تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820092092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر همدان با يك ركود كيفي مواجه است/لزوم ايجاد فضاي حمايتي مستمر از تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تئاتر همدان با يك ركود كيفي مواجه است/لزوم ايجاد فضاي حمايتي مستمر از تئاتر
همدان - خبرگزاري مهر: كارگردان و نويسنده پيشكسوت عرصه تئاتر كشورمان با بيان اينكه تئاتر همدان با يك ركود كيفي مواجه است، گفت:ادامه نابساماني وضعيت تئاتر بخصوص در بعد مالي آن ، باعث شد هنرمندان اين عرصه تئاتر همدان را رها كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس شيخ بابايي متولد 1335 همدان است كه فعاليت هنري خود را از سال 49 با كار تئاتر در همدان آغاز كرد و بعدها وارد عرصه فليم‌سازي و سينما شد؛ "سهراب تا سهراب"، "صنوبرهاي سوزان" و "ياد" از جمله آثار برجسته سينمايي اين كارگردان همداني هستند.

وي در گفتگو با مهر در مورد شروع فعاليت هنري خويش اظهار داشت: از سال 49 تئاتر را با اكبر عاقلان شروع كرديم، او الفباي تئاتر را در دبيرستان‌ها ايجاد كرد و بعد از آن مركز آموزش تئاتر در شهرستان‌ها داير شد و در همدان رضا كشاني مسئوليت اين مركز را بر عهده گرفت كه من نيز سال 50 وارد اين مركز شدم. كشاني تئاتر را به صورت علمي آموزش مي‌داد و تفاوت‌هاي تئاتر ايراني با تئاتر غربي را بيان مي‌كرد.

وي افزود : كارهاي ما در ابتدا به صورت آزمايشگاهي بود، شش ماه پس از اينكه از اين مركز فارغ‌التحصيل شدم و به همراه رضا مهري، قاسم زارع و چند نفر ديگر گروه تئاتر بوعلي را تشكيل داديم و نمايش‌هايي مثل «ما را مس كنيد» كه در مركز آموزش تئاتر هم آن را اجرا مي‌كرده بوديم، روي صحنه مي‌برديم.

شيخ بابائي كه در نويسندگي تئاتر نيز كارنامه مطلوبي دارد در اين مورد گفت: بعد‌ها من از بازيگري زاويه گرفتم و شروع كردم به نمايشنامه نويسي، سال 54 نمايش‌نامه‌اي نوشتم به نام «آل» كه به خراب كردن خانه‌هاي تپه مصلا مربوط مي‌شد و در مخالفت با اقدامات رژيم شاه بود كه در ژانر وحشت نيز اجرا مي‌شد كه اين كار در بيشتر شهرهاي ايران به روي صحنه رفت و بعد از اين نمايش من و قاسم زارع از گروه بوعلي به گروه آزادشهر رفتيم كه در آن زمان جلال ميرزا پور مدير آزادشهر گروه بود.

وي كه مدتي نيز در تئاتر تهران فعاليت كرده است ابراز داشت : در سال 55 نمايشنامه‌اي از روي شاهنامه نوشتم و آن را در گروه آزاد شهر اجرا كرديم و چون تخت پادشاهي در اين كار سرنگون مي‌شد، با ما برخورد شد و من براي توضيح در مورد اين نمايشنامه احضار شده و بعد از آن مجبور به فرار شدم و به قم رفتم و براي طلبه‌ها كلاس فن بيان گذاشتم.

اين كارگردان عرصه تئاتر كشورمان ادامه داد: بعد از آن به تهران و كارگاه نمايش رفتم؛ آنجا زير نظر عباس نعل‌بنديان تئاتر مدرن كار مي‌كردم، وقتي آب‌ها از آسياب افتاد، دوباره به همدان بازگشتم و دو تئاتر «اتفاق 56» و «توي اين شهر كوچيكـ» را كارگرداني كرده و براي اجرا به ساري برديم كه هر دو نمايش در جشنواره اين شهر اول شدند كه يكي از رقيبان ما در اين جشنواره‌ بهزاد فراهاني بود كه نمايش «سنگ و برنا» را آورده بود.

اين پيشكسوت تئاتر همدان افزود: دي ماه سال 57 نيز نمايشي را تمرين كرده بوديم كه اسفندماه همان سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي آن را در دانشگاه بوعلي اجرا كرديم و جمعيت زيادي آمدند كه تئاتر همدان بعد از انقلاب با اين نمايش كليد خورد و پس از آن از فروردين 58 در باشگاه معلمان شروع به نمايش فيلم كردم.

شيخ بابائي در مورد تحولي در زمينه تئاتر همدان پس از پيروزي انقلاب به وجود آمد ، اظهار داشت: بعد از انقلاب قبل از اينكه جشنواره‌اي براي تئاتر برگزار شود، سال 61 اولين جشنواره استاني تئاتر در همدان برگزار شد و بعد از آن براي علاقمندان تئاتر شهرستان‌ها، كلاس شبانه‌روزي تئاتر را برگزار كرديم كه همزمان با اين كار تالار فجر كه به صورت يك انبار بود، اجاره و توسط بچه‌هاي تئاتر به سالن نمايش تبديل شد اما شهردار به خاطر اين مسئله شكايت كرد.

تئاتر در استان همدان بايد يك ركود كيفي مواجه است

شيخ بابايي با گذشت چند دهه از فعاليت نمايشي‌اش در همدان، همچنان دغدغه تئاتر استان را دارد و تاكيد كرد: شما اين فعاليت‌ها را در نظر بگيريد و حجم آن اجراها با آلان مقايسه كنيد؛ اگر واقع‌نگر باشيم مي‌بينيم كه عليرغم حمايت هايي كه صورت مي گيرد در حال حاضر در زمينه تئاتر در استان همدان يك ركود كيفي برقرار است.

وي گفت : بعد از ما كساني آمدند كه كارهاي خوبي انجام دادند اما در ادامه نابساماني وضعيت تئاتر بخصوص در بعد مالي آن ، باعث شد كه اين دوستان هم تئاتر همدان را رها كنند و اكثراً براي ادامه فعاليت به تهران بروند اما اميدواريم كه با توجه به فضايي كه برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در تئاتر استان ايجاد شده شاهد رشد و شكوفايي بيش از پيش در اين حوزه باشيم .

كد خبر: 2202681

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۵ - ۱۰:۰۱

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن