تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803482554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بم؛ 10 سال پس از زلزله


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بم؛ 10 سال پس از زلزله
وضع بهداشت و درمان بم نيز هنوز و يك دهه پس از وقوع زلزله آن‌گونه كه بايد مطلوب نيست و بيمارستان امام خميني و زايشگاه شهر بم كه قرار بود در وسط اين شهر ساخته شود، ساخته نشد.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، طي ده سالي كه از وقوع زلزله بم مي‌گذرد، رسانه‌ها بارها در كنار انعكاس خدمات و اقدامات صورت گرفته براي بازسازي اين شهر، از كمبودها و مشكلات مردم اين شهر خبر داده‌اند، اما متاسفانه برخي از اين مشكلات هنوز برطرف نشده است. اين در حالي است كه طي سال‌هاي پس از زلزله اعتبارات فراواني براي بازسازي اين شهر ويران شده اختصاص يافت، اما به‌دليل آنچه كه مي‌توان آن را نبود نظارت و مديريت صحيح دانست، برخي از مشكلات اين شهر همچنان به قوت خود باقي است.

اعظم جوشايي، از اهالي بم كه پس از وقوع زلزله بم به همراه ديگر همشهريانش از نزديك مشكلات و كمبودهاي پس از زلزله را احساس كرده است، در گفت‌وگو با جام‌جم يادآور مي‌شود: توقع مي‌رفت طي سال‌هاي پس از زلزله اين مشكلات رفع شود كه نشد و در حالي كه بازسازي اين شهر در سال‌هاي نخستين پس از زلزله شتاب گرفته بود، در چند سال اخير متوقف و باعث شده شهر بم با كمبودها و مشكلات بسياري در بخش عمران شهري مواجه باشد.

وي با اشاره به اين‌كه مردم بم پيگير پاك شدن جاي پاي زلزله از كوچه‌ها و معابر خود هستند، مي‌افزايد: هنوز بسياري از كوچه‌ها و معابر شهر به دليل نبود اعتبار كافي خاكي است و آوارهاي خانه‌هاي تخريب شده در اين شهر به چشم مي‌خورد و به همين دليل بيماري پوستي سالك در اين شهر شيوع يافته و زخم‌هاي سالك مردم را اذيت مي‌كند.

كمبود بيمارستان در بم

وضع بهداشت و درمان بم نيز هنوز و يك دهه پس از وقوع زلزله آن‌گونه كه بايد مطلوب نيست و بيمارستان امام خميني و زايشگاه شهر بم كه قرار بود در وسط اين شهر ساخته شود، ساخته نشد و به جاي آن فقط تخت‌هاي بيمارستان دولتي موجود در شهر كه جوابگوي شهر بم و سه شهرستان همجوار آن است، از 96 تختخواب به 200 تختخواب افزايش يافت كه با اين تغيير، هم‌اكنون بسيار شلوغ شده و مشكلات بسياري براي بيماراني كه به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند به‌وجود آورده است.

جوشايي با اشاره به ديگر مشكلات و كمبودهاي شهر در بخش تفريحي و فرهنگي همچون نبود سينما و پارك‌هاي مناسب براي گذران اوقات فراغت مردم و جوانان خاطرنشان مي‌كند: پارك‌ها و بوستان‌هاي شهر همچنان ويرانه است و آوارهاي خانه‌هاي تخريب شده بر اثر زلزله نيز پس از شروع عمليات آواربرداري و بازسازي در پشت بهشت‌زهراي اين شهر روي هم دپو و هم‌اكنون اين تپه به شكل كوهي از آوار باقي مانده است و مسئولان از جمع‌آوري آن اظهار ناتواني مي‌كنند.

علي رستم‌آبادي يكي ديگر از شهروندان بمي با بيان اين‌كه وضع معلولان، زنان و بچه‌هاي بي‌سرپرست بمي چندان خوب نيست و از لحاظ معيشتي مشكلات بسياري دارند، مي‌گويد: اداره بهزيستي بم به‌دليل كمبود اعتبار توان تامين هزينه‌هاي اين افراد آسيب‌ديده و نيازمند را ندارد و با نصب صندوق‌هاي صدقات در سطح شهر بم سعي دارد با جمع‌آوري نذورات و كمك‌هاي مردمي، بخشي از هزينه‌هاي معلولان شهر را تامين كند. اين شهروند بمي با بيان اين‌كه بسياري از مردم بم به لحاظ روحي شرايط خوبي ندارند، مي‌افزايد: پايان نيافتن بازسازي ارگ تاريخي بم از يك‌سو و هجوم آفت زنجره خرما به نخلستان‌هاي بم و از بين بردن محصول خرما از سوي ديگر در كنار برخي از وعده‌هاي عملي نشده مسئولان همچون اجراي شبكه فاضلاب شهري از مشكلات امروز شهر بم است.

در همين حال، فرماندار شهرستان بم ضمن تائيد برخي از اين مشكلات و كمبودها، اقدامات صورت گرفته در شهر بم پس از زلزله را قابل قدرداني مي‌داند و در اظهارنظري قابل تامل مي‌گويد: اكنون مردم بم چيزي نمي‌خواهند و نيازي هم ندارند.

حسين زين‌الصالحين با بيان اين‌كه در هيچ كجاي دنيا 4 سال پس از ويراني يك شهر بر اثر زلزله تمامي خانه‌هاي آن ساخته نشده است، مي‌افزايد: امروز بم به يك شهر زيبا و مستحكم تبديل شده است كه زمينه‌ساز توسعه و تعالي شهرستان است. وي با اشاره به اين‌كه در بخش عمران شهري اقدامات خوبي نظير احداث فضاهاي سبز صورت گرفته است، تصريح مي‌كند: سال گذشته براي آسفالت تمام معابر عمومي شهر بم 22 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شد كه به دليل افزايش قيمت قير و آسفالت ناشي از تحريم‌ها، فقط توانستيم 60 درصد از خيابان‌ها و كوچه‌هاي شهر را آسفالت كنيم و براي آسفالت بقيه خيابان‌ها و كوچه‌ها نيز به حدود صد ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه درصدد هستيم با مشاركت مردم، بخشي از اين هزينه‌ها را تامين كنيم.

فشار بانك‌ها به مردم

يكي از وعده‌هايي كه مسئولان بم به مردم دادند، بخشش اصل و سود وام‌هاي دريافتي افرادي بود كه پيش از زلزله از بانك دريافت كرده و هنگام زلزله سرمايه و زندگي خويش را از دست داده بودند و ديگر توان بازپرداخت اقساط خود را نداشتند، اما متاسفانه اين وعده مسئولان نه تنها عملي نشد، بلكه اكنون پس از گذشت ده سال، بانك‌ها وثيقه‌هاي ضامن‌هاي وام‌گيرندگاني را كه بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند، به اجرا گذاشته و خواهان دريافت اصل وام به همراه جريمه ديركرد آن هستند.

فرماندار شهرستان با تائيد اين نكته كه هيچ كدام از مردم بم پس از زلزله قادر به پرداخت بدهي خود به بانك‌ها نبودند، به همين دليل وعده‌هايي براي بخشش اين بدهي‌ها داده شد، مي‌گويد: اما اين وعده‌ها عملي نشد و تاكنون هيچ دستورالعمل رسمي مبني بر بخشش اين وام‌ها صادر و ابلاغ نشده است.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن