تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802209701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم كودكان كار و خيابان از بودجه شهرداري چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سهم كودكان كار و خيابان از بودجه شهرداري چيست؟
فاطمه جمال‌پور در مطلبي در روزنامه شرق نوشت: پسرك از يزد فرار كرده به‌خاطر يك نخ سيگار از ترس غضب خانواده، كمي پس از رسيدن به تهران مورد تجاوز پنج مرد قرار مي‌گيرد؛ كمي بعد گشت ساماندهي متكديان او را جمع‌آوري كرده و به گرمخانه مي‌برد؛ گرمخانه‌اي كه در آن معتادان اچ‌آي‌وي مثبت، مبتلا به هپاتيت و... گردهم آمده‌اند. مدير مركز از ترس خطرات پيش‌رو پسرك را قرنطينه مي‌كند و روز بعد او را تحويل خانواده‌اش مي‌دهد. اين يك روايت است به نقل از مدير آن گرمخانه؛ روايتي از آنچه در خيابان‌هاي شهر انتظار كودكان كار و خيابان را مي‌كشد.

آيين‌نامه ساماندهي كودكان كار و خيابان مصوب 1384 هيات‌وزيران بر زمين مانده است؛ آيين‌نامه‌اي كه بر اساس آن سازمان بهزيستي كشور موظف است با همكاري و مشاركت شهرداري، انجمن‌هاي خيريه، تشكل‌هاي غيردولتي و نيروي انتظامي و با استفاده از مددكار اجتماعي (در قالب تيم تخصصي سيار يا مستقر در مراكز كه با همكاري شهرداري‌ها سازماندهي خواهد شد) نسبت به شناسايي، جذب، پذيرش و توانمند‌سازي كودكان خياباني در تمامي مراكز استان‌ها اقدام كند. كودكان كار و خيابان توسط گشت‌هايي كه به‌صورت همزمان معتادان متجاهر، متكديان، زنان خياباني و ديگر آسيب‌ديدگان را جمع‌آوري مي‌كنند ساماندهي مي‌شوند، اين در حالي است كه در چندسال گذشته شهرداري تهران گشت مخصوص كودكان كار و خيابان را ايجاد كرده بود اما اين گشت پس از سال 88 تعطيل شد. تعداد زيادي از اين كودكان به‌خاطر داشتن تبعيت افغان، ثابت‌نشدن بدسرپرستي و... به خيابان بازمي‌گردند.

يك‌سال‌ونيم پيش «حبيب‌الله مسعودي»، مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي كشور، گفته بود: «روند توانمند‌سازي‌ هر كودك كار به شش‌ميليون‌تومان اعتبار نياز دارد، سال گذشته پنج‌هزار كودك توسط سازمان بهزيستي ساماندهي شدند و به اين ترتيب براي اعمال رويكرد توانمندسازي در مورد اين كودكان به 30‌ميلياردتومان اعتبار نياز است.» وي گفته بود با جمع‌آوري كودكان كار و خيابان از سطح خيابان‌ها مخالفيم چراكه در جمع‌آوري نگاه قهري حاكم است و به اين ترتيب خانواده‌هايي كه كودكانشان را مجبور به كاركردن مي‌كنند آنها را از خيابان به زيرزمين‌ها سوق مي‌دهند و كودك با هزاران آسيب ديگر مواجه مي‌شود.

وي از راه‌اندازي پايلوت مراكز روزانه ارايه خدمات به كودكان كار و خيابان و اعطاي كد رهگيري به اين كودكان خبر داده بود؛ اقداماتي كه تاكنون محقق نشده‌اند. در سال‌هاي اوليه تصويب آيين‌نامه ساماندهي كودكان كار و خيابان با تخصيص اعتبار كافي سالانه 12‌هزاركودك كار ساماندهي مي‌شدند اما اين رقم در سال‌هاي اخير به‌خاطر نبود اعتبار كافي، كاهش گشت‌ها، برچيده‌شدن پايگاه‌هاي مددكاري در ترمينال‌ها و... به شش‌هزارنفر رسيده است. كميته كنترل ايدز سازمان بهزيستي طرح سنجش رفتار پرخطر مرتبط با اچ‌آي‌وي را در كودكان كار و خيابان با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي انجام داده است؛ طرحي كه نتايج آن با توجه به آمار وزارت بهداشت درباره نرخ 5/4برابري شيوع ايدز در اين كودكان خياباني قابل توجه است. دكتر «محضري» كارشناس كميته پيشگيري و كنترل ايدز سازمان بهزيستي به سوالات «شرق» درباره نتايج طرح سنجش رفتارهاي پرخطر در كودكان خياباني پاسخ داد كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد:

‌ گزارش اوليه طرح سنجش رفتارهاي پرخطر در كودكان خياباني حاكي از چه چيزهايي بود؟ كودكان خياباني در معرض چه خطراتي هستند؟

اين كودكان بيش از ساير اقشار جامعه در معرض انواع آسيب‌هاي اجتماعي از جمله خشونت و رفتارهاي پرخطر مرتبط با اچ‌آي‌وي هستند.

‌ اغلب اين كودكان تزريق ندارند اما بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض اچ‌آي‌وي هستند، آيا اين مساله نشان مي‌دهد اين كودكان در معرض سوءاستفاده جنسي و تجاوز هستند؟

بله، اما موضوع مصرف موادمخدر هم هست. ممكن است مصرف مواد بدون تزريق، اين كودكان را مستعد كند، بخشي هم به‌دليل تجاوز و سوءاستفاده جنسي است. البته همه رابطه جنسي اين كودكان سوءاستفاده و تجاوز نيست. ممكن است روابط بازتري در بين آنها نسبت به جامعه وجود داشته باشد. مهارهاي خانوادگي در اين كودكان كمتر است و از اين نظر بيشتر تحت فشار هستند و اين يكي از مشكلات است.

‌ آمار كودكان خياباني در كدام مناطق بيشتر است؟

در مناطق 12 و 19 بيشتر است.

بودجه تخصيص‌يافته براي انجام طرح سنجش چقدر بود؟

40‌ميليون‌تومان، البته در مرحله بعد مداخلات تعريف مي‌شود.

ايجاد مراكز روزانه براي كودكان كار به كجا رسيد؟

اين طرح هم تاييد كرد كه لازم است چنين مراكزي ايجاد شود و درحال حاضر هم «ان‌جي‌او»‌ها دارند اين كار را انجام مي‌دهند اما مي‌خواهيم منسجم‌تر و ساختارمندتر و تيم‌هاي امدادرسان سيار هم فعال شوند. در اين گزارش هم بر اين موضوعات تاكيد شده است. البته متولي اصلي كودكان كار و خيابان، معاونت اجتماعي است و بايد با همكاري اين معاونت اينها محقق شود.

در حال حاضر گشت‌هاي سيار كودك كار و خيابان را كنار زن خياباني، مرد معتاد اچ‌آي‌وي مثبت و... جمع‌آوري مي‌كنند؟ آيا نياز به گشت ويژه ساماندهي كودكان را احساس نمي‌كنيد؟

اگر اورژانس اجتماعي در بخش كودكان، فعال‌تر و حساس‌تر شوند كفايت مي‌كند، اما جمع‌آوري اين كودكان وظيفه شهرداري است.

هدف شما در اجراي بخش دوم طرح سنجش و مداخلات چيست؟

اصلي‌ترين هدف آموزش، حمايت از خانواده در قالب حمايت اجتماعي پايه است.

گزارش شما چه چيزهايي را بيان مي‌كرد؟

رفتار‌ها و آگاهي را رصد كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه رفتارها خوب نبود، آگاهي‌ها پايين و رفتار پرخطر هم خيلي رواج داشت. مصرف موادمخدر مثل مصرف مواد محرك و رفتار جنسي مستعد انتقال «اچ‌آي‌وي» از جمله رفتار محافظت‌نشده و توأم با خشونت گزارش شده بود. قرار است سازوكاري براي غربالگي و پيمايش كودكان كار در قالب پروژه مشترك با يونيسف تعريف شود. به اين ترتيب كشوري كه موفق بوده بيايد در ايران آموزش دهد و سامانه اوليه‌اش را، ايجاد كنيم.

هدف اين طرح چيست؟

هدف رصد لحظه‌اي وضعيت كودكان كار و خيابان است، شناسايي نيازهاي اصلي و رشد و تغييراتشان. مثلا فرض كنيد يكي از بخش‌هاي گزارش، بخش كودكان افغان و كولي بود كه اهميت پيدا كرده و نمي‌توانيم بي‌تفاوت باشيم. چراكه آنها در معرض تبعيض و انگ بيشتر قرار دارند. ما نمي‌توانيم به اطلاعات دوسال پيش بسنده كنيم، مجبوريم به‌روز باشيم و اين پيمايش اين كمك را مي‌كند. در سوي ديگر اين ماجرا شهرداري قرار دارد، شهرداري طبق مصوبه هيات وزيران در زمينه ساماندهي كودكان كار و خيابان موظف است «در جهت تخصيص و تجهيز فضاي فيزيكي مناسب جهت اجراي مراحل ساماندهي و تامين امكانات موردنياز ساماندهي و اجرا گام بردارد.»طبق قانون وظيفه شناسايي و نقل‌وانتقال كودكان كار و خيابان هم برعهده شهرداري است.

رضا جهانگيري‌فر، معاون سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در مصاحبه‌اي گفته «از سازمان‌هاي درگير در حوزه كودكان كار و خيابان، سازمان بهزيستي است كه به نظر مي‌رسد آنطور كه بايد و شايد به وظيفه خود عمل نكرده است. ما گشت جمع‌آوري كودكان خياباني نداريم، ولي چنانچه نيمه‌شب‌ها با كودكاني كه در سطح شهر پرسه مي‌زنند روبه‌رو شويم آنها را تحويل بهزيستي مي‌دهيم.»اين اظهارات جهانگيري در حالي است كه طبق قانون جمع‌آوري اين كودكان برعهده شهرداري است و در بودجه سال 91 شهرداري تهران كه به تصويب شوراي شهر رسيده حدود 5/2ميلياردتومان براي ساماندهي كودكان كار و خيابان اعتبار تخصيص يافته است و محل و چگونگي صرف اين بودجه نامشخص است. اينها همه در حالي است كه اگر چرخه معيوب ساماندهي كودكان كار به‌درستي انجام شود و كودكان توسط گشت جمع‌آوري و به مراكز 21روزه سازمان بهزيستي تحويل داده شوند اغلب اين كودكان به‌خاطر داشتن سرپرست با حكم قاضي به خانواده تحويل داده شده كه باز به خيابان بازمي‌گردند. شايد اگر آيين‌نامه ساماندهي كودكان كار و خيابان با جديت بيشتري دنبال مي‌شد مددكاران مي‌توانستند آن پسرك يزدي را در ترمينال شناسايي كنند و او مورد تجاوز قرار نمي‌گرفت.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن