تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818897125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژنو 2 در يك قدمي شكست زود هنگام/ وقتي دانمارك و نروژ مامور پايان دادن به بحران سوريه مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "ژنو 2" در يك قدمي شكست زود هنگام/ وقتي "دانمارك" و "نروژ" مامور پايان دادن به بحران سوريه مي‌شوند
به نظر مي‌رسد آمريكا با تلاش براي به شكست كشاندن اجلاس ژنو، پيش از برگزاري آن، قصد دارد پيامي واضح را به سوريه و كساني كه تلاش دارند بحران اين كشور را هر چه زودتر به پايان برسانند، ارسال كند.
به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حدود يك سال پيش و در ژوئن ۲۰۱۲ اجلاسي از سوي سازمان ملل با هدف "پايان دادن به خشونت در سوريه"، در پايتخت تاريخي سوئيس برگزار شد.

يكي از نكات قابل توجه در مورد اين اجلاس، اعضاي مشاركت‌كننده در آن بودند؛ به طوري كه تقريبا تمام اعضاي اين اجلاس از مخالفان دولت "بشار اسد" به حساب مي‌آمدند و همچنين خبري از ايران به عنوان يكي از اصلي‌ترين حاميان منطقه‌اي دولت سوريه نيز در اين اجلاس نبود.

به عقيده بسياري از كار‌شناسان "عدم حضور متوازن نيروهاي تاثيرگذار در سوريه، علت اصلي شكست اين اجلاس بود".

اين كار‌شناسان مي‌گويند "يكجانبه بودن ژنو ۱ باعث شد تا حتي تصميمات غير واقع‌بينانه آن نيز هيچگاه اجرايي نشود".

اكنون و پس از گذشت حدود يك سال از اجلاس بي‌نتيجه ژنو 1، قرار است باري ديگر كشورهاي جهان دور يكديگر جمع شده تا راهكاري را براي پايان دادن به فاجعه‌اي انساني كه روز به روز نيز ثمرات وخيم‌تري از آن مشاهده مي‌شود، بيابند.

اما در آستانه برگزاري اجلاس ژنو ۲، شواهدي وجود دارد كه حاكي از تغيير موازنه قدرت به نفع حاميان دولت سوريه است.

حضور نمايندگان دولت سوريه در ژنو 2

برخلاف نشست ژنو ۱ اين بار نمايندگاني از طرف دولت سوريه نيز در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

گفتني است؛ اين امر تاكنون با مخالفتي از سوي ائتلاف ملي مخالفان كه يكي از اصلي‌ترين گروه‌هاي غيرافراطي مخالف دولت بشار اسد به حساب مي‌آيد، روبرو نشده است.

كار‌شناسان امور بين‌الملل معتقدند "نفس پذيرش شركت نمايندگاني از سوي دولت سوريه در اين اجلاس يك پيروزي ديپلماتيك به شمار مي‌رود".

افزايش درگيري‌هاي معارضين سوري با يكديگر

از سوي ديگر در آستانه برگزاري اجلاس ژنو ۲ و علي‌رغم قطعي شدن حضور نمايندگان دولت سوريه در آن، اختلافات ميان طيف‌هاي گوناگون مخالف دولت سوريه همچنان پابرجا بوده و روز به روز نيز بر عمق آن افزوده مي‌شود.

گفتني است؛ اين ائتلاف در آخرين نشست خود در استانبول نيز نتوانست تصميم جامعي براي شركت يا تحريم ژنو ۲ اتخاذ كند.

همچنين چندي پيش پايگاه خبري "العالم"، به نقل از يك منبع نزديك به گروهك‌هاي تروريستي فعال در سوريه خبر از شكل‌گيري شكاف گسترده ميان گروهك "احرار الشام" و "جيش‌الاسلام" داده بود.

اوج‌گيري اختلافات حاميان منطقه‌اي تروريست‌ها

اما اختلافات به گروه‌هاي معارض حاضر در سوريه محدود نبوده و دامنه آن به حاميان منطقه‌اي اين گروهك‌ نيز كشيده شده است.

گفتني است؛ طي ماه‌هاي اخير اختلافات راهبردي ميان سه حامي اصلي مخالفين دولت سوريه در منطقه يعني عربستان، تركيه و قطر به بيشترين ميزان از آغاز بحران سوريه رسيده و در برخي مواقع آثار اين اختلافات به صحنه‌هاي عملياتي در داخل خاك سوريه نيز كشيده شده است.

چندي پيش "عبدالله ناصر"، نويسنده و روزنامه‌نگار لبناني، در مقاله‌اي با عنوان "آيا اختلافات آل ثاني و آل سعود پيش از موعد مقرر به اوج خود مي‌رسد؟"، نوشته بود "آنچه در روزهاي اخير بين دو كشور عربستان سعودي و قطر قابل ملاحظه است، حكايت از اين دارد كه شكاف بين دو كشور به اوج خود رسيده، چون هر يك از طرف‌هاي فوق‌الذكر براي تسويه حساب‌هاي داخلي خود از گروه‌هاي معارض سوري عليه يكديگر استفاده مي‌كنند".

حضور ايران در ژنو 2

همچنين برخلاف نشست ژنو 1، زمزمه‌هايي مبني بر حضور ايران در اين اجلاس شنيده مي‌شود.

طي ماه‌هاي اخير بسياري از قدرت‌هاي جهاني از جمله روسيه و چين و همچنين ديپلمات‌هاي بلندپايه‌اي همچون‌ "بان‌كي‌مون"، دبيركل سازمان ملل و "اخضر‌الابراهيمي"، نماينده اين سازمان در موضوع سوريه، ضمن دعوت از ايران براي شركت در اين اجلاس تاكيد كرده‌اند كه ژنو ۲ بدون حضور ايران بي‌نتيجه خواهد ماند.

بسياري از كار‌شناسان معتقدند "حضور ايران به عنوان اصلي‌ترين متحد دولت سوريه در منطقه، موازنه قوا در اجلاس ژنو ۲ را به طور كلي برهم خواهد زد".

پيش‌روي ارتش سوريه در برابر تروريست‌ها

تمام اين‌ها در حالي است كه در صحنه عملياتي نيز روند كلي به نفع دولت سوريه پيش رفته و ارتش اين كشور مناطق عمده و استراتژيك اشغال شده توسط تروريست‌ها را بازپس گرفته و پاكسازي كرده است.

با توجه به اين نشانه‌ها مي‌توان پيش‌بيني كرد دولت سوريه موفقيت بزرگي را در اجلاس ژنو ۲ كسب كند، اما طي روزهاي اخير انتشار خبري تحليل‌گران و كار‌شناسان امور بين‌الملل را به شدت متعجب كرده است.

اخضر الابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در موضوع سوريه، در نشستي مشورتي با نمايندگان آمريكا و روسيه كه عصر جمعه برگزار شد، خبر از حضور بيش از ۳۰ كشور در اجلاس ژنو ۲ داد.

بر طبق اين خبر كشورهاي الجزاير، برزيل، كانادا، دانمارك، مصر، آلمان، هند، اندونزي، عراق، ايتاليا، ژاپن، اردن، كويت، لبنان، مغرب، نروژ، عمان، قطر، عربستان سعودي، آفريقاي جنوبي، اسپانيا، سوئد، سوئيس، تركيه، امارات عربي متحده از جمله دعوت‌شدگان براي شركت در اين اجلاس هستند.

در بين اسامي منتشر شده از دعوت‌شدگان براي شركت در ژنو ۲ نام كشورهايي به چشم مي‌خورد كه از بازيگران اصلي اين بحران و داراي حوزه نفوذ در ميان تروريست‌هاي سوريه هستند.

كشورهايي همچون قطر، عربستان و تركيه به دليل همسايگي و همچنين داشتن پيوندهاي تاريخي با يكي از طرف‌هاي درگير در سوريه در اين اجلاس حضور دارند.

همچنين حضور كشوري همچون آمريكا در كنار انگليس و فرانسه به عنوان قدرت‌هايي كه از زمان آغاز بحران سوريه، حضور پيدا و پنهاني در اين كشور داشته و با انجام عمليات در سايه و پشتيباني‌هاي نظامي، مالي و لجستيكي گسترده از تروريست‌ها حمايت كرده‌اند، به نوعي نمايندگي از طرف تروريست‌هاي فعال در داخل خاك سوريه به حساب مي‌آيد.

اما در اين ميان نام كشورهايي همچون ژاپن، اسپانيا، سوئد، برزيل، دانمارك، نروژ و احتمالا برخي ديگر از كشور‌ها كه اخضر الابراهيمي تاكنون نامي از آن‌ها نبرده، به عنوان دعوت‌شدگان براي شركت در يكي از مهم‌ترين اجلاس‌هاي جهاني براي پايان دادن به "فاجعه‌اي انساني" و "بحراني بين المللي" بسيار قابل توجه است!

بسياري از اين كشور‌ها نه تنها هيچ توان و ظرفيتي براي مداخله و تغيير وضعيت فعلي سوريه ندارند، بلكه حتي در سطح دولتي نيز تاكنون بيش از چند اظهارنظر بي‌طرفانه و ديپلماتيك، واكنشي به بحران سوريه نشان نداده‌اند.

برخي از تحليل‌گران معتقدند "دعوت كشورهاي بي‌ارتباطي همچون ژاپن، دانمارك، نروژ و سوئد براي شركت در كنفرانسي با موضوع پايان بحران در سوريه بي‌دليل نبوده و به نظر مي‌رسد قدرت‌هاي جهاني و در راس آن‌ها آمريكا، با شكل‌دهي چنين تركيبي قصد پايان دادن به بحران سوريه را ندارند".

در همين زمينه؛ مخالفت آمريكا و متحدان منطقه‌اي‌ اين كشور با حضور ايران در ژنو ۲ علي‌رغم تاكيدهاي فراوان ديپلمات‌ها و كار‌شناسان بين‌المللي مبني بر بي‌نتيجه بودن اين اجلاس در صورت عدم حضور ايران، نشانه ديگري از تلاش اين كشور براي استمرار بحران سوريه به همين وضع است.

به نظر مي‌رسد آمريكا با تلاش براي به شكست كشاندن اجلاس ژنو، پيش از برگزاري آن، قصد دارد پيامي واضح را به سوريه و متحدان اين كشور برساند.

حال بايد منتظر ماند و ديد طي روزهاي آينده چه ابعاد ديگري از پيام‌هاي نهفته در اين تركيب‌بندي نامعقول براي پايان بحران سوريه نمايان خواهد شد.

انتهاي پيام/

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن