تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819635762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر شب با قرآن/ نه افراط و نه تفريط، فقط ميانه روي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: هر شب با قرآن/ نه افراط و نه تفريط، فقط ميانه روي
بر آنيم تا در اين مجال، قطعاتي كوتاه و بلند از كتاب وحي را با نگاهي گزيده به انعكاس آن در ادبيات پارسي، از كتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهي قمشه‌اي پيشكش طالبان حق و جوينگان حقيقت كنيم تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آيه 29 سوره اسرا

وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا
نه دست خويش از روى خست به گردن ببند و نه به سخاوت يكباره بگشاى كه در هر دو حال ملامت‌زده و حسرت‌خورده بنشينى.

بسته بودن يا در زنجير بودن دست بر گردن كنايه از امساك و منع عطا و فيض است و باز كردن آن به تمامي و گستردگي كنايه است از همان اسراف و افراط در كار بذل و بخشش، و خداوند در قرآن مكرر آدميان را به پيروي از ميانه روي و پرهيز از اسراف و تبذير فراخوانده است.

ارسطو ميانه روي و رعايت حد وسط را اصل همه فضايل مي داند و معتقد است كه هر فضيلتي در ميانه دو رذيلت يعني دو صفت نامطلوب قرار دارد، چنانكه شجاعت صفتي است در ميانه جبن و تهوّر و يا بزدلي و بي باكي.

خداوند در آيه 143 سوره بقره مي فرمايد: شما اي امت اسلام امتي ميانه رو هستيد و كلمه «وسط» را براي اين معني آورده است كه افزون بر ميانه رو به معني عادل و منصف و خوب و صاحب فضيلت نيز آمده است.

در قرآن كريم كلمه «اوسط» را به معني عادلتر و بهتر و خوبتر در آيه 28 سوره قلم مي خوانيم.
در ادب فارسي نيز همۀ بزرگان بر اين ميانه روي تاكيد كرده اند. از جمله شيخ محمود شبستري ميانه روي را اصل فضايل دانسته است و آن را به پل صراط كه همان صراط مستقيم است تعبير كرده است كه در دو جانب آن جهنم يعني رذايل قرار دارد.

او اصول خُلق نيكو را چهار صفت خلاصه كرده است كه عبارتند از عدالت، حكمت، عفت و شجاعت و اين فضايل همه علاوه بر عدالت، جانب افراط و تفريط ندارد و فقط در مقابل آن ظلم مي آيد.

براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن