واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد حوزه و دانشگاه:تربيت اجتماعي از راه ولايت امكانپذير است/ دوران غيبت دوران ولايت فقاهت
استاد حوزه و دانشگاه گفت: تربيت اجتماعي از راه ولايت امكانپذير است؛ به گونهاي كه دين اسلام ولايت را در نظر گرفته تا با وساطت بين خدا و مردم به تربيت انسانها بپردازد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كوهبنان، حجتالاسلام محمدعلي حسينيمقدم امشب در نشست بصيرتي فرهنگيان و دانشآموزان بسيجي اين شهرستان، اظهار داشت: ما كه اسلام را به عنوان يك دين كامل و جامع پذيرفتهايم، به نظام ولايي اعتقاد داريم و به دستورات حياتبخش آن عمل ميكنيم، امروزه نيازمند يك آگاهي، بينش و معرفت ديني هستيم در غير اين صورت دچار خسران و زيان ميشويم.
وي افزود: امروز غرب و اروپا بر افكار نيچه فيلسوف غربي پافشاري و مقاومت ميكنند و معتقد هستند كه انسان بايد بدون اعتقاد زندگي كند و ميگويند، ديني كه ما پيشنهاد ميكنيم، تكليف ندارد براساس لذتجويي است و هيچگونه محدوديتي در لذتجويي وجود ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنان در دنياي امروز شبههافكني ميكنند كه دين توان ادامه جامعه را ندارد و بر همين اساس بيش از 2 هزار دين نوپديد در غرب و اروپا وارد شده است كه با زيبايي و جذابيت و رنگ و لعاب خاصي قصد جذب مردم را دارد و از طريق ماهوارهها و سايتهاي وابسته به خود تبليغات گستردهاي را انجام ميدهند.
وي با استناد به آيات قرآن بيان داشت: مسلمانان بايد بدانند، دشمن آرزوي قلبي دارد و ميخواهد آنها را از سلاحشان غافل كند تا به دنبال پيشرفت نباشند و در صورت نياز به راحتي بتواند به آنها هجوم آورد.
حسينيمقدم ادامه داد: دشمن و در رأس آنها غرب، استكبار و ستمگران اين آرزو را دارند كه مسلمانان را از سرمايههاي معنوي و خدا غافل كنند؛ پس بايد مواظب باشيد شما را از ولايت، شهادتطلبي و شجاعت غافل نكند.
وي خطاب به بسيجيان بيان داشت: معرفت جايگاهي است كه انسان از طريق آن ميتواند به جايگاههاي بعدي برسد زيرا در حقيقت شناخت، آگاهي و بصيرت سكوي رسيدن به سعادت و تكامل محسوب ميشوند.
حسينيمقدم تأكيد كرد: معرفت شناختي است كه از شناخت علمي و تجربي وسيعتر است و به علوم حسي و تجربي منحصر نيست و شامل امور غير تجربي و متافيزيكي و ماوراي طبيعي است، لذا ما به شناخت خدا، هستي، آخرت، ولايت و... نيازمند هستيم.
وي عنوان داشت: دين به مجموعهاي گفته ميشود كه خداوند در آن مطرح باشد بنابراين آنچه كه خدا در آن مطرح نباشد، دين نيست، هرچند گروهي بوديسم را دين محسوب ميكنند، اما چون ذكر و نامي از خداوند در بوديسم به ميان نميآيد، نميتوان آن را دين شمرد.
حسينيمقدم اضافه كرد: اومانيسم يكي از دينهايي است كه در عصر جديد پديد آمده و طرفداران زيادي دارد و در حقيقت دين انسانمداري است و آگوست كنت كه پدر علم جامعهشناسي است، دوران تفكر بشر را شامل سه مرحله الهي، فلسفي و علمي ميداند و ميگويد الان كه عصر علم است، علم با محسوسات، حيات و ماديات سر و كار دارد، لذا بايد سراغ دين مادي رفت به همين دليل وي اومانيسم و انسانمداري را مطرح و در دوران كوتاهي طرفداران زيادي هم پيدا كرد.
وي عنوان كرد: در چند كشور مختلف غربي معبد انسان پرستي ساخته شده، اما چون اعتقاد به خدا و وحي در آن جايي ندارد، نميتوان نام دين را بر آن گذاشت، زيرا منظور ما از دين اديان الهي است كه عنصر اعتقاد به خدا، وحي و قيامت بر آن حكمفرما است، لذا بتپرستي، انسان پرستي و بوديسم دين محسوب نميشوند.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: دين شامل اعتقادات، باورها، رفتارها، اعمال و احكام است كه شامل مسائل فردي و اجتماعي هم ميشود كه اين باورها، احكام و اخلاق توسط پيامبر و از سوي خدا براي سعادت بشر آمده كه با ابزارهاي عقل، كشف، شهود،عرفان و تجربه اثبات ميشود.
حسينيمقدم اذعان داشت: دين براي تربيت انسانها و شكوفا شدن استعدادهاي متنوع آنان آمده كه در مسير تربيت فردي از راه بها دادن و شخصيت دادن انسانها را به بهترين نحو تربيت ميكند و ميگويد تو جانشين خدا، واجد تمام دانشها، اشرف تمام مخلوقات و مسجود تمام فرشتهها هستي در حاليكه غرب و اروپا پافشاري ميكنند كه انسان از نسل خزهها و ميمونها هستند.
وي تأكيد كرد: تربيت اجتماعي از راه ولايت امكانپذير است به گونهاي كه دين اسلام ولايت را در نظر گرفته تا با وساطت بين خدا و مردم به تربيت انسانها بپردازد و غير از اين طريق امكان تربيت اجتماعي انسان وجود ندارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه به نقش و اهميت ولايت فقيه در عصر غيبت اشاره كرد و افزود: امامان معصوم (عليهمالسلام) براي آنكه شيعيان در عصر غيبت خود را بيسرپرست احساس نكنند و گرفتار سرگرداني و انحراف نگردند به بيان احاديث و روايات عام در موقعيت و شأن فقيهان شيعه پرداختند به گونهاي كه در اين روايات اهل بيت (ع) فقها را به عنوان حاكم به پيروان خود معرفي كردند و به شيعيان دستور دادند در حوادث روزگار و مسائل سياسي و اجتماعي خود به ايشان مراجعه كنند.
وي به انواع ولايت از جمله ولايت خداوند، ولايت نبوت، ولايت امامت و ولايت فقاهت اشاره كرد و يادآور شد: ما معتقد هستيم، نظام ولايي در رأس خود ولايت خداوند را دارد و خداوند انسانهاي كاملي را به عنوان پيامبران براي تربيت و ادامه جامعه گسيل داشته و دوران غيبت دوران ولايت فقاهت است.
حسينيمقدم، آشنايي به دين و اسلام شناسي، الگوي تمامعيار بودن و فقيه بودن را از جمله دلايل انتخاب فقاهت براي دوران غيبت دانست و خاطرنشان كرد: فقيه بايد با مباني دين آشنا و با عمق اسلام آشنايي كامل داشته باشد تا بتواند اسلام را از سرچشمه اصلي براي مردم بازگو كند و در حقيقت فقيه داراي ولايت بايد مخالف هواي نفساني، نگهبان واقعي دين خدا، مطيع محض خداوند همچنين داراي علم و دانش كافي، تقوا و تعهد و كفايت سياسي باشد تا بتواند كاروان جامعه را به سرمنزل واقعي و مقصد حقيقي برساند.
وي اظهار داشت: در عصر حاضر بهترين شخصيت براي رهبري و ولايت جامعه مقام معظم رهبري است كه دوست و دشمن بر اين امر اتفاق دارند به گونهاي كه خاوير پروزدكوئيار دبير كل سازمان ملل متحد كه بيش از 30 سال در عرصه جهاني و بينالمللي كار سياسي كرده است، اقرار ميكند در تمام دوران كار سياسي خود شخصيتي سياستمدار و هوشمندتر از رهبر فرزانه ايران اسلامي كه در آن دوران رئيس جمهور بودند را نديده است.
حسينيمقدم در پايان گفت: كوفيعنان نيز اذعان كرد، در ديدار اخيرم با رهبر ايران اسلامي ايشان را در اوج قداست و شخصيتي سياسي ديدم كه آنچه از سياسيون بزرگ در ذهنم بود، پاك كردم.
انتهاي پيام/80012/ذ40
پنجشنبه 5 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]