تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819900953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانكها پول مردم را در برج‌هاي تجاري سرمايه گذاري ميكنند! + فيلم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بانكها پول مردم را در برج‌هاي تجاري سرمايه گذاري ميكنند! + فيلم
آمار و ارقام و مستندات حاكي از آن است كه طي سالهاي گذشته وضعيت اقتصادي كلي كشور به شدت تحت تاثير عملكرد بانكها و به ويژه بانكهاي خصوصي بوده است و درحالي كه عمليات مالي اين بانكها منجر به رشد نقدينگي و تورم كشور شده است، جالب آن است كه اغلب سرمايه هاي مردم در اين بانكها صرف فعاليتهاي پر سود همچون سرمايه گذاري در پروژه هاي تجاري شده است.
آمار و ارقام و مستندات حاكي از آن است كه طي سالهاي گذشته وضعيت اقتصادي كلي كشور به شدت تحت تاثير عملكرد بانكها و به ويژه بانكهاي خصوصي بوده است و درحالي كه عمليات مالي اين بانكها منجر به رشد نقدينگي و تورم كشور شده است، جالب آن است كه اغلب سرمايه هاي مردم در اين بانكها صرف فعاليتهاي پر سود همچون سرمايه گذاري در پروژه هاي تجاري شده است.

به گزارش «تابناك» يكي از مهمترين موضوعاتي كه طي چند سال گذشته همواره مورد بحث و بررسي و ديدگاههاي انتقادي كارشناسان اقتصادي بوده است، موضوع دخالت بانكها و تاثير عملكرد آنها در ايجاد تورم در كشور با قدرت خلق پول و همچنين نحوه استفاده آنها – به خصوص بانكهاي خصوصي- از سرمايه هاي مردم است.

اصولا نظام بانكي به واسطه تاثير مستقيمي كه بر شاخصهاي خرد اقتصاد كشور دارد، مهمترين عامل در تعيين وضعيت اقتصادي كشور هستند، در حالي كه طي سالهاي گذشته رشد قارچ گونه بانكهاي خصوصي كه اغلب قدرت خلق پول زيادي را نيز دارند، منجر به آن شده است كه وضعيت نقدينگي كشور به شكل كنوني درآيد.

طبق آمار از زمان تاسيس اولين بانك خصوصي در كشور تا كنون نسبت رشد نقدينگي به واسطه عمليات مالي بانكها، در مقايسه با پول خلق شده از سوي بانك مركزي بيش از 8 برابر بوده است. نسبتي كه منجر به رشد فرازنده تورم كشور طي سالهاي گذشته شده است.

اين موضوع شب گذشته در برنامه ثريا با حضور دكتر ابراهيم رزاقي مورد بررسي قرار گرفت كه در آن به نكات قابل توجهي در خصوص وضعيت عملكرد بانكهاي كشور و تاثير آن بر رشد نقدينگي و تورم فعلي اشاره شده است.

يكي از بخشهاي قابل توجه اين برنامه مربوط به موضوع نحوه استفاده بانكهاي خصوصي از سرمايه هايي است ه توسط مردم در اين بانكها سپرده گذاري شده است و اينكه بانكهاي كشور اين سرمايه ها را در چه زمينه ها و حوزه هايي به كار گرفته اند.

بحث اصلي در اين است كه الزاما خلق پول و افزايش نقدينگي در اقتصاد همواره منفي نبوده و اگر اين نقدينگي به شكل مناسب كاناليزه شده و به سمت توليد حركت كند، ميتواند منجر به رشد اقتصادي و حتي كنترل تورم و درآمد و اشتغالزايي در كشور شود.

اما موضوعي كه متاسفانه طي سالهاي اخير با آن روبرو بوده ايم آن است كه اساسا روند عملكرد بانكها نشان از آن دارد كه سرمايه هاي آنها بيش از آنكه در بخش توليد سرمايه گذاري شده باشد به سمت بخش خدمات و بازرگاني هدايت شده است كه دليل آن كاملا واضح است: سود بيشتر سرمايه گذاري در خدمات و بازرگاني نسبت به توليد.

از سوي ديگر، فعاليت بانكها براي جلب سود بيشتر تنها بهاين موارد نيز ختم نشده است. طي آمار ارائه شده، و مستنداتي كه در برنامه ثريا به آنها اشاره شده است، گويا بانكها پولي را كه مردم در آنها به شكل سپرده در آنها سرمايه گذاري كرده اند را در پروژه هاي تجاري بزرگ و لوكس سرمايه گذاري ميكنند!

در عين حال آمارها حاكي از آن است كه سهم سپرده هاي قرض الحسنه مردم در بانكها رقم قابل توجهي را شامل ميشود در حالي كه تسهيلات قرض الحسنه اي كه بانكها در اختيار مردم قرار ميدهند رقمي بسيار ناچيز را در بر ميگيرد.

البته اين يكي از ويژگيهاي بانكداري خصوصي، نه در ايران بلكه در همه جاي دنيا است. اصولا بانكها به شكل كلي و بانكهاي خصوصي به شكل ويژه تمايل چنداني به سرمايه گذاري در توليد و پروژه هايي كه بازگشت سرمايه مطمئني ندارند، از خود نشان نميدهند.

اصولا آنچه در قالب سياست احتياطي در نظام بانكداري به آن اشاره ميشود مبتني بر همين امر است كه سرمايه گذاري بانكها بايد با ريسك كمي براي بازگشت سرمايه مواجه باشد و در اين ميان بانكهاي خصوصي نيز اين قاعده را طي سالهاي گذشته به خوبي رعايت كرده اند.

بخش مهمي از اين امر ناشي از وضعيت كلي اقتصاد كشور است كه ريسك سرمايه گذراي در بخشهاي توليدي و با بازده طولاني مدت را بسيار بالا برده است. در نتيجه اين امر بانكها نيز روي به سوداگري و سرمايه گذاري در بخش خدمات و بازرگاني كرده اند.

حال با توجه به اين آمار و ارقام و با توجه به وضعيت عملكرد بانكهاي دولتي و به ويژه خصوصي در خلق پول و تاثير آن بر افزايش نقدينگي و نرخ تورم كشور، سوال اينجا است كه نظارت بر عملكرد بانكها و همچنين تدوين سياستهاي پولي مناسب از سوي بانك مركزي براي بهبود اين وضعيت چه زماني قرار است در كنار موضوع بستر سازي براي كاهش ريسك سرمايه گذاري در توليد مطرح شود؟

اين سوال از اين روي مطرح ميشود كه ذات و طبيعت كار بانكهاي خصوصي جلب سرمايه و سود بيشتر است و تا زماني كه سياستهاي مناسب براي كاناليزه كردن رفتار بانكها و كاهش ريسك تسهيلات دهي به توليد از سوي بانك مركزي تدوين نشود، اين روند همچنان ادامه خواهد داشت و اميدي به بهود اوضاع را نميتوان حداقل در كوتاه مدت انتظار كشيد.

دانلود

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن