تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819048470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثبت ازدواج و طلاق مكانيزه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: ثبت ازدواج و طلاق مكانيزه مي‌شود


در شرايطي كه بخش‌هاي مختلف جامعه در جريان دگرگوني و نو شدن قرار گرفته‌اند و چه بخواهيم و چه نخواهيم دنياي مجازي و الكترونيكي جاي خود را در تاروپود زندگي امروزي باز كرده است.
در اين بين مجموعه‌هاي مختلف دولتي نظر ثبت‌ احوال سعي مي‌كنند تا از اين غافله عقب نمانده و شناسنامه‌هاي الكتروينك يا همان شناسنامه‌هايي كه شكل پاسپورت هستند را با قابليت‌هاي جديد با ظاهري زيبا به مشتريان خود برساند. تا چند سال ديگر، شناسنامه‌هاي قرمزرنگ قديمي جايشان را به شناسنامه‌ها و كارت‌هاي ملي الكترونيك مي‌دهد.
اگرچه راه طولاني اين تغيير بسيار سخت و زياد است و نمي‌توان يكباره براي بيش از هفتاد ميليون نفر شناسنامه جديد صادر كرد اما شروع اين كار خود همتي بالا مي‌خواهد تا علاوه بر خدمات روزمره به مردم، اين كار را هم همزمان پيش برد.
محسن اسماعيلي مديركل اسناد هويتي سازمان ثبت ‌احوال كشور درباره آخرين اقداماتي كه سازمان براي صدور شناسنامه‌هاي جديد انجام داده است، گفت: صدور شناسنامه‌هاي مكانيزه از سال ۸۹ در دستور كار ثبت احوال قرار گرفته و تاكنون پنج ميليون و ۳۰۰ هزار شناسنامه جديد، صادر و تحويل مردم شده است.
وي با تاكيد بر اينكه براي صدور شناسنامه‌هاي جديد به هيچ عنوان فراخوان نخواهيم داشت، گفت: ظرفيت توليد شناسنامه خام در كشور سالانه چهار ميليون جلد است كه اين تعداد براي ۲.۵ ميليون نفري كه به سن بالاي ۱۵ سال مي‌رسند و همچنين افرادي كه شناسنامه آنها نياز به تعويض دارد و يا مفقود شده، در نظر گرفته شده است و ۱.۵ ميليون جلد نيز براي كودكان تازه متولد شده است كه براي آنها شناسنامه صادر مي‌شود و بيش از اين نيز امكان توليد و صدور شناسنامه جديد نداريم. محدوديت منابع و ظرفيت توليد شناسنامه خام باعث شده كه روند تعويض شناسنامه‌ها نه تنها از سرعت كافي برخوردار نباشد بلكه مديركل اسناد هويتي ثبت احوال نيز به اين نكته تاكيد كرده كه اعتبار شناسنامه‌هاي قديمي يا همان شناسنامه‌هايي كه به جلد قرمز رنگ هستند همچنان به قوت خود باقيست و با اينكه بنده مسئوليتي در ثبت احوال دارم شناسنامه‌ام قرمز رنگ است و تاكنون لزومي براي تعويض نبوده، لذا تا زماني كه ضرورتي وجود نداشته باشد نيازي به تعويض شناسنامه نيست. به نظر مي‌رسد شناسنامه‌هاي قديمي همچنان روي دست صاحبانشان بمانند و تا ضرورتي ايجاد نشده باشد به اين زودي‌ها قرار نيست به خاطره‌ها به پيوندند.
به گفته اسماعيلي اولويت صدور شناسنامه‌هاي جديد براي افرادي است كه به سن ۱۵ سالگي مي‌رسند و بايد شناسنامه آنها عكس‌دار شود. همچنين كساني كه به علت اصلاح مشخصات از جمله تغيير نام، تغيير نام خانوادگي و يا شناسنامه آنها تعويض شود، در اولويت قرار دارند. ضمن آنكه افرادي كه اعلام فقدان شناسنامه مي‌كنند نيز در اين گروه در اولويت قرار مي‌گيرند.
وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر سازمان ثبت احوال كشور جوابگوي همين تعداد است، گفت: يكي از اقداماتي كه در سازمان ثبت احوال براي شناسنامه‌ها صورت گرفته، بهره‌برداري از آرشيو اسناد الكترونيكي ولادت و فوت است كه نيازي به مراجعه به محل صدور شناسنامه نيست و در همان ادارات و يا دفاتر پيشخواني كه درخواست انجام مي‌شود، با استفاده از پايگاه الكترونيكي، شناسنامه افراد صادر مي‌شود.
به گفته مديركل اسناد سجلي سازمان ثبت احوال كشور، شش خدمت به صورت الكترونيكي در حال حاضر براي مردم در حوزه شناسنامه انجام مي‌شود كه تعويض شناسنامه، صدور المثني، تغيير نام، تغيير نام‌خانوادگي، پاسخگويي به استعلام مراجع ذيصلاح و هيات حل اختلاف از جمله اين بسته خدمتي است و در حالي كه اين اقدامات در گذشته با مراجعه به محل صدور بايد انجام مي‌شد، امروز در همان محل ادارات انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: بر‌اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، هزينه صدور شناسنامه جديد براي افراد بالاي ۱۵ سال، ۱۵ هزار تومان تعيين شده است.
«خدمات الكترونيك» مجموعه خدماتي هستند كه با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات، در جهت راهبردهاي دستيابي به توسعه پايدار و ارتقاي سطح كيفيت زندگي در تمام زمينه‌ها،‌ به كار گرفته مي‌شوند.
در گذشته جهت ارائه خدمات ثبت‌ احوال به دليل انجام بعضي مراجعات به اسناد هويتي و همچنين ثبت تحولات در اسناد و پس از ارائه مطلوب آن به مردم و دستگاه‌هاي دولتي و بخش غيردولتي زمان نسبتا طولاني صرف و باعث كندي ارائه خدمات به مردم مي‌شد، اما امروز با مكانيزه كردن فرآيندهاي تخصصي در راستاي ارائه خدمات Online به مردم، هر خدمتي به صورت لحظه‌اي قابل ارائه بوده كه سهم بسيار زيادي در تكريم ارباب رجوع داشته است.
استقرار سازمان الكترونيك و نظام جامع شناسايي ايرانيان از جمله اهداف كلان سازمان ثبت احوال در ساليان اخير است كه در راستاي تحقق آن پورتفوليو (Portofolio) از طرح‌ها و پروژه‌ها شناسايي و اقدامات اساسي جهت اجرايي شدن آنها صورت گرفته و در حال انجام است.
در اين خصوص از جمله طرح‌هاي زيربنايي توسعه پورتال سازمان است كه در اين طرح علاوه بر توسعه كمي و كيفي پورتال سازمان ثبت احوال، با هدف اطلاع‌رساني الكترونيكي و بسترسازي جهت ارائه خدمات تعاملي و خدمات تراكنشي، مبادرت به ايجاد ۳۱ وب‌سايت مستقل ادارات كل استان‌ها، ۵۰۰ وب‌سايت ادارات تابعه و ۲۷ وب‌سايت ادارات كل و واحدهاي ستادي شد و در سومين جشنواره ارزيابي وبگاه‌هاي حاكميتي، اين سازمان توانست حائز رتبه سوم در محور خدمات تراكنش مالي شود.

راه‌اندازي بزرگترين پايگاه اطلاعاتي جمعيتي
يكي از بزرگترين پايگاه‌هاي اطلاعاتي موجود در كشور پايگاه اطلاعات جمعيتي بوده كه در سازمان ثبت احوال طي سال‌هاي گذشته راه‌اندازي شده است. اين پايگاه، اطلاعات هويتي ايرانيان اعم از زنده يا فوت شده را ذخيره و قابل بهره‌برداري كرده است و در حال حاضر يكي از اهداف آن برقراري ارتباطات سببي و نسبي و تهيه آمارهاي جمعيتي مكان محور است.
تحقق امكان بهره‌برداري آماري از پايگاه اطلاعات جمعيت كشور به صورت لحظه‌اي براي ادارات سراسر كشور در قالب پياده‌سازي سامانه بر خط گزارشات آماري يكي از تحولات چشمگير سازمان ثبت احوال در فرآيند نوين‌سازي ارائه خدمات به عنوان يك سازمان پيشرو بوده است. همچنين در عرصه بكارگيري فناوري اطلاعات، توليد مستقيم آمارهاي جمعيتي ايرانيان از پايگاه اطلاعات جمعيت كشور و تامين آمارهاي مورد نياز نظام آماري و برنامه‌ريزي اقداماتي صورت گرفته كه فراهم كردن امكان اعلام دقيق آخرين اطلاعات و آمار جمعيتي كشور از جمله اهداف كلان ايجاد اين پايگاه بوده است.
به گزارش ايسنا، در حال حاضر، حدود ۶۰۰ اداره و نمايندگي سازمان در نقاط مختلف كشور به صورت برخط به ثبت اطلاعات وقايع حياتي در پايگاه اطلاعات جمعيت كشور اقدام مي‌كنند كه اين امر در انتشار منظم و مستمر و حتي لحظه‌اي حركات و تحولات جمعيتي و مطلع نمودن مسئولين، سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان كلان كشور نقش موثري دارد.

طرح مكانيزه شدن كامل ازدواج، طلاق و صدوركارت هوشمند ملي در آينده
در راستاي ايجاد نظام جامع شناسايي ايرانيان، لزوم تكميل پايگاه داده و برقراري ارتباطات سببي و نسبي ركوردهاي موجود در آن امري اجتناب‌ناپذير است. در حال حاضر با استفاده از منابع موجود، بخشي از پايگاه ارتباطات سببي و نسبي در حال شكل‌گيري است كه با استفاده از سامانه‌هاي ثبت ولادت،‌ طرح مكانيزه شدن كامل ازدواج، طلاق و صدوركارت هوشمند ملي تكميل و بروزرساني خواهد شد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن