تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801556358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار وزارت بهداشت درباره شيوع تب مالت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: هشدار وزارت بهداشت درباره شيوع "تب مالت"
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با ابراز نگراني از برخي تبليغات نادرست درباره موثرتر نشان دادن فوايد مصرف انواع لبنيات غيرپاستوريزه، گفت: چنين مبحثي به هيچ عنوان صحيح نيست. از رسانه‌ها تقاضا دارم كه تا حد ممكن مردم را به مصرف لبنيات پاستوريزه تشويق كنند.
رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزايش موارد بروز "تب مالت" در كشور طي دو سال اخير، بر لزوم تقويت موسسه رازي جهت توليد كافي واكسن‌هاي دامي و همچنين رعايت موارد بهداشتي در دامداري‌ها تاكيد كرد.

دكتر محمدمهدي گويا در گفت‌وگو با ايسنا، درباره برخي اظهارات اخير مبني بر افزايش موارد بروز تب مالت (بروسلوز) در كشور طي سال‌هاي 91 و 92 و درخواست يكي از نمايندگان مجلس از وزارت جهاد كشاورزي جهت انجام اقدامات پيشگيرانه در دام‌ها، گفت: تا سال 1389 موارد بروز اين بيماري در كشور به طرز چشمگيري كاهش يافته بود به طوري كه موارد اين بيماري در سال 89 به يك هفتم موارد بروز آن در سال 1368 رسيده بود.

وي با بيان اين كه موارد بروز بيماري تب مالت در كشور طي دو سال اخير افزايش يافته است، ادامه داد: علل مختلفي سبب اين امر شده است. يك مساله مهم تعداد دام‌هاي كشور است و اينكه واكسن‌هاي موجود براي واكسيناسيون كامل دام‌ها كفاف نمي‌كند. بنابراين لازم است موسسه رازي به عنوان توليد كننده اصلي واكسن دام در كشور، به هر شكل ممكن تقويت شود تا بتواند واكسن مناسب را براي دام‌ها تامين كند.

گويا در عين حال بر لزوم تشويق مردم به استفاده از لبنيات پاستوريزه تاكيد كرد و گفت: طي شش ماه گذشته مطالعه‌اي از سوي وزارت بهداشت در استان‌هايي كه موارد بروز «تب مالت» در آنها زياد بوده، صورت گرفته است. نتايج اين مطالعه حاكي از آن است كه موارد بروز اين بيماري در مكان‌هايي كه مردم از لبنيات پاستوريزه استقبال مي‌كنند بسيار كمتر از نقاطي است كه از انواع غيرپاستوريزه استفاده مي‌كنند.

رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با ابراز نگراني از برخي تبليغات نادرست درباره موثرتر نشان دادن فوايد مصرف انواع لبنيات غيرپاستوريزه، گفت: چنين مبحثي به هيچ عنوان صحيح نيست. از رسانه‌ها تقاضا دارم كه تا حد ممكن مردم را به مصرف لبنيات پاستوريزه تشويق كنند. همچنين در صورت استفاده از شير غيرپاستوريزه حتما قبل از مصرف، شير به ميزان كافي جوشانده شود.

وي بر لزوم رعايت موارد بهداشتي در دامداري‌ها و بويژه روستاييان تاكيد كرد و گفت: نگهداري دام، بهداشت آغل دام‌ها و رعايت بهداشت هنگام دوشيدن شير دام‌ها بايد مورد توجه جدي دامداران باشد. از طرف ديگر لازم است كه مراكز جمع‌آوري شير در مناطق عشايري و روستايي افزايش يابد. نظارت‌ها بر اماكن تهيه، توزيع و عرضه مواد لبني نيز بايد افزايش يابند.

گويا همچنين بر لزوم افزايش شمار كشتارگاه‌هاي صنعتي تاكيد كرد و افزود: حضور بخش خصوصي نيز در اين زمينه بايد تقويت شود. رسانه‌هاي همگاني بايد كمك كنند كه آگاهي مردم درباره استفاده از مواد لبني پاستوريزه افزايش يابد.

وي ادامه داد: همچنين مطالعات نشان مي‌دهد كه بروز اين بيماري در استان‌هاي شمال غربي و غرب كشور بيشتر از ساير نقاط است. البته مواردي هم در مناطق مركزي و شرقي نيز مشاهده مي‌شود. در مجموع اقدامات مربوطه از سوي سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت انجام شده است و اميدواريم كه كاهش موارد بروز اين بيماري را داشته باشيم.

به گفته رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، در سال 89 موارد بروز بيماري تب مالت به كمتر از 12 هزار مورد رسيده بود كه متاسفانه اين رقم در سال 91 به 16 هزار مورد در كل كشور افزايش يافت.

گويا در عين حال گفت: در مجموع تب مالت بيماري مزمن و آزار دهنده است و درمان آن نيز طولاني و سخت است. همچنين فرد مبتلا ممكن است جهت درمان در بيمارستان بستري شده و تا ماه‌ها كارايي لازم را نداشته باشد. به همين دليل لازم است جهت پيشگيري از بروز اين بيماري موارد مذكور به صورت جدي مورد توجه قرار گيرند.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن