول از آثار وي مي‌باشد.

قطع صادرات نفت ايران در پي اعتصابات كاركنان شركت نفت (1357 ش)
مهمترين شاخص‌هاي بحران انقلابي در ايران در واپسين ماه‌هاي عمر رژيم پوسيده پهلوي، اعتصاب كارخانجات، ادارات و بخش‌هاي آموزشي كشور بود. در اين ميان كشتار مردم توسط عوامل مزدور رژيم، به جاي اين كه انقلاب را متوقف نمايد به آن شتاب بيشتري بخشيد و باعث گسترش اعتصابات شد. در اين ميان كاركنان صنعت نفت كشور در نوزدهم شهريور 1357 اولين اعتصاب خود را از پالايشگاه تهران آغاز كردند و اين اعتصاب به تدريج مناطق نفتي جنوب و آبادان را نيز در برگرفت. در پي اعتصاب گسترده شركت‌هاي نفتي در ايران، سرانجام در روز ششم دي ماه 1357، صادرات نفت كشور به خارج به كلي متوقف شد و سوخت تنها در حد نيازهاي داخلي عرضه گرديد. با قطع كامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازي شاه، محمدرضا پهلوي از اصلي‌ترين منبع درآمد خود محروم گرديد و مراحل سقوط او تشديد و تسريع گرديد. به اين ترتيب اعتصاب به همراه راهپيمايي، مبدل به مؤثرترين ابزار براندازي انقلابي شد و اعتصاب صنعت نفت، محوري‌ترينِ آنها بود كه هم به طور رواني موجبِ فلجِ ذهني شاه گرديد و هم به طور واقعي، قلب اقتصاد و قدرت مالي نظام را از كار انداخت. اين عمل، مورد حمايت و پشتيباني حضرت امام خميني نيز قرار گرفت.

ايران ناسيونال يك صد دستگاه اتوبوس به روماني فرستاد. اين ششمين باري است كه به روماني اتوبوس صادر مي شود(1350ش)

بهاي بنزين هواپيما از هر ليتر 5 ريال به ده ريال افزايش يافت(1352ش)

درگذشت "ابن دُرُستويه" عالم نحو و حديث (347 ق)
ابومحمد، عبداللَّه بن جعفر بن محمد ابن‌دُرستويه، نحوي بزرگ، لغوي و اديب، متولدِ سال 258 ق در بغداد مي‌باشد. وي در علم حديث نيز دست داشت و در نحو از علي بن عيسي رماني و مُبرّد و ابن جِنّي پيروي مي‌كرد. از آثار وي مي‌توان كتاب الارشاد، الكتّاب، اخبارالنحويين و معاني شعر را نام برد. وفات ابن درستويه در 88 سالگي در بغداد واقع شد.

رحلت "اسماعيل بن عُبّاد" وزير دانشمند آل بويه (385 ق)
ابوالقاسم اسماعيل بن عُبّاد فرزند عباس معروف به صاحب بن عُبّاد در سال 326 ق در اصفهان به دنيا آمد. صاحب، تا آخرين لحظات عمر از علم اندوزي غافل نگرديد و دانش گستري را سرلوحهٔ خويش قرار داد. همچنين آثار و تاليفات فراواني از وي به جا مانده است كه بيان گر احاطهٔ او بر علوم زمان مي‌باشد. صاحب در فن نويسندگي و كتابت نيز مهارتي عجيب داشت و در اين زمينه داراي سبك و روش بود. وي در اواخر عمر علي رغم بيماري، از امور كشور مطلع مي‌گشت. سرانجام مشتاقانه به لقاي پروردگار رسيد و در 59 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد. پيكر آن عالم فرزانه در ميان حزن و اندوه دوستداران در اصفهان به خاك سپرده شد. معروف‌ترين اثر صاحب بن عباد، المُحيط نام دارد كه در باب لغت و در 7 جلد گردآوري شده است. همچنين كتب امامت، الانوار و الاعياد از اوست.

پايان دورهٔ حكومت پانصد سالهٔ خلافت عباسي (656 ق)
پس از تسخير بغداد، پايتختِ حكومت عباسيان توسط مغولان و كشتار مردم و تسليم شدن خليفه وبزرگان شهر و نيز غارت و ويران كردن آن، هلاكوخان مغول در 24 صفر 656 ق المستعصم باللَّه، خليفهٔ وقت را به حضور طلبيد و او را به همراه پسر بزرگش به قتل رسانيد. به اين ترتيب دولت پانصد و چند سالهٔ بني عباس سرنگون گرديد. دولت بني‌عباس با قيام ابومسلم خراساني عليه بني‌اميه و با روي كار آمدن عبداللَّه سَفّاح در سال 132 ق، آغاز شده بود و پس از به قدرت رسيدن 38 تن از اين خاندان در مدت 524 سال، سرانجام در سال 656 ق با قتل مستعصم، به زوال رفت. بني‌عباس در ابتداي كار همانند بني‌اميه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر كدام را به طريقي از سر راه خود برداشتند.

شهادت آيت اللَّه ميرزا "علي غروي تبريزي" توسط مزدوران بعث (1419 ق/ 29 خرداد 1377 ش)
در چنين روزي در سال 1419 ه ق حاج ميرزا علي غروي تبريزي از بزرگان شيعه در بازگشت از زيارت كربلا به نجف توسط دشمنان اسلام به در جه شهادت نايل آمد . ايشان يكي از بزرگترين علماي شيعه در عصر خويش بود .

ايجاد "صندوق بين المللي پول" در سازمان ملل متحد (1945م)
صندوق بين‌المللي پول موسوم به ايمف در ژوئيه 1944م با شركت 44 كشور تأسيس گرديد و مفاد قراردادِ صندوق در 27 دسامبر 1945م به اجراء گذاشته شد. اين صندوق داراي هيأت مديره، هيأت اجرايي و مدير كل است و به طور سالانه تشكيل جلسه مي‌دهد. اهداف صندوق بين المللي پول كه از سازمان‌هاي تخصصي سازمان ملل متحد و در عين حال، يك نهاد مستقل بين‌المللي است عبارتند از: تسهيل همكاري پولي بين‌المللي؛ ايجاد ثبات در نرخ برابري ارزها و تنظيم اين نرخ‌ها، كمك به برقراري يك نظام چند جانبه، پرداخت‌هاي ارزي و از ميان برداشتن محدوديت‌هاي ارزي، ارائه كمك‌هاي لازم براي تامين منابع مالي كشورها در جهت حفظ موازنه پرداخت آن‌ها.

وظيفه اصلي ايمف، تامين اعتبارات موردي و موقت براي اعضايي است كه در موازنه پرداخت‌هاي خود با مشكل مواجه شده‌اند. در عوضْ كشورهايي كه از اين اعتبارات استفاده مي‌كنند موظفند اصلاحاتي را كه صندوق بين‌المللي پول براي رفع اين اشكالات توصيه مي‌نمايد، اجرا كنند. حق راي در صندوق بين‌المللي پول بر اساس ميزان سهام است، به همين دليل، كشورهاي غربي به ويژه امريكا كه مقر اين نهاد است، نفوذ فراواني در اين سازمان دارند. از اقدام‌هاي مهم اين صندوق، سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي سودآور و اعطاي وام به اعضا است. با وجود اين، شرايط سودجويانه و غيرواقع بينانه اين صندوق براي پرداخت وام، باعث اعتراض كشورهاي وام گيرنده شده است. تعداد اعضاي صندوق بين‌المللي پول تا سال 2002م، 181 كشور مي‌باشد.

تأسيس "بنگاه گالوپ" معتبرترين و بزرگترين مؤسسه آمارگيري جهان (1935م)
از جمله روش‌هاي آماري در روان‌شناسي اجتماعي، مراجعه به عقايد و آراء عمومي است. روان‌شناسان اجتماعي تلاش كرده‌اند با استفاده از فنون و روش‌هاي آزمايشي، راه‌هايي براي اندازه‌گيري و توجيه رفتار انسان‌ها به دست آورند. در اين راستا، منشاء پيدايش و چگونگي شكل‌گيري عقايد و افكار، تأثير روابط بين‌المللي بر افراد و مسائلي از اين قبيل مورد توجه قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر، امور اجتماعي، سياسي و اخلاقي به طور عام و يا وضعيت رفتار و اخلاق يك فرد، به طور خاصْ ضمن مراجعه به مردم آن جامعه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. استخراج عقايد و آراء عمومي به اين صورت، به ويژه در امور سياسي و تجاري، رواج يافته و فراگير شده است. بر اين اساس، جورج هاوس گالوپ يكي از متخصصين استفاده از روش‌هاي آماري در مطالعه افكار و عقايد عمومي، در 27 دسامبر 1935م مؤسسه استخراج عمومي را بنياد نهاد كه به نام خود وي گالوپ خوانده مي‌شود. مخارج اين مؤسسه از حق اشتراك مؤسسات تبليغاتي و توليدي در ايالات متحده امريكا تأمين مي‌شود. بسياري از كشورهاي جهان در مواردي گوناگون، جهت اطلاع از افكار عمومي به اين مؤسسه مراجعه مي‌كنند. با اين حال گالوپ به عنوان بزرگ‌ترين و معتبرترين مركز آمارگيري جهان در رابطه با افكار عمومي، غالباً در خدمت اهداف و منافع قدرت‌هاي سياسي و اقتصادي امريكا قرار گرفته و در جهت مطامع آنان گام برمي‌دارد.

عقد قرارداد مسكو درباره تقسيم شبه جزيره كره (1945م)
در پي شكست نهايي ژاپن در جنگ جهاني دوم و تصرف شمال شبه جزيره كره به دست ارتش شوروي و منطقه جنوبي آن توسط نيروهاي امريكايي و نيز توافقات سران متفقين، مقدمه تجزيه اين سرزمين به دو كشور فراهم شد. در27 دسامبر 1945م كنفرانسي در مسكو برگزار گرديد كه در آن نمايندگان شوروي سابق، امريكا و انگلستان حضور داشتند و چون توافقي براي حل مسئله كره حاصل نشد، قرارداد مسكو شبه جزيره كره را به صورت رسمي به دو قسمت در طرفين شمالي و جنوبي مدار 38 درجه تقسيم نمود. در نتيجه تلاش و اميد مردم اين منطقه براي اتحاد و يك پارچگي به علت وجود تضادهاي عقيدتي و اختلافات سياسي و مصالح و منافع دو ابرقدرت آن زمان به يأس مبدل شد. اين جدايي، زمينه‌ساز جنگ دو كره در سال 1950م و تشديد مخاصمات دو طرف گرديد. با اين حال، در سال 1991، با امضاي پيماني كه به "قرارداد آشتي، عدم تجاوز، مبادله و همكاري" موسوم است، تا اندازه‌اي زمينه همكاري دوكره فراهم گرديد و اولين و مهم‌ترين گام در جهت اتحاد و يك‌پارچگي مجدد دو كشور برداشته شد.

پيروزي جبهه نجات اسلامي در انتخابات پارلماني الجزاير (1991م)
دولت‌هايي كه پس از استقلال الجزاير در سال 1962م بر سر كار آمده بودند، علي‌رغم اكثريت مسلمانان در اين كشور، نه تنها مبناي اسلامي نداشتند بلكه سرسختانه با افكار اسلامي نيز مبارزه مي‌كردند. در اين ميان با تشكيل جبهه نجات اسلامي الجزاير و حمايت مردم از آن، بنيادگرايان اسلامي كه از موقعيت اجتماعي محكمي برخوردار بودند خواستار برگزاري هر چه زودتر انتخابات پارلماني گرديدند. دور اول انتخابات در 27 دسامبر 1991م با روي كار آمدن مجدد شاذلي بن جديد رئيس جمهور وقت الجزاير و پيروزي گروه‌هاي اسلامي پايان يافت. اما بن جديد كه از پيروزي بنيادگرايان اسلامي احساس خطر مي‌كرد و از سوي نظاميان و گروه‌هاي مخالف اسلام گرايان نيز به شدت تحت فشار بود از مقام خود استعفا داد و جاي خود را به يك شوراي چهار نفره مركب از سه تن از افسران عالي رتبه ارتش و نخست‌وزير سپرد. شوراي مزبور در اوايل سال 1992م تشكيلات بنيادگرايان اسلامي را منحل كرد و آراء حدود چهارصد شهر و آبادي را كه اسلام گرايان در آن‌ها به پيروزي رسيده بودند باطل نمود. اين مساله دامنه اختلافات بين دولت و اسلام گرايان را هر چه بيشتر گسترش داد و زد و خوردهاي خياباني را شدت بخشيد. اين درگيري‌ها در سال‌هاي دهه 1990م با شدت و ضعف ادامه يافت تا اين‌كه انتخابات پارلماني الجزاير در ماه مه 2002م با پيروزي جبهه آزادي بخش ملي به انجام رسيد و درگيري‌ها پايان پذيرفت.

آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروي به افغانستان و سرنگوني دولت اين كشور(1979م)
در 19 سپتامبر 1979م، حفيظ اللَّه امين رئيس جمهور پيشين افغانستان، در پي يك كودتاي خونينِ درون حزبي، نور محمد تركي رئيس جمهور وقت را سرنگون ساخت و خود زمام امور را در دست گرفت. ولي روس‌ها در 27 دسامبر 1979م، با پياده كردن بيش از پنج هزار نفر از نيروهاي هوابرد خود در كابل، حكومت 98 روزه حفيظ اللَّه امين را سرنگون ساختند. دولت شوروي در توجيه تجاوز نيروهاي خود به افغانستان مدعي شد كه به تقاضاي دولت افغانستان و براي دفع خطري كه از خارج، اين كشور را تهديد مي‌كرد در افغانستان نيرو پياده كرده است، در حالي كه اگر دولت افغانستان از شوروي تقاضاي كمك كرده بود، حفيظ اللَّه امين، رئيس قانوني اين دولت به دست نيروهاي اشغال‌گر به قتل نمي‌رسيد.

دخالت نظامي شوروي در افغانستان با مخالفت شديد غرب و كشورهاي مسلمان جهان روبرو شد و نيروهاي مخالف رژيم دست نشانده افغانستان كه با دريافت اسلحه و كمك‌هاي مالي از خارج تقويت مي‌شدند در نقاط مختلف افغانستان سر به شورش برداشتند. دولت شوروي سرانجام پس از هشت سال جنگ بي‌حاصل، شكست در برابر مجاهدان افغان را پذيرفت و خاك اين كشور را ترك كرد.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن