تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804603398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اينورژن و سرگيجه‌هاي دسته‌جمعي را جدي بگيريم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اينورژن و سرگيجه‌هاي دسته‌جمعي را جدي بگيريم
در آغاز ماهي از سال هستيم كه حوادث گازگرفتگي در آن بسيار شدت گرفته و طبيعتا بيشترين جان باخته اين رويداد نيز در آن به ثبت مي‌رسد؛ اما اگر به علت آن بينديشيم، شايد تنها سرماي شديد هوا و به‌كارگيري بيشتر وسايل گرمايشي را به ياد بياوريم و فراموش كنيم كه عوامل ديگري هم مي‌توانند در اين ميان نقش داشته باشد.
صبح ديروز (چهارشنبه) آتش‌نشانان ايستگاه پنج تهران كه به محل رفتند‌، با بررسي وضعيت مصدومان دريافتند كه يكي از آنان به علت شدت مسموميت جان باخته و ديگري كه نشانه‌هاي حياتي ضعيفي داشت، به وسيله امدادگران اورژانس به مركز درماني منتقل شد؛ استفاده از اجاق خوراك پزي، بسته بودن همه منافذ اتاق و نشت گاز مونواكسيد كربن از عوامل احتمالي اين اتفاق برشمرده شده‌اند.

به گزارش «تابناك»، با سرد شدن هوا و فرارسيدن فصل به‌كارگيري وسايل گرمايشي، تقريبا روزي نيست كه لا‌بلاي اخبار رويدادها، ردپاي مرگ خاموش ديده نشده و از قربانيان جديد گازگرفتگي نشنويم؛ اخباري كه به هنگام خواندن، گويا خطاي فاحشي زمينه ساز وقوع آن‌ها شده است ـ كه شايد هم اين گونه باشد ـ اما خبر نداريم كه شايد آن خطاي صورت گرفته، تحت تأثير عواملي بيروني تشديد شده باشد.

در آغاز ماهي از سال هستيم كه حوادث گازگرفتگي در آن بسيار شدت گرفته و طبيعتا بيشترين جان باخته اين رويداد نيز در آن به ثبت مي‌رسد؛ اما اگر به علت آن بينديشيم، شايد تنها سرماي شديد هوا و به‌كارگيري بيشتر وسايل گرمايشي را به ياد بياوريم و فراموش كنيم كه عوامل ديگري هم مي‌توانند در اين ميان نقش داشته باشد.

كافي است، بدانيم در فصل سرما، اختلاف فشار هواي درون و بيرون ساختمان كم است و دودكش‌ها كاركرد طبيعي و مناسب (مثل ماه‌هاي گرم يا متعادل سال) را ندارند و البته در صورت بروز اينورژن يا‌‌ همان پديده وارونگي جوي، اين وضعيت تشديد مي‌شود؛ با دانستن ‌اين نكات، درخواهيم يافت كه گويي در روزهاي سرد سال عوامل‌ غير طبيعي هم به ياري مرگ خاموش شتافته‌اند.

آنگونه كه آمار و ارقام ثبت شده از سالهاي متمادي نشان مي‌دهد، دي‌، ماه اوج گرفتن مرگ خاموش در كشورمان است.
آنگونه كه آمار و ارقام ثبت شده از سالهاي متمادي نشان مي‌دهد، دي‌، ماه اوج گرفتن مرگ خاموش در كشورمان است.

به عبارت بهتر، اگر در آغاز ‌فصل پاييز براي گرم كردن محل زندگي يا استراحتگاه شبانه‌مان از وسيله‌‌ گازسوز بهره گرفته و تلاش كرده‌ايم‌ موارد ايمني را لحاظ كنيم، اكنون بايد بدانيم كه شايد از قلم افتادن برخي نكات ايمني به مدد كاهش اختلاف فشار هواي داخل و خارج ساختمان و همراهي پديده شايعِ وارونگي جوي (همان پديده‌اي كه موجب شده آلودگي هوا به ارتفاع پاييني آمده و در تهران بار‌ها مرز هشدار را رد كرده و در مشهد، اصفهان و چند كلانشهر ديگر نفس كشيدن را دشوار كند) مي‌تواند احتمال هر پديده شومي را افزايش دهد؛ پس بهتر است دقت خود را بالا‌تر ببريم.

دكتر جواد نوفرستي، رئيس كارگروه پيشگيري از مرگ‌هاي خاموش ناشي از گاز CO در اين باره مي‌گويد: بايد بدانيم گاز مونوكسيد كربن يا‌‌ همان قاتل خاموش كه در اثر سوخت ناقص انواع سوخت‌هاي فسيلي توليد و منتشر مي‌شود، در واحدهاي مسكوني، در صورت بدسوزي يا ناقص سوزي وسيله حرارتي ايجاد مي‌شود كه ممكن است به دلايل متعدد، مثل كمبود هوا و عدم جريان مستمر آن، كاركرد نامناسب دودكش و... رخ داده باشد؛ اما از آنجا كه در فصل سرما، اختلاف فشار هواي داخل و خارج ساختمان كم است، دودكش‌ها كاركرد طبيعي و مناسب ندارند و در صورت بروز پديده وارونگي جوي يا اينورژن، اين وضعيت تشديد مي‌شود.

عضو شوراي سياستگذاري انجمن جوامع ايمن كشور با تأكيد بر امكان پيشگيري از مرگ خاموش مي‌افزايد: اگر در خانه نشانه‌هاي سرماخوردگي داريد، در حالي كه از سرماخوردگي خبري نيست و ‌سوزش چشم، سرگيجه و ضعف داريد اما به محض خارج شدن از منزل اين علائم از بين مي‌رود، همچنين اگر در خانه يا محيط كار با «سرگيجه‌هاي دسته جمعي» مواجهيد، اين موارد را بسيار جدي بگيرد، چون ممكن است در معرض مونوكسيد كربن باشيد و قاتل نامرئي سلامت و حتي جان شما و ديگر افراد را تهديد كند.

اينجا بايد دو هشدار مهم داد:

۱. مسموميت با منوكسيدكربن يا‌‌ همان گازگرفتگي، نشانه‌هايي شبيه به سرماخوردگي دارد؛ يعني شايد از سرماخوردگي خبري نباشد و ما در خطر مسموميت با گاز CO و گازگرفتگي هستيم.

۲. بروز سرگيجه‌هاي دسته‌جمعي بايد با حساسيت ‌بررسي ‌‌شود، چراكه شايد نشانه خطر گاز‌گرفتگي باشد.

اين استاد دانشگاه در ادامه چند توصيه ‌كرده و مي‌گويد: اگر با مواردي از جنس هشدارهاي نامبرده روبه‌رو شديد، حتما با اورژانس (۱۱۵) يا آتش‌نشاني (۱۲۵) تماس بگيريد و اين توصيه‌ها را به ياد داشته و به كار بگيريد:

* از سلامت كامل و كاركرد درست و استاندارد دودكش وسايل حرارتي مطمئن شويد؛ نه يك بار براي هميشه يا يك بار براي كل زمستان، بلكه هرچند وقت يك بار اين كنترل را انجام دهيد.
* مانع ورود هواي تازه به محل سكونت خود نشويد و منفذ يا روزنه‌اي براي ورود هواي تازه بگذاريد.
* از دستكاري وسايل گازسوز بپرهيزيد و فقط از خدمات سرويس‌كاران مجاز شركت‌ها استفاده كنيد و با استفاده از خدمات تعميركاران و نصابان متفرقه، ايمني خود را به خطر نيندازيد.

براي دريافت و ديدن آخرين اخبار تابناك، از هر نقطه اي در اينترنت Toolbar اختصاصي تابناك را از لينك زير دريافت و بر روي مرورگر خود نصب كنيد:

لينك دريافت Toolbar تابناك

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن