تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819653232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اينورژن و سرگيجه‌هاي دسته جمعي را جدي بگيريم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اينورژن و سرگيجه‌هاي دسته جمعي را جدي بگيريم
در ابتداي ماهي از سال قرار داريم كه حوادث گازگرفتگي در آن بسيار شدت گرفته و طبيعتا بيشترين جان باخته اين رويداد نيز در آن به ثبت مي‌رسد اما اگر به علت آن فكر كنيم، ممكن است تنها سرماي شديد هوا و بكارگيري بيشتر وسايل گرمايشي را بياد بياوريم و فراموش كنيم كه عوامل ديگري هم مي‌توانند در اين ميان نقش ايفا كنند.
صبح ديروز (چهارشنبه) آتش نشانان ايستگاه پنج تهران كه محل اعزام شدند با بررسي وضعيت مصدومان دريافتند كه يكي از آنان به علت شدت مسموميت جان باخته و ديگري كه علائم حياتي ضعيفي داشت توسط امدادگران اورژانس به مركز درماني منتقل شد؛ استفاده از اجاق خوراك پزي، بسته بودن همه منافذ اتاق و نشت گاز مونواكسيد كربن از عوامل احتمالي اين اتفاق برشمرده شده‌اند.

به گزارش «تابناك»، با سرد شدن هوا و فرارسيدن فصل بكارگيري وسايل گرمايشي، تقريبا روزي نيست كه لا به لاي اخبار حوادث، ردپاي مرگ خاموش ديده نشده و از قربانيان جديد گازگرفتگي نشنويم. اخباري كه در زمان مطالعه به نظر مي‌رسد خطاي فاحشي زمينه ساز وقوع آن ها شده است –كه شايد هم همين طور باشد- اما خبر نداريم كه ممكن است آن خطاي صورت گرفته، تحت تاثير عواملي بيروني تشديد شده باشد.

در ابتداي ماهي قرار داريم كه بر مبناي آمار، هرساله در كنار ماه قبل و ماه بعد (آذر، دي و بهمن) بيشترين حوادث گازگرفتگي در آنها رقم مي‌خورد و طبيعتا بيشترين جان باخته اين رويداد نيز در آن به ثبت مي‌رسد اما اگر به علت آن فكر كنيم، ممكن است تنها سرماي شديد هوا و بكارگيري بيشتر وسايل گرمايشي را بياد بياوريم و فراموش كنيم كه عوامل ديگري هم مي‌توانند در اين ميان نقش ايفا كنند.

كافي است بدانيم در فصل سرما، اختلاف فشار هواي داخل و خارج ساختمان كم است و دودكش ها كاركرد طبيعي و مناسب (مثل ماههاي گرم يا متعادل سال) را ندارند و البته درصورت بروز اينورژن يا همان پديده وارونگي جوي، اين وضعيت تشديد مي شود؛ با علم به اين نكات درخواهيم يافت كه گويي در روزهاي سرد سال عواملي و غير طبيعي هم به مدد مرگ خاموش شتافته اند.

آنگونه كه آمار و ارقام ثبت شده از سالهاي متمادي نشان مي‌دهد، دي‌، ماه اوج گرفتن مرگ خاموش در كشورمان است.
آنگونه كه آمار و ارقام ثبت شده از سالهاي متمادي نشان مي‌دهد، دي‌، ماه اوج گرفتن مرگ خاموش در كشورمان است.

به عبارت بهتر، اگر در ابتداي فصل پاييز براي گرم كردن محل زندگي يا استراحتگاه شبانه‌مان از وسيله‌اي گازسوز بهره گرفته و سعي كرده‌ايم كه موارد ايمني را لحاظ كنيم، اكنون بايد بدانيم كه ممكن است از قلم افتادن برخي نكات ايمني به مدد كاهش اختلاف فشار هواي داخل و خارج ساختمان و همراهي پديده شايعِ وارونگي جوي (همان پديده‌اي كه موجب شده آلودگي هوا به ارتفاع پاييني آمده و در تهران بارها مرز هشدار را رد كرده و در مشهد، اصفهان و چند كلانشهر ديگر نفس كشيدن را دشوار كند) مي‌تواند احتمال هر پديده شومي را افزايش دهد؛ پس بهتر است دقت خود را بالاتر ببريم.

دكتر جواد نوفرستي، رئيس كارگروه پيشگيري از مرگ هاي خاموش ناشي از گاز CO در اين باره مي‌گويد: بايد بدانيم گاز مونوكسيد كربن يا همان قاتل خاموش كه در اثر احتراق ناقص انواع سوختهاي فسيلي توليد و منتشر مي‌شود، در واحدهاي مسكوني، در صورت بدسوزي يا ناقص سوزي وسيله حرارتي ايجاد مي‌شود كه ممكن است به دلايل متعدد، مثل كمبود هوا و عدم جريان مستمر آن، كاركرد نامناسب دودكش و... رخ داده باشد. اما از آنجا كه در فصل سرما، اختلاف فشار هواي داخل و خارج ساختمان كم است، دودكش ها كاركرد طبيعي و مناسب ندارند و درصورت بروز پديده وارونگي جوي يا اينورژن، اين وضعيت تشديد مي‌شود.

عضو شوراي سياستگذاري انجمن جوامع ايمن كشور با تاكيد بر امكان پيشگيري از مرگ خاموش مي‌افزايد: اگر در خانه علائم سرماخوردگي داريد، درحالي كه از سرماخوردگي خبري نيست و يا با سوزش چشم، سرگيجه و ضعف مواجه مي‌شويد اما به محض خارج شدن از منزل اين علائم از بين مي‌رود، همچنين اگر در خانه يا محيط كار با «سرگيجه هاي دسته جمعي» مواجهيد، اين موارد را بسيار جدي بگيرد چون ممكن است در معرض مونوكسيد كربن باشيد و قاتل نامرئي سلامت و حتي جان شما و ديگر افراد را تهديد كند. اينجا بايد دو هشدار مهم داد:

1. مسموميت با منوكسيدكربن يا همان گازگرفتگي، علائمي شبيه به سرماخوردگي دارد. يعني شايد از سرماخوردگي خبري نيست و در خطر مسموميت با گاز CO و گازگرفتگي هستيم.

2. بروز سرگيجه‌هاي دسته‌جمعي بايد مورد بررسي قرار گرفته و با حساسيت مواجه شود چراكه شايد نشانه خطر گاز گرفتگي باشد.

اين استاد دانشگاه در ادامه چند توصيه در اين باره كرده و مي‌گويد: اگر با مواردي از جنس هشدارهاي ياد شده مواجه شديد، حتما با اورژانس (115) يا آتش نشاني (125) تماس بگيريد و اين توصيه ها را به ياد داشته و به كار بگيريد:

* از سلامت كامل و كاركرد صحيح و استاندارد دودكش وسايل حرارتي اطمينان حاصل كنيد؛ نه يكبار براي هميشه يا يكبار براي كل زمستان، بلكه هرچند وقت يكبار اين كنترل را انجام دهيد.
* مانع ورود هواي تازه به محل سكونت خود نشويد و منفذ يا روزنه‌اي براي ورود هواي تازه بگذاريد.
* از دستكاري وسايل گازسوز بپرهيزيد و فقط از خدمات سرويس‌كاران مجاز شركتها استفاده كنيد و با استفاده از خدمات تعميركاران و نصابان متفرقه، ايمني خود را به خطر نيندازيد.

براي دريافت و ديدن آخرين اخبار تابناك، از هر نقطه اي در اينترنت Toolbar اختصاصي تابناك را از لينك زير دريافت و بر روي مرورگر خود نصب كنيد:

لينك دريافت Toolbar تابناك

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن